Visa fullständig version : Civilkurage, kind of
Idag när jag cyklade hem från stranden såg jag 3 småkillar (12-14 år) som hånade en gravt handikappad man i rullstol. De cyklade förbi mig och jag märkte att den ena killen höll handen i "CP-position" och småskrattade. När han sen kom jämte mannen i rullstol så skrattade han till högt och demostrativt, vänd mot honom. Hans vänner skrattade också.
Jag blev bestört. Vilka förbannade jävla snorungar! Och stackars man. Inte nog med att han var handikappad i den grad att han mest var ett litet paket, utan han skulle dessutom stå ut med sånt här. Det kändes som att jag borde göra något. Borde jag cykla ikapp dem? Vad skulle jag i så fall göra eller säga? Jag är ingen höjdare på att skälla ut folk. De cyklade snabbt ifrån mig, och våra vägar skiljdes. Flera minuter sedan funderade jag fortfarande på vad jag borde ha sagt och gjort när jag plötsligt såg dem igen. De hade stannat längs vägen för att diskutera något. Då var jag ju tvungen att stanna.
Jag tittade på dem och blev plötsligt osäker på om det var rätt pojkar. (Det var det garanterat, kan jag säga så här i efterhand.) De stirrade på mig och jag på dem. "Var det ni som skrattade åt en handikappad man, tidigare?" sa jag och tittade på den blonda killen som var huvudskyldig. De försäkrade mig att det inte var de, och såg allmänt bortkomna och allt annat än kaxiga ut. Den ena dristade sig till och med till att fråga vad de där pojkarna egentligen hade gjort. Jag berättade i korta drag, och sa att jag tyckte att det var så hemskt elakt gjort och att det hade gjort mig arg. Så tittade vi lite konstigt på varandra igen och sa hejdå.
Kan det öht ha hjälpt? Varför är det så svårt att komma på vad man skall säga när man väl är i den där situationen då man vill säga något riktigt övertygande?
Nu vet du iallafall vad du ska göra nästa gång :)
Bra iallafall att du vågade konfrontera dem!
ord hjälper inte tror jag, dom kommer gå hem säga att du stötte på dom till sina polare.
ord e totalt meningslöst tror jag.
Nu vet du iallafall vad du ska göra nästa gång :)Gör jag? Baha tycker att jag borde ha slagit ner dem. Fast jag är inte säker på att jag hade klarat det. Dessutom har jag lite problem med min ilska. Den är väldigt klen.
Det hjälpte iaf att dom förstod att andra reagerade och inte tyckte det var ballt. Tror nog dom funderar en minut eller två hemma i kväll.
Det viktigaste tyckte jag var att du reagerade. Det är det som är värst att ingen reagerar tycker jag. Visa att det är fel sen kan du inte omvända hela världen.
Gör jag?
Ja. Agera direkt nästa gång du ser att någon är illa ute.
Det är riktigt svårt att ta saker i efterhand - Dock är det bra att höra att du brydde dig tillräckligt mycket för att göra något. De flesta kör med "Så förfärligt, någon borde göra något" med gör inte ett skit själva. Riktigt bra gjort Nina! :thumbup:
När jag sett snubbar som gjort något riktigt uselt och inte tar det direkt utan avvaktar, då blir det skitkonstigt, för man låter inte lika säker då de känslorna som byggts upp när man såg vad som hände inte är lika glödiga, även om man fortfarande tycker det är lika fel.
Därför har jag vanan att inte vänta in i det sista med sådant - Ta de som gör det direkt, och berätta att det är lågt.
En av de saker som verkar funkar allra bäst på yngre, i alla fall när jag sagt det, är att det är löjligt och absolut inte ballt - Är de äldre så kan jag dra till med att de är patetiska och att jag inte gör något annat än se ner på de som beter sig så.
egentligen tror jag att det kan ha funkar att just DU sa till dom, en snygg tjej med stora bröst inger mer respekt än en gammal grinig gnällkärring.:)
Jag tror dom stirrade på dig pga vissa tillgångar... hehe nej skämt åsido.
Jag tror inte det var helt meningslöst. Om inte annat så har du gjort något du tycker är rätt (om jag inte missförstår dig totalt), så du har gjort dig själv en tjänst. Jag tror faktiskt även du kan ha påverkat pojkarna lite och visat att det inte är ok att driva med folk som har haft otur här i livet, även om man egentligen skulle behöva förklara varför det är fel. Nästa gång kanske det åtminstone håller käften då dom vet att folk inte uppskattar det, och förhoppningsvis, när dom blivit äldre ås förstår även varför det är fel (och inte bara för att andra inte uppskattar att man hånar handikappade).
edit: tycker ändå det är starkt av dig. hade nog själv tänkt "vilka små skitungar" men hade nog inte agerat så det är starkt gjort
Bra gjort. Modigare än de flesta skulle jag tro och framförallt fint att reagera.
Kanske hjälpte det, vem vet.
mistermr
2006-07-26, 16:38
Vad är det för fel på föräldrar nuförtiden?
Varför hittar man ständigt ouppfostrade barn?
Hur lågt får man gå egentligen?
Skratta åt en handikappad person?
Det är fel på föräldrarna i första hand, ett Sumeriskt ordspråk säger att den som själv saknar ngt kan ej föra det vidare dvs i det här fallet är det föräldrarna som själva är ouppfostrade och därför blir avkomman likadan eller kanske värre.
mvh
Det är fel på föräldrarna i första hand, ett Sumeriskt ordspråk säger att den som själv saknar ngt kan ej föra det vidare dvs i det här fallet är det föräldrarna som själva är ouppfostrade och därför blir avkomman likadan eller kanske värre.
mvh
tiderna förändras, dom flesta är väl respektlösa nuförtiden, barn som vuxna. det är väl så vi människor är.
mvh
du dömmer föräldrar ganska hårt, en tolvåring är sällan klockren när det gäller uppförande om man ser på alla möjliga scenarios, och just driva med handikappade var en väldigt vanlig grej när jag var liten. oftast räcker det med att en person drar igång det hela så hänger dom andra på, oavsett om föräldrarna faktiskt sagt till barnen att det är fel. som barn tänker man ju mycket att om föräldrarna inte är där och ser när man felar så är det ju lugnt. även om man haft föräldarr som förklarat varför det är fel så är dte inte säkert att man som liten skitunge alltid förstår.
så det behöver inte alls vara sämre uppfostrade barn än medeltolvåringen, det är lätt som vuxen att förargas över hur skitungar beteer sig, men en gång var man liten och sa/gjorde dumma saker med, även om man hade föräldrar som gjorde sitt bästa.
mistermr
2006-07-26, 16:43
tiderna förändras, dom flesta är väl respektlösa nuförtiden, barn som vuxna. det är väl så vi människor är.
Det är därför det går åt häcklefjäll i världen och i många samhällen, tyvärr,
mvh
Spelar väl inte så stor roll vad man gör, huvudsaken är ju att någon gör ngt över huvud taget.
:thumbup:
mistermr
2006-07-26, 16:46
du dömmer föräldrar ganska hårt, en tolvåring är sällan klockren när det gäller uppförande om man ser på alla möjliga scenarios, och just driva med handikappade var en väldigt vanlig grej när jag var liten.
Ursäkta?
Men i så fall är det fel på de som tänker på det viset. Om man som barn inte får lektioner av sina föräldrar på vad som är rätt eller fel, när skall man annars får det?
Det är ingen konst att få ungar, men det hårda arbetet börjar sedan efter att ungen har ploppat ut. Tyvärr är det många som ej kan uppfostra sina barn. Detta kan man se varje dag på bussen/spårvagnen, gatan, skolan mm
mvh
Ja. Agera direkt nästa gång du ser att någon är illa ute.Det var ju lite speciellt eftersom mannen i rullstol var på väg åt ett håll, vi cyklade åt andra hållet. Alternativet hade varit att cykla ifatt dem och stanna dem på nått sätt. Fast jag vete fan vad jag hade sagt då. Det känns som att man skulle behöva vara så där arg som jag knappt vet om jag kan bli utan alkolhol, liksom arg på det sättet att man kan ryta och vara högljudd. Jag blir mer arg så att det gnager innuti och jag ser sur/bekymrad ut på utsidan.
Det var mer än vad jag skulle gjort iallafall. Jag hade nog bara cyklat vidare och senare ångrat att jag inte slagit ned dem. Jag tror de fick sig en tankeställare i några minuter, och sedan glömde bort det. Jag utgår nu från att jag vore nykter.
mistermr
2006-07-26, 16:49
Det var ju lite speciellt eftersom mannen i rullstol var på väg åt ett håll, vi cyklade åt andra hållet. Alternativet hade varit att cykla ifatt dem och stanna dem på nått sätt. Fast jag vete fan vad jag hade sagt då. Det känns som att man skulle behöva vara så där arg som jag knappt vet om jag kan bli utan alkolhol, liksom arg på det sättet att man kan ryta och vara högljudd. Jag blir mer arg så att det gnager innuti och jag ser sur/bekymrad ut på utsidan.
Det är bra att du agerade på ngt sätt i alla fall. Det är mycket mer än vad många hade gjort. Om flera agerade på det här sättet kanske vissa ungar kan få sig en tankeställare och ångra de dumheter som de har begått eller kommer att begå.
mvh
Det var ju lite speciellt eftersom mannen i rullstol var på väg åt ett håll, vi cyklade åt andra hållet. Alternativet hade varit att cykla ifatt dem och stanna dem på nått sätt. Fast jag vete fan vad jag hade sagt då. Det känns som att man skulle behöva vara så där arg som jag knappt vet om jag kan bli utan alkolhol, liksom arg på det sättet att man kan ryta och vara högljudd. Jag blir mer arg så att det gnager innuti och jag ser sur/bekymrad ut på utsidan.
Är väl bara att cykla upp bredvid dem och prata med dem i farten?
Nästa scenario är garanterat inte likadant, allt du behöver komma ihåg är att agera direkt. Spela roll om du säger eller gör något helt fel. Den drabbade kommer garanterat att uppskatta det iallafall.
Nästa scenario är garanterat inte likadant, allt du behöver komma ihåg är att agera direkt. Spela roll om du säger eller gör något helt fel. Den drabbade kommer garanterat att uppskatta det iallafall.Yankee är en vis man.
Ursäkta?
Men i så fall är det fel på de som tänker på det viset. Om man som barn inte får lektioner av sina föräldrar på vad som är rätt eller fel, när skall man annars får det?
Det är ingen konst att få ungar, men det hårda arbetet börjar sedan efter att ungen har ploppat ut. Tyvärr är det många som ej kan uppfostra sina barn. Detta kan man se varje dag på bussen/spårvagnen, gatan, skolan mm
mvh
Vaddå tänker på det viset? Det handlar inte om något tänktesätt, en tolvåring tänker inte som en tjugoåring och rätt och fel handlar mer om vad ens kompisar tycker är rätt/fel och då föräldrarna är närvarande vad föräldrarna tycker är rätt/fel. Det man förstår går ju ganska bra att följa normen, men det som dina föräldrar bara sagt till dig är fel och du egentligen inte förstår varför är lätt att släppa spärrarna för när föräldrarna inte är där, och om kompisarna visar samma dåliga omdömme som en själv.
Hur ska en föräldrer veta när ungen har kommit till en gräns då du, och kanske många andra, skulle säga att ungen är väluppfostrad? Frågan är ens om dom flesta tolvåringar är tillräckligt mogna för att i en vuxen människans ögon bete sig fint i alla möjliga tillfällen. Sen har du det klassiska problemet att många ungar är ögontjänare, så även om du verkar ha lyckats med uppfostringen så kan det komma en kalldusch någon gång då polisen ringer och säger att din unge varit med och ställt till något skit.
Yankee är en vis man.
Lätt att vara det på internet ;)
Lätt att vara det på internet ;)
Det är väl ingen som vågar kalla Jesus dum, lol?
mistermr
2006-07-26, 16:55
Vaddå tänker på det viset? Det handlar inte om något tänktesätt, en tolvåring tänker inte som en tjugoåring och rätt och fel handlar mer om vad ens kompisar tycker är rätt/fel och då föräldrarna är närvarande vad föräldrarna tycker är rätt/fel. Det man förstår går ju ganska bra att följa normen, men det som dina föräldrar bara sagt till dig är fel och du egentligen inte förstår varför är lätt att släppa spärrarna för när föräldrarna inte är där, och om kompisarna visar samma dåliga omdömme som en själv.
Hur ska en föräldrer veta när ungen har kommit till en gräns då du, och kanske många andra, skulle säga att ungen är väluppfostrad? Frågan är ens om dom flesta tolvåringar är tillräckligt mogna för att i en vuxen människans ögon bete sig fint i alla möjliga tillfällen. Sen har du det klassiska problemet att många ungar är ögontjänare, så även om du verkar ha lyckats med uppfostringen så kan det komma en kalldusch någon gång då polisen ringer och säger att din unge varit med och ställt till något skit.
Jag var då unik som barn och kunde skilja på rätt och fel för att jag fick en bra uppfostran. Det var inte ngt som jag förkastade då föräldrarna inte var närvarande utan det följde överallt.
Tackar.
mvh
Du reagerade iaf och agerade på det.
Bra.
Nästa gång agerar du snabbare.
Jag var då unik som barn och kunde skilja på rätt och fel för att jag fick en bra uppfostran. Det var inte ngt som jag förkastade då föräldrarna inte var närvarande utan det följde överallt.
Tackar.
mvh
Det är möjligt att du var trevligare än medeltolvåringen, men tänk även på att bilden man har av sig själv när man är tolv år, blir ganska ändrad om du försöker komma ihåg allt du gjort så kommer du säkert på mycket dumt som du inte hade gjort som äldre, och vissa delar kan säkert bero på föräldrar (även om skolan nästan har större ansvar idag då man nästan spenderar mer tid där än i hemmet). Jag känner själv att jag var likadan då mina föräldrar var strängare än medelföräldern, men det känns ändå självklart att vissa saker kom först senare som man inte lärt sig i hemmet. För min egen del var det väl att kunna lyssna på folk och inte bara tjöta och avbryta hela tiden, något jag lärde mig ganska sent, vilket ändå får räknas med i uppfostran.
Nu är inte min poäng att dagens tolvåringar är särskilt snälla eller väluppfostrade, det är mycket möjligt att det finns brister idag på ställen där barnen vanligtvis uppfostras, dvs delvis i hemmet delvis i skolan, men det är svårt att uttala sig om utan att gissa helt vilt. Min poäng är enbart att tolvåringar säger och gör dumma saker, dte ingår i att vara tolv år. Tolvåringar är blåsta. Punkt. :)
sen när killarna kommer hem så berättar dem för sina mammor och pappor att det kom fram nån tant och började skälla på dem för nått konstigt om någon handikappad man:confused:
Det är för sådana lägen det finns svordomar och förolämpningar man kan skrika. Perfekt när man inte kommer på något annat att säga. För bästa effekt bör du vara riktigt ful i käften och förolämpa deras manlighet.
mistermr
2006-07-26, 17:08
Det är möjligt att du var trevligare än medeltolvåringen, men tänk även på att bilden man har av sig själv när man är tolv år, blir ganska ändrad om du försöker komma ihåg allt du gjort så kommer du säkert på mycket dumt som du inte hade gjort som äldre
Jag minns väl min tid som tonåring och även tiden innan dess. Det har inte med saken att göra. Säkerligen är ens omdöme som vuxen bättre än vad man var som barn (det är inte så hos alla vuxna dock). Men ngt så dumt som att skratta åt en handikappad person lärde man sig tidigt att man inte skulle göra liksom många andra saker. Jag behåller min åsikt att dagens föräldrar uppfostrar sina barn sämre än vad som gjorde förut. Skolan har ett visst ansvar, men det största ansvaret är föräldrarnas.
Med andra ord: Det var bättre förr!
mvh
Varför är det så svårt att komma på vad man skall säga när man väl är i den där situationen då man vill säga något riktigt övertygande?
så är det väl rätt ofta. att de fantastiska formuleringarna kommer först efteråt.
tror det viktigaste är att man säger något. sen att det inte blir värsta bästa talet gör ju inget. det är ju det att man reagerar som man vill visa.
förövrigt är detta något jag tänker försöka bli bättre på.
är det enbart avsaknad av mod som gör att man inte säger nåt?
jag är säkert feg och skulle tycka det vore jobbigt, men det känns inte som det bara är det heller. ovana?
för många ggr har jag inte tänkt på det förren efteråt. varför sa jag inget? det är liksom ett alternativ.
Jag tyckte att det var sktibra - kanske till och med bättre än du kanske själv anar.
1. Tänk om det VAR fel killar - spelar ingen roll, eftersom de fick med sig något hem att fundera på. Var de oskyldiga var nog den bördan ganska lätt att bära. Kan komma till pass framöver, både ifall de skulle bli sugna på lite "cpmobbing" eller om de snackar med sina polare om detta. Att de fick ett bevis för att "vuxna visst bryr sig" var väldans viktigt!
2. Om det var rätt killar, så tror jag inte att de kan spela coola sinsemellan, efter att inte bett dig flyga och fara. Ännu lite lärdom enl p 1 för framtiden dessutom.
3. Att du inte svor och skällde ut dem var även det jävligt bra. Hur ofta har man inte hamnat i likadana situationer, varit för arg för att vara smart och bara gjort sig löjlig alternativt startat ett mindre väldskrig. Nu tror jag att dina argument tog bra, vilket även bevisas av deras kommentarer (ja, jag vet att ungar kan vara ögontjänare, men något gick garanterat in). Bättre att bli uppläxad av en ung surkärring med schyssta lökar än en gammal dito med taxöron.
För övrigt är inte god uppfostran, vettiga värderingar och ett gott hem en absolut garanti mot mobbing. Även de "bästa" barn kan i vissa situationer haka på. Förhoppningsvis gör uppfostran att de inte känner sig särskilt coola efteråt, utan inser att det de gjort var kass. I den bästa av världar blir det bara ett enstaka tillfälle istället för en livsstil.
Det optimala i ett sånt läge vore nog att man skulle tvinga snorungarna till att be om ursäkt till mannen, det skulle dom nog tycka var jobbigt.
Men iaf, det du gjorde var bra. Då fick dom iaf en tankeställare.
Men ngt så dumt som att skratta åt en handikappad person lärde man sig tidigt att man inte skulle göra liksom många andra saker.
mvh
Bara en liten fråga, hur lärde dina föräldrar dig detta?
Gick ni på gatan tillsammans sen såg ni en handikappad person och då säger din vise far "Son, sånna här personer ska du inte skratta åt eftersom de har det redan tufft här i livet" ?
Ta inte mitt inlägg för seriöst nu. Sitter på jobbet och har tråkigt :(
Liten Men Fet
2006-07-26, 17:34
Bra att du gjorde något dom kan ju få sig en tankeställare och kanske sätta sig in i hans situation.
Fy fan vad jag tycker illa om människor med bristande emapti och förståelse.
Det var bra att du gjorde nåt i alla fall.
:thumbup: för Nina.
mistermr
2006-07-26, 17:37
Bara en liten fråga, hur lärde dina föräldrar dig detta?
Gick ni på gatan tillsammans sen såg ni en handikappad person och då säger din vise far "Son, sånna här personer ska du inte skratta åt eftersom de har det redan tufft här i livet" ?
Ta inte mitt inlägg för seriöst nu. Sitter på jobbet och har tråkigt :(
Nä kanske inte så direkt, minns inte helt och hållet om jag skall vara ärlig. Men jag var rätt unik som barn - jag var en snäll pojk!
mvh
Det var bra att du gjorde nåt i alla fall.
:thumbup: för Nina.
+1
Tack allihop. Nu känner jag mig inte lika kass och mesig längre.
Sheogorath
2006-07-26, 18:50
egentligen tror jag att det kan ha funkar att just DU sa till dom, en snygg tjej med stora bröst inger mer respekt än en gammal grinig gnällkärring.:)
+12
Sheogorath
2006-07-26, 19:00
Jag tror vidare att det hade fungerat förhållandevis dåligt om jag eller någan annan yngre herre konfronterat dem. De hade känt att det blev ett maktspel där jag försökte få dem att veta sin plats i flocken.
Nina, kvinna, storbystad och snygg, konkurrerar inte med en 13-årig kille, och hennes konfrontation hade därför tolkats som helt uppriktig, skulle jag bedömma.
Jag tror vidare att det fungerar förhållandevis dåligt om t.ex. jag eller någan annan yngre herre konfronterade dem. De hade känt att det blev ett maktspel där jag försökte få dem att veta sin plats i flocken.
Nina, storbystad och snygg, konkurrerar inte med en 13-årig kille, och hennes konfrontation hade därför tolkats som helt uppriktig, skulle jag bedömma.
Beror väl på pondus. Om Piranha, illröd med bultande vener på hans kala skalle skulle stirrat och frågat vad fan de höll på med så skulle nog maktkampen varit över rätt snabbt.
Sheogorath
2006-07-26, 19:03
Beror väl på pondus. Om Piranha, illröd med bultande vener på hans kala skalle skulle stirrat och frågat vad fan de höll på med så skulle nog maktkampen varit över rätt snabbt.
Men de hade å andra sidan kunnat tänka att "Oh fan, vilket djävla psyko! Vad är hans problem, egentligen?!"
Överreaktion kan ofta få helt motsatt effekt än den man önskat.
Men de hade å andra sidan kunnat tänka att "Oh fan, vilket djävla psyko! Vad är hans problem, egentligen?!"
Helt klart. Men de tittar sig nog över axeln nästa gång så han inte är i närheten iallafall. ;)
Sheogorath
2006-07-26, 19:05
Helt klart. Men de tittar sig nog över axeln nästa gång så han inte är i närheten iallafall. ;)
No argument there :).
grisbil3n
2006-07-26, 19:28
Det är väl bara nyttigt att du iaf försökte trycka dit dom.
mangemani
2006-07-26, 19:37
ja,mäniskor(speciellt ungar i 14-19 års åldern) är rätt så "kaxiga" och låter käften babbla på,men när dom sen blir konfronterade,så sjunker dom ihop,ynkryggar som dom är och förnekar allt,puckade som dom är,"nä,jag har inte gjort/sagt nått"....inget man kan göra åt för dessa mäniskor lär sej aldrig.
Överreaktion kan ofta få helt motsatt effekt än den man önskat.
Nja överreaktion fungerar rätt effektivt lite nu och då
Tagit dom i örat och gått hem till deras föräldrar och berättat vad dom
gjort och be dom tala med sina barn om hur man uppför sig...
Lät inte jag jävligt mogen och 35+ nu???
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.