Visa fullständig version : Hur viktigt är det med frukosten egentligen?
pattte 90
2006-07-29, 13:18
Nu på lovet slarvar jag som fasen med frukosten, jag vaknar ibland 14.00 som i dag, då skippar jag frukosten liksom. Hur viktigt är det att äta frukost när man tränar?
Förhoppningsvis blir allt bättre sen när jag går i skolan igen sen.
King Grub
2006-07-29, 13:36
Om du har vänt på dygnet så du sover till på eftermiddagen, men äter när du vaknar, är det frukost fast det är på lunchtid. Då är det inte någon större skillnad bara för att klockans visare pekar på andra siffror.
Att däremot verkligen hoppa över frukosten kan på sikt leda till försämrad insulinkänslighet, högre total- och LDL-kolesterol, plus att proteinbalansen är negativ i fastande tillstånd. Det finns också stöd för teorin att det påverkar inlärningsförmåga och hågkomst negativt att hoppa över frukost.
Är nyfiken
Varför skulle att hoppa över frukosten kunna leda till försämrad insulinkänslighet? Läst lite om intermittent fasting och där hävdar dom det motsatta
DEt finns inga studier som visar ngn form av skillnad i muskeltillväst om man sprider ut sin mat över 15 timmar över dygnet eller äter alla måltider över 8 timmar tex?(då vid samma kcal intag)
King Grub
2006-07-29, 13:45
Varför skulle att hoppa över frukosten kunna leda till försämrad insulinkänslighet?
Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96
DEt finns inga studier som visar ngn form av skillnad i muskeltillväst om man sprider ut sin mat över 15 timmar över dygnet eller äter alla måltider över 8 timmar tex?(då vid samma kcal intag)
Nej.
pattte 90
2006-07-29, 13:47
Om du har vänt på dygnet så du sover till på eftermiddagen, men äter när du vaknar, är det frukost fast det är på lunchtid. Då är det inte någon större skillnad bara för att klockans visare pekar på andra siffror.
Att däremot verkligen hoppa över frukosten kan på sikt leda till försämrad insulinkänslighet, högre total- och LDL-kolesterol, plus att proteinbalansen är negativ i fastande tillstånd. Det finns också stöd för teorin att det påverkar inlärningsförmåga och hågkomst negativt att hoppa över frukost.
Men som idag så åt jag inget när jag vaknade, tycker det är rätt onödigt när jag ska äta sen 1-2 timmar senare... kan man vänta med maten nåra timmar efter man har vaknat tror du?
Aja sen när gymnasiet börjar igen kommer allt bli bra igen.
King Grub
2006-07-29, 13:48
Det är klart du kan. Miljoner människor världen över äter ingen frukost alls. Men det finns inga fördelar med det, bara nackdelar.
pattte 90
2006-07-29, 13:50
Det är klart du kan. Miljoner människor världen över äter ingen frukost alls. Men det finns inga fördelar med det, bara nackdelar.
Men det vet väl jag också. Men jag menar om det spelar nån stor roll med att vänta 1-2 timmar efter man har vaknat eller om man måste äta direkt...
Men jag menar om det spelar nån stor roll med att vänta 1-2 timmar efter man har vaknat
|
V
... det finns inga fördelar med det, bara nackdelar.
Doctor Snuggles
2006-07-29, 14:29
Är nyfiken
Varför skulle att hoppa över frukosten kunna leda till försämrad insulinkänslighet? Läst lite om intermittent fasting och där hävdar dom det motsatta
Det är jag också nyfiken över, har också läst en del om calorie restriction (CRON), intermittent fasting, warrior diet osv
Det kanske beror på hur mycket man äter. Det är väl rätt känt att bara äta en stor måltid per dag, men då äta mer än rekommenderat energiintag, är ett bra sätt att bli fet på.
Doctor Snuggles
2006-07-29, 14:35
http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15717011
"It is well established that when most types of cells, including neurons, are exposed to a mild stress they increase their ability to resist more severe stress. This “preconditioning” phenomenon involves up-regulation of genes that encode cytoprotective proteins such as heat-shock proteins and growth factors. We found that a similar beneficial cellular stress response can be induced in neurons throughout the brain by a “meal-skipping” dietary restriction (DR) regimen in rats and mice."
"The ability of DR to increase the resistance of neurons to oxidative, metabolic, excitotoxic, and apoptotic insults in animal models of neurodegenerative disorders clearly demonstrates an effect of DR on cellular stress resistance. We found that DR increases the expression of genes that encode proteins that promote neuronal survival and plasticity (Fig. 1). Thus, levels of heat-shock protein-70 (HSP-70) and glucose-regulated protein-78 (GRP-78) are increased in cortical, striatal, and hippocampal neurons of rats and mice maintained for several months on a dietary restriction feeding regimen.15,17–19
King Grub
2006-07-29, 14:39
Det är jag också nyfiken över,
Jag har gett referens.
King Grub
2006-07-29, 14:40
http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15717011
Överhuvudtaget inte applicerbart på diskussionen om att skippa frukost.
Doctor Snuggles
2006-07-29, 14:40
Jag har gett referens.
Jo, jag såg. Hur ställer du dig till den studien kontra andra gällande DR/CR?
Doctor Snuggles
2006-07-29, 14:43
Överhuvudtaget inte applicerbart på diskussionen om att skippa frukost.
Well, kanske inte ur byggningssyfte (det finns det iof andra som påstår att hoppa över måltider/fasta osv kan lära kroppen att utnyttja/spara protein bättre, men har inte letat efter studier på det).
Men jag tolkade "det finns bara nackdelar" lite bredare.
Doctor Snuggles
2006-07-29, 14:49
Lite mer relevant för diskussionen då:
http://www.pnas.org/cgi/content/abstract/100/10/6216
och
http://www.pnas.org/cgi/content/abstract/100/10/6216
"To date, our results strongly suggest that the same beneficial "antiaging" and/or "antidisease" effects observed in CR rodents also occur in primates. These include lower plasma insulin levels and greater sensitivity; lower body temperatures; reduced cholesterol, triglycerides, blood pressure, and arterial stiffness; elevated HDL; and slower age-related decline in circulating levels of DHEAS."
Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96
Nej.
i den där studien om jag fattat rätt(långt ifrån säkert) så står det att dom hade ett betydligt högre energiintag när dom skippade frukosten vilket väl skulle kunna förklara dom försämrade värdena där isf?
"Mean energy intake recorded over 3 d was significantly lower during the EB period (6.97 ± 0.59 MJ/d) than during the OB period (7.35 ± 0.65 MJ/d; P = 0.001, paired t test)"
har jag fattat fel?
King Grub
2006-07-29, 14:52
Ur hälsoperspektiv är det inte stor tvekan om att det är en fördel med kalorirestriktionen som nämns, men knappast ut byggningsperspektiv. Oavsett hur proteinutnyttjandet effektiviseras eller påverkan på övriga faktorer som nämns i artiklarna kommer den kraftigt försämrade proteinbalansen, dels genom regelbundet återkommande fasta och dels genom det allmänt lägre intag av proteinsyntesreglerande näringsämnen, att inverka menligt på muskeltillväxten för en styrketränande person.
Doctor Snuggles
2006-07-29, 15:38
Ur hälsoperspektiv är det inte stor tvekan om att det är en fördel med kalorirestriktionen som nämns, men knappast ut byggningsperspektiv. Oavsett hur proteinutnyttjandet effektiviseras eller påverkan på övriga faktorer som nämns i artiklarna kommer den kraftigt försämrade proteinbalansen, dels genom regelbundet återkommande fasta och dels genom det allmänt lägre intag av proteinsyntesreglerande näringsämnen, att inverka menligt på muskeltillväxten för en styrketränande person.
Jo, det torde stämma. Men skulle man inte kunna reglera det med näringstiming, EAA innan träning, kolhydratpåfyllning efter, och all sån jazz? Kanske inte optimalt, men så att man iaf kan behålla/bygga en hygglig form.
Doctor Snuggles
2006-07-29, 15:45
i den där studien om jag fattat rätt(långt ifrån säkert) så står det att dom hade ett betydligt högre energiintag när dom skippade frukosten vilket väl skulle kunna förklara dom försämrade värdena där isf?
"Mean energy intake recorded over 3 d was significantly lower during the EB period (6.97 ± 0.59 MJ/d) than during the OB period (7.35 ± 0.65 MJ/d; P = 0.001, paired t test)"
har jag fattat fel?
Nej, du har fattat rätt, det var som jag trodde:
Studien säger inget om hur insulinresistansen osv skulle påverkas om båda grupper hade haft samma energi-intag.
pattte 90
2006-07-29, 17:07
Nu på lovet slarvar jag som fasen med frukosten, jag vaknar ibland 14.00 som i dag, då skippar jag frukosten liksom. Hur viktigt är det att äta frukost när man tränar?
Förhoppningsvis blir allt bättre sen när jag går i skolan igen sen.
Men hur mycket äter ni egentligen på morgonen? och vad?
Doctor Snuggles
2006-07-29, 21:01
Jag har alltid varit dålig på frukost, förutom kanske i yngre tonåren.
Nuförtiden brukar jag bara käka nån frukt och dricka lite juice o eventuellt kaffe/te, och det oftast efter 30-60 min eller så.
Är helt enkelt oftast inte särskilt hungrig på morgonen, magen kommer inte igång förrän efter några timmar.
När jag tränar bangar jag inte för en pizza direkt efter uppstigning ur sängen, hur ickeoptimalt det än är med så mycket fett direkt på morgonen :D
Men det tillhör inte normaliteterna, just nu slarvar jag med frukosten, det kan dröja 1 till 2 timmar innan jag får i mig något, och under den tiden går jag omkring hungrig och mår dåligt. (varför äter jag inte frukost direkt *screwy*)
-bengan-
2006-07-29, 22:39
havregrynsgröt med hemmalagat äppelmos på och jag äter tills jag bli mätt:eating:
och skulle jag känna mig sugen så en grov macka med skinka eller leverpastej och lättmjölk eller djuice:)
ramagoen
2006-07-29, 23:03
Men det tillhör inte normaliteterna, just nu slarvar jag med frukosten, det kan dröja 1 till 2 timmar innan jag får i mig något, och under den tiden går jag omkring hungrig och mår dåligt. (varför äter jag inte frukost direkt *screwy*)
Du kan inte vara annat än emo :whipped:
TylerDurden84
2006-07-29, 23:06
Jag säger som Dolph Lundgren: "Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en tattare". Då håller man sig biffig å tajt!!
Pumpitup
2006-07-30, 01:46
personligen så tycker jag inte att det är så viktigt med frukost, huvudsaken är att man får i sig nått direkt på morgonen, t.ex en kaffe.
då är det dessutom lättare att tappa sitt underhudsfett ;)
Jag ligger gärna kvar i sängen så länge som möjligt innan jag ska iväg till jobbet vid 06:30, så det brukar bli nått som går snabbt att göra och snabbt att slänga i sig till frukost.
På senare tid är favoriten en proteindrink, ca 4 dl yoghurt i ett glas samt en multivitamin, tar ca 5 min att förbereda, slänga i sig samt diska, perfekt.
Detta kanske inte är nån kanonfrukost i mångas ögon, men den är bra mycket bättre än ingen frukost alls.
Är nyfiken
Har inga referenser på studier här men antar på goda grunder att man får förhöjda kortisolnivåer i blodet.
Mer kortisol=> sämre känslighet för det kroppsegna insulinet.
Har inga referenser på studier här men antar på goda grunder att man får förhöjda kortisolnivåer i blodet.
Mer kortisol=> sämre känslighet för det kroppsegna insulinet.
men då får man ju samma efter nattens fasta med, eller vart går gränsen så att säga?
då kan man ju säga att äta var tredje timme eller ännu oftare tom över natten skulle ge bättre insulinknslighet? om man bortser från sömnbristen då som jag antar med höjer kortisolnivåer?
Tycker ämnet e högst intressant iaf, som jag läst så skall eventuelle kortare fasteperioder 15-20 timmar eventuellt kunna ge liknande effekter som kalrorestriktion men utan att man drar ned på kalorierna så att säga.
det är ju inget för en bodybuilder kanske, men för ngn som är intresserad va sin hälsa så, det man läser på mkt andra forum, crossfit och liknande och i performance journal så är ju både hälso och träingsresultaten mkt bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.