handdator

Visa fullständig version : Älgattack nära Adolfström

skaparn
2006-07-29, 10:39
Hämnd för åratal av jakt?

Norran (http://www.norran.se/sektion_c.php?id=695248&avdelning_1=104&avdelning_2=0)

Jag skulle ha blivit riktigt rädd, älgar är inte små, de kan dessutom sparkas rätt bra.

ankan
2006-07-29, 11:59
Älgar är inte att leka med. Har hänt någon gång när man traskat runt i skogen att man sett någon älg. Och jag tycker att det är allt annat än en rolig naturupplevelse.. Jag blir skiträdd.
Hjälper nog tyvärr inte att slå en krabba eller något om dom blir arga :)

Mago
2006-07-29, 12:14
Tur att det inte var en sur älgtjur.

Men han borde ju bara hoppat upp och kört en rear naked choke.

Stoltz
2006-07-29, 12:25
Tur att det inte var en sur älgtjur.

Men han borde ju bara hoppat upp och kört en rear naked choke.

Haha, jag tänkte på den också först när jag läste det, om man på något sätt kunde ha lyckats komma upp och försöka få den att lugna sig - Fast det är ju så lagom lätt att göra i den situationen.

Backe
2006-07-29, 14:22
Jag skulle ha blivit riktigt rädd, älgar är inte små, de kan dessutom sparkas rätt bra.

http://www.kuriren.nu/GEN_Sok.asp?ArticleID=1246006&ArticleOutputTemplateID=125&mode=SEARCH&BoolFlag=AND&PubDate=&FreeText=gällivare&Category=

grabben i skogen
2006-07-29, 14:27
Haha, jag tänkte på den också först när jag läste det, om man på något sätt kunde ha lyckats komma upp och försöka få den att lugna sig - Fast det är ju så lagom lätt att göra i den situationen.

öh vi snackar älg. inte en seg gammal ridskolehäst nu...

Sheogorath
2006-07-29, 14:36
Undrar om älgfan hade blivit förvånad om man gett den djävla idioten en riktigt hård smäll på käften och sen bara fortsatt att slå och slå och slå mot mulen, för att döda. Djävla ko-djävel.

skaparn
2006-07-29, 15:10
Undrar om älgfan hade blivit förvånad om man gett den djävla idioten en riktigt hård smäll på käften och sen bara fortsatt att slå och slå och slå mot mulen, för att döda. Djävla ko-djävel.

Ja, hon hade blivit förvånad, i ungefär en tiondels sekund. Inte nog med att en stor älgko kan väga 400 kilo, utan huvudet är oproportionerligt stort med en massa ben. En käftsmäll gör betydligt mer skada på din hand än på mulen. Därför har jag alltid ett brännbollsträ med mig i skogen, då kan man börja göra åverkan.

Sheogorath
2006-07-29, 15:21
Ja, hon hade blivit förvånad, i ungefär en tiondels sekund. Inte nog med att en stor älgko kan väga 400 kilo, utan huvudet är oproportionerligt stort med en massa ben. En käftsmäll gör betydligt mer skada på din hand än på mulen. Därför har jag alltid ett brännbollsträ med mig i skogen, då kan man börja göra åverkan.

Stora djur förväntar sig inte att småskitar ska gå lös på dem, helt respektlöst. De blir skiträdda.

(har jag sett på TV)

Metal_boy_
2006-07-29, 16:49
Dom är inte att leka med. Dom kan lätt sparka och hoppa ihjäl en människa. Man ska ha respekt för skogens konung.

skaparn
2006-07-29, 16:55
Stora djur förväntar sig inte att småskitar ska gå lös på dem, helt respektlöst. De blir skiträdda.

(har jag sett på TV)

Ahh! Det är överraskningsmomentet som gör tricket! Då tror jag faktiskt det blir en krabba ifall jag möter en arg älg, för den levande varelse som inte blir överraskad efter att ha sett mig göra en krabba finns inte.

mini
2006-07-29, 17:02
Ahh! Det är överraskningsmomentet som gör tricket! Då tror jag faktiskt det blir en krabba ifall jag möter en arg älg, för den levande varelse som inte blir överraskad efter att ha sett mig göra en krabba finns inte.
Du antar att älgar har humor ja?

skaparn
2006-07-29, 17:04
Du antar att älgar har humor ja?

Jantemänniska!

mini
2006-07-29, 17:08
Jantemänniska!
Å, kom igen nu, du är ju en stolt bodybuilder enligt egen utsago. Inte tar du illa upp?

skaparn
2006-07-29, 17:23
Å, kom igen nu, du är ju en stolt bodybuilder enligt egen utsago. Inte tar du illa upp?

Nej, jag har lärt mig hantera haters som inte lever BB-livet. Ni kan aldrig förstå hur det är att ge allt. ALLT!

Stoltz
2006-07-29, 23:29
öh vi snackar älg. inte en seg gammal ridskolehäst nu...

Det förstår jag, som jag sade "det är ju så lagom lätt", alltså menar jag precis motsatsen "Det är skitsvårt" alltså ;)

cardio
2006-07-30, 00:08
Hämnd för åratal av jakt?

Norran (http://www.norran.se/sektion_c.php?id=695248&avdelning_1=104&avdelning_2=0)

Va jäkla underbart. Det är dags för skogens innevånare att slå tillbaks för alla år av förtryck.

Jägare har det för bra i dagsläget. Dem sitter och lurpassar i någon timme på sitt jävla pass. När väl skogens konung dyker upp så använder dem sig av ett långdistansvapen (läs gevär). HUR svårt/jobbigt kan det vara? Om man bortser från Gluteus Maximus som får ett jävla hårt pass mot en hård sten/träbänk.

Näe, det är dags för skogens innevånare att samla ihop sina trupper. Följande rubrik skulle jag vilja läsa i morgondagens tidning: "Gangbang och misshandel mot jägare" 3 st fullvuxna älgtjurar och 4 björnhonor låg och lurpassade på Bengt, 74 år, när han skulle ut på sitt sedvanliga älgpass. En av älgarna agerade lockbete medans dem andra la sig i bakhåll. Bengt kom undan med livet i behåll men med en jävla massa blåmärken och en konstans smärta i bakre regionerna efter det att 3 st fullvuxna älgtjurar använt han som uppblåsbar barbara..

Snacka om att Svenska Jägarförbundet skulle börja tappa medlemmar..

Kabuto
2006-07-30, 01:02
Älgarna Demonstrerar!
Älgarna Har FÅtt Nog!
Älgarna Vill Ha Frihet!
HÄr I Sin Egen Skog!

Aoouuuhhm
;)

Taririi
2006-07-30, 09:27
På tal om älgar. Jag är en sjukt understimulerad människa. Det händer att jag, nästan alltid, tittar ut genom fönstret som visar hela bakgården. Bortom min tomt ligger det ett stort fält där det växer vilt. Jag har mitt rum på övervåningen, och fönstret som jag kollar ut genom ligger också där. Jag har således en bra översikt över fältet.

En dag, den här sommaren, passerade jag hastigt fönstret och tog en snabb titt ut. Jag har svårt för att reagera, eller hoppa till när jag blir överraskad. Efter att jag passerade fönstret ryckte jag till och greps av en känsla av att något var helt fel. Jag backade tillbaka och kollade ut genom fönstret. Till min stora förvåning stod det en ÄLG mitt i fältet. Den gick omkring oförskämt, precis som om den hörde hemma där. Jag hade aldrig sett en älg förut och jag slogs av hur stor den var. Den var minst lika stor som en häst.

Det bor mycket folk på mitt område, speciellt efter att man byggt ut de senaste åren. Det finns också många barn som cyklar runt, springer lite överallt och leker. En älg, som ni redan nämnt, kan vara riktigt farlig och därför är det inte tryggt att ha en älg precis utanför området.

På morgonen, ca 40 minuter innan jag skulle till gymmet och ta ett kardiopass, såg jag två jägare med hundar och gevär gå genom fältet. De spårade tydligen älgen. Jag sprang till köket, hämtade havregrynsgröten, och observerade hela grejen från fönstret (ja, jag är minst 100 år gammal). Efter att jägarna försvunnit in i ett tätare område, med mycket träd, skrek en av dem något i stil med "Älgen är här!". Jag hörde inget gevärskott, till min stora besvikelse *innocent*. Däremot cyklade en liten pojke förbi, strax efteråt, skrikandes för livet. Det var verkligen fart på honom. Pojken cyklade i minst 65km/h. Han ville tydligen till sin pappa för han skrek efter honom så högt att mina trumhinnor nästan sprack. Av detta drog jag slutsatsen att han hade sett älgen. Själv såg jag den aldrig mer.

Allt detta sköttes mycket diskret och jag fick aldrig läsa om det i tidningen. Det kanske inte är en ovanlig företeelse i Skåne. En sak är säker. Pojken som cyklade förbi i ilfart, gråtandes och skrämd för livet, var höjdpunkten den här sommaren :thumbup:... nästan, men det är en annan historia.

grisbil3n
2006-07-30, 11:58
Älgar är ascoola, och jag betraktar dom som mina vänner.