handdator

Visa fullständig version : Kikärtsbiffar/burgare

3eo
2006-07-28, 11:35
Taget från
http://www.radium.se/Nils/mat/forumrecept/glennskikartsbiffar.htm
med lite modifikationer =).

Ingredienser:

400 g kokta kikärtor
3 dl havregryn
2,5 dl vatten
1 liten lök
1 pressad vitlöksklyfta
2tsk sambal oelek
lite spiskummin
1,5 msk sojasås
salt och peppar

Tillagning:

Kör kikärtorna i en matberedare. Hacka löken i små bitar. Blanda ihop alla ingredienserna och låt blandningen stå i 10-15 min tills vattnet har absorberats.

Värm olivolja på stekpanna. Sleva upp blandningen på pannan och forma till biffar. Stek på båda sidor tills de är bruna.

Grymt goda!

cowboy
2006-07-28, 11:55
jag brukar blanda i lite dill i mina kikburgare och det tycker jag blir underbart, men då kanske man ska skippa sambal oeleken. bara ett tips :P

mistermr
2006-08-04, 20:27
Taget från
http://www.radium.se/Nils/mat/forumrecept/glennskikartsbiffar.htm
med lite modifikationer =).

Ingredienser:

400 g kokta kikärtor
3 dl havregryn
2,5 dl vatten
1 liten lök
1 pressad vitlöksklyfta
2tsk sambal oelek
lite spiskummin
1,5 msk sojasås
salt och peppar

Tillagning:

Kör kikärtorna i en matberedare. Hacka löken i små bitar. Blanda ihop alla ingredienserna och låt blandningen stå i 10-15 min tills vattnet har absorberats.

Värm olivolja på stekpanna. Sleva upp blandningen på pannan och forma till biffar. Stek på båda sidor tills de är bruna.

Grymt goda!

Tror du att texturen på biffarna blir bra om man kör med vita bönor istället för kikärtor?

mvh

3eo
2006-08-04, 21:23
Tror du att texturen på biffarna blir bra om man kör med vita bönor istället för kikärtor?

mvh
Ingen aning får jag erkänna, inte lagat så mycket käk med vita bönor. Men det är bara att prova =). Säg till sen hur det blev bara.

Lellan
2006-08-09, 20:50
Låter gott! En variant jag brukar köra:

800 g kikärtor, lätt mixade så att de inte blir mosiga (några hela funkar men lite geggigt måste det va)
en liten burk tonfisk (vatten el olja kvittar, oljan binder bättre iofs)
En finhackad lök
sambal
lite koriander (ett måste tycker jag, men alla gillar inte det - har ej testat utan)
lite kumminfrön (kan uteslutas)
1 krossad vitlök
2 msk pressad citron
1-2 ägg
lite mjöl
ev olja

Blanda allt utom mjölet, smaka av med salt och peppar (el citronpeppar om ni inte har något emot glutamat). Forma till biffar (tillsätt olja el använd mer ägg om det inte binder, lite kan det falla isär gör inget), vänd dem i mjöl (kan ni hoppa över) och stek ca 3 min/sida.

Supergott! Särskilt om ni steker halverade körsbärstomater tills de börjar mjukna och har tsatsiki till (lätt naturell yoghurt, riven urkramad saltad gurka + pressad vitlök efter smak. För tjockare konsistens, låt yoghurten rinna av i melittafilter).

mistermr
2006-08-09, 20:57
Ingen aning får jag erkänna, inte lagat så mycket käk med vita bönor. Men det är bara att prova =). Säg till sen hur det blev bara.

Jag testade med vita bönor och visst smakade det bra, men jag fick aldrig smeten att hålla ihop som en burgare utan det blev ngn slags röra. Jag hade ett ägg i smeten, men jag misslyckas varje gång. Vet ej vad jag gör för fel?

mvh

3eo
2006-08-10, 10:23
Jag testade med vita bönor och visst smakade det bra, men jag fick aldrig smeten att hålla ihop som en burgare utan det blev ngn slags röra. Jag hade ett ägg i smeten, men jag misslyckas varje gång. Vet ej vad jag gör för fel?

mvh

Jag tillsatte mer havregryn för att binda upp vattnet när jag tyckte smeten inte höll ihop. Man får låta det stå ett tag för att havregrynen ska binda upp vattnet

skratt
2006-08-10, 10:46
ja brukar hälla i sojamjöl. blir finfina biffar och mer proteinrika =)..

Aelrik
2006-08-10, 10:50
Prova att mixa vatten, havregryn och kryddor först och ställ det kallt i tio till femton minuter och blanda i resten. Då kommer vätskan tas upp lättare av havregrynen.

Annars kan man byta ut 1-1,5dl vatten mot ett ägg för bättre hållbarhet.

Sen trodde jag att det var standard med färsk persilja i kikärtsburgare/falafel. :em:

The Fallen
2006-08-10, 12:39
är de nån som vet vad näringsvärdet blir på dom där kikärtsbiffarna?:)

Aelrik
2006-08-10, 14:43
400 g kokta kikärtor 125 * 4 = 500
3 dl havregryn 340 * 1,2 = 400
2,5 dl vatten = 0
1 liten lök 1 * 30 = 30
1 pressad vitlöksklyfta = 0
2tsk sambal oelek = 0
lite spiskummin = 0
1,5 msk sojasås = 20
salt och peppar = 0

Alltså totalt kanske 1000 kcal + olja vid stekningen.

3eo
2006-08-10, 19:22
Receptet är gjort för 4 personer =)

Zakath
2006-10-29, 21:53
Gjorde precis en sats, mycket goda och enkla att göra! Det enda kluriga kan var själva vändningen av biffarna, använd en tunn stekspade så går det bra. Det gick åt ganska mycket olja att steka dem också, fick en fantastisk stekyta i utbyte! Men det går säkert att steka dem med mindre olja om man oroar sig över kalorierna.