Visa fullständig version : Nytt jobb, lön?
Bulldog_3
2006-07-26, 15:31
Jag har fått jobb som fritidsledare och assistent på en skola på lidingö. tillträde 7/8.
Fråga: får man lön i augusti om man börjar så pass tidigt på månaden, eller blir det en fet lön i september? har inte signat papper ännu, det görs den 7:e.. jag glömde fråga om detta, hur fan jag nu kunde vara så klantig.
någon som vet eller tror sig veta?
Granatgiraffen
2006-07-26, 15:40
Beror väl på? Vissa drar från 15-15 i varje månad och vissa från 1-1. Men om du frågar snällt så kan du säkert få lön för dom dagarna i den månaden? arbetsgivare är inte hemska monster som jag.
Om du nu har fått ett tills vidare jobb inom kommunen så är chansen stor att du får förskottslön...alltså i slutet på aug.
Fast det bästa är nog att kolla med ekonomiavd. som betalar ut lönen..
På mitt jobb kan man lämna in lapp vid 15e och få lön för de timmar man arbetat tills dess den 25e. Om det är kris eller så. Annars får du väl alla pengar i september.
Du får ju lönen 1 månad efter att du arbetat liksom.
Jag får lön samma månad. Förskott alltså.
Du får ju lönen 1 månad efter att du arbetat liksom.
Jag är kommunalare och får lönen den 27:e samma månad som jag jobbat in dom...
Bulldog_3
2006-07-26, 16:01
mm, det är ju en tillsvidare-anställning kommunalt.. jag får leva lite på hoppet tills jag kommit i kontakt med ansvariga helt enkelt.
tack så mycket hörni!
Arf Pingvin
2006-07-26, 16:08
Det brukar kunna vara att man får grundlönen för den månad man jobbat, sen justeras skifttillägg, OB, semesterersättning etc månaden efter. Förutsatt att det är ett fast antal timmar du jobbar.
det verkar funka så i den privata sektorn också. jag misstänker att det är ganska standariserat, att tillsivdare anställda, timanställda osv får lön i efterskott sas medan fastanställda får lönen för den månaden dom faktiskt jobbat, så tom lite i förskott. då är ju skillnaden också att man i många fall som timanställd har en timlön och som fastanställd en månadslön.
Jag får lön samma månad. Förskott alltså.
Vilket inte är förskott eftersom du i stort sett har jobbat hela månaden.
En liten bit blir väl förskott, det du jobbar in efter den 20:e någonting.
Det finns väl bara för och efterskott...efterskott är när man tex. får lön för det man jobbat i aug. i slutet på sept.
det verkar funka så i den privata sektorn också. jag misstänker att det är ganska standariserat, att tillsivdare anställda, timanställda osv får lön i efterskott sas medan fastanställda får lönen för den månaden dom faktiskt jobbat, så tom lite i förskott. då är ju skillnaden också att man i många fall som timanställd har en timlön och som fastanställd en månadslön.
Fastanställd = tillsvidareanställd
Får man månadslön är det oftast i förskott (alltså samma månad som man jobbat) får man timlön får man den oftast månaden efter..
Fastanställd = tillsvidareanställd
Får man månadslön är det oftast i förskott (alltså samma månad som man jobbat) får man timlön får man den oftast månaden efter..
Ja just det, det heter ju egentligen tillsvidareanställd. Som en liten notis så kan man nog ha timlön även som tillsvidareanställd, tror det i princip enbart handlar om inhyrd personal (något ni nog inte har så mycket av på kommunen men väl i den privata sektorn..) som kan ha en tlilsvidareanställning hos bemanningsföretaget, men väl på det företaget dom jobbar på är dom timanställda osv. Verkar också skilja på olika bemanningsföretag, att man går efter överenskommelse med företaget man hyr ut personal till och så.
Ja, dom sista dagarna blir i förskott, det är sant. Ekonomiavdelningen kallar det förskottslön, så jag hakar bara på trenden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.