handdator

Visa fullständig version : "Musaxel"

Chandler
2006-07-28, 08:10
Jag sitter framför datorn hela dagarna på jobbet, och har gjort det tidigare somrar också, men under försommaren började höger axel plötsligt värka något alldeles otroligt. Jag var tvungen att ta värktabletter för att överhuvudtaget kunna vara. Det sjuka områdets centrum är ungefär där axeln övergår i nacken, men det går också ner mot överarmen. När det var som värst domnade hela armen inklusive handen och fingrarna bort;skrämmande. Jag var till fysioterapeuten här på jobbet två gånger och fick hårdhänt massage som hjälpte ett tag och istället för musen fick jag en sk. Rollermouse. Det har hjälpt mycket, men det tar fortfarande sjukt. På morgnarna när jag varit "datorfri" i många timmar är det borta, men så fort jag sätter mig ned börjar det värka igen. :(
Träningen har egentligen inte påverkats, det känns lite konstigt när jag testat axelpressar, men bänk är inga problem. Fast igår skulle jag köra utfall med hantlar och då började axeln bränna något infernaliskt redan vid 25kg (!) så jag var tvungen att sluta. Tips? Jag ska iaf tala med fysioterapeuten bara hon kommer tillbaka från semestern, men det är ett par veckor dit.

Börje H
2006-07-28, 08:29
Jag sitter framför datorn hela dagarna på jobbet, och har gjort det tidigare somrar också, men under försommaren började höger axel plötsligt värka något alldeles otroligt. Jag var tvungen att ta värktabletter för att överhuvudtaget kunna vara. Det sjuka områdets centrum är ungefär där axeln övergår i nacken, men det går också ner mot överarmen. När det var som värst domnade hela armen inklusive handen och fingrarna bort;skrämmande. Jag var till fysioterapeuten här på jobbet två gånger och fick hårdhänt massage som hjälpte ett tag och istället för musen fick jag en sk. Rollermouse. Det har hjälpt mycket, men det tar fortfarande sjukt. På morgnarna när jag varit "datorfri" i många timmar är det borta, men så fort jag sätter mig ned börjar det värka igen. :(
Träningen har egentligen inte påverkats, det känns lite konstigt när jag testat axelpressar, men bänk är inga problem. Fast igår skulle jag köra utfall med hantlar och då började axeln bränna något infernaliskt redan vid 25kg (!) så jag var tvungen att sluta. Tips? Jag ska iaf tala med fysioterapeuten bara hon kommer tillbaka från semestern, men det är ett par veckor dit.
Ok, bästa akuttipset: BYT HAND SOM DU KÖR MUSEN MED! Till en början virrar du runt hela skärmen med pekaren men med lite långsammare acceleration samt lite invänjning så fungerar det. jag har hjälpt ett förvånandesvärt stort antal med samma problem på detta enkla sätt:thumbup:

Fredrik_S
2006-07-28, 10:20
Jag fick tendonitis i underarmen på min högra arm. Den var omöjligt att använda till att styra datorn. Det tog någon vecka eller två men sen var jag nästan lika bra på att använda vänsterarmen till datamusen.
Ge inte upp för man blir otroligt bra efter ett tag trots att det går trögt och känns grymt konstigt i början.
Går även å ändra höger och vänster knapp i inställningar för musen på kontrollpanelen.

Chandler
2006-07-31, 11:40
Jag har ju som sagt redan fått en RollerMouse (se nedan), så musproblemet är redan löst. Men det räcker med att jag sätter mig ned framför datorn så börjar det värka i axeln.

Jag har alltid haft knakande leder också (dock inte förenat med smärta), men när jag nu roterar axlarna (enl. fysioteraputens föreskrifter) knakar det något helt infernaliskt! Jag ser riktigt framför mig hur benpipor gnids mot varandra. *spy*

http://www.contourdesign.com/rollermouse/rmpro-sm.jpg

Tolkia
2006-07-31, 12:29
Jag hade ett liknande problem som du; på mig satt det dock längre ned, ungefär på skulderbladets spets. Mouse trapper (liknande Roller Mouse) hjälpte en hel del, men tog inte bort det, utan skuldran år fotfarande ett problemområde (jo, jag vet att jag borde lära mig växla mushand ... försökte också, men det var fasansfullt svårt); muskulaturen är typ öm och hård just där. Träning, hyfsat rätt positionering av tangentbord och skärm, byte av arbetsställning (jobbar inte 100% framför datorn, så jag flyttar mellan skrivbord och dator, försöker även att röra mig "runt" lite) samt framför allt ATT JAG TÄNKER PÅ HUR JAG SITTER (inga hösäckar eller gamnackar här) håller det i schack någorlunda. Dock blev det mycket sämre när jag slutade köra gympa i våras (min ordinarie träningsform framför andra) p.g.a. fotskador, och en lång period inte körde något annat än styrketräning ooch Body Pump. Misstänker att det blev för dåligt med rörlighetsträningen, helt enkelt. Du kan alltid prova att lägga in lite sådant i din ordinarie träning eller att simma, gå stavgång etc.

Något som hjälpte mig mycket när det var riktigt akut var massage. Efter att ha gått till massören en gång/vecka i fem veckor var skillnaden enorm, så det rekommenderas. För mig räckte det dock inte med en gång, utan det behövdes upprepad behandling (och första gången gjorde det VÄLDIGT ONT).

Chandler
2006-08-01, 05:58
Tack för ett fint inlägg!

Precis sådär är det för mig! T.o.m. fysioterapeuten blev förvånad över hur hårt området hade blivit. Med rörlighetsträning menar du? Jag brukar pausa emellan och rotera axlarna, men jag antar att du tänker på något annat nu? Simma och stavgång är också bra tips! Det senare hade jag inte alls tänkt på!

Massage har jag också övervägt, tyvärr far det en massa pengar i visa-knä-åt-läkare-för-miljonte-gången på måndag, så jag måste se hur det blir med den saken. Arbetets fysioterapeut kommer som sagt tillbaka nästa vecka, som ur det här avseende tyvärr är min sista. Ska ligga på hårt och hoppas jag får gå dit.

Tolkia
2006-08-01, 07:47
Först angående pengar: Du är väl medveten om att det finns ett högkostnadsskydd? Nu vet jag inte hur ofta du flashar knän och annat, men två besök på akuten räckte för att plocka upp mig över gränsen (900 krper år). Har du kvitton kvar kan du tillgodoräkna dig tidigare besök och få en "flygande start". Massage är svindyrt, jag håller med, men i ett krisläge kanske du kan hitta någon bekant med lite extra färdigheter (sjukgymnast- och sjuksköterskestuderande brukar kunna vara säkra kort) som kan tänka sig att ställa upp? Även en amatörmassage mjukar ju upp och ökar cirkulationen lite (att du har prövat att gno lite just på den ömma punkten själv antar jag; enklast är att göra det magliggande, då skulederpartiet är relativt avslappnat).

Ang. rörlighetsträning vete fasen om jag själv vet vad jag menar ... :D

Att stavgång är bra just för axelont är något jag hört av en läkare som behandlar smärtpatienter; fick det också rekommenderat av min käre (läkar-)fader när jag själv hade ont i axeln, men jag skall inte låtsas som om jag utövar det regelbundet. Dock tycker jag att det verkar rimligt att det skulle vara positivt. Hursomhelst; i vardagen är det som gäller nog att pausa och röra på nacke, axlar etc. lite nu och då för att inte "fastna" alltför hårt i den vanliga arbetsställningen. Det finns exempel på "pausgympa" på nätet; här (http://www.nap-mass.com/htm/rampausgympa.htm)är ett exempel från ett naprapatföretag, här (http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=3635)ett annat. "Träningsmässigt" tror jag att det är bra att som omväxling göra något som engagerar armar, axlar och rygg utan att tokbelasta dem, alltså göra något där man viftar med dem mer än man lyfter med dem. Det här är inget jag har några "vetenskapliga belägg" för eller något, men den stora delen av min egen träning är "gympa" (typ friskis & svettis), där det ju finns en hel del "armviftande och axelrullande", och jag märker att har blivit betydligt sämre i nacke och skuldror sedan jag fick lägga ned gympandet mer eller mindre helt p.g.a. mina fotskador. Body Pump och styrketräning verkar inte räcka, och jag tror (obs TROR) att det har att göra med att det är så pass mycket "stelare" (i alla fall med de styrkeövningar jag kan ...). Jag försökte googla på "rörlighetsträning", men det enda som kom upp då var trestching, och det är ju inte vad jag tänker på (nog inte heller vad de som rekommenderat det tänkte på). Jag tänkte mig något mer "aktivt", typ sånt som kan ingå i en uppvärmning.

elan
2006-08-01, 07:58
Nu vet jag inte om det här hjälper dig överhuvudtaget men min massör tyckte att jag hade blivit väldigt stel i bröstryggen och jag känner själv att det känns jobbigt i ryggen upp mot axeln när jag sitter för mycket framför datorn. Hon rekommenderade mig att inte glömma bort att andas. Ta djupa andetag och gärna gäspa stort. Efter att hon sagt det så kom jag på mig själv flera gånger att sitta och hålla andan eller att bara andas väldigt små korta andetag.

Att mjuka upp axlar och bröst/rygg med hjälp av axelrullningar och ta några djupa andetag och sucka och gäspa lite ibland känns i alla fall bra för mig.

Som sagt, jag vet inte om det här går att applicera på dina besvär men det är nog ett bra tips till de flesta som sitter mycket framför datorn.

Chandler
2006-08-02, 08:14
Tolkia

Tack igen!

Hmm, jag är inte alls övertygad om att det finns någon finsk motsvarighet till ert högkostnadsskydd, men jag skall kolla upp det. Tack för tipset hursomhelst! Bör förresten ännu påpeka att jag tänker gå privat nu. Väntetiden till en ortoped skulle ha varit i storleksordning 1 år annars; nu slipper jag på måndag. Till ett helt ohyggligt pris iofs 115€ + byråavgift (1100SEK + ba), vilket är ungefär det dubbla mot vad den andra privatmottagningen här i stan kostar, men vad gör man. Jag har nämligen talat med den här läkaren (och blivit rekommenderad att ta kontakt med honom av en annan) som jobbar på ett sjukhus i grannstaden med kortare operationsköer. Det löjligaste är att jag redan visat knät åt (b.la) en ansedd ortoped redan, men det måste naturligtvis vara sjukhusets egen. *rolleyes*

Bra förslag igen! Ska försöka se var man kan hitta någon studerande som vill tjäna en extra hacka! Skall testa det andra tipset också, magliggande it is.

Det brukar jag försöka, jag blir bara så rädd när det börjat knaka så mycket. :em: Skall kolla dina länkar nu!

Chandler
2006-08-02, 08:22
Elan

Skall också testas! Tack!

Pausgympa
2011-02-18, 09:43
Säg åt ditt skyddsombud att du vill ha ErgoPop. Ett program som hjälper dig att göra pausgympa på jobbet när du arbetar framför datorn.

Gratis att testa i 60 dagar.

http://www.ergopop.com

dndr
2011-02-18, 11:50
Drygt 4 år för sent Pausgympa, hehe ;-)