Visa fullständig version : Skänk pengar - med sms!
Hej!
Idag insåg jag att jag hade tankat på mobilen med för mycket pengar, pengar som snart skulle försvinna helt outnyttjade iom att man bara hade dem tillgodo i 30 dagar.
Så istället för att låta pengarna i mobilen försvinna i tomma intet kom jag på att jag kunde skänka dessa pengar till röda korset och indirekt hjälpa människor bara genom att skicka ett simpelt sms.
Så här är ett tips till alla med för mycket pengar i mobilen; skänk bort dem :hbang:
Här är länken där jag hitta information om hur man gör för att skänka pengar: http://www.redcross.se/RKSF/sfdesign.nsf/main?openagent&size=&layout=nyheter&docid=FEFE1BF64BE5683AC12571B6007692EA&menu0=0&menu1=2
hahavaffan
2006-07-30, 05:56
Mitt problem är tyvärr omvänt. Jag har för lite pengar för att betala räkningen :(
Fan villket dåligt abonemang du måste ha?
Mitt telia refill så är pengarna kvar i ett år, och fyller man på pengar någon gång under året så börjar den räkna från det tillfället i ställe.
Men hedervärt av dig att skänka lite.
betalar inte vi i sverige tillräckligt mycket i bistånd till fattigare länder? nej, jag är varken snål eller oförmögen att känna empati, men ibland verkar det på folk som att de pengar som verkligen betyder något, de stora pengarna, som kommer från skatten, inte betalas av oss vanliga svenssons. det är först när vi lägger 7.50 i röda korsets insamlingsburk på ICA som vi visar våran goda sida..
betalar inte vi i sverige tillräckligt mycket i bistånd till fattigare länder? nej, jag är varken snål eller oförmögen att känna empati, men ibland verkar det på folk som att de pengar som verkligen betyder något, de stora pengarna, som kommer från skatten, inte betalas av oss vanliga svenssons. det är först när vi lägger 7.50 i röda korsets insamlingsburk på ICA som vi visar våran goda sida..
Kanske för att det du betalar med skatten inte är något du gör för att du vill, eller ens skulle göra om du hade valet, medans om du gör dig omaket att dela med dig av dina surt förvärvade, skattade pengar, så har du gjort ett aktivt val att hjälpa?
Orkar inte läsa men röda korset tar väl det mesta själv, sen 5% till "hjälpen". Nu tog jag siffror ur huvudet.. så det stämmer inte, men något sådant är det väl!
kanske. men jag tycker ändå att det är fel väg att gå. u-landsbistånd har varit förödande för flera länders utveckling. sedan 70-talet har de länder som tagit emot mest bistånd i princip helt stannat i sin ekonomiska utveckling, eller backat.
surt förvärvade skattepengar? vad donerar medelsvensken om året? 100 kronor? när blir man givmild? vid hundralappen eller vid tusenlappen? man visar att man är en givmild människa som bryr sig men knappast att man är särskilt insatt i hur biståndspengarna används.
kanske. men jag tycker ändå att det är fel väg att gå. u-landsbistånd har varit förödande för flera länders utveckling. sedan 70-talet har de länder som tagit emot mest bistånd i princip helt stannat i sin ekonomiska utveckling, eller backat.
Röda korset skänker ju inte pengarna till landet utan använder dem till sina egna uppdrag.
Orkar inte läsa men röda korset tar väl det mesta själv, sen 5% till "hjälpen". Nu tog jag siffror ur huvudet.. så det stämmer inte, men något sådant är det väl!
Om du är intresserad så kan du läsa deras årsredovisning här.
http://www.redcross.se/arsboken/master.html
Själv tycker jag mig se röda korset och deras verksamhet i katastrofområden hela tiden, så då är det ganska mycket de där 5% räcker till...
surt förvärvade skattepengar? vad donerar medelsvensken om året? 100 kronor? när blir man givmild? vid hundralappen eller vid tusenlappen? man visar att man är en givmild människa som bryr sig men knappast att man är särskilt insatt i hur biståndspengarna används.
Jadu, jag vet inte vad medelsvenken ger, jag ger kanske 500 under ett år, mina föräldrar vet jag ger aningen mer, sen har jag inte så mycket koll på resten, men säg att medelsvensken ger 100kr, det kanske inte låter mycket, och på 12 månader så är det knappt så att det syns, men utslaget på 9 072 269* givare, så blir det en jävla massa mat vatten och filtar som kan distrubieras.
*(April 30 2006)
så blir det en jävla massa mat vatten och filtar
jo. och de fyller säkert sin funktion, om ens en bråkdel av allt som behövs. vad jag menar är att hur länge ska vi utföra konstgjord andning? nej vi ska inte lägga av så att de dör, det menar jag inte. vad jag menar är att när nu detta väl satts i system så blir det samtidigt som en käpp i hjulet för länderna. befolkningen får mat och nödvändigheter och allt stannar upp. det här är allmänt känt och ett faktum som accepteras av de flesta, problemet är att vi inte har något val. ska man se långsiktigt kanske det finns andra områden som borde prioriteras än just mat och filtar för stunden. vad vet jag inte men frågan är ju onekligen legitim för som det ser ut nu blir ingen nöjd. vilket liv lever de i de mest utsatta länderna? i ett röda korset tält och utspisning i plasttallrikar klockan 9, 12 och 18? det är inget liv i vår bemärkelse.
att bygga skolor verkar vara nästan en pseudovetenskap. skolan byggs komplett med lärobänkar och skrivhäften och sedan fylls läroplanen av befolkningen med religion och anda hopplöst onödiga och ovetenskapliga läror.
jag sitter som synes inte själv med något svar, men att bistå med pengar från sitt mobilabonemang känns bara.. jag vet inte.. kanske bäst att inte försöka förklara sig..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.