handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av Global knivar?

timoat
2006-07-26, 20:50
Jag ska inhandla en Globalkniv till mamma, med en fet skärbräda som present, valet tror jag står mellan modell G-2 och G-7. Några tips eller förslag uppskattas mycket!

tossefar
2006-07-26, 20:55
Global är ju ett känt märke, men särskilt bra är de ju egentligen inte. Satsa på något lite ovanligare, det känns som en roligare gåva. Fråga i butiken!

timoat
2006-07-29, 10:30
Ok, Kobe knivarna då? Dukas "egna" märke. anyone?

Kurash
2006-07-29, 10:38
Klart morsan ska ha en Global! Köp en japanare. Jag har den större modellen, 18 cm. Tror dom har döpt den till grönsakskniv av nån anledning. Det är iallalfall modellen. http://shop.culina.se/kok/globalknivar/globalknivar.asp

Det är världens bästa allroundkniv. När jag jobbade i restaurang var det det enda vi använda i stort sett. Så gå inte på försäljarnas snack om "kockknivar", dom är bara otympliga.

z_bumbi
2006-07-29, 10:41
Om det är din mor som ska använda kniven så låt henne välja ut den själv, det är stor skillnad på hur man uppfattar att en kniv är att jobba med och ska man lägga så pass mycket pengar på en kniv så är det lika bra att det blir perfekt. (Om hon inte tidigare har global och trivs med handtag och utförande för då är chansen större att även andra modeller av samma märke funkar.)

Strunta även helt i vilket märke det är då alla knivar i den prisklassen är av hygglig kvalite, huvudsaken är att de är trevliga att jobba med. Knivar är verktyg och inga modeartiklar där märket är viktigt.

Kurash
2006-07-29, 10:51
Om man är kock och lagar mat 8 timmar om dagen håller jag med om att man kan köpa en kniv enbart för funktionen. Men morsan vill nog ha nåt som är snyggt också. Inte sagt att Global gör dom snyggaste knivarna heller, bara att man kan köpa lite för designens skull också.

Aasa
2006-07-29, 12:19
Global passar inte mina stora händer speciellt bra. Men kanske din mors! :)

ETK_TIS
2006-07-29, 15:28
Fällkniven i Boden , har ett bra urval .

Whistler
2006-07-29, 19:51
http://www.metrokitchen.com/kyocera/ *drömmer*