Visa fullständig version : Fråga om insulinkänslighet.
Skrollovicz
2006-07-26, 20:04
Är detta ärftligt? Eller kan man äta/leva på ett visst sätt för att hålla en god insulinkänslighet livet ut?
Kött ska tydligen vara dåligt, jag vet inte så mkt men vill gärna bli insatt i hur det fungerar... vad som är bra och dåligt att äta och dricka.
Ola Wallengren
2006-07-26, 20:13
Det finns helt klart en ärftlig del i utvecklingen av diabetes/låg insulinkänslighet men det är ju en del som du inte kan ändra på och jag skulle tro att för de flesta så är livsstilsfaktorer den största biten och framförallt något man kan påverka.
I princip allt som anses vara hälsosamt är också bra för insulinkänsligheten, motion, hälsosamkroppsvikt, sömn, stressa av och inte minst en hälsosam kost.
Gå in på www.slv.se för att läsa om de grundläggande kostråden för ett långt och hälsosamt liv.
pragmatist
2006-07-26, 21:23
Tydligen kan höga nivåer av järn bidra till sämre insulinkänslighet. I den mån rött kött är sämre än andra proteinkällor så torde det vara av den anledningen. Protein i sig (t.ex. från vassle) förefaller dock öka insulinkänsligheten.
Kaffe verkar vara paradoxalt i detta avseende eftersom kaffe försämrar insulinkänsligheten på kort sikt men verkar ha en skyddande effekt på lång sikt.
Kaffe verkar vara paradoxalt i detta avseende eftersom kaffe försämrar insulinkänsligheten på kort sikt men verkar ha en skyddande effekt på lång sikt.
Speciellt koffeinfritt sådant :)
King Grub
2006-07-26, 21:31
En kommande studie visar att råttor som fått en diet innehållande mycket socker, för mycket fett och/eller, framför allt, för mycket energi, utvecklar defekter i muskelmitokondrierna som kan påverka faktorer för bl a insulinkänslighet negativt.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/8/2194
Socker, för mycket fett, samt överätning = dåligt (överaskning? Njaej).
Cerberus
2006-07-26, 21:34
Tydligen kan höga nivåer av järn bidra till sämre insulinkänslighet. I den mån rött kött är sämre än andra proteinkällor så torde det vara av den anledningen. Protein i sig (t.ex. från vassle) förefaller dock öka insulinkänsligheten.
Hur illa är det med försämrad insulinkänslighet om man äter en hel del rött kött? Det gör jag nämligen för jag bara älskar kött :D
King Grub
2006-07-26, 21:35
En tränande person som har en kost baserad på vettig mat behöver vanligen inte oroa sig för dålig insulinkänslighet. En idrottare har som regel mycket god sådan.
Styrkeatleter är mer insulinresistena än konditionsatleter, och styrkeatleterna utvecklar också oftare diabetes efter avslutad karriär.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15749139&query_hl=2&itool=pubmed_docsum
Cerberus
2006-07-26, 21:52
En tränande person som har en kost baserad på vettig mat behöver vanligen inte oroa sig för dålig insulinkänslighet. En idrottare har som regel mycket god sådan.
Styrkeatleter är mer insulinresistena än konditionsatleter, och styrkeatleterna utvecklar också oftare diabetes efter avslutad karriär.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15749139&query_hl=2&itool=pubmed_docsum
Jag kör både och, tänker köra kondition även under off-säsongen för att behålla konditionen. Det e skönt att dra ut o jogga en timma, eller svetta skiten ur sig på motionscykeln..
En tränande person som har en kost baserad på vettig mat behöver vanligen inte oroa sig för dålig insulinkänslighet.
Kan inte nog understrykas. Visst kan man ha en genetisk predisposition för försämrad insulinkänslighet resp. diabetes typ 2, men livsföringen (kost, träning, stress, sömnvanor etc.) betyder så oerhört mycket mer. Och man behöver inte göra det mer avancerat än "ät hyfsat nyttigt (kostcirkeln, tallriksmodellen, hemkunskapen i skolan ...) och rör på dig" för att komma väldigt långt.
ramagoen
2006-07-27, 00:40
styrkeatleter = olympiska lyftare eller äre 100m å 400m å sånt som kräver lite mer "kortsiktig" energi?
styrkeatleter = olympiska lyftare eller äre 100m å 400m å sånt som kräver lite mer "kortsiktig" energi?
Tyngdlyftare och styrkelyftare räknar jag som styrkeatleter.
Att tyngdlyftare och styrkelyftare drabbas beror nog mycket på att de har en tendens att lägga av att träna helt men fortsätter att äta.
Cartwright
2006-07-27, 10:43
Hur illa är det med försämrad insulinkänslighet om man äter en hel del rött kött? Det gör jag nämligen för jag bara älskar kött :D
Jag äter periodvis snuskigt mycket rött kött, och jag märker inte av någon försämrad insulinkänslighet under dessa perioder. (Jag är diabetiker, så jag borde veta)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.