handdator

Visa fullständig version : Fixa sina tänder?

hobbitar
2006-07-30, 18:10
Jag tror jag skrev en tråd om detta för längesedan men hittar inte den.

Jag har lite tänder i käften som är väldigt snea. Jag har länge velat fixa dom men det har aldrig blivit av. Finns det några bra tandkirurger i landet och vad kostar en sådan operation?

Ska man satsa på "plastik" (namn?) eller en hederlig tandställning? Nackdelen med tandställning är ju att det tar så lång tid att få ordning på tänderna.

hobbitar
2006-07-30, 18:13
http://www.swedishdental.net/

hittade en

Angel
2006-07-30, 21:50
verkar mest vara implantat ju?

Makk
2006-07-30, 22:02
Jag gjorde slag i saken och körde tandställning, tog nästan 2.5år blev av med den för ca. 3 månader sen tror jag det var.
Så ooootroligt skönt, helt klart värt det så här i efterhand. Men det kan vara jävligt jobbigt from time to time.

Iofs började jag då precis innan jag fick börja betala för tandvården så jag slapp betala också. Kan ju vara en annan sak om man måste betala, är ju inte billigt direkt vad jag förstått.

Nejv
2006-07-30, 22:09
Fixa tandställning. Det är värt det.

shibi
2006-07-31, 10:00
tyvärr måste man idag se ut som fan i käften för att man ska få tandställning.

Jag har 2 tänder som sitter ganska bra snett, och växer in mot varandra.
Mitt tandläkare sa "Kom tillbaka med 5000 spänn när du är 19, så byter vit ut tänderna mot porslin proteser" Jävla idiot!

Men om du kan få tandställning så välj det. Att hålla på med bryggor, proteser wahetever är ett helvete. Min mor har gjort det och ångrar sig djupt. Först av allt, lossnade en del tänder först för tandläkaren gjorde ettv dåligt jobb. Så då var hon tvungen att göra om det, och det gjorde djävulskt ont. Dessutom har hon sagt till mig att proteser känns inte bra.
Det känns inte allas som riktigta tänder, utan det känns som du har något klumpigt i munnen som inte är ditt. Så välj tandställning.

Nina L
2006-07-31, 10:05
Jag har haft tandställning, och är nöjd med resultatet, men det finns ett problem med att tänderna glider tillbaka i sitt tidigare läge. Själv har jag retainern (ståltråd på baksidan av tänderna) kvar i överkäken eftersom jag är så rädd att de skall flytta på sig.

Kolla mellanrummet här i tandraden: (ursäkta porren)

http://www.swedishnina.com/bilder/modell/2005-3/christian-12..jpg

Det fick jag då retainern var sönder där och jag gick 2 veckor utan att laga den. Det skrämde skiten ur mig. Jag har länge funderat på att fixa det... Tänk om resten av tänderna skulle åka dit de ville... brr.

tossefar
2006-07-31, 10:47
Jag har haft tandställning, och är nöjd med resultatet, men det finns ett problem med att tänderna glider tillbaka i sitt tidigare läge. Själv har jag retainern (ståltråd på baksidan av tänderna) kvar i överkäken eftersom jag är så rädd att de skall flytta på sig.

Det fick jag då retainern var sönder där och jag gick 2 veckor utan att laga den. Det skrämde skiten ur mig. Jag har länge funderat på att fixa det... Tänk om resten av tänderna skulle åka dit de ville... brr.

Går det så fort? scary!

Nina L
2006-07-31, 10:48
Går det så fort? scary!Ja, det är frågan. Kanske växer de fast med tiden (vilket tandläkaren påstår) och kanske inte. Min syrra hade tandställning i 2 år som liten, och de har åkt tillbaka helt.

LadyG
2006-07-31, 11:49
Mina också, hade också tandställning men det var förgäves. Inte växte de fast, hos mig iaf.

Deprimerande, eftersom jag gärna vill ha fina tänder. Men man kan tydligen inte få allt.

hobbitar
2006-07-31, 17:15
Jo grejjen är att jag bara har två tänder som är snea (framtanden och den jämte). Borde det inte gå att justera dom på något sätt UTAN tandställning?

Framtanden skall böjjas framåt och den jämte ska vridas lite åt sidan.

kneger
2006-07-31, 17:23

lite OT men fan vad du ser svensk ut :Virro

iaf. jag hade satsat på tandställning, jag har några tänder som är lite snea, dock sa tandläkaren att det kommer fixas iomed att jag växer fortfarande.

shibi
2006-07-31, 19:08
Jo grejjen är att jag bara har två tänder som är snea (framtanden och den jämte). Borde det inte gå att justera dom på något sätt UTAN tandställning?

Framtanden skall böjjas framåt och den jämte ska vridas lite åt sidan.

Har precis samma problem.
Ville ha tandställning, men som sagt så fick jag ingen.

Om du inte vill hålla på att dra ut friska tänder whatever och sätta dit proteser, så får du lära dig att leva med det.:(

Nina L
2006-08-01, 06:24
kneger: Jag är svensk. :)

hobbitar: Det finns en snubbe som gör skalfasader utan att slipa ner tänderna, men det är jävligt dyrt. Lite sneda tänder tycker jag dock är helt ok.

shibi: Man drar inte ut friska tänder, men man brukar slipa ner dem kraftigt och göra en ny tand runt. (skalfasader)