handdator

Visa fullständig version : Gör jag fel?

robin-
2006-07-31, 09:27
Har just börjat träna på gym & tycker att jag har lite för mycket överflödigt fett. Jag är väl inte sådär jättetjock men jag har en 0.5 cm kant över byxan, om ni förstår ;) Som det är nu tränar jag fotboll 3 ggr i veckan, gym 2-3 & inlines/jogging 1-2 ggr om dan, en gång på morgon innan frukost, en på kvällen. Jag äter rätt mycket, men jag äter rätt!:eating:

Nu till frågan: Gör jag fel som både försöker bygga muskler & deffa? Jag känner inte att jag vill köra nån heldeff så.. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, eller om jag bara förstör då jag kör som jag gör nu!

King Grub
2006-07-31, 09:28
Det kommer att bli varken hackat eller malet om du försöker både bygga och deffa samtidigt.

robin-
2006-07-31, 09:30
Ah okej, så träningen jag kör nu ger nada? Eller alltså, det där med maten, jag äter nästan inga sötsaker osv, & maten som jag äter är ändå rätt kalorisnål. Men kan man kalla det för deff?

King Grub
2006-07-31, 09:33
Äter du mer energi (kalorier) än du gör av med, går du upp i vikt, inte ned, hur nyttig maten än är. Då är det ingen deff. Däremot har du bra förutsättningar för att bygga muskler.

Äter du mindre kalorier än du gör av med, går du ner i vikt, oavsett om maten är nyttig eller onyttig. En bra deff är det dock endast om kosten är baserad på bra mat, så dina muskler och hjärna får dom näringsämnen dom behöver. Oavsett hur kosten ser ut, är det usla förhållanden att öka sin muskelmassa när man ligger på energiunderskott.

Dom bästa förutsättningarna för muskeltillväxt, anabolism, är också dom bästa förutsättningarna för fettinlagring.

Dom bästa förutsättningarna för fettminskning, är också dom bästa förutsättningarna för katabolism, alt sämsta förutsättningarna för anabolism.

Svårförenligt, med andra ord.

robin-
2006-07-31, 09:39
Äter du mer energi (kalorier) än du gör av med, går du upp i vikt, inte ned, hur nyttig maten än är. Då är det ingen deff. Däremot har du bra förutsättningar för att bygga muskler.

Äter du mindre kalorier än du gör av med, går du ner i vikt, oavsett om maten är nyttig eller onyttig. En bra deff är det dock endast om kosten är baserad på bra mat, så dina muskler och hjärna får dom näringsämnen dom behöver. Oavsett hur kosten ser ut, är det usla förhållanden att öka sin muskelmassa när man ligger på energiunderskott.

Dom bästa förutsättningarna för muskeltillväxt, anabolism, är också dom bästa förutsättningarna för fettinlagring.

Dom bästa förutsättningarna för fettminskning, är också dom bästa förutsättningarna för katabolism, alt sämsta förutsättningarna för anabolism.

Svårförenligt, med andra ord.

Ah okej, men om det är till någon hjälp så är jag 16 år, 165 cm, 62 kg !
Så vad tycker ni att jag ska göra? bygga eller deffa?

Taririi
2006-07-31, 09:50
Har just börjat träna på gym & tycker att jag har lite för mycket överflödigt fett.

Jag tycker att du i första taget ska komma igång med träningen och inte tänka för mycket på varken att bulka eller deffa. Sen väger du 62kg och är 16 år. Jag har svårt att tänka mig att du är så pass tjock att du behöver deffa. Skaffa lite muskler först :D.

jewzie
2006-07-31, 11:36
Fortsätt med fotbollen och träna hårt på gymmet så kommer du nog se att kroppen växer. Flera polare till mig som spelar fotboll och gymmar stenhårt har helt sjuka kroppar. :thumbup:

LadyG
2006-07-31, 11:52
Mycket löpning, intervallträning och fys ger den sortens kropp, tror jag. Hur som helst är det roligt och nyttigt att träna, så det är bara att köra så det ryker så kommer resultaten "av sig själva" :)

It's a kind of magic ;)

L-Sami
2006-07-31, 12:06
Om du är 16 och har precis börjat träna så kommer du säkert gå upp 5-10kg i vikt. Det är vanligt när man börjar träna i tonåren.
Det är bara och fortsätta att träna se hur det utvecklas. Kanske bättre att äta mycket mat och träna på, deffa sen när du har gått upp i lite vikt.

Karin Svensson
2006-07-31, 12:12
Gör en sak i taget!!! Jag har varit i samma situation och resultatet av att både bygga muskler och deffa blev ingenting... Man måste göra en långsiktig plan, hur kul nu det låter... ;) Men det är enda sättet...

Jag kör nu uppbyggnad på hösten, äter och kör ganska tuff styrketräning och sen på våren satsar man mer på konditionen ev. deff...

Det har funkat för mig i alla fall.....

robin-
2006-07-31, 16:40
Jag tycker att du i första taget ska komma igång med träningen och inte tänka för mycket på varken att bulka eller deffa. Sen väger du 62kg och är 16 år. Jag har svårt att tänka mig att du är så pass tjock att du behöver deffa. Skaffa lite muskler först :D.

Jo, men då är jag bara 1.65 också ;)

robin-
2006-08-01, 01:08
Om jag kastar upp min kost kanske nån snabbtänkt kan kolla hur mkt kcal jag ligger på per dag:

Frukost:
Fiberhavregrynsgröt
3 dl mjölk
2 bananer
2 grovlimpor med arbogapastej light
0.5 liter vatten

Lunch:
Tonfisk i vatten, 1 burk
Ärter, 150 g
krossade tomater, 2 dl
fullkornspasta, 4-5 dl
majs, 2 dl
0.6 liter mellanmjölk
Knäckebröd med smör

Mellanmål:
1 Äpple
0.5 liter vatten

Middag:
Kycklingfiléer & ris, 2 portioner
0.6 liter mellanmjölk
Knäckebröd med smör

"Efterträningsmat:"
3 grovlimpskivor med kokta ägg
1 liter mellanmjölk

Kvällsmat:
1 limpskiva med leverpastej light
1 äpple
0.4 liter mellanmjölk

Vet ej vad denna kost räknas som, deffmat eller bara vanlig mat? :)

Kotten
2006-08-01, 01:45
Om jag kastar upp min kost kanske nån snabbtänkt kan kolla hur mkt kcal jag ligger på per dag:

Frukost:
Fiberhavregrynsgröt
3 dl mjölk
2 bananer
0.5 liter vatten

Lunch:
Tonfisk i vatten, 1 burk
Ärter, 150 g
krossade tomater, 2 dl
fullkornspasta, 4-5 dl
majs, 2 dl
0.6 liter mellanmjölk
Knäckebröd med smör

Mellanmål:
1 Äpple
0.5 liter vatten

Middag:
0.6 liter mellanmjölk
Knäckebröd med smör

1 liter mellanmjölk

Kvällsmat:
1 äpple
0.4 liter mellanmjölk

svårt att svara på hur mycket kalorier det är när det står 2 portioner :), ta lite protein innan du lägger dig oxå. Hur långtid är det mellan lunchen och middagen ?, inge protein där i mellanmålet heller. Sen tror jag inte att jag skulle dricka 2,5 liter mjölk om dagen heller utan försöka få i mig något annat istället. Om du har råd att köpa ett protein tillskott skulle det vara bra till mellanmålet med äpplet. Tar du nå gainer till träningen tex maltodextrin, billigt och bra och är att föredra direkt efter träningen.

robin-
2006-08-01, 08:40
svårt att svara på hur mycket kalorier det är när det står 2 portioner :), ta lite protein innan du lägger dig oxå. Hur långtid är det mellan lunchen och middagen ?, inge protein där i mellanmålet heller. Sen tror jag inte att jag skulle dricka 2,5 liter mjölk om dagen heller utan försöka få i mig något annat istället. Om du har råd att köpa ett protein tillskott skulle det vara bra till mellanmålet med äpplet. Tar du nå gainer till träningen tex maltodextrin, billigt och bra och är att föredra direkt efter träningen.

Ah okej, så proteintillskott käkar jag nästan när som helst, och det ger ändå mkt? trodde man bara käkade det i samband med träning, nu vet man nåt nytt :)

L-Sami
2006-08-01, 10:42

Frukost:
Fiberhavregrynsgröt
3 dl mjölk
2 bananer
0.5 liter vatten

Lunch:
Tonfisk i vatten, 1 burk
Ärter, 150 g
krossade tomater, 2 dl
fullkornspasta, 4-5 dl
majs, 2 dl
0.6 liter mellanmjölk
Knäckebröd med smör

Mellanmål:
1 Äpple
0.5 liter vatten

Middag:
0.6 liter mellanmjölk
Knäckebröd med smör

1 liter mellanmjölk

Kvällsmat:
1 äpple
0.4 liter mellanmjölk

Mycket kalorier är det i alla fall. :D . För mig skulle det där set ut som bulk mat istället för deff. ca 1300 kalorier bara från mjölk liksom.
Om du äter så som du gör och går upp i vikt så är det inte deff mat iaf, om du inte går ner eller upp i vikt då är det typ "vanlig mat" om du går ner i vikt av den där maten så är det deff mat :)

userfriendly
2006-08-01, 10:57
ffs mer protein, mindre limpa o pasta!!

du kan ju med fördel köra bananer o prottepulver efter träning ist för limpmacka med ägg. Kanske inte gör så stor skillnad men på deff kan det va bra

kolla någon annan "seriös" persons kostupplägg

L-Sami
2006-08-01, 11:13
Så här kör jag under deffen:

ca 2000 kcal

Frukost

25-50 gram Havregrynsgröt
40gram Whey-80
+ Multivitamin/mineral

Mellanmål

25g Whey-80

Lunch

125g Kycklingfilé/Nötfärs
Oftast potatis 100-150g
25g rapsolja
Extra B6 för bättre proteinupptag

Mellanmål

200-250g Äggvita

Innan träning
20g Whey-80
10g Maltodextrin

Underträning
10g Whey-80
5g Maltodextrin

Efterträning
20g Whey-80
20g Maltodextrin

Middag (1 timme efter träning)
Samma som lunch

Nattmål
25g Milk-90
10g Rapsolja
+ Zink, Magnesium, Omega-3

Försöker fördela maten: 40% Protein, 30% Kolhydrat, 30% Fett

Skrev det här för att ge lite tips hur man kan äta under deffen :)

Sniggel
2006-08-01, 12:14
Jag tycker att din mat såg bra och nyttig ut, proteinmängden verkar inte vara för liten om jag ska våga mig på en gissning, men det hade kanske inte skadat att lägga till protein till ett eller två av de proteinfattiga målen.
Däremot så dricker du kanske för mycket mjölk om man ska oroa sig för för hög kalciumrisk. Det är synd, mjölk är ju ett bra sätt annars att få i sig protein och andra nyttigheter.

Ja, man kan använda proteintillskott till annat än just runt träningen.

Om du varken går upp eller ner i vikt på den maten du äter så gör det nytta iaf. Du kommer att få en finfin kondition av all träning (så länge du inte blir övertränad), det ska man inte glömma.

Om du vill se mer muskulös ut, så hade jag föreslått att du väljer att bygga, dvs äta så pass mycket att du faktiskt går upp i vikt. Tonåren (för du är tonåring väl?) är den period i livet då du lättast bygger muskler, passa på!
Deffa kan du göra senare.

userfriendly
2006-08-01, 13:23
L-Samis upplägg verkar vettigare.

försök äta 30-50g protein (beroende på hur stor du är) var tredje timme, osen runt träning osv.
KOlhydrater främst till frukost och efter träning. Smartast är att äta kolhydrater bestående av ris, potatis eller bulgur (enligt mig)

Bra fetter som avokado, nötter, omega3 (lax, makrill eller kapslar), frön

allt detta vet du säkert redan.
Du kan självklart deffa på vanlig mat om du bara vill ner lite grand men om du verkligen vill bli hård krävs lite mer

robin-
2006-08-01, 22:28
Tack för svaren alla, ska försöka dra ner på limpmackorna, men det är ju så svårt *popcorn*

Ska lyda era råd & kolla om det går bättre, vilket prottepulver anser ni vara "bäst" utan twinlab grejerna? Det är det enda jag kan få tag på :S har inte råd att beställa från kolo :S

MrBoris
2006-08-02, 08:39
Ska lyda era råd & kolla om det går bättre, vilket prottepulver anser ni vara "bäst" utan twinlab grejerna? Det är det enda jag kan få tag på :S har inte råd att beställa från kolo :S

Ehm, 100kr frakt och eventuell post och expeditionsavgift på 40kr om du beställer för under 500kr och ingen fraktkostnad om du kommer över 500kr, och om man sedan jämför det med twinlabs dyra priser på sina proteinpulver så kommer du nog lätt tjäna in det :confused:

Sundsarn
2006-08-02, 16:38
Jo, men då är jag bara 1.65 också ;)

Hm.. 1.65 a' 62 kg är inte så mycket. Själv fyller jag 17 nu i september 1.69m lång och väger strax över 80 kg (:em:). Påbörjar min tolfte hockeysäsong och har tränat på gym aktivt sedan påsk förra året.

Visst har jag lite "extra" som jag ska ta hand om på sikt men just nu spelar det nästan ingen roll om jag inte äter mindre än vanligt, har ändå gått upp 3-4kg sen nyår. Verkar heller inte dra på mig speciellt mycket mer fett, snarare tvärtom i viss mån.

Men som man tidigare skrivit; bry dig inte om att deffa/bulka, du kommer få resultat iaf.