Visa fullständig version : Munherpes och smittorisk
Coldsmith
2006-07-31, 17:55
Om en kille har munherpes (alltså typ1).
Och kysser en anna. Kan då denna andra person ge honom en avsugning utan att killen riskerar att få herpesen till snabeln?
Nån som vet?
Det kanske står något på sidan med det väldigt explicita namnet harduherpes.nu (http://www.harduherpes.nu/)
watertouch
2006-07-31, 18:06
Tjejen skiter du i ifall hon får herpes eller?
Köns/munherpes
Fråga: Min flickvän har könsherpes HSV-1. Vi har haft oralsex och jag har nu fått symtom stom tyder starkt på att jag drabbats av munherpes. Min fråga är nu denna. Kan man utesluta att jag har könsherpes av typ 1 genom att kroppen reagerar med utslag kring munnen? Borde inte immunsystemet vara förberett för attack av virus typ 1 om man haft könsherpes i flera år.
(Bör nämnas att jag har fått utslag som kan varit könsherpes för flera år sedan.)
Skulle vara otroligt tacksam för svar!
Svar:
Man kan inte utesluta att du har herpes typ 1 i underlivet trots att du nu fått herpesmisstänkta besvär på läpparna efter att ha haft oralsex med din partner som har herpes typ 1 genitalt. Man kan bli smittad på en "ny lokal" även om det är, som du förmodar, mer sällsynt att man får besvär oralt av herpes typ 1 om man redan är smittad genitalt och likaså att man får en symtomgivande genital herpes typ 1 om man redan är smittad i munslemhinnan/ på läpparna.
Coldsmith
2006-07-31, 18:19
Köns/munherpes
Fråga: Min flickvän har könsherpes HSV-1. Vi har haft oralsex och jag har nu fått symtom stom tyder starkt på att jag drabbats av munherpes. Min fråga är nu denna. Kan man utesluta att jag har könsherpes av typ 1 genom att kroppen reagerar med utslag kring munnen? Borde inte immunsystemet vara förberett för attack av virus typ 1 om man haft könsherpes i flera år.
(Bör nämnas att jag har fått utslag som kan varit könsherpes för flera år sedan.)
Skulle vara otroligt tacksam för svar!
Svar:
Man kan inte utesluta att du har herpes typ 1 i underlivet trots att du nu fått herpesmisstänkta besvär på läpparna efter att ha haft oralsex med din partner som har herpes typ 1 genitalt. Man kan bli smittad på en "ny lokal" även om det är, som du förmodar, mer sällsynt att man får besvär oralt av herpes typ 1 om man redan är smittad genitalt och likaså att man får en symtomgivande genital herpes typ 1 om man redan är smittad i munslemhinnan/ på läpparna.
det var väl inte det jag frågade om direkt.
Jag undrade om smittan kan fastna på läpparna hos den friska som sedan går ner på snabeln och smittan hoppar sen över på snabeln och skapar genital herpes?
:laugh:
Kanske var lite felaktigt formulerat :laugh:
Den här då Coldsmith
Herpes simplex typ 1 (HSV-1) är det virus som vanligtvis orsakar munherpes, ca 70 procent av den vuxna befolkningen är bärare.
Herpes simplex (HSV-2) är det virus som vanligtvis förknippas med könsherpes, ca 30 procent av den vuxna befolkningen är bärare.
Det har blivit allt vanligare med könsherpes som beror på HSV-1. HSV-1 kan ge könsherpes genom munsex.
Coldsmith
2006-07-31, 18:38
Meeen... jag måste förklara bättre :)
Vi säger att båda har munherpes (troligast). Men en har lite utslag just nu och smittar därför lite extra. Om person A kysser person B som har utslag. Kan person A då smitta person Bs genitalier med Person Bs egna munherpes?
Förstår ni nu? :D
Om en kille har munherpes (alltså typ1).
Och kysser en anna. Kan då denna andra person ge honom en avsugning utan att killen riskerar att få herpesen till snabeln?
Nån som vet?
http://www.harduherpes.nu/
Coldsmith
2006-07-31, 18:44
http://www.harduherpes.nu/
har grävt och letat men inte hittat nåt svar på min fråga.
Kanske var lite felaktigt formulerat :laugh:
Den här då Coldsmith
Herpes simplex typ 1 (HSV-1) är det virus som vanligtvis orsakar munherpes, ca 70 procent av den vuxna befolkningen är bärare.
Herpes simplex (HSV-2) är det virus som vanligtvis förknippas med könsherpes, ca 30 procent av den vuxna befolkningen är bärare.
Det har blivit allt vanligare med könsherpes som beror på HSV-1. HSV-1 kan ge könsherpes genom munsex.Asmånga som har ju, därför det är så läskigt om det smittar lite hur som helst, å andra sidan om jag nu inte har fått det av mina föräldrar/mor borde jag ju vara rätt fresh! :D
Kan man inte bli av med herpes alltså?
Skywalker
2006-07-31, 19:17
Skit i avsugningen, varför chansa om du är osäker. Vänta tills det är borta, eller är det försent?
Viruset bär du hela livet.
Så gött är det inte att få en avsugning att man vill riskera att få könsherpes i dasen.
Vi säger att båda har munherpes (troligast). Men en har lite utslag just nu och smittar därför lite extra. Om person A kysser person B som har utslag. Kan person A då smitta person Bs genitalier med Person Bs egna munherpes?
Förstår ni nu? :D
Var inte det här ett ganska explicit svar?
HSV-1 kan ge könsherpes genom munsex.
Dock är det ovanligare att man får herpes typ 1 genitalt än att man smittas direkt via könsorganen (då alltså i regel med herpes typ 2).
Pellefant
2006-07-31, 20:15
Avstå eller använd kondom.
Asmånga som har ju, därför det är så läskigt om det smittar lite hur som helst, å andra sidan om jag nu inte har fått det av mina föräldrar/mor borde jag ju vara rätt fresh! :D
Kan man inte bli av med herpes alltså?
Smittorisken är väldigt liten när man inte har blåsor. Det ska bara kunna smitta när man har virusutsöndring, vilket oftast akompanjeras med blåsor (jag talar nu endast om munherpes - könsherpes har jag ingen aning om). Så det är bar till att hålla utkik efter blåsor och hålla tummarna.
Oddsen talar tyvärr för att du redan har det, dock. :devil:
Och nej, det finns inga botemedel, bara medel som lindrar besvären vid virusutbrott.
Smittorisken är väldigt liten när man inte har blåsor. Det ska bara kunna smitta när man har virusutsöndring, vilket oftast akompanjeras med blåsor (jag talar nu endast om munherpes - könsherpes har jag ingen aning om). Så det är bar till att hålla utkik efter blåsor och hålla tummarna.
Oddsen talar tyvärr för att du redan har det, dock. :devil:
Och nej, det finns inga botemedel, bara medel som lindrar besvären vid virusutbrott.
Fast det där är lite utav en myt, man smittar nämligen runt en dag i månaden även fast man inte har blåsor. Coldsmith, om du redan har herpes latent (som de flesta) kan du inte få det extra mycket bara för att du är i kontant med någon som har virusutsöndring, om det är det du är orolig över.
Om det nu inte finns nåra botemedel, om man får herpes, har man det då för resten av livet?
Om det nu inte finns nåra botemedel, om man får herpes, har man det då för resten av livet?
Ja.
Fast det där är lite utav en myt, man smittar nämligen runt en dag i månaden även fast man inte har blåsor. Coldsmith, om du redan har herpes latent (som de flesta) kan du inte få det extra mycket bara för att du är i kontant med någon som har virusutsöndring, om det är det du är orolig över.
Det var som fanken. Hade jag ingen aning om.
Han undrade nog snarare om hans munherpes kunde gå via hans flickas mun ner till hans pellefjonk, som könsherpes alltså.
Det var som fanken. Hade jag ingen aning om.
Han undrade nog snarare om hans munherpes kunde gå via hans pojkes mun ner till hans pellefjonk, som könsherpes alltså.
Fan va dåligt att man har det livet ut, vad har det för negativt förutom blåsor då?
Tricklev
2006-07-31, 22:54
Källa på det tack, för all info jag hittar säger emot dig.
Fan va dåligt att man har det livet ut, vad har det för negativt förutom blåsor då?
Inget farligt, finns risk för ärr om du håller på att pilla runt med blåsorna. Men chansen att du redan har det är rätt stor. Jag kan inga exakta siffror men jag har för mig att det var runt 2/3 eller så som får det av deras föräldrar när man är liten. Men hos runt 8/10 av alla som har det ligger det latent, dvs utan symtom som t.ex. blåsor.
Tricklev
2006-07-31, 22:58
Munherpes är inte alls vidare besvärligt, men rätt onödigt.
Källa på det tack, för all info jag hittar säger emot dig....
För enkelhetens skull kan man säga att man, i snitt, utsöndrar virus ca en dag per månad i snitt av de symptomfria dagarna. Man anser att det kanske rör sig om lite tätare asymtomatisk virusutsöndring om man har täta symtomutbrott medan det kanske bara är några enstaka dagar per år som man utsöndrar virus asymtomatiskt om man har väldigt glesa skov. Däremot finns inget sätt att ta reda på när dessa dagar kommer att inträffa. Det kan alltså vara så att man aldrig någonsin ha haft några besvär men trots det fört smittan vidare.
Inte för att jag har det men det är ändå intressant att veta, vad jag förstått det som så verkar det rätt vanligt med herpes?
It sounds like someone got lucky! :rolleyes:
Jag skulle tro att risken finns, men att den är försvinnande liten.
har grävt och letat men inte hittat nåt svar på min fråga.
Allt står där. Men summering:
1. Nästan alla människor i Sverige har munherpes
2. Långt ifrån alla har några utbrott
3. 30% har underlivsherpes (samma sak här, inte alla som får utbrott)
4. Nej, munherpes ger inte könsherpes..det är helt enkelt inte samma virusinfektion. Däremot kan munherpes få för sig att fästa tillfälligt i underlivet på en partner. Men det är fortfarande munherpes-virus.
5. Sedan har man av någon anledning sett att har man den ena typen av herpes så brukar man slippa den andra typen av herpes.
6. Enda sätter att veta om man har herpesviruset eller ej är helt enkelt genom ett blodprov..sannolikheten är hög att man har herpes i någon form.
Kul va?
Coldsmith
2006-08-01, 07:02
Allt står där. Men summering:
1. Nästan alla människor i Sverige har munherpes
2. Långt ifrån alla har några utbrott
3. 30% har underlivsherpes (samma sak här, inte alla som får utbrott)
4. Nej, munherpes ger inte könsherpes..det är helt enkelt inte samma virusinfektion. Däremot kan munherpes få för sig att fästa tillfälligt i underlivet på en partner. Men det är fortfarande munherpes-virus.
5. Sedan har man av någon anledning sett att har man den ena typen av herpes så brukar man slippa den andra typen av herpes.
6. Enda sätter att veta om man har herpesviruset eller ej är helt enkelt genom ett blodprov..sannolikheten är hög att man har herpes i någon form.
Kul va?
Jättekul.
Men svarar ändå inte på min fråga.
Avstå eller använd kondom.
Avsugning med kondom på? Då kan man ju lika gärna strunta i det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.