Logga in

Visa fullständig version : Slutat äta kött ofrivilligt

Angel
2006-07-24, 23:51
Jag kan inte äta kött längre, äcklas av bara tanken. Helt ofrivilligt.

Borde man acceptera att man nu mera är vegitarian, eller gå i terapi? Någon som upplevt något liknande?

Pata
2006-07-24, 23:53

Borde man acceptera att man nu mera är vegitarian, eller gå i terapi? Någon som upplevt något liknande?

Terapi skulle jag satsa på! Sluta äta kött? Bara tanken är helt befängd. Om du börjar äta upp allt grönt så svälter du ju ut dom stackars kossorna. Gör som jag och håll dig du till kött, det är mest natur och miljövänligt!

Angel
2006-07-24, 23:56
Terapi skulle jag satsa på! Sluta äta kött? Bara tanken är helt befängd. Om du börjar äta upp allt grönt så svälter du ju ut dom stackars kossorna. Gör som jag och håll dig du till kött, det är mest natur och miljövänligt!

Meh, ja äter ju inte gräs. Jag äter vegbiffar och massa broccoli..

TOPOLO
2006-07-24, 23:58
varför äcklas du helt plötsligt av kött för?

(roadkill? *popcorn* )

Angel
2006-07-25, 00:01
varför äcklas du helt plötsligt av kött för?

(roadkill? *popcorn* )

Äta döda kroppar...blodigt,dött...de går inte ner längre...

Yes
2006-07-25, 00:02
Terapi, nu!

http://httpsrv01.servicegrossisterna.se/sergroweb.nsf/_FIL/2351A2390F41B8A1C125700000291F00/$file/Matbild-3.jpg
http://www.livsmedelssverige.org/tema/kott/bild/kott2.jpg
http://www.coop.se/upload/opskrifter/177765.jpg
http://www.tbp.com/images/images/Prime-web-steak.jpg

ErikWrestlingFreaket
2006-07-25, 00:07

Men det känns okej att äta sådant som har resulterat till att djur har dött?

Angel
2006-07-25, 00:11
Men det känns okej att äta sådant som har resulterat till att djur har dött?

broccoli?

Sebbe_H
2006-07-25, 00:13
Kött är guds gåva till människan(bortsettfrånmig). Så ät på förih*vete!

TOPOLO
2006-07-25, 00:14

Äh, kerstin..

:D

pragmatist
2006-07-25, 00:15
Vad är en ko egentligen om inte koncentrerat gräs? :D

aliquis
2006-07-25, 00:20
Terapi, nu!

http://httpsrv01.servicegrossisterna.se/sergroweb.nsf/_FIL/2351A2390F41B8A1C125700000291F00/$file/Matbild-3.jpg[/img]
[img]http://www.livsmedelssverige.org/tema/kott/bild/kott2.jpg
[img]http://www.coop.se/upload/opskrifter/177765.jpg[/ig]
[img]http://www.tbp.com/images/images/Prime-web-steak.jpg[/ig]ååh vad jag blir lockad nu, eller inte :D
Sista måltiden såg ju iaf "snygg" ut, första är ju bara grotesk:

Första o andra är ju asäckliga, trean är inte så jävla fresh heller.

Angel: Muhahahaha!!" :D:D

aliquis
2006-07-25, 00:22
broccoli?"Besprutad omg", harar som blir överkörda osv ...

tuben
2006-07-25, 00:27
Jag har inget emot vegetarianer bara dom inte betar på min mark.

internethjälten
2006-07-25, 00:43
Jag har inget emot vegetarianer bara dom inte betar på min mark.

Stöd Scan - Ät en vegan :hbang:

Corpobal
2006-07-25, 00:59
Madoxx gjorde en rolig bild en gång.

http://www.thebestpageintheuniverse.net/images/combine6.gif

aliquis
2006-07-25, 01:35
Stöd Scan - Ät en vegan :hbang:Blir inte det sämre för Scan med tanke på att de väl inte säljer färdigslaktade o styckade veganer? De får ju sälja mindre kött om du skall gå omkring o livnära dig på veganer hela tiden? Eller?

p_kungen
2006-07-25, 01:39
"If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?"! /Homer Simpson

internethjälten
2006-07-25, 01:43
Blir inte det sämre för Scan med tanke på att de väl inte säljer färdigslaktade o styckade veganer? De får ju sälja mindre kött om du skall gå omkring o livnära dig på veganer hela tiden? Eller?

Nu är det ju så att om du inte hade varit så fastklistrad
vid datorn hela tiden utan rört dig lite ute bland vanligt
folk så hade du vetat att det är en slogan som sitter
på tröjor och klistermärken på bilar etc och att det inte
var en mening som du tvångsmässigt måste bryta
ner och analysera och leta fel i.

mvh
nicke

grabben i skogen
2006-07-25, 02:17

mvh
nicke

:thumbup:

tuppen
2006-07-25, 02:40
Haha bästa! vem det nu var som skrev det

""If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?"! /Homer Simpson"

Herkulez
2006-07-25, 03:02

mvh
nicke
+1 :D

dynamo
2006-07-25, 05:36
Fifaen, skulle kännas sjukt att inte vilja äta kött. Låter underligt att bara tappa suget sådär..

Hoppas du börjar må bättre snart.

Stoltz
2006-07-25, 06:32
Samma sak hände en bekant till mig, hon blev illamående av kött helt plötsligt. Slog det bara till sådär pang boom för dig också?
Det är lite konstigt men egentligen inget problem - Vill du inte äta kött så kör du på annat :) Annars går du i terapi.
Det finns väldigt goda..hrm, grönsaker och liknande för att hålla modet uppe ;)

Ryska_raketen
2006-07-25, 06:37
Man har väl inte kämpat sig upp i toppen av näringskedjan för att käka grönsaker ? lol

Edde_1
2006-07-25, 06:38
Det finns väldigt goda..hrm, grönsaker och liknande för att hålla modet uppe ;)
NEJ!

Stoltz
2006-07-25, 06:43
Ett tips dock, jag vet inte riktigt vad du ska tänka på, men en polare blev rätt sjuk första tiden då han nyligen blivit vegeterian, så se till att verkligen få i dig allt du behöver och sitt inte och tugga broccoli hela dagen ;)

NEJ!

Nä, jag vet :D

Mental
2006-07-25, 07:30
Man har väl inte kämpat sig upp i toppen av näringskedjan för att käka grönsaker ? lol

JAg föddes på toppen av näringskjedjan, jag har inte kämpat mig hit, kampen idag består av att bära hem och tillaga färdigjagat kött, bekvämt portionsförpackad. jävlar vilken topp-predator jag är alltså.

Jag har fiskat lite, jagat småvilt, slaktat kanin och fågel i lumpen, men thats it, tror jag själv dödat och anskaffat mat för max en månad av mitt 25 åriga liv, resten av tiden har andra stått för den delen.

Och jag menar, odla djur innomhus, endast för att göra mat av, det käns ovärdigt för toppen av näringskjedjan, då kan jag lika gärna äta odlade grönsaker som odlat kött. Och grönsakerna plågas då inte på samma sätt som köttet gör...

Det jag vill säga är att vi bör äta det vi dödar. och skippa industriuppfödningen ;)

(lite tillspetsat då)

Meeen kebab är gott! :eating:

Daniel_S
2006-07-25, 08:04
Inte för att just Angel behöver få problem, men många frälsta vegetarianer klarar inte av att sköta sitt näringsintag. Kollo borde rent av vara perfekt som hjälp.

Många modevegetarianer hör inte precis till den skara som är upplyst i näringslära. De påstår sig må bra, men ser mest bara trötta och bleka ut. Två bekanta tjejer gav upp sina välmotiverade principer och började äta kött, båda upplevde att de fick mycket mera energi.

Personer som redan äter lite och byter bort köttet, kommer säkert att minska i vikt på ett oönskat sätt (för vissa är väl alla sätt bra). Få vegetarianer (jag kommer inte på någon) lyckas hålla vikten uppe, utan blir orkeslösa. Nu är iofs mina referenser nästan uteslutande studerande tjejer i 20-30 års åldern, vilka har en tendens att inte röra på sig samt en drös kroppskomplex.

mela
2006-07-25, 08:23
Eh det är ju ditt val. Säkert bara en period.
Men om du ska äta vegkost och inte är van bör du se till att du får i dig rätt saker. Inte bara det goda utan även alla bönor *spy*

Jorgen
2006-07-25, 08:39
Vill du inte äta kött så gör det inte (även om det tydligen inte är hardcore ;) ).
Vill du så får du väl gå i terapi eller nått.

Überbiffen
2006-07-25, 08:48

Du bör väl växa upp istället. *rolleyes*

Jorgen
2006-07-25, 08:48
Du bör väl växa upp istället. *rolleyes*
Hur menar du nu?

Überbiffen
2006-07-25, 08:51
Hur menar du nu?
Att "Äta döda kroppar...blodigt,dött...de går inte ner längre..." är en aning löjligt faktiskt. Min åsikt då bara.

mela
2006-07-25, 08:55
Att "Äta döda kroppar...blodigt,dött...de går inte ner längre..." är en aning löjligt faktiskt. Min åsikt då bara.

Det är inte så mysigt när man tänker efter. Men sure, du kanske är sån. Går igång på splatterfilmer också och tycker att det är supersexigt?

Kött är inte särskilt fräsht, men det är förbannat gott.

hum
2006-07-25, 08:55
Ärligt talat alltså. Varför är det fullt accepterad praxis att det ska dras 500 nedlåtande veganskämt så fort ämnet kommer på tal?

Jorgen
2006-07-25, 08:56
Och då är det, enligt dig, "dags att växa upp". Ok. Moget.

Überbiffen
2006-07-25, 08:58
Det är inte så mysigt när man tänker efter.
Att man skulle ta och hugga huvudet av en ko är inte så mysigt men är ingenting jag skulle få panik och gråta över (snälla förstå den rätt).

Men sure, du kanske är sån. Går igång på splatterfilmer också och tycker att det är supersexigt?
Nej.

Überbiffen
2006-07-25, 08:59
Och då är det, enligt dig, "dags att växa upp". Ok. Moget.
Helt okej att du tycker. :)

mela
2006-07-25, 08:59
Att man skulle ta och hugga huvudet av en ko är inte så mysigt men är ingenting jag skulle få panik och gråta över (snälla förstå den rätt).

Nej.

Men är man omogen och behöver växa upp för att man reagerar så? Du vet, människor har känslor och alla reagerar olika på olika vis.

Überbiffen
2006-07-25, 09:01
Men är man omogen och behöver växa upp för att man reagerar så? Du vet, människor har känslor och alla reagerar olika på olika vis.
Jag hade förstått att du blev äcklad om du stog och tittade på under en slakt för det hade kanske även jag blivit, men inte att du får dom känslorna om du tänker på det.

Slakt av ett djur är kanske inte så trevligt att se på men vad spelar det för roll när jag står vid köttdisken eller vid spisen? Det kan jag inte förstå. Ta det inte så hårt.

mela
2006-07-25, 09:03
Jag hade förstått att du blev äcklad om du stog och tittade på under en slakt för det hade kanske även jag blivit, men inte att du får dom känslorna om du tänker på det.

Jag förstår varför du inte förstår. Titta på köttbiten när den ligger där, benig och blodig och allmänt..köttig. *spy*

Überbiffen
2006-07-25, 09:06
Jag förstår varför du inte förstår. Titta på köttbiten när den ligger där, benig och blodig och allmänt..köttig. *spy*
Min tanke är att livet inte kan vara särskilt lätt om man är så känslig.

Jorgen
2006-07-25, 09:18
Så http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1686423&postcount=32 hjälper på vilket sätt?

Überbiffen
2006-07-25, 09:22
Så http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1686423&postcount=32 hjälper på vilket sätt?
Tycker det inte är mer till det än att sluta fjåna sig. Tror iofs att det släpper själv inom sin lilla tid.

Jorgen
2006-07-25, 09:23
Du borde bli psykolog. :thumbup:

Überbiffen
2006-07-25, 09:26
Du borde bli psykolog. :thumbup:
Intresserar mig inte.

Sheogorath
2006-07-25, 09:28
Intresserar mig inte.

Nu ska du ta och lyssna djävligt noga.

Vill folk hångla med folk av samma kön: låt dem göra det.
Vill folk stoppa snoppen i någons rumpa, och någon vill ha snoppen i sin rumpa: låt dem göra det.
Vill någon äta bajs: låt dem göra det.
Vill en kille sminka sig: låt honom göra det.
...och vill någon sluta äta kött: låt dem göra det. Och håll käften.

Trance
2006-07-25, 09:32
Vegetarianer är ju bland de sista som är lovligt byte för att hoppa på, så klart folk passar på i varje tråd som ämnet tas upp.

blasr

Vill folk stoppa snoppen i någons rumpa, och någon vill ha snoppen i sin rumpa: låt dem göra det.

Grejen är väl att hon kommer hit och "gnäller"? Då borde han väl få säga sin åsikt i och med att det är ett diskussionsforum.

mela
Min tanke är att livet inte kan vara särskilt lätt om man är så känslig.

Livet kan inte vara särskilt lätt om man måste skriva sådana kommentarer till folk heller *rolleyes*

Diana
2006-07-25, 09:33
Hoppas det bara är en fas för dej Angel gumman *kissass* för det daniel_S skrev om näringsbristen stämmer exakt med mina observationer av veggysar oxå.. vill inte låta fördomsfull men har träffat FÅ vegetarianer som inte har det där orkeslösa över sej.

Det sägs ju att alla som besökt en korvfabrik slutar äta korv :D - perfekta skräck terapin om man vill tvinga sej över till hälsosammare köttalternativ hehe.

Überbiffen
2006-07-25, 09:35
Livet kan inte vara särskilt lätt om man måste skriva sådana kommentarer till folk heller *rolleyes*
Jag ser inga likheter.

Sheogorath
2006-07-25, 09:37
Grejen är väl att hon kommer hit och "gnäller"? Då borde han väl få säga sin åsikt i och med att det är ett diskussionsforum.

Hade folk som "Überbiffen" gjort sig av med åsikter som innebar att man hyser en utåt sett fördömmande attityd gentemot avvikande beteende (som inte ofrivilligt inskränker på tredje parts frihet), så hade kanske folk i hennes sits inte alls sett sitt avvikande beteende som problematiskt.

Har du tänkt på det?

Diana
2006-07-25, 09:40
Hade folk som "Überbiffen" gjort sig av med åsikter som innebar att man hyser en utåt sett fördömmande attityd gentemot avvikande beteende (som inte ofrivilligt inskränker på tredje parts frihet), så hade kanske folk i hennes sits inte alls sett sitt avvikande beteende som problematiskt.

Har du tänkt på det?

Jorgen
2006-07-25, 09:50
Damn, jag håller med Sheo.

Überbiffen
2006-07-25, 10:01
Jag är en dålig människa.

Tolkia
2006-07-25, 10:42

mvh
nicke
Jag är ledsen, men rätt svar var nog snarare: pwned.

Tolkia
2006-07-25, 10:49
Tycker det inte är mer till det än att sluta fjåna sig. Tror iofs att det släpper själv inom sin lilla tid.
Jag undrar lite hur många av de Verkligt Hårda hedersmedlemmarna i Tuffa Tuffingars Förening som slaktat själva? Eller som överhuvudtaget varit närmare någon enda av de rätt så tunga, skitiga, komplicerade - och i många fall stimulerande och roliga; det är kul att jobba med djur - verksamheterna som ligger bakom biffen i köttdisken på ICA? SOm man säger - det är lätt att säga tulipanaros men svårt att göra en.

Enligt min erfarenhet är det dessutom inte särskilt svårt att leva som vegetarian ur HÄLSOSYNVINKEL (undantaget när man är 14 år och inte fattat att man inte kan leva på makaroner, isbergssallad och tomater); däremot kan det vara lite jobbigt att måsta gå omkring och behärska impulerna att slå dryga fjantar på käften hela tiden.

Edit: Dessutom är det gott.

Tolkia
2006-07-25, 10:50
Jag är en dålig människa.
Inte då. Du behöver bara växa upp.

Edde_1
2006-07-25, 11:03
Jag undrar lite hur många av de Verkligt Hårda hedersmedlemmarna i Tuffa Tuffingars Förening som slaktat själva? Eller som överhuvudtaget varit närmare någon enda av de rätt så tunga, skitiga, komplicerade - och i många fall stimulerande och roliga; det är kul att jobba med djur - verksamheterna som ligger bakom biffen i köttdisken på ICA?

Jag:cool:

Stoltz
2006-07-25, 11:09

Damn man, seems ya got a pair as a morninggift.
Jag håller med dig, så jag ska väl inte upprepa allt...

Glädjedödare, lönt att plagiera mina tankar. :D

Kabuto
2006-07-25, 11:51

Har du inte nån släkting som brukar jaga du kan hänga med nån gång? ;)

Jag tycker då inte alls att det är särskilt äckligt när de tar ur älg/hare. En grej som är lite äcklig är dock att far min brukade låta vår jakthund käka lite innanmäte av haren han drivit. Nån gammal tradition som hänger kvar.

Überbiffen
2006-07-25, 12:02
Jag undrar lite hur många av de Verkligt Hårda hedersmedlemmarna i Tuffa Tuffingars Förening som slaktat själva?
För att jag är starkare än medel är jag bland världens starkaste?

Mental
2006-07-25, 12:22

Jag tycker då inte alls att det är särskilt äckligt när de tar ur älg/hare. En grej som är lite äcklig är dock att far min brukade låta vår jakthund käka lite innanmäte av haren han drivit. Nån gammal tradition som hänger kvar.

Låter ganska vettigt att låta hunden få del av det byte han varit med att fälla, då blir han glad och motiverad i jakten.

För övrigt är en vanlig urtagning ok, men inte efter vomskott. *spy*

Kabuto
2006-07-25, 12:23
Precis :)

Bönne
2006-07-25, 12:41
Börja grilla själv och krydda gott, så får du helt enkelt vika dig för ditt samvete, FÖR DET ÄR SÅ JÄVLA GOTT:

Arf Pingvin
2006-07-25, 12:50
Jag undrar lite hur många av de Verkligt Hårda hedersmedlemmarna i Tuffa Tuffingars Förening som slaktat själva? Eller som överhuvudtaget varit närmare någon enda av de rätt så tunga, skitiga, komplicerade - och i många fall stimulerande och roliga; det är kul att jobba med djur - verksamheterna som ligger bakom biffen i köttdisken på ICA? SOm man säger - det är lätt att säga tulipanaros men svårt att göra en.

Vilken köttätare skulle ha problem med det? Jag reflekterade över det här igår. Folk är jäkligt fjantiga nu för tiden och har kommit för långt ifrån det naturliga. Jag såg "Den främmande jägaren" del 2/4 igår på SVT om ett naturfolk i Papua(indonesien). De åt när de var hungriga, sov när de var trötta och stannade och rökte tobak (dåligt). De jagade grisar med hundar samt pil och båge. Dräpte nån människa de trodde var besatt ibland och käkade upp deras hjärna. Jag kan inte döma dem, kan ni?

Nu menar jag inte att vi ska äta människor men: Ta er ut i skog och mark och skjut nåt djur för böfvelen.

Sheo, tröttsamt PK :P

Mental
2006-07-25, 13:26
Vilken köttätare skulle ha problem med det? Jag reflekterade över det här igår. Folk är jäkligt fjantiga nu för tiden och har kommit för långt ifrån det naturliga. Jag såg "Den främmande jägaren" del 2/4 igår på SVT om ett naturfolk i Papua(indonesien). De åt när de var hungriga, sov när de var trötta och stannade och rökte tobak (dåligt). De jagade grisar med hundar samt pil och båge. Dräpte nån människa de trodde var besatt ibland och käkade upp deras hjärna. Jag kan inte döma dem, kan ni?

Nu menar jag inte att vi ska äta människor men: Ta er ut i skog och mark och skjut nåt djur för böfvelen.

Sheo, tröttsamt PK :P

Så hur mycket jagar du? Täcker du husbehovet?

Det fins saker som är naturliga, eller åtminstånde vanligt förekommande i naturen, både incest och gruppvåldtäckter, dödandet av ungar för att få honan i brunst, kanibalism i olika former mm mm, bara för att djuren gör det, och det är "natruligt" så betyder inte det att det är eftersträvansvärt för oss mäniskor.

Nitrometan
2006-07-25, 13:32
Toppen av näringskedjan? Jag trodde det var stora rovdjur, typ hajar, lejon och tigrar?

Vill du testa? En obeväpnad människa mot en obeväpnad tiger (som kanske är lite hungrig).

Å andra sidan har jag hört att veganer passar bra till frukost.

Nitrometan
2006-07-25, 13:41

Har du tänkt på det?
Är du tockendäringa psykdoktor di kallart?

Jag undrar lite hur många av de Verkligt Hårda hedersmedlemmarna i Tuffa Tuffingars Förening som slaktat själva? Eller som överhuvudtaget varit närmare någon enda av de rätt så tunga, skitiga, komplicerade - och i många fall stimulerande och roliga; det är kul att jobba med djur - verksamheterna som ligger bakom biffen i köttdisken på ICA?
Slaktat och styckat. Självklart. Jag tycker att man ska kunna döda det man vill äta upp.

Eller som när man sitter och äter en gd ryggbiff hemma hos svärföräldrarna och svärfar säger "ja, Kalle han var en snäll och fin tjur. Han vann ett par utställningar och nu smakar han gott också." ;)

däremot kan det vara lite jobbigt att måsta gå omkring och behärska impulerna att slå dryga fjantar på käften hela tiden.
Säger du att man blir våldsam och aggresiv av en vegetarisk diet?

Stoltz
2006-07-25, 13:47
Toppen av näringskedjan? Jag trodde det var stora rovdjur, typ hajar, lejon och tigrar?

Vill du testa? En obeväpnad människa mot en obeväpnad tiger (som kanske är lite hungrig).

Spelar ju ingen roll, en obeväpnad människa mot en obeväpnad tiger (dvs en tiger utan klor och tänder samt enorma kroppshydda = liten kissemiss) - Det är när människan använder den teknik hon är kapabel till som hon blir högst på näringskedjan, på gott och ont.

Mental
2006-07-25, 13:48

Njae, mäniskan är per definition i toppen av kjedjan. Eftersom vi har förmågan att beväpna oss. nytja verktyg och på diverse smarta sätt slå ihjäl och äta upp djur.

En flock tigrar är ingen match för en by hungriga mäniskor. Så de hamnar i underläge helt klart, annars skulle de var vi som var utrotningshotade och inte de.

Herkulez
2006-07-25, 13:49
bra val angel, jag är själv vegetarian sen 16månader tillbaka av samma orsak :thumbup:

z_bumbi
2006-07-25, 14:03
Det mest intressanta i tråden är att Mela inte kan laga mat, bönor rätt tillagade är gott.

Att bara sluta med kött och inte ersätta det är ingen höjdare vilket ganska många har upptäckt den svåra vägen..

Arf Pingvin
2006-07-25, 14:04
Så hur mycket jagar du? Täcker du husbehovet?

Det fins saker som är naturliga, eller åtminstånde vanligt förekommande i naturen, både incest och gruppvåldtäckter, dödandet av ungar för att få honan i brunst, kanibalism i olika former mm mm, bara för att djuren gör det, och det är "natruligt" så betyder inte det att det är eftersträvansvärt för oss mäniskor.

Nej jag jagar inte alls egentligen. Har varit med på älgjakt men aldrig skjutit nån. Mera för fiske själv. Men det är tanken som räknas. Vår organist är anpassad för en allsidig diet, inklusive kött, bara se på eskimåerna som lever uteslutande av animaliska matkällor. Jag menar såklart inte att alla ska jaga all sin mat själv, det är helt ohållbart då vi ej lever i en så frodig regnskog samt är alldeles för många. Det är bättre att låta proffsen (bönderna) fixa maten så kan vi knappra på tangentbord istället.

hasse36
2006-07-25, 14:30
Det skulle vara intressant att se näringskedjans hardkårare närvara vid en slakt. Blotta lukten av ångande inälvor får en normal människa att bli spontanvegetarian för några dagar.

z_bumbi
2006-07-25, 14:35
Det skulle vara intressant att se näringskedjans hardkårare närvara vid en slakt. Blotta lukten av ångande inälvor får en normal människa att bli spontanvegetarian för några dagar.

Är du så känslig?

Nordenator
2006-07-25, 14:42
Fifaen, skulle kännas sjukt att inte vilja äta kött. Låter underligt att bara tappa suget sådär..

Hoppas du börjar må bättre snart.

Smaken är skum.
Jag har alltid tyckt om nästan all korv (utom julkorv och fläskkorv) men en dag kunde jag inte längre äta fetingkorvar i stil med chorizo. Blir genuint illamående av dem om jag äter mer än en halv.
Det var inte någon överätning där heller.
Däremot falu, bullens, hotdogs och liknande är fortfarande gott.

Motsatt sak hände med västerbottensost och starka oster i allmänhet.
Aldrig tyckt om dem, men sen då jag tog en skiva en gång var det plötsligt riktigt gott.
Inte något stegrande där heller.

aliquis
2006-07-25, 15:01
Inte för att just Angel behöver få problem, men många frälsta vegetarianer klarar inte av att sköta sitt näringsintag. Kollo borde rent av vara perfekt som hjälp.

Många modevegetarianer hör inte precis till den skara som är upplyst i näringslära. De påstår sig må bra, men ser mest bara trötta och bleka ut. Två bekanta tjejer gav upp sina välmotiverade principer och började äta kött, båda upplevde att de fick mycket mera energi.

Personer som redan äter lite och byter bort köttet, kommer säkert att minska i vikt på ett oönskat sätt (för vissa är väl alla sätt bra). Få vegetarianer (jag kommer inte på någon) lyckas hålla vikten uppe, utan blir orkeslösa. Nu är iofs mina referenser nästan uteslutande studerande tjejer i 20-30 års åldern, vilka har en tendens att inte röra på sig samt en drös kroppskomplex.Tror jag är bullshit, att inte få några näringsbrister som vegetarian är väl inga som helst problem, värre som vegan. Ägg och framförallt mjölk räcker ju rätt långt... (skriver så för att folk oftast väl inte äter sådana mängder ägg.)

aliquis
2006-07-25, 15:02
Eh det är ju ditt val. Säkert bara en period.
Men om du ska äta vegkost och inte är van bör du se till att du får i dig rätt saker. Inte bara det goda utan även alla bönor *spy*Bönor är godare än broccoli 8 dagar i veckan.

aliquis
2006-07-25, 15:03
Och då är det, enligt dig, "dags att växa upp". Ok. Moget.Han är ju man *vrål* ;)

aliquis
2006-07-25, 15:06
Att man skulle ta och hugga huvudet av en ko är inte så mysigt men är ingenting jag skulle få panik och gråta över (snälla förstå den rätt).Ingen kommer tycka att du är skitcool för att du uttrycker dig på det där sättet.

Jag hittar inte den oaptitliga versionen, men detta gör då inte mig sugen på att äta nötkött:
http://dan.doxdesk.com/file/Travel%20photos/05.%20Cambodia/Phnom%20Penh/Cow-head---apparently-good-.jpg
http://www.adum.com/photos/pix/peru/cuzco/126-2631_IMG.jpg

I mitt tycke nästan på gränsen till en varning på att posta sådana bilder, men å andra sidan har ju Arne postat disektionsbilder..

Nitrometan
2006-07-25, 15:08
Äsch. Inte då. Kött är gott. Klart att man vill vara med och se hur det görs.

Är du så känslig Hasse? Gillar du inte blod heller?

Überbiffen
2006-07-25, 15:13
Ingen kommer tycka att du är skitcool för att du uttrycker dig på det där sättet.
Skämtar du med mig? Om du missar poängen eller inte alls förstår den, varför håller du dig inte bara väck?

Dina bilder är vidriga och jag hade förmodligen spytt om jag sett det där i verkligheten MEN inte av att jag står i köket och tänker på det.

Garnax
2006-07-25, 15:14
Sluta ätt kött ni som inte vill ha, blir bara mer över till oss andra...

Det roligaste med vegetarianer är dock att dom äter
soja korv
soja köttbullar
soja köttfärs
..mm...

och allt är kryddat och gjort för att vara så likt köttvarianterna
som möjligt i både utseende och smak...

Ska det se ut som en krov, kännas som en korv, smaka som
en krov då kan det ju lika gärna vara en korv...

Garnax
2006-07-25, 15:17

Absolut inte, närvarat vid avlivning/slakt av djur sen jag var en 7-8 år, inget konstigt med det.Luktar inte ens illa...

Dock spyr jag på Svenssons som får trauman
i TV när det är dags att döda och slakta ett djur för att ha mat...

hasse36
2006-07-25, 15:19
z_bumbi, Nitro:

Testa en tornister fylld med avföring.

En del av oss tycker att hallontårta luktar gott - andra tycker om annat.

aliquis
2006-07-25, 15:20
Dräpte nån människa de trodde var besatt ibland och käkade upp deras hjärna. Jag kan inte döma dem, kan ni?Står du verkligen för den där åsikten?

Bönne
2006-07-25, 15:21
Inga problem med sådana bilder, inte heller problem med att leka runt med ett grishuvud eller skära upp ett koöga. Desto mindre äcklad av en blodig oxfilé. Tyvärr Ali.

aliquis
2006-07-25, 15:21

Å andra sidan har jag hört att veganer passar bra till frukost.Nu ÄR vi ju inte obeväpnade, och vi äger både en haj, lejon, tiger eller isbjörn.

Überbiffen
2006-07-25, 15:22
Jag har inte hoppat på en vegetarian. Jag säger ingenting om att vara vegetarian. Angel har ofrivilligt börjat äcklas av tanken. Det tyckte/tycker jag är lite fjåningt. Den här tråden har kommit in på någonting helt annat. Sen kan man ifrågasätta Sheo som kommer in i tråden och börjar med "nu ska du ta och lyssna djävligt noga" och avslutar fint med "och håll käften". Vaknade du på fel sida idag? Glöm det frågan, jag lämnar tråden/ämnet.

Som jag skrev tidigare i tråden. Ta det inte så hårt.

puss

aliquis
2006-07-25, 15:23
"ja, Kalle han var en snäll och fin tjur. Han vann ett par utställningar och nu smakar han gott också." ;)Jag skulle tycka synd om den snälla tjuren istället, vad hade han gjort för ont?

aliquis
2006-07-25, 15:27
Nej jag jagar inte alls egentligen. Har varit med på älgjakt men aldrig skjutit nån. Mera för fiske själv. Men det är tanken som räknas. Vår organist är anpassad för en allsidig diet, inklusive kött, bara se på eskimåerna som lever uteslutande av animaliska matkällor. Jag menar såklart inte att alla ska jaga all sin mat själv, det är helt ohållbart då vi ej lever i en så frodig regnskog samt är alldeles för många. Det är bättre att låta proffsen (bönderna) fixa maten så kan vi knappra på tangentbord istället.Vår organist? :D
Jag har då inte sett till någon.
Vad gäller anpassade kroppar så har du ju rätt vad veg*-folk annars gärna säger, för uppenbarligen kan vi ju äta kött och leva på det, rätt många människor gör det ju, vi har enzymer i mage/tarm för att bryta ner det osv.
Sedan att vi kanske inte är rena rovdjur med en kort tarm och typ huggtänder o klor osv är ju en annan sak.

z_bumbi
2006-07-25, 15:28
z_bumbi, Nitro:

Testa en tornister fylld med avföring.

Du ska inte stoppa ner näsan i gödselstacken om du slaktar något, det är fel metod.

Edit: Jag förstår de som tycker att det inte luktar godis och man är olika känslig för olika lukter osv.

babbett
2006-07-25, 15:29

soja korv
soja köttbullar
soja köttfärs
..mm...

*håller med*

Arf Pingvin
2006-07-25, 15:30
Står du verkligen för den där åsikten?

Absolut. De följde sin egen tro och traditioner. Störde ingen utanför deras begränsade del av regnskogen på en ö i indonesien. Innan den vita mannen skickade sina missionärer dit vill säga. Först då det blir ett problem.

aliquis
2006-07-25, 15:32

soja korv
soja köttbullar
soja köttfärs
..mm...

en krov då kan det ju lika gärna vara en korv...Anledningen till att de äter det är väl att de är vana med det, får lättare att komponera måltider till det och det blir enklare att blanda de olika matvarorna så. Sedan kan de ju äta precis som vanligt också.
Själv äter jag ris/pasta/potatis med bönor/linser och det är väl inte särskilt mycket surrogat över det? Ofta tar jag med tre falafelbollar också för att jag kryddar så bedrövligt och gör skittråkig mat och får jag då de med så ger de lite annan smak.

Vad gäller hur det är kryddat är det väl inte särskilt konstigt, ni kryddar ju matvarorna med vegetabilier... Skulle det vara förbjudet att krydda vegetarisk mat för att man skall få kalla sig vegetarian? Logik?

Skillnaden är att de slipper få dåligt samvete för sojakorven, om den sedan kan se ut som och smaka precis som en riktig så varför inte?

aliquis
2006-07-25, 15:34
Inga problem med sådana bilder, inte heller problem med att leka runt med ett grishuvud eller skära upp ett koöga. Desto mindre äcklad av en blodig oxfilé. Tyvärr Ali.Jag tycker att det vore skitäckligt att leka med ett grishuvud och att man visar dålig respekt mot grisen/den döda.

aliquis
2006-07-25, 15:36
Absolut. De följde sin egen tro och traditioner. Störde ingen utanför deras begränsade del av regnskogen på en ö i indonesien. Innan den vita mannen skickade sina missionärer dit vill säga. Först då det blir ett problem.Och individen som i deras ögon var besatt var inte av någon annan åsikt? Ok att döda o äta besatta/häxor/psykiskt sjuka/annorlunda/.. här med?

Niclaaas
2006-07-25, 15:39

soja korv
soja köttbullar
soja köttfärs
..mm...

men det är som en tjej i min korridor, hon tyckte om smaken av kött men hon gillade inte köttindustrin och ville inte stödja den. så för henne passade det utmärkt att det finns sådan mat.

sen håller jag med überbiffen, vissa tar i överdrivet mycket när de skriver. sheogoraths inlägg var riktigt töntigt.

hasse36
2006-07-25, 15:46

soja korv
soja köttbullar
soja köttfärs
..mm...

en krov då kan det ju lika gärna vara en korv...Nej, typiska vegetarianer äter inte låtsaskött - som smakar precis som kött. Lika lite som lesbiska tjejer suger på löskukar som smakar som riktiga.

Arf Pingvin
2006-07-25, 15:49
Och individen som i deras ögon var besatt var inte av någon annan åsikt? Ok att döda o äta besatta/häxor/psykiskt sjuka/annorlunda/.. här med?

Nej såklart inte här. Här skulle jag kunna sätta mig till doms över nån annan. Säkert ni också. Vi har ju domstolar och allt. Skillnaden är att vi förstår att saker inte är så enkla, att sjukdomar har en orsak etc. De handlade efter vad de trodde var rätt och riktigt, varför ska jag sitta på andra sidan jorden och bestämma hur de ska leva och dö?

Men inge mer OT nu.

http://www.pubfoto.com/albums/Immagini/eat_more_chicken.sized.jpg

daggermoon
2006-07-25, 16:29
Få vegetarianer (jag kommer inte på någon) lyckas hålla vikten uppe, utan blir orkeslösa. Nu är iofs mina referenser nästan uteslutande studerande tjejer i 20-30 års åldern, vilka har en tendens att inte röra på sig samt en drös kroppskomplex.
Det där är ju helt enkelt inte sant. Det är inga som helst problem att behålla eller öka i vikt på en helt vegetabilisk kost.

PePPinO
2006-07-25, 16:44

Skämtar du lr?Har varit med vid slakt o tömning o ser inget jobbigt i det! Funderade inte i 1sec över att sluta äta kött! Skulle egentligen kunna äta något medans jag ser på! Spela roll

Bönne
2006-07-25, 16:45
Jag tycker att det vore skitäckligt att leka med ett grishuvud och att man visar dålig respekt mot grisen/den döda.Äckligt att leka med ett grässtrå i munnen. Vad har det grässtrået gjort för att förtjäna att dö? Hur vet du att det inte är medvetet, i vilken grad är en ko medveten?

aliquis
2006-07-25, 16:54
Äckligt att leka med ett grässtrå i munnen. Vad har det grässtrået gjort för att förtjäna att dö? Hur vet du att det inte är medvetet, i vilken grad är en ko medveten?Inget (och jag äter inte mer "gräs" än vad du gör indirekt) men något måste ju ätas, hur som helst, om jag hade en ko och tyckte att han var trevlig och han mer eller mindre var en familjemedlem så hade jag tyckt att det hade varit lite taskigt att ta livet av stackarn bara för att jag tycker att han smakar gott.

Vad gäller växters medvetande är det väl svårt att spekulera i eftersom jag inte ens vet hur MITT medvetande fungerar och vad som faktiskt står för självkännadomen och "själen" i mig själv, eller vad liv är för den delen. Något nervsystem och hjärna liknande det vi har har de ju inte hur som helst (vad vi är medvetna om..)

En ko är mer medveten än en del människor.

izza
2006-07-25, 17:18
Kött smakar inte speciellt mycket om man inte kryddar det, främst konsistensen som är svår att efterlikna i en vegetarisk kost (tycker jag).

De som klarar av att slakta och vara med i slakt och ta hand om sitt eget kött tycker jag lugnt ska fortsätta äta kött. Vi andra (inkl mig själv) kan äta våra grönsaker och liknande.

Om ni funderar på hur processen hur kött odlas fram idag så kommer ni komma fram till att det går åt mycket mer energi än att odla t.ex. soja. Eftersom "köttet" först äter grönt och först efter ett tag kan slaktas och bli ätbart kött. Skulle vara ganska bra för världen i allmänhet om alla åt lite mindre kött.

Nåja, jag har i alla fall gjort vad jag kan för att inte stödja den enorma köttindustrin som idag växt fram. Skulle jag bo på en gård på landet där vi slaktade våra egna djur och tog hand om allt skulle jag säkert fortfarande äta kött.

Tack för att jag också fick säga min åsikt!

Baan
2006-07-25, 17:30
Kött smakar inte speciellt mycket om man inte kryddar det, främst konsistensen som är svår att efterlikna i en vegetarisk kost (tycker jag).

Har du slaktat dina smaklökar? Kött SMAKAR sen att det inte har någon dominerande smak som man behöver ta ställning till (för dom flesta iaf), är en annan femma. Att man gilllar att ha en mer dominerande smak och krydda gör ju inte att kött inte smakar speciellt mycket som du uttrycker det. Beror också mycket på vad för kött.

De som klarar av att slakta och vara med i slakt och ta hand om sitt eget kött tycker jag lugnt ska fortsätta äta kött. Vi andra (inkl mig själv) kan äta våra grönsaker och liknande.

Vi har ju kommit vidare från medeltiden och alla kan inte äga ett par kossor/grisar och slakta dom vid behov. Det är inte effektivt. Vad är skilnaden om jag själv slaktar ett djur och äter det eller om jag låter någon anann göra det och köper köttet av honom? Bryr sig djuret?

Om ni funderar på hur processen hur kött odlas fram idag så kommer ni komma fram till att det går åt mycket mer energi än att odla t.ex. soja. Eftersom "köttet" först äter grönt och först efter ett tag kan slaktas och bli ätbart kött. Skulle vara ganska bra för världen i allmänhet om alla åt lite mindre kött.

Mycket grönt som djuren äter äter inte vi. Dessutom är det mycket svårt att få ett komplett proteinintag med enbart vegodiet, kanske omöjligt om man vägrar förtära något från djurriket. Soja har inte världens bästa proteinsammansättning vad jag vet. Kött däremot har bra proteinsammansättning. Angående energifrågan så kan man ju anta att vi gick från bärofiler till en mer blandad kost för att vi upptäckte att vi mådde bättre av detta.

Nåja, jag har i alla fall gjort vad jag kan för att inte stödja den enorma köttindustrin som idag växt fram. Skulle jag bo på en gård på landet där vi slaktade våra egna djur och tog hand om allt skulle jag säkert fortfarande äta kött.

Tack för att jag också fick säga min åsikt!

Varför är det så viktigt att döda djuren själv? Det är inte jakt vi pratar om utan föda. Annars kan vi börja diskutera om varför jag äter tomater som någon annan plockat, alla kanske borde ha en egen tomatodling.

izza
2006-07-25, 17:38
Har du slaktat dina smaklökar? Kött SMAKAR sen att det inte har någon dominerande smak som man behöver ta ställning till (för dom flesta iaf), är en annan femma. Att man gilllar att ha en mer dominerande smak och krydda gör ju inte att kött inte smakar speciellt mycket som du uttrycker det. Beror också mycket på vad för kött.

Vi har ju kommit vidare från medeltiden och alla kan inte äga ett par kossor/grisar och slakta dom vid behov. Det är inte effektivt. Vad är skilnaden om jag själv slaktar ett djur och äter det eller om jag låter någon anann göra det och köper köttet av honom? Bryr sig djuret?

Mycket grönt som djuren äter äter inte vi. Dessutom är det mycket svårt att få ett komplett proteinintag med enbart vegodiet, kanske omöjligt om man vägrar förtära något från djurriket. Soja har inte världens bästa proteinsammansättning vad jag vet. Kött däremot har bra proteinsammansättning. Angående energifrågan så kan man ju anta att vi gick från bärofiler till en mer blandad kost för att vi upptäckte att vi mådde bättre av detta.

Varför är det så viktigt att döda djuren själv? Det är inte jakt vi pratar om utan föda. Annars kan vi börja diskutera om varför jag äter tomater som någon annan plockat, alla kanske borde ha en egen tomatodling.

"Kött smakar inte SPECIELLT mycket", skrev jag just av samma anledning som du skrev att det inte har någon dominerande smak.

Jag behöver inte döda det själv, men jag tycker man ska veta om vad som sker och klara av det. Såg t.ex. Jamie Oliver när han är i Italien. På en gård där så blir han ombedd att döda lammet de ska äta. Det såg ju inte ut att vara det lättaste han gjort i sitt liv. På gränsen till att det kröp fram tårar. Sedan säger han nåt som går ut på att det värsta är inte att han dödar ett djur här och nu utan att i England finns det miljoner av människor som inte bryr sig ett dugg eller vet nåt. Och att det inte är mer än rätt att han dödar ett själv när han tillagat så många hittills.

Jag säger heller inte att alla borde bli vegetarianer. Men att världen i allmänhet skulle må bättre om alla åt lite mindre kött. Om vi tog hand om några betesmarker som inte går åt om alla äter en gnutta mindre kött så spelar det väl ingen roll om djuren äter mer grönt än oss? Vi skördar ju det vi sått.

Tråkigt inlägg... har ju bara upprepat det jag själv skrev förut....

dynamo
2006-07-25, 17:45

Varför det skulle ett kriterie för att få äta kött förstår jag inte.

Ska bara de som hämtar råolja ur jorden få använda den?
Ska bara de som har sitt eget kraftverk få använda el?
Ska bara de som odlar sin egen mat få äta den?

Ska alla vara självförsörjande på allt?

Klart jag skulle fixa kött direkt från naturen eller föda upp djur själv om det var det bästa sättet för mig att få tag i mat. Nu har vi ju yrkesgrupper som specialiserar sig på olika områden och gör saker effektivare än vad man gör själv som lekman, därför handlar jag mitt kött i affären.

Politiker och lagar tycker jag ska se till att industrin fungerar inom rimliga gränser. Jag tycker generellt inte man ska gå efter vad de mest mjäkiga önskar, utan efter vad som är rimligt.

Vill man äta kött ska man göra det utan att icke-köttätare ska försöka ge dem dåligt samvete. Vill man inte äta kött ska man få göra det också. Vill man göra icke-köttätande till politik, så bör man göra det på större nivå än att klaga på forum eller genom illegala aktioner.

Jag själv älskar kött och jag önskar inte ligga med döda djur för att bevisa det.

Tolkia
2006-07-25, 19:42
Varför det skulle ett kriterie för att få äta kött förstår jag inte.
Inte kanske ett krav för att få äta kött, men ett krav för att få kalla de som tycker att det känns "fel" och obehagligt att döda någon för att få mat när det finns växter att plocka och animalisk föda som inte kräver att man slår ihjäl någon för fjantiga, omogna etc. Vilket i mina ögon är vad många av inläggen i tråden verkar gå ut på. Det är sällan så många av de som själva jagar eller arbetar med djur som med liv och lust förlöjligar vegetarianer, av vad jag sett hittills, snarare tangentbordskarnivorerna.

Ang. att "äcklas ofrivilligt" och det eventuellt konstiga i det undrar jag: Hur ofta händer det att man äcklas frivilligt av något?

dynamo
2006-07-25, 20:08
Inte kanske ett krav för att få äta kött, men ett krav för att få kalla de ... för fjantiga, omogna etc. Vilket i mina ögon är vad många av inläggen i tråden verkar gå ut på. Det är sällan så många av de som själva jagar eller arbetar med djur som med liv och lust förlöjligar vegetarianer, av vad jag sett hittills, snarare tangentbordskarnivorerna.

Jag skulle tro det åtminstone delvis har sitt ursprung i att veganer har försämrat vegetarianers status bland köttätare. Många håller inte isär grupperingarna utan definierar dem alla som ickekött-ätare. Man kan lätt bli agg mot veganer när det finns militanta sådana som gör dumma saker som omskrivs i pressen.

Det var ju även en gång i tiden mycket trendigt att vara vegetarian/vegan, speciellt bland killar och tjejer i tonåren. På något sätt mer som livsstil än att enbart handla om vad man äter. Nu kan jag ju bara säga hur jag uppfattade läget var i Piteå förstås, jag bodde där då. Att bli vegetarian/vegan enbart för att det är trendigt eller för att stå ut tycker jag är otroligt fjantigt. Jag misstänker att detta fortfarande händer, om än säkert i mindre skala än för 12-15 år sen.

Ang. att "äcklas ofrivilligt" och det eventuellt konstiga i det undrar jag: Hur ofta händer det att man äcklas frivilligt av något?

Vet inte. Visst var det trådstartaren som formulerade sig så? Antar att hon inte vill sluta äta kött, men att hon just nu blir äcklad av någon anledning. Kanske hon kopplar ihop det med nått äckligt hon stött på i jobbet, eller om hon sett en köttbit med maskar i, eller känt lukten av ruttet kött el dyl.. Det vore ju trist att gå miste om att äta kött bara därför, tycker jag iaf och antar att Angel också gör det då om hon forumulerade sig så.

Om man inte brinner för saken så tycker jag det verkar onödigt att bli vegetarian. Det innebär ju begränsad tillgång till var man äter lunch, plockar bort många ingredienser vid matlagning, kanske skumt när man är bjuden på middag och dyl. Sen är ju kött en ypperlig energikälla och vi människor verkar vara mycket väl anpassade för att äta kött.

sissa
2006-07-25, 20:10

soja korv
soja köttbullar
soja köttfärs
..mm...

rätt många äter ju inte kött av etiska skäl, så nej, det kan nog inte lika gärna vara köttkorv för deras del..

Tolkia
2006-07-25, 20:11
Vet inte. Visst var det trådstartaren som formulerade sig så?
Jo, och vissa uttryckte att det var typ fjantigt att "äcklas ofrivilligt", därför min fråga. Det var dock inte riktat direkt till dig, jag var otydlig där.

sissa
2006-07-25, 20:24
jag äter kött (var dock vegetarian i 10 år) men jag skulle tycka det vore riktigt jobbigt att närvara vid slakt. tror jag iallafall.

men det kopplar jag till ovanan helt enkelt. det är liksom ingenting som varit en del av mitt liv. man köper ett paket kött i affären, och hur vägen dit såg ut är abstrakt.

sen finns det säkert de som tyckt det varit outhärdligt jobbigt ändå trots att man levt i ett samhälle där det fanns massa små gårdar där slakt var en del av vardagen. men det hade nog varit bra mkt färre

dynamo
2006-07-25, 20:26
Jo, och vissa uttryckte att det var typ fjantigt att "äcklas ofrivilligt", därför min fråga. Det var dock inte riktat direkt till dig, jag var otydlig där.

Ehrm ok. Jag kanske borde ha läst tidigare posts lite noggrannare också, så hade jag säkert förstått det själv.

Har till och med glömt vad jag själv skrev tidigare idag.. Dags att undersöka!

Zlin
2006-07-25, 20:35

Har inte läst tråden längre än hit, men min åsikt sammanfattas i ovanstående. Du är klok, sheo. :thumbup: :bow:

daggermoon
2006-07-25, 21:02
Dessutom är det mycket svårt att få ett komplett proteinintag med enbart vegodiet, kanske omöjligt om man vägrar förtära något från djurriket.
Vad får dig att tro det? Det går utmärkt att få ett adekvat proteinintag med en helt vegetabilisk kost, och är inte särskilt svårt. Om du har något vettigt argument för att det inte skulle gå får du gärna presentera det.

Fed up
2006-07-25, 21:12

Personer som redan äter lite och byter bort köttet, kommer säkert att minska i vikt på ett oönskat sätt (för vissa är väl alla sätt bra). Få vegetarianer (jag kommer inte på någon) lyckas hålla vikten uppe, utan blir orkeslösa. Nu är iofs mina referenser nästan uteslutande studerande tjejer i 20-30 års åldern, vilka har en tendens att inte röra på sig samt en drös kroppskomplex.

Jag hör folk säga sådär ibland och jag fattar ingenting. Jag har lyckats gå upp rätt mycket på vegetarisk-tom. vegansk kost. Jag gick tom. upp mer i vikt när jag blev vegan, för då blev jag så lycklig varje gång jag fann nåt gott veganskt så jag tyckte jag kunde "unna" mig hur mycket som helst, problemet var bara att det var rätt många grejer jag kunde unna mig...

Som vegetarian kan man äta glass, choklad, chips osv, inga problem att å upp i vikt om man nu är ute efter det. Jag känner massor tjocka och normalviktiga vegetarianer och veganer.

Jag fattar att man blir mager och glåmig om man bara tar bort köttet och typ äter potatis och...eh pasta? Men det enklaste är väl ändå att köpa alla köttsubstitut, typ quorn som både är fiberrika, proteinrika och sjukt goda och enkla att laga till. Rätt mycket enklare än att göra egna bönbiffar, lika enkelt som kött alltså.Inget ont om bönbiffar, men fan, inget slår quorn.

Angel: Jag tycker du ska följa din känsla för ett tag, släpper det så släpper det och ät då kött, men om du tvingar i dig känns det som att det lätt bara blir värre. Så är det för mig iallafall när jag känner mig äcklad av nåt. Bästa brukar vara, för mig, att låta bli att äta rätt länge och sen tvinga mig att testa det. Gillar jag det inte då är det nog kört.

Baan
2006-07-25, 22:01
Vad får dig att tro det? Det går utmärkt att få ett adekvat proteinintag med en helt vegetabilisk kost, och är inte särskilt svårt. Om du har något vettigt argument för att det inte skulle gå får du gärna presentera det.

Lägg gärna upp en, vad jag vet är det svårt att få bra protein om du inte ska dricka mjölk, ägg eller t o m äta kyckling. Det är annars väldigt svårt för veganer att styrketräna, det märker man om inte annat här på forumet: brist på idéer och svårt att få tillräckligt mycket protein i sig om man inte bara vill käka sojamjöl. Om man vill bli lite mer avancerad och kolla hur bra de proteinkällorna är som en vegan kan käka så blir man nog negativt överaskad. Så ja, det är ett vettigt argument, lägg gärna upp lite förslag på en möjlig diet för en vegan som är lätt att följa, å självfallet ingen medelsvensson diet utan minst 200g fullvärdigt protein osv.

Baan
2006-07-25, 22:02
"Kött smakar inte SPECIELLT mycket", skrev jag just av samma anledning som du skrev att det inte har någon dominerande smak.

Jag behöver inte döda det själv, men jag tycker man ska veta om vad som sker och klara av det. Såg t.ex. Jamie Oliver när han är i Italien. På en gård där så blir han ombedd att döda lammet de ska äta. Det såg ju inte ut att vara det lättaste han gjort i sitt liv. På gränsen till att det kröp fram tårar. Sedan säger han nåt som går ut på att det värsta är inte att han dödar ett djur här och nu utan att i England finns det miljoner av människor som inte bryr sig ett dugg eller vet nåt. Och att det inte är mer än rätt att han dödar ett själv när han tillagat så många hittills.

Jag säger heller inte att alla borde bli vegetarianer. Men att världen i allmänhet skulle må bättre om alla åt lite mindre kött. Om vi tog hand om några betesmarker som inte går åt om alla äter en gnutta mindre kött så spelar det väl ingen roll om djuren äter mer grönt än oss? Vi skördar ju det vi sått.

Tråkigt inlägg... har ju bara upprepat det jag själv skrev förut....

Det är väl inget konstigt att alla människor inte kan vara kalla och kan ta livet av en levande varelse, men köttätande handlar ju inte om att döda utan om att skaffa föda, så jag hänger fortfarande inte med varför alla borde kunna döda djuret dom äter (vilket dom flesta säkert skulle klara av om man pressar dom), förutom att du vill ha det så. Det finns en anledning till att man har yrkesmän som sköter slaktandet på ett sätt som inte plågar djuren mer än nödvändigt.

Varför skulle världen må bättre om fler blev vegetarianer?

aliquis
2006-07-25, 22:06
Att kyckling skulle behövas? BS

Att mejeriprodukter och ägg utöver andra vegetabilier vilket ju är vad de flesta menar med en vegetarisk kost inte skulle räcka till? BS, du kan ju tom äta vassleprotein osv då.

Som vegan är det kanske lite småjobbigt att fixa 200g fullvärdigt protein från riktig mat, men behöver man det? Vare sig specifikt från mat eller sådana mängder?

Baan
2006-07-25, 22:11
Att kyckling skulle behövas? BS

Att mejeriprodukter och ägg utöver andra vegetabilier vilket ju är vad de flesta menar med en vegetarisk kost inte skulle räcka till? BS, du kan ju tom äta vassleprotein osv då.

Som vegan är det kanske lite småjobbigt att fixa 200g fullvärdigt protein från riktig mat, men behöver man det? Vare sig specifikt från mat eller sådana mängder?

ööööhm men vänta nu vassleprotein kommer från tomma luften.... :confused: och inte från djur? ska du vara vegetarian så är det ju inga större problem, men vegan säger väl ändå att man inte ska käka något från djurriket. vassle är iofs mjölkprotein, men det måste ju komma ur kossan skulle jag påstå. ska man alltså släppa vegantänket och låtsas att vassle är något magiskt?

200g fullvärdigt protein är inget speciellt om du hänger på det här forumet och faktiskt tränar.

Tolkia
2006-07-25, 23:59
ööööhm men vänta nu vassleprotein kommer från tomma luften.... :confused: och inte från djur? ska du vara vegetarian så är det ju inga större problem, men vegan säger väl ändå att man inte ska käka något från djurriket. vassle är iofs mjölkprotein, men det måste ju komma ur kossan skulle jag påstå. ska man alltså släppa vegantänket och låtsas att vassle är något magiskt?
Ursäkta mig? :confused: Han skrev ju "mejeriprodukter och ägg utöver andra vegetabilier vilket ju är vad de flesta menar med en vegetarisk kost ..." Jag tror att ivern att missionera för blandkosten börjar tappa proportionerna.
200g fullvärdigt protein är inget speciellt om du hänger på det här forumet och faktiskt tränar.
Nu skall jag vara jävligt dryg: Det är väldigt mycket som inte är något speciellt om man hänger på det här forumet och/eller tränar (jag har, måste jag säga, aldrig sett så många så vidskepliga personer som inom idrotten) - men om det är detsamma som att detta vad det nu är är absolut nödvändigt eller ens "optimalt", ja, det är jag inte lika säker på. Skulle t.ex. tro att det finns gott om folk som är MINST lika aktiva och minst lika vältränade som majoriteten på Kolozzeum helt utan att klunka det berömda vassleproteinet, t.ex.

Bolio
2006-07-26, 00:03
Nu skall jag vara jävligt dryg: Det är väldigt mycket som inte är något speciellt om man hänger på det här forumet och/eller tränar (jag har, måste jag säga, aldrig sett så många så vidskepliga personer som inom idrotten) - men om det är detsamma som att detta vad det nu är är absolut nödvändigt eller ens "optimalt", ja, det är jag inte lika säker på. Skulle t.ex. tro att det finns gott om folk som är MINST lika aktiva och minst lika vältränade som majoriteten på Kolozzeum helt utan att klunka det berömda vassleproteinet, t.ex.

Du är inte bara dryg, du är också okunnig.

Man behöver stora mängder protein per dag för att växa i muskelmassa.

Big_Vik
2006-07-26, 00:09
Skulle t.ex. tro att det finns gott om folk som är MINST lika aktiva och minst lika vältränade som majoriteten på Kolozzeum helt utan att klunka det berömda vassleproteinet, t.ex.

Ja, men är de lika optimala?

WHITEFOLKS
2006-07-26, 00:33
200g bra protein på ungefär 3500kcal skulle inte vara några större problem ens på en strikt vegansk kost utan proteinpulverstillskott.

Angel
2006-07-26, 00:34

Ja min pappa jagar så ja har sett både flådda rådjur och annat mumsigt när jag va mindre.

Men att ja blivit så äcklad nu tror jag är e blandning av att jag för första gången pillat en människa innanför skinnet (muskler och senor och allt va det var) och att jag såg grisknorrar i frysdisken på Willys. så varje gång jag blir sugen på e hamburgare så börjar ja tänka på det...

aliquis
2006-07-26, 00:35

200g fullvärdigt protein är inget speciellt om du hänger på det här forumet och faktiskt tränar.Nu var det ju vegetarianer, och du frågade för vegetarianer.

Nej, för veganer blir det inget vassleprotein, men det finns ju andra proteinisolat.

aliquis
2006-07-26, 00:38
Men edithora.

Nåja, du sade bla bla ägg, mjölk hora tom kyckling.
Tom kyckling är sär för ingen undviker väl ägg o mjölk men äter flygande grönsaken?

Någon kanske sade även för folk som äter ägg o mjölk, men då äre kolugnt.

Ungefär så skrev jag, fast mer, *sparkar pez i magen*

aliquis
2006-07-26, 00:40
Ja min pappa jagar så ja har sett både flådda rådjur och annat mumsigt när jag va mindre.

Men att ja blivit så äcklad nu tror jag är e blandning av att jag för första gången pillat en människa innanför skinnet (muskler och senor och allt va det var) och att jag såg grisknorrar i frysdisken på Willys. så varje gång jag blir sugen på e hamburgare så börjar ja tänka på det...Levande? Död?
Varför har de krisknorrar i frysen? För att hålla muslimerna borta?

Tolkia
2006-07-26, 00:47
Du är inte bara dryg, du är också okunnig.

Man behöver stora mängder protein per dag för att växa i muskelmassa.
Se Whitefolks kommentar. man behöver större proteinmängder än för att inte öka i muskelmassa. Detta är inte samma sak som att man behöver hur mycket som helst, eller samma sak som att man nödvändigtvis behöver tillskott. Allt beror givetvis på vilken nivå man befinner sig på, men jag vågar påstå att de flesta på Kolozzeum inte befinner sig på nivåer där det är omöjligt att klara sig a) utan kött b) utan tillskott och ändå få de resultat de får i dagsläget.

Angel
2006-07-26, 00:48
Levande? Död?
Varför har de krisknorrar i frysen? För att hålla muslimerna borta?

Det var en levade människa.

Och ingen aning om varför dom sålde knorrar

Deceiver85
2006-07-26, 00:50
Ju mer veganer som vägrar äta kött, destå mer blir kvar till mig...

Tolkia
2006-07-26, 00:51
Men att ja blivit så äcklad nu tror jag är e blandning av att jag för första gången pillat en människa innanför skinnet (muskler och senor och allt va det var) och att jag såg grisknorrar i frysdisken på Willys. så varje gång jag blir sugen på e hamburgare så börjar ja tänka på det...
Verkar rätt normalt tycker jag. Emmzan kan förmodligen dra en eller annan rolig historia på temat.

Deceiver85
2006-07-26, 00:53
Glöm inte bort det 11:e budordet: Ingen vegan har någonsin varit grofv!

aliquis
2006-07-26, 01:01
Glöm inte bort det 11:e budordet: Ingen vegan har någonsin varit grofv!Konstigt ingen vågar ju förbli/bli det med erat skitsnack.

Deceiver85
2006-07-26, 01:10
Har du någonsin sett en "grofv" vegan? jag har sett några grova, men aldrig några grofva...

WHITEFOLKS
2006-07-26, 01:19
Hur många veganer finns det? Hur många av dessa veganer har träning som "främsta" hobby?

dynamo
2006-07-26, 06:21
Ju mer veganer som vägrar äta kött, destå mer blir kvar till mig...

Det stämmer ju helt klart upp till en viss gräns. Om t ex 50,1% av Sveriges myndiga blir veganer är det inte längre så säkert att det blir nått kött för dig. :)

z_bumbi
2006-07-26, 07:06
Verkar rätt normalt tycker jag. Emmzan kan förmodligen dra en eller annan rolig historia på temat.

Tarmar överallt och inte färska sådana. *spy*

En vegetarian är en som inte äter något animaliskt så då försvinner många av köttsubstituten plus ägg, mjölk etc. Det går att äta "fullvärdigt" med en sådan diet och det är inte så mycket svårare än att äta något annat om man har läst på vad det handlar om.
Det är svårare att få i sig större mängder av vissa aminosyror i höga koncentrationen vid ett visst tillfälle men det är nog också den största skillnaden, jag vet inte om det är en så viktigt skillnad däremot. De som inte tror att kolhydrater är bra för träningen får också problem då det är svårt att hitta bra proteinkällor som inte har kolhydrater i ganska väl tilltagna mängder.

Problemet i stort är däremot att folk är så extremt dåliga på näringslära att de inte vet vad de ska äta innan de blir vegetarianer och det blir inte bättre när de utesluter bra livsmedel som innehållar mycket av vad de behöver och som de har fått i sig utan att veta om det.

Trådstartaren har väl bara fått avsmak för kött och då finns det mesta annat kvar som hon kan äta, Järn är något man får hålla koll på som kvinna men det finns i annan mat än just kött.

Daniel_S
2006-07-26, 08:46
Problemet i stort är däremot att folk är så extremt dåliga på näringslära att de inte vet vad de ska äta innan de blir vegetarianer och det blir inte bättre när de utesluter bra livsmedel som innehållar mycket av vad de behöver och som de har fått i sig utan att veta om det.

Precis det jag menade med mitt tidigare inlägg. Det räcker med att man går till valfri lunchrestaurang för att se hur dålig koll de har där, och de borde vara insatta. I våra studentrestauranger är det inte alls ovanligt att vegematen är i princip utan proteinkälla.

Inte lätt att vara okunnig vegetarian i sådana fall.

Baan
2006-07-26, 10:10
Ursäkta mig? :confused: Han skrev ju "mejeriprodukter och ägg utöver andra vegetabilier vilket ju är vad de flesta menar med en vegetarisk kost ..." Jag tror att ivern att missionera för blandkosten börjar tappa proportionerna.

Det är ju skillnad på vegetarianer och veganer. Jag diskuterar svårigheten att som fullständig vegan hitta bra protein, kan man käka mejeriprodukter så är det inget snack om saken att det går rätt bra.

Stycke två så har jag inte sett några som inte ätit mycket protein (varför just vassle?????????????????????) och fått bra resultat. Snarare så att dom som överdrivit långt bakom rekommendationerna som rena fått bra resultat. Mina resultat blir bättre ju mer protein jag tvingar i mig.

Baan
2006-07-26, 10:12
Nu var det ju vegetarianer, och du frågade för vegetarianer.

Nej, för veganer blir det inget vassleprotein, men det finns ju andra proteinisolat.

Jag menade inte vegetarianer utan skrev vego som uppenbart inte var tydligt alls. Nåväl, det är självkalrt inte särskilt svårt för vegetarianer (jag äter själv inte kött så ofta) men veganer vore fortfarande kul att se den som kan få ihop 200gram fullvärdigt protein per dag på vegandiet.

Baan
2006-07-26, 10:14
Se Whitefolks kommentar. man behöver större proteinmängder än för att inte öka i muskelmassa. Detta är inte samma sak som att man behöver hur mycket som helst, eller samma sak som att man nödvändigtvis behöver tillskott. Allt beror givetvis på vilken nivå man befinner sig på, men jag vågar påstå att de flesta på Kolozzeum inte befinner sig på nivåer där det är omöjligt att klara sig a) utan kött b) utan tillskott och ändå få de resultat de får i dagsläget.

Eftersom man inte vet hur mycket man behöver så satsar man på mycket kräm istället för att chansa lite och få i sig för lite (då man inte får ut så mycket från träningen). Att jag sa 200gram var ingen överdrift alls, finns många som är uppe i det dubbla. Du vill ju ge kroppen mycket byggstenar så den vågar expandera lite ;)

cam
2006-07-26, 10:50
Förstår inte varför folk får sådana problem med andras kost. Om någon vill sluta äta något så innebär det inte automatiskt en uppmaning till alla andra att också sluta. Eller?

Jag var också äcklad av kött en period, åt vegetariskt samt mjölk, ägg och någon gång fisk. Plötsligt började alla gå in i försvarsposition för att de åt kött, fastän jag fullständigt skiter i vad andra äter eftersom det är ett fritt land.
Nu äter jag kött igen men blir småäcklad ibland, har inte att göra med att det är lik utan med att jag är skeptisk mot allt som har med livsmedelsindustrin och handeln att göra.

Så Angel, om du är äcklad av något så ät det inte. Blir du sugen igen så ät det. Man behöver inte göra någon stor grej av det, börja titulera sig Vegetarian, demonstrera för djurens rättigheter osv. Gör vad DU känner för. En del äter kött, andra inte, alla bestämmer själva över sin kropp.

z_bumbi
2006-07-26, 11:05
men veganer vore fortfarande kul att se den som kan få ihop 200gram fullvärdigt protein per dag på vegandiet.

Vegetariandiet

Sojabönor 34 g protein per 100 g, 300 g per dag så har man 100 g protein, ca 1000 kcal.

Sojaprotein i samband med träningen, 50 g protein, ca 250 kcal

50 g protein från pasta och grönsaker, ca 350 g pasta ger ca 43 g protein och 1250 kcal. 200 g frysta och blandade grönsaker ger ca 6 g protein och 120 kcal.

Ca 200 g protein och 2600 kcal.

Plus mer grönsaker och frukt som inte ger så mycket protein.

200 g protein och säg 3000 kcal.

Timme
2006-07-26, 11:12
Kött är det godaste man kan äta! Punkt...

aliquis
2006-07-26, 12:15
Det stämmer ju helt klart upp till en viss gräns. Om t ex 50,1% av Sveriges myndiga blir veganer är det inte längre så säkert att det blir nått kött för dig. :)Därför måste ni förbjuda veganism medans ni har chansen! :D

mattew
2006-07-26, 12:39
Så åter till ämnet, hur har det gått Angel?
Bestämt dig för att lösa problemet eller acceptera att du helt enkelt inte råkar tycka om kött längre?

izza
2006-07-26, 13:23
Varför skulle världen må bättre om fler blev vegetarianer?

Om du seriöst är intresserad så finns det mycket information att läsa på internet.

Här är ett exempel

"Att föda upp en 90 kilos gris kräver 270 kg majs och 45 kg soja. Grisköttet räcker till att föda en människa i 50 dagar, medan fodret till grisen skulle ha räckt i 500 dagar. Fodret till tio grisar skulle alltså kunna föda en människa i fem tusen dagar, vilket motsvarar 13,7 år!"

Källa (http://www.vegerian.se/005argument/005arg_art/005arg_stf.htm)

Jag är själv inte insatt i faktan, skulle det inte stämma exakt så tror ju jag att det i alla fall är ungefärliga siffror. Och man kanske inte matar en gris med majs och soja (jag vet inte), men vill bara visa på principen...

Trance
2006-07-26, 13:25
Men då svälter ju den stackars grisen om man tar hans mat. :(

aliquis
2006-07-26, 13:45
Om alla var veganer skulle man ju inte föda upp några grisar, något som även trance förstår :D

haiduc
2006-07-26, 14:25
Varför skulle det vara ett problem att inte äta kött? Vill man inte så står man över bara.. Har jag gjort i många år och mår prima :)

Hjälpt till att stycka vilt flera gånger, samt slaktar kanin mm själv, ser inga problem i det, men vill inte äta kött för det. Dels ur hälsosynpunkt och dels för att jag tycker det är äckligt.

michael
2006-07-26, 14:57
Om du seriöst är intresserad så finns det mycket information att läsa på internet.

Här är ett exempel

"Att föda upp en 90 kilos gris kräver 270 kg majs och 45 kg soja. Grisköttet räcker till att föda en människa i 50 dagar, medan fodret till grisen skulle ha räckt i 500 dagar. Fodret till tio grisar skulle alltså kunna föda en människa i fem tusen dagar, vilket motsvarar 13,7 år!"

Jag är själv inte insatt i faktan, skulle det inte stämma exakt så tror ju jag att det i alla fall är ungefärliga siffror. Och man kanske inte matar en gris med majs och soja (jag vet inte), men vill bara visa på principen...

Jasså? och det resulterar i att världen "mår bättre"?
Din hiss går inte ända upp va?
Det enda resultatet du får utav det här är att jordens resurser kan stötta fler människoliv, snarare blir jorden överpopulerad om alla blev vegetarianer. Kan du föreställa dig 15 miljarder människor blekvita, undernärda, dreadlocks och lyssnar på reggae och debatterar abstrakta filosofiska koncept? Vilket helvete..

michael
2006-07-26, 15:01
Jag har inget problem med dina livsval och kostvanor, så länge de inte går ut över mig i form av din lysande idé att försöka göra dina dubbelmoraliserande idéer hörda och kritisera mig på samma gång för att vara en "Hänsynslös barbar som äter lik". Anledningen till det är att så fort du köper en kommersiell produkt i sverige har den ekonomiskt stöttat en oljeindustri på något sätt, som så råkar faktist skördar miljontals fågel och havsliv varje år i diverse utsläpp och olyckor. Den enda skillnaden mellan dig och mig blir då att du värnar om djurens liv, NÄR DET ÄR BEKVÄMT I DITT LIV. Så fort det inte är bekvämt så har du inga etiska eller moraliska problem med att stötta industrier som mördar djur för att främja din bekvämlighet. Så vis blir ditt röda färgkastande på människor med minkpäls och efterföljande skrik "DIN MÖRDARE!" både ironiska, dubbelmoraliska och rent ut sagt skrattretande.. Då är det läge för en "realitycheck".

haiduc
2006-07-26, 15:03
Jag har inget problem med dina livsval och kostvanor, så länge de inte går ut över mig i form av din lysande idé att försöka göra dina dubbelmoraliserande idéer hörda och kritisera mig på samma gång för att vara en "Hänsynslös barbar som äter lik".
Fast jag tycker det verkar vara så att folk har större problem med de (oss) som inte äter kött, än tvärtom?

michael
2006-07-26, 15:07
Fast jag tycker det verkar vara så att folk har större problem med de (oss) som inte äter kött, än tvärtom?

Inte om du är en av de som brukar stå på stan utanför en pälsaffär iförd nån lustig dräkt med ett plakat som det står "MÖRDARE!" på.

z_bumbi
2006-07-26, 15:19

Det finns inte så många som spränger grönsaksbil eller mordhotar folk bara för att de råkar jobba med grönsaksodling.

Tolkia
2006-07-26, 16:01
Det finns inte så många som spränger grönsaksbil eller mordhotar folk bara för att de råkar jobba med grönsaksodling.
Seriöst så vet jag inte om det finns så många som mordhotar folk som jobbar på Scan heller. Det finns ett antal mindre mogna individer som ägnar sig åt sådant (varav en icke alltför ringa del snarare verkar se veganargumentet som en tacksam anledning att få ställa till bråk än tvärt om), men att påstå att de är "typiska" vegetarianer eller veganer tycker jag är att överdriva en liiiiiiten aning (notera att jag har bott och verkat i en stad där dessa hulli(ve)ganer var synnerligen aktiva).

Måste f.ö. hålla med Haiduc om att det är något svårt att förstå varför vegetarianism är så provocerande (om man upplever uttalandet "jag är vegetarian" alt. "jag äter inte kött", vilket är ungefär vad som brukar behövas, som moraliserande är det kanske snarare sin egen syn på köttätande man behöver fundera över?) - det påminner något lite om hur det i vissa sammanhang är provocerande att inte dricka alkohol.

Baan
2006-07-26, 16:15
Vegetariandiet

Sojabönor 34 g protein per 100 g, 300 g per dag så har man 100 g protein, ca 1000 kcal.

Sojaprotein i samband med träningen, 50 g protein, ca 250 kcal

50 g protein från pasta och grönsaker, ca 350 g pasta ger ca 43 g protein och 1250 kcal. 200 g frysta och blandade grönsaker ger ca 6 g protein och 120 kcal.

Ca 200 g protein och 2600 kcal.

Plus mer grönsaker och frukt som inte ger så mycket protein.

200 g protein och säg 3000 kcal.

Ja, det där är ju rätt basic, men om inte mina proteinskill är helt rostiga (ingen omöjlighet!) så är inget det du nämner fullvärdiga proteinkällor, dvs suboptimalt i min värld (förutsatt att dom inte är det). Förresten är det där väl en vegandiet (och även en vegetariandiet såklart men vegan är ju hårdare). Just vegetariandiet är ju inga större probs eftersom man får vad jag förstått käka mejeriprodukter.

michael
2006-07-26, 16:18
Seriöst så vet jag inte om det finns så många som mordhotar folk som jobbar på Scan heller. Det finns ett antal mindre mogna individer som ägnar sig åt sådant (varav en icke alltför ringa del snarare verkar se veganargumentet som en tacksam anledning att få ställa till bråk än tvärt om), men att påstå att de är "typiska" vegetarianer eller veganer tycker jag är att överdriva en liiiiiiten aning (notera att jag har bott och verkat i en stad där dessa hulli(ve)ganer var synnerligen aktiva).

Måste f.ö. hålla med Haiduc om att det är något svårt att förstå varför vegetarianism är så provocerande (om man upplever uttalandet "jag är vegetarian" alt. "jag äter inte kött", vilket är ungefär vad som brukar behövas, som moraliserande är det kanske snarare sin egen syn på köttätande man behöver fundera över?) - det påminner något lite om hur det i vissa sammanhang är provocerande att inte dricka alkohol.

För att folk har förutfattade meningar över sånt som är okänt för dom.
Rätt vanligt fenomen som alla är ansvariga för ur något perspektiv i livet. Ingen anledning att behöva spela martyr på, vi får alla vara på offer/förövare sidan av detta fenomen nån gång under vårat liv(oftast flera).

hum
2006-07-26, 16:18
Inte om du är en av de som brukar stå på stan utanför en pälsaffär iförd nån lustig dräkt med ett plakat som det står "MÖRDARE!" på.

Men för helvete alltså.
Jag har i mitt 20-åriga liv aldrig sett en sk militant vegan, däremot tusentals människor som gör sig lustiga på deras och alla andra vegetarianers bekostnad.
Vafan är problemet med att respektera någon annans kost?

Tolkia
2006-07-26, 16:21
För att folk har förutfattade meningar över sånt som är okänt för dom.
Rätt vanligt fenomen som alla är ansvariga för ur något perspektiv i livet. Ingen anledning att behöva spela martyr på, vi får alla vara på offer/förövare sidan av detta fenomen nån gång under vårat liv(oftast flera).
Kan inte se att det är någon som spelar martyr i tråden (inte ens jag, som annars tör innehå Kolozzeumrekord i den grenen, då jag inte är vegetarian); att man undrar vad folk har för problem med ens kostval efter diverse mer eller mindre välformulerade spydigheter tycker jag verkar ganska välmotiverat (se även hums inlägg ovan).

Baan
2006-07-26, 16:24

Här är ett exempel

Det argumentet förutsätter nästan att du har någon som är villig att ersätta allt kött han äter med enbart majs och soja. Sen är det så många aspekter på det hela att det känns som ett väldigt förenklat resonemang, som t ex hur lätt det är föda upp grisar kontra odla grönsaker, om den stora mängden grönsaker djuren käkar upp faktiskt är en stor mängd som på något sätt skulle skada jorden osv. Jag tror inte själv jorden mår dåligt av att vi använder stora delar av den, så länge vi inte skövlar massa skog och liknande (vilket förvisso händer). Jag har för mig att jag läst att med dagens metoder så kan vi få fram mat med traditionell kost för kanske 10 miljarder människor, och kanske det dubbla om alla gick med på halvsvält, att få sin mat reglerad osv. I vilket fall som helst så rent kapacitetsmässigt så är vi inte översvämmade av djurfarmer :)

aliquis
2006-07-26, 17:28
Inte om du är en av de som brukar stå på stan utanför en pälsaffär iförd nån lustig dräkt med ett plakat som det står "MÖRDARE!" på.Det är ju korrekt?

aliquis
2006-07-26, 17:29
Det argumentet förutsätter nästan att du har någon som är villig att ersätta allt kött han äter med enbart majs och soja. Sen är det så många aspekter på det hela att det känns som ett väldigt förenklat resonemang, som t ex hur lätt det är föda upp grisar kontra odla grönsaker, om den stora mängden grönsaker djuren käkar upp faktiskt är en stor mängd som på något sätt skulle skada jorden osv. Jag tror inte själv jorden mår dåligt av att vi använder stora delar av den, så länge vi inte skövlar massa skog och liknande (vilket förvisso händer). Jag har för mig att jag läst att med dagens metoder så kan vi få fram mat med traditionell kost för kanske 10 miljarder människor, och kanske det dubbla om alla gick med på halvsvält, att få sin mat reglerad osv. I vilket fall som helst så rent kapacitetsmässigt så är vi inte översvämmade av djurfarmer :)Vad du än ersätter det med så går det ju åt mindre energi, såklart, massa som förbrukas av att bara finnas till. Om nu inte alla vill äta just majs o soja kan man ju odla något annat på åkern i fråga.

Baan
2006-07-26, 17:30
Vad du än ersätter det med så går det ju åt mindre energi, såklart, massa som förbrukas av att bara finnas till. Om nu inte alla vill äta just majs o soja kan man ju odla något annat på åkern i fråga.

Du vill spara för sparandets skull?

Tolkia
2006-07-26, 17:59
Du vill spara för sparandets skull?
Problemet är väl att en stor del av kreatursuppfödningen idag försiggår på ett ganska "skövlande" sätt - det ÄR resurskrävande att odla djurmat, lika resurskrävande som att odla människföda. Dessutom förbrukas ju en hel del andra resurser i djurhållningen, särskilt om man tar hela vägen från kalv (kulting) till biff (kotlett): Vatten, energi osv. Det finns naturresurser nog för att ingen skall behöva svälta idag, men det finns inte naturresurser till att alla skall kunna leva som vi.

z_bumbi
2006-07-26, 18:01
Ja, det där är ju rätt basic, men om inte mina proteinskill är helt rostiga (ingen omöjlighet!) så är inget det du nämner fullvärdiga proteinkällor, dvs suboptimalt i min värld (förutsatt att dom inte är det). Förresten är det där väl en vegandiet (och även en vegetariandiet såklart men vegan är ju hårdare). Just vegetariandiet är ju inga större probs eftersom man får vad jag förstått käka mejeriprodukter.

Soja är fullvärdigt. Kombinerar du soja med spannmål i något så när rätt proportioner så är spannmålet också fullvärdigt. Liksom när man äter en annan typ av kost så räknas ju allt protein samman i varje måltid och utslaget under en hel dag osv.

En vegetarian äter inget från djurriket. Sen finns det varianter där man äter t ex mejeriprodukter och/eller ägg men då har man ett tillägg framför, lakto = mjölk, ovo = ägg

izza
2006-07-26, 18:18
Jasså? och det resulterar i att världen "mår bättre"?
Din hiss går inte ända upp va?
Det enda resultatet du får utav det här är att jordens resurser kan stötta fler människoliv, snarare blir jorden överpopulerad om alla blev vegetarianer. Kan du föreställa dig 15 miljarder människor blekvita, undernärda, dreadlocks och lyssnar på reggae och debatterar abstrakta filosofiska koncept? Vilket helvete..

Synd att du ser på vegetarianer på det sättet...

Edde_1
2006-07-26, 18:22
Problemet är väl att en stor del av kreatursuppfödningen idag försiggår på ett ganska "skövlande" sätt - det ÄR resurskrävande att odla djurmat, lika resurskrävande som att odla människföda. Dessutom förbrukas ju en hel del andra resurser i djurhållningen, särskilt om man tar hela vägen från kalv (kulting) till biff (kotlett): Vatten, energi osv. Det finns naturresurser nog för att ingen skall behöva svälta idag, men det finns inte naturresurser till att alla skall kunna leva som vi.
Alldeles riktigt!
I sydamerika går det åt mycket regnskog för att utöka nötköttsproduktionen, men nog om det.

Jag ville egentligen bara upplysa om att det inte behöver gå åt så mycket energi per kg benfritt nötkött om man går ifrån den konventionella uppfödningen.
Ett exempel på det är uppfödningen på KC Ranch( www.kcranch.se ) i Skåne. Enligt en LCA-analys går det åt ca 0,2 l olja (motsvarande energi) per kg benfritt nötkött från deras uppfödningsform, det är mindre än för både ett kg fisk och fågel.
Hemma går det nog åt ca 1 l olja per kg nötkött, har inte räknat så noga, men mindre är det säkert inte.

Angel
2006-07-26, 19:34
Så åter till ämnet, hur har det gått Angel?
Bestämt dig för att lösa problemet eller acceptera att du helt enkelt inte råkar tycka om kött längre?

Ja accepterar faktumet. Har även tappat suget för socker...

Baan
2006-07-26, 19:58

Och för den delen vore det inte resurskrävande att odla grönsaker? Om vi bortser från att generalisera och säga att det inte finns resurser för att alla ska få äta kött, hur kommer du fram till det?

Baan
2006-07-26, 20:03
Soja är fullvärdigt. Kombinerar du soja med spannmål i något så när rätt proportioner så är spannmålet också fullvärdigt. Liksom när man äter en annan typ av kost så räknas ju allt protein samman i varje måltid och utslaget under en hel dag osv.

Ok. Men hur är aminosyrosammansättningen från soja? Spannmålet i sig är ju ganska värdelöst, men visst blandar du så är jag med på att du även kan bilda mänskligt protein. Hur mycket behöver man dock äta för att få i sig mycket protein på en sådan diet? Ska man behöva basera hela sin kost på en massa tillsatt soja?

En vegetarian äter inget från djurriket. Sen finns det varianter där man äter t ex mejeriprodukter och/eller ägg men då har man ett tillägg framför, lakto = mjölk, ovo = ägg

Enligt vem? Vegan är vad jag vet inte slang eller något sånt, utan ett ord för vegetarianer som tar steget längre och även skippar det du nämner, mjölk, ägg osv, dvs alla produtker från djurriket. Vegetarian kan mycket väl vara samlingsnamnet där vegan är en delmängd av vegetarianmängden, som utgör dom mer... extrema individerna :)

z_bumbi
2006-07-27, 05:53
Ok. Men hur är aminosyrosammansättningen från soja? Spannmålet i sig är ju ganska värdelöst, men visst blandar du så är jag med på att du även kan bilda mänskligt protein. Hur mycket behöver man dock äta för att få i sig mycket protein på en sådan diet? Ska man behöva basera hela sin kost på en massa tillsatt soja?

Det räknas som ett fullvärdigt protein och det var ju det saken gällde, vill du ha en exakt sammansättning så är det bara att kolla upp det på livsmedelsverkets hemsida.

Spannmål är inte värdelöst, om det t ex har ett bv på 50-60 så är ju 50-60 % av proteinet redan fullvärdigt utan kompletering och resten saknar bara några aminosyror. Vilka finns i överskott i baljväxter.

Du letade efter en diet med 200 g protein, vill du ha mer är det inte så svårt att räkna ut vad du behöver. Samma sida som ovan.

Enligt vem? Vegan är vad jag vet inte slang eller något sånt, utan ett ord för vegetarianer som tar steget längre och även skippar det du nämner, mjölk, ägg osv, dvs alla produtker från djurriket. Vegetarian kan mycket väl vara samlingsnamnet där vegan är en delmängd av vegetarianmängden, som utgör dom mer... extrema individerna :)

Enligt all faktaliteratur i ämnet som jag har läst.

Tolkia
2006-07-27, 10:34
Och för den delen vore det inte resurskrävande att odla grönsaker?
Tänk efter. "Produktionsdjur" föds i stor utsträckning upp på kraftfoder tillverkad av soja och majs, vilket människor skulle kunna äta direkt och må bra av (jämför z_bumbis inlägg, och ja, jag skulle säga att han har god koll i frågan). Det blir alltså ett steg till i produktionsledet: Odla soja - föda upp djur som äter soja - äta djur som äter soja. Eftersom energiförlusten är mycket stor för varje steg uppåt i näringskedjan blir det i slutänden biff åt färre personer än det hade funnits soja åt, ÄVEN när man tar i beräkning att man behöver äta lite mer soja för att motsvara biffen. Dessutom är det ju inte så enkelt som att vi går ut på backen och "plockar" en biff; förädlingen till säljbar produkt inom köttindustrin är väldigt resurskrävande (personal, utrustning, energi osv.).
Om vi bortser från att generalisera och säga att det inte finns resurser för att alla ska få äta kött, hur kommer du fram till det?

Jag säger inte att deet (kanske) inte finns resurser för att alla skall kunan äta kött, men att det inte finns resurser för att alla skall kunna leva som genomsnitttlig välbärgad västerlänning (mycket kött varje dag). Detta baserat på faktalitteratur samt radio- och TV-dokumentärer i ämnet; visst kan jag ha gått på världens största myt, men uppriktigt sagt är jag tveksam.

Vidare är det ju inte heller så att Coleman eller extrematleter utgör mänsklighetens krona i något slags "biologiskt" syfte (lever inte längre, är inte friskare när de dör osv.), så att föra diskussionen utifrån vilka förhållanden som är optimala för att nå deras nivå är kanske inte helt relevant. Vi/man/någon kanske beundrar dem, men vi beundrar även Twiggy och Paris Hilton.

aliquis
2006-07-27, 10:43
Du vill spara för sparandets skull?Med tanke på att vi kunde:

1) Få mer mat
2) Använda mindre mängder vatten
3) Förbruka mindre energi
4) Låta bli att skövla nya områden
5) Antagligen minska jorderrosionen
6) Begränsa vår utbredning/areal som vi utnyttjar och låta andra arter få använda en större del

Ja

aliquis
2006-07-27, 10:44
Ja accepterar faktumet. Har även tappat suget för socker...ohnoz :D

aliquis
2006-07-27, 10:50
Ok. Men hur är aminosyrosammansättningen från soja? Spannmålet i sig är ju ganska värdelöst, men visst blandar du så är jag med på att du även kan bilda mänskligt protein. Hur mycket behöver man dock äta för att få i sig mycket protein på en sådan diet? Ska man behöva basera hela sin kost på en massa tillsatt soja?BV är väl 85 så jämförbart med nötkött, vete o grejer ligger väl runt 50 tror jag? Men kombinerat blir det ju bättre. Quinoa tror jag ligger på 70-75 men det komplementerar aminosyraprofilen för både baljväxter och sädesslag/vete.Enligt vem? Vegan är vad jag vet inte slang eller något sånt, utan ett ord för vegetarianer som tar steget längre och även skippar det du nämner, mjölk, ägg osv, dvs alla produtker från djurriket. Vegetarian kan mycket väl vara samlingsnamnet där vegan är en delmängd av vegetarianmängden, som utgör dom mer... extrema individerna :)Jag vet inte vem jag skall ge poängen här, vegetarian används ju allmänt för att beskriva någon som inte äter kött, sedan vilken kategori personen tillhör brukar ju variera, å andra sidan tycker jag att det är efterbliven att kalla sig vegetarian om man nu inte bara äter vegetabilier men det är ju inte så det fungerar, finns ju tom folk som äter fisk o fågel och påstår sig vara vegetarianer.

När vegetariska föreningen bildades var det visst ok med ägg/mjölk eller hur det var, å andra sidan anser livsmedelsverket att det är vilseledande att kalla en produkt vegetarisk om den inte är gjord utan kött, ägg o mjölk, så att kalla en pizza med ost för vegetarisk är egentligen inte lagligt.

Personligen tolkar jag dem dock efter:

Vegetarian - Person som inte äter kött.
Vegan - Äter enbart vegetabilier.
Lakto-vegetarian - Vegetabilier + mjölk
Ovo-vegetarian - Vegetabilier + ägg
Lakto-ovo-vegetarian - Vegetabilier + mjölk + ägg
Idioter - Folk som äter fisk/kyckling och kallar sig för vegetarianer, sedan när är de grönsaker?

Men ja, en vegetarian borde ju äta vegetabilier, enbart, annars är han/hon ju xxx-vegetarian.

Baan
2006-07-27, 17:06
Det räknas som ett fullvärdigt protein och det var ju det saken gällde, vill du ha en exakt sammansättning så är det bara att kolla upp det på livsmedelsverkets hemsida.

Spannmål är inte värdelöst, om det t ex har ett bv på 50-60 så är ju 50-60 % av proteinet redan fullvärdigt utan kompletering och resten saknar bara några aminosyror. Vilka finns i överskott i baljväxter.

Du letade efter en diet med 200 g protein, vill du ha mer är det inte så svårt att räkna ut vad du behöver. Samma sida som ovan.

Jag kan gå med på att det verkar funka köra högproteinsdiet rent teoretiskt, men jag kan inte säga att jag är övertygad att detta skulle funka bra praktiskt jämfört med hur lätt det faktiskt är att få i sig bra protein om man äter det mesta.

Enligt all faktaliteratur i ämnet som jag har läst.

Då är det ju inte intressant att rätta mig om ingen har någon faktisk källa.

Baan
2006-07-27, 17:14
Tänk efter. "Produktionsdjur" föds i stor utsträckning upp på kraftfoder tillverkad av soja och majs, vilket människor skulle kunna äta direkt och må bra av (jämför z_bumbis inlägg, och ja, jag skulle säga att han har god koll i frågan). Det blir alltså ett steg till i produktionsledet: Odla soja - föda upp djur som äter soja - äta djur som äter soja. Eftersom energiförlusten är mycket stor för varje steg uppåt i näringskedjan blir det i slutänden biff åt färre personer än det hade funnits soja åt, ÄVEN när man tar i beräkning att man behöver äta lite mer soja för att motsvara biffen. Dessutom är det ju inte så enkelt som att vi går ut på backen och "plockar" en biff; förädlingen till säljbar produkt inom köttindustrin är väldigt resurskrävande (personal, utrustning, energi osv.).

Jag är inte omöjlig för att gå med på att det eventuellt vore billigare energimässigt om vi gick över till en ensidig grönsakskost, och självfallet grönsaker som det växer mycket av på små områden, men vill vi människor leva så? Det är inte alls säkert att vi vill leva på få olika typer av grönsaker (om vi kallar dom "effektiva"...) och frågan är då varför vi ska byta om hela världen faktiskt kan leva på den dieten dom flesta människorna håller idag. Jag skulle inte tro att någon seriöst menar att världssvältproblemen beror på att vi äter för mycket kött. Snarare att fattiga länder har sina problem som gör att dom inte kan tillverka tillräckligt mycket föda, vare sig det är vegetarisk eller ickevegföda.

Jag säger inte att deet (kanske) inte finns resurser för att alla skall kunan äta kött, men att det inte finns resurser för att alla skall kunna leva som genomsnitttlig välbärgad västerlänning (mycket kött varje dag). Detta baserat på faktalitteratur samt radio- och TV-dokumentärer i ämnet; visst kan jag ha gått på världens största myt, men uppriktigt sagt är jag tveksam.

Jag tror det är ytterst svårt att bedömma om vi alla hade kunnat äta kött, om vi plötsligt kunde införa frihet, demokrati i världen där alla fattiga länder fick en chans att bygga upp sitt jordbruk. Jag kan tänka mig att det finns en del länder som inte har geografin för att få fram tillräckligt mycket kött, men där tror jag andra ländre som har för mycket kött kan hjälpa till. Jag tycker inte att vi äter särskilt mycket kött i Sverige, så jag skulle inte dra alla i väst över en kam sas. Inte jämfört med vad jag sett i USA :)

Vidare är det ju inte heller så att Coleman eller extrematleter utgör mänsklighetens krona i något slags "biologiskt" syfte (lever inte längre, är inte friskare när de dör osv.), så att föra diskussionen utifrån vilka förhållanden som är optimala för att nå deras nivå är kanske inte helt relevant. Vi/man/någon kanske beundrar dem, men vi beundrar även Twiggy och Paris Hilton.

Nej, men jag går in i ämnet och diskuterar fårn min synvinkel. Jag menar inte att Pelle, 30, som förmodligen röstar V (skämt åsido) inte kan leva ett bra liv på frukt & grönt, men för mig, som vill bygga, känns det inte som ett steg frammåt att plötsligt bli vegan. Självklart ska ju människor som vill leva på grönsaker & frukt få göra det, och egentligen bör det ju inte vara någon meningslöst mobbing från någon sida.

Baan
2006-07-27, 17:20
Med tanke på att vi kunde:

1) Få mer mat
6) Begränsa vår utbredning/areal som vi utnyttjar och låta andra arter få använda en större del

Ja

1. Vi i väst har tillräckligt mycket mat. Världen som svälter gör dte inte för att deras jordbruk är kass, utan för att dom inte ens fått fram någon pga av olika problem, som t ex krig. När vi pratar om avsaknad av mat är det mer räknat på att alla skulle få äta bra, och då kanske vi, om vi växer med några miljarder till, behöver tänka om och odla mer effektivt osv.

2. Om du tänker på att det finns folk som saknar vatten så är dte inte pga att vi dricker upp deras vatten utan att visas har vatten i överflöd (och jag tror inte jordbruket bidrar alls till att det blir mindre vatten) men kan inte lätt transportera vatten till Afrika t ex. Det har ju diskuterats länge att en stor vattenledning från Europa neråt skulle vara guld värd, sen hur realistiskt dte är vet jag inte.

3. Det känns som en ganska svår kalkyl, och en ren gissning att en ändrad kost hade haft stor påverkan på vår användning av fossila bränslen, om du nu menar något sånt och inte att det är jobbigt att föda upp grisar.

4. Ett bra argument tycker jag, jag skulle dock påstå att griskött är effektivt och vi lyckas ganska bra i Sverige att inte skövla stora områden och ändå ha gott om kött. Nötkreatur är däremot vad jag förstått mer problematiskt, t ex i Sydamerika. Med mer effektiv jordbruk tror jag vi kan stoppa skövlandet av regnskog: å andra sidna så äter dom ingen gris alls i Sydamerika vad jag förstått och enbart nötkött, som är uppenbart mycket jobbigare att "få fram".

Tolkia
2006-07-27, 21:25
Text
Men läser du inte vad jag skriver? Har jag någonstans argumenterat för att alla måste bli veganer nu på stubben? Och var har jag skrivit att alla skall leva på "några få typer av grönsaker" (vilka vegetarianer lever på "några få typer av grönsaker" - det brukar vara mest blandkostare som inte kan fler sorter än tomat och isbergssallad)? Vad jag skriver är att värlkdens resurser inte räcker för att alla skall kunna leva som vi gör här - och det räcker att ta Sverige enbart som mall, vi behöver inte ens ta med USA som köttkonsument. Om kött två gånger om dagen (köttfärssås till lunch, kyckling till middag, t.ex.) som väldigt många i Sverige äter, inte är mycket kött, då undrar jag vad som är mycket kött? Biff till frukost? Ett annat faktum är att det skulle innebära en stor fördel hälsomässigt för genomsnittssvensken att äta relativt sett mer grönt och mindre kött (obs. "mer grönt och mindre kött", inte "100% grönsaker").

Sedan kan man ju fråga sig varför fattiga länder är fattiga. Hur många av Afrikas länder, t.ex. är fattiga primärt för att de saknar naturtillgångar? Inte SÅ många. Vad gör det med dessa länders ekonomi att vi i dagsläget har ett system där de rikare länderna köper råvaror billigt och säljer vidare förädlade produkter dyrt, sätter upp handelshinder, flyttar "skitjobb" till länder där kontrollen är dålig och lönerna kan hållas nere etc.? Jorden är en jord, inte en hoper oberoende "småjordar" i form av länder, och det vi gör här, påverkar där - och i slutänden igen även oss, här (nu börjar diskussionen dock kana off topic är jag lite rädd).

Ang. vattenproblematiken tycker jag att den situationen som just nu råder för bönderna här uppe i Norrland, när det är jävligt, jävligt torrt och har varit det hela sommaren, säger en del om det. Kor dricker en hel del, och det går åt en hel del vatten i hanteringen av dem. Och då har vi inte ens tagit med vidareförädlingen i köttindustrin. Vatten är inte alltid en överflödsvara ens här (ja, det har faktiskt förekommit även i Sverige att man fått slakta ut i kreatursbesättningar för att man inte har vatten till dem).

Sen vet jag inte vad du får det ifrån att griskött är "effektivt"? Dagens grisar går ju inte direkt i skogen och bökar upp ollon, de äter odlat foder, hålls i upplysta, uppvärmda, ofta i hög grad mekaniserade (=energiförbrukande) stallar och transporteras långa vägar innan de landar i köttdisken. Effektivt?

Baan
2006-07-27, 22:17
Men läser du inte vad jag skriver? Har jag någonstans argumenterat för att alla måste bli veganer nu på stubben? Och var har jag skrivit att alla skall leva på "några få typer av grönsaker" (vilka vegetarianer lever på "några få typer av grönsaker" - det brukar vara mest blandkostare som inte kan fler sorter än tomat och isbergssallad)? Vad jag skriver är att värlkdens resurser inte räcker för att alla skall kunna leva som vi gör här - och det räcker att ta Sverige enbart som mall, vi behöver inte ens ta med USA som köttkonsument. Om kött två gånger om dagen (köttfärssås till lunch, kyckling till middag, t.ex.) som väldigt många i Sverige äter, inte är mycket kött, då undrar jag vad som är mycket kött? Biff till frukost? Ett annat faktum är att det skulle innebära en stor fördel hälsomässigt för genomsnittssvensken att äta relativt sett mer grönt och mindre kött (obs. "mer grönt och mindre kött", inte "100% grönsaker").

Så du har ingen egentlig poäng mot det jag säger utan du vill bara försvara dom svaga (vegetarianerna i det här fallet) för den goda sakens skull :)

Vad jag skriver är att jag inte riktigt köper att vi inte kan fortsätta äta kött i stor skala (och angående USA så handlar det om mängden, så du behöver inte överdriva med biff till frukost), det känns väldigt mycket som spekulationer utan grund.

Varför skulle det hälsomässigt vara bättre att äta mindre kött? Jag vet inte vad du tror folk äter, men vi äter ganska magert kött ofta och den populationen jag sett äta äter inte särskilt mycket kött. Jag kan jämföra med andra länder där jag sett matvanorna och här äter vi så hoppas bra när det gäller animaliska fetter att jag inte riktigt köper att mindre kött är nödvändigtvis bra. Dessutom är ju inte animaliska fetter genomonda direkt heller. Mer grönsaker, javisst, men varför se det som att man bara har en viss mängd att leka med så att något måste gå, varför inte bara käka mer grönsaker? Tänk 3D!!!

Sedan kan man ju fråga sig varför fattiga länder är fattiga. Hur många av Afrikas länder, t.ex. är fattiga primärt för att de saknar naturtillgångar? Inte SÅ många. Vad gör det med dessa länders ekonomi att vi i dagsläget har ett system där de rikare länderna köper råvaror billigt och säljer vidare förädlade produkter dyrt, sätter upp handelshinder, flyttar "skitjobb" till länder där kontrollen är dålig och lönerna kan hållas nere etc.? Jorden är en jord, inte en hoper oberoende "småjordar" i form av länder, och det vi gör här, påverkar där - och i slutänden igen även oss, här (nu börjar diskussionen dock kana off topic är jag lite rädd).

Det är fattigdommen som gör dom fattiga! :) Nej det är klart man ska tänka globalt. Jag ser dock inte riktigt problematiken med att vi har en viss djurpopulation som vi käkar upp, och varför det skulle hindra afrikaner att ha en effektiv köttproduktion för deras egna behov. Min poäng är att länder som lyckas ta sig ur fattigdomsfällan även kan bygga upp en stark jordbruk som utan problem kan ge dom kött och andra produkte som dom behöver. Men för att bygga upp en effektiv jordbruk behövs ju pengar. Det ju problemet i t ex Bosnien som jag har lite erfarenhet av, där har jordbruket varit väldigt föråldrat när landet tillhörde fd Jugoslavien, ja vi snackar medeltiden. Nu har man stora problem att försöka förnya det hela, och det är inte bara resurser som saknas, även om det är den största faktorn.

Ang. vattenproblematiken tycker jag att den situationen som just nu råder för bönderna här uppe i Norrland, när det är jävligt, jävligt torrt och har varit det hela sommaren, säger en del om det. Kor dricker en hel del, och det går åt en hel del vatten i hanteringen av dem. Och då har vi inte ens tagit med vidareförädlingen i köttindustrin. Vatten är inte alltid en överflödsvara ens här (ja, det har faktiskt förekommit även i Sverige att man fått slakta ut i kreatursbesättningar för att man inte har vatten till dem).

Det råder ju allmän vattenbrist även för odlingar, problemet är avsaknad av regn, inte att vi inte kan få dit vatten, vi är för snåla för såna lösningar. Det blir väl billigare slakta några djur då.

Sen vet jag inte vad du får det ifrån att griskött är "effektivt"? Dagens grisar går ju inte direkt i skogen och bökar upp ollon, de äter odlat foder, hålls i upplysta, uppvärmda, ofta i hög grad mekaniserade (=energiförbrukande) stallar och transporteras långa vägar innan de landar i köttdisken. Effektivt?

Men reflektera lite över vad jag kan mena med effektivt. Effektivt jämfört med nötkreatur, som tar upp mer plats, tar längre tid på sig att mogna, osv osv, om jag inte är helt misinformerad. Om vi ska ta upp alla problem med djur så kan du även ta upp all problematik att få hit alla grönsaker från varmare länder, då väldigt lite växer här, och det som växer gör det inte på något imponerande sätt sas :) För övrigt ska vi inte förvänta oss att folk anammar till sig mer grönsaker och frukt då dessa samakar skit i Sverige.

Deceiver85
2006-07-27, 23:01
Personligen tolkar jag dem dock efter:

Idioter - Folk som äter fisk/kyckling och kallar sig för vegetarianer, sedan när är de grönsaker

Personligen tolkar jag alla som inte äter kött för idioter. Ät, för i helvete! :eating: I övrigt, läs Baans inlägg.

Stoltz
2006-07-27, 23:06
Idioter - Folk som äter fisk/kyckling och kallar sig för vegetarianer, sedan när är de grönsaker?

Femte gradens vegeterian: Äter inget som kastar skugga.
(OBS: Simpsons skämt, förmodligen bara kul om man sett avsnittet)

hum
2006-07-28, 07:17
Personligen tolkar jag alla som inte äter kött för idioter. Ät, för i helvete! :eating: I övrigt, läs Baans inlägg.

Varför?

Deceiver85
2006-07-28, 10:01
Varför?
Därför, veganer/vegetarianer har väldigt ofta en väldigt rabiat inställning till de som äter kött i stil med "gööhh, om man äter kött kan man äta kött från vad som helst, även spädbarn" samt att köttätare är onaturliga och hjärtlösa typer.

Vi vet alla att människan är gjord för att kunna äta kött, se bara på våran tanduppsättning. Hade vi varit gräsätare så hade vi haft hörntänder hela vägen runt, men nu har vi tänder för en blandad kost med BÅDE kött och grönsaker.

Veganism och gräsätande är ett I-landsproblem...

hum
2006-07-28, 10:19
Därför, veganer/vegetarianer har väldigt ofta en väldigt rabiat inställning till de som äter kött i stil med "gööhh, om man äter kött kan man äta kött från vad som helst, även spädbarn" samt att köttätare är onaturliga och hjärtlösa typer.

Nu hoppas jag att du driver med mig.

Ser du inte vad du själv skriver? Det är ju för fan DU som har en inskränkt syn och talar nedsättande om vegetarianer?

Har någon i denna tråd förolämpat köttätare? Inte vad jag sett.
Däremot har varenda medlem av detta forum tagit chansen att trampa på personer med vegetarisk kost.
Men nej, det är såklart de militanta veganerna som har fel. :laugh:

I see dumb people...they're everywhere.

Jorgen
2006-07-28, 10:22
Däremot har varenda medlem av detta forum tagit chansen att trampa på personer med vegetarisk kost.
Du tar inte i lite väl nu?

hum
2006-07-28, 10:26
Du tar inte i lite väl nu?

Jag är ju den som överdriver minst här inne, så nej det tycker jag inte.

edit: ;)

Deceiver85
2006-07-28, 10:41
Har någon i denna tråd förolämpat köttätare? Inte vad jag sett. Däremot har varenda medlem av detta forum tagit chansen att trampa på personer med vegetarisk kost.

Missat Aliquis inlägg med nedstående påstående?

1) Få mer mat

Tolkia
2006-07-28, 13:21

1) Få mer mat
Hmm .. ser du det som en förolämpning när man diskuterar vår överanvändning av naturresurser, utsläppsproblematiken och liknande också?

F.ö. undrar jag fortfarande vad det är som är så provocerande med att vara vegetarian (jag skall inte dra till och påstå att "varenda medlem" hackar på vegetarianerna, men det här är inte första gången det blir i det närmaste hatpropaganda när ämnet kommer på tal)? Pratet om militanta huli(ve)ganer ger jag inte fem öre för, hur många här har egentligen haft någon veganattack på närmare håll än i Expressen? Om det är vad som ligger bakom antar jag att ni alla veganofober (för att uppfinna en term) även bojkottar fotboll p.g.a. läktarvåldet etc.?

hum
2006-07-28, 14:21

1) Få mer mat

Och vad har ovanstående med "äta spädbarn" och förolämpningar att göra? Tar du ovanstående argumentation som ett hot mot ditt framtida köttätande?

Baan
2006-07-28, 16:11
Hmm .. ser du det som en förolämpning när man diskuterar vår överanvändning av naturresurser, utsläppsproblematiken och liknande också?

F.ö. undrar jag fortfarande vad det är som är så provocerande med att vara vegetarian (jag skall inte dra till och påstå att "varenda medlem" hackar på vegetarianerna, men det här är inte första gången det blir i det närmaste hatpropaganda när ämnet kommer på tal)? Pratet om militanta huli(ve)ganer ger jag inte fem öre för, hur många här har egentligen haft någon veganattack på närmare håll än i Expressen? Om det är vad som ligger bakom antar jag att ni alla veganofober (för att uppfinna en term) även bojkottar fotboll p.g.a. läktarvåldet etc.?

Men vänta nu, att folk reagerar starkt är för att det används starka argument utan att ha någon uppbackning av fakta (iaf i den här tråden), och det borde man väl ha om man nu vill byta till något annat "system" än det vi har nu.

Angel
2006-07-28, 16:18
idag blev de en smarrig grönskaksbiff och makaroner...mmm

Eiken
2006-07-28, 16:20
Appropå på maddox kan jag sponsra dig. För varje djur du inte äter så kan jag äta tre.

http://www.thebestpageintheuniverse.net/images/bigpot6.jpg

z_bumbi
2006-07-28, 17:23
hur många här har egentligen haft någon veganattack på närmare håll än i Expressen?

Det är inte så svårt om man råkar känna folk som jobbar med jordbruk eller inom livsmedelsindustrin i övrigt, det räcker t o m med att råka bära en t-shirt med vissa företagsnamn på sig så kan man råka illa ut.

PowPow
2006-07-28, 17:29
idag blev de en smarrig grönskaksbiff och makaroner...mmm

PowPow
2006-07-28, 17:37

Är det sämre att komma med extremt långtdragna (och enligt mig klumpiga) argument, än att skippa argumenten och kalla de som inte tänker som en själv för idiotet?

Vi vet alla att människan är gjord för att kunna äta kött, se bara på våran tanduppsättning. Hade vi varit gräsätare så hade vi haft hörntänder hela vägen runt, men nu har vi tänder för en blandad kost med BÅDE kött och grönsaker.

Vad har det med något att göra?

Veganism och gräsätande är ett I-landsproblem...

Det är snarare ett u-landsproblem, även om det i dessa fall sällan är ett frivilligt val, utan ett val som är nödvändigt för att inte svälta.

aliquis
2006-07-28, 17:39

Veganism och gräsätande är ett I-landsproblem...Nej, jag tror få veg* säger att du skall äta spädbarn, möjligtvis att det är populärt att säga att "om du nu anser att ett djur har så lågt medvetande och att det därför är ok att äta det vad anser du då om att äta människor som också har ett lågt medvetande?", däremot inte sagt att veg*-folk tycker att du skall äta omedvetna människor heller.

Onaturliga tycker jag inte att ni är, hjärtlösa? Jovisst.

Hörntänder hela vägen runt? Hur menar du nu? Dessutom är väl inte våra tänder särskilt lika de på säg ett kattdjur? Inte för att vi ser ut som kaniner heller för den delen. Grisar kanske? Jag tänkte säga något om hörntänderna men kom att tänka på att gorillor väl är vegetarianer? Googlade upp deras tänder:
http://www.visualsunlimited.com/images/watermarked/122/122938.jpg

Men ja, vi är allätare, what else is new?

aliquis
2006-07-28, 17:40

1) Få mer mat
6) Begränsa vår utbredning/areal som vi utnyttjar och låta andra arter få använda en större delÄr det en förolämpling? Och vad är fel med det? Dessutom var det väl ett svar på någons fråga?

aliquis
2006-07-28, 17:42
F.ö. undrar jag fortfarande vad det är som är så provocerande med att vara vegetarian (jag skall inte dra till och påstå att "varenda medlem" hackar på vegetarianerna, men det här är inte första gången det blir i det närmaste hatpropaganda när ämnet kommer på tal)? Pratet om militanta huli(ve)ganer ger jag inte fem öre för, hur många här har egentligen haft någon veganattack på närmare håll än i Expressen? Om det är vad som ligger bakom antar jag att ni alla veganofober (för att uppfinna en term) även bojkottar fotboll p.g.a. läktarvåldet etc.?Det är ju inga aktioner längre, mer än demonstrationer :/

Folk märke väl antagligen att de mer direkta aktionerna inte gav någon positiv opinon för det de ville. Eller något, lite tråkigt, alltid kul att läsa om brinnande lastbilar, även om jag själv aldrig har varit med om något alls, och säkert väldigt få av alla veganer och ännu färre av alla vegetarianer.

aliquis
2006-07-28, 17:47
Men vänta nu, att folk reagerar starkt är för att det används starka argument utan att ha någon uppbackning av fakta (iaf i den här tråden), och det borde man väl ha om man nu vill byta till något annat "system" än det vi har nu.Syftar du på mina punkter eller?

1) Få mer mat

Rätt enkelt, djur äter mat, och som vi alla vet här behöver man äta mer mat än vad man lägger på sig kroppsmassa, om människor åt maten direkt hade den räckt mycket längre än om en väldigt stor del av energin redan förbrukades i något djurs kropp.

Jag minns inte siffrorna, men säg att det går åt kanske 25 ggr mindre vatten för att få fram 1 kg ris eller sojabönor eller så istället för nötkött.

Skörda soja, majs, hö eller vad djuren nu äter, transportera det, mata dem med det, transportera djur, avliva dem osv, om vi åt maten direkt hade det varit mindre att köra omkring på.

Det krävs mer mark för att hålla boskap, och eftersom man i typ brasilien hugger ner skog för att ha djuren där och marken sedan blir förstörd får man sedan hugga ner lite ny skog...

Färre träd och mer åkermark/grässlätter ger vad?

Mindre markareal som behövs.

aliquis
2006-07-28, 17:47
Appropå på maddox kan jag sponsra dig. För varje djur du inte äter så kan jag äta tre.

[IM-G]http://www.thebestpageintheuniverse.net/images/bigpot6.jpg[/IMG]Det där är ju bara trams och fåneri.

aliquis
2006-07-28, 17:48
Det är inte så svårt om man råkar känna folk som jobbar med jordbruk eller inom livsmedelsindustrin i övrigt, det räcker t o m med att råka bära en t-shirt med vissa företagsnamn på sig så kan man råka illa ut.Med all rätt :D

Fan vad sur jag blir på idioter med scantröjor.

Yankeee
2006-07-28, 17:56
Fan vad sur jag blir på idioter med scantröjor.

Tröttnar du aldrig på att kalla andra för diverse saker? Kasta sten i glashus?

Catstyle
2006-07-28, 18:00
Gorillor är verkligen inte vegeterianer, likt schimpanser äter de kött så fort tillfälle fås.

aliquis
2006-07-28, 18:02
Tröttnar du aldrig på att kalla andra för diverse saker? Kasta sten i glashus?nä

Yankeee
2006-07-28, 18:03

Bra försvarsmekanism om inte annat.

Nitrometan
2006-07-28, 18:39
Pratet om militanta huli(ve)ganer ger jag inte fem öre för, hur många här har egentligen haft någon veganattack på närmare håll än i Expressen?
Tja, här i närheten finns det folk som odlar minkar. Need I say more?

Yankeee
2006-07-28, 18:39
Hehe, tolkia gjorde en allan.

aliquis
2006-07-28, 18:47
Tja, här i närheten finns det folk som odlar minkar. Need I say more?Och vilka begår de största brotten? Veganerna/djurrättsaktivisterna eller minkfarmarna?

Yankeee
2006-07-28, 18:52
Och vilka begår de största brotten? Veganerna/djurrättsaktivisterna eller minkfarmarna?

Enligt dig eller lagen?

Baan
2006-07-28, 19:10
Syftar du på mina punkter eller?

1) Få mer mat

Rätt enkelt, djur äter mat, och som vi alla vet här behöver man äta mer mat än vad man lägger på sig kroppsmassa, om människor åt maten direkt hade den räckt mycket längre än om en väldigt stor del av energin redan förbrukades i något djurs kropp.

Ok, men det är redan faktum att griskött är bättre i muskeluppbyggande syfte, än en gurka t ex. Att jag tar upp det här är för att du pratar om att få tillgång till mer mat, och vad jag vet handlar det inte om någon brist idag någonstanns för dte inte finns möjlighet att odla mat just där, utan för att landet har andra problem, problem att få resurser till att få fram vilken mat som helst, oavsett om dte är kött eller osprutade grönsaker och sånt. Så det är fortarande lite sparande för sparandets skull.

Jag minns inte siffrorna, men säg att det går åt kanske 25 ggr mindre vatten för att få fram 1 kg ris eller sojabönor eller så istället för nötkött.

Jag får väl tro på dig att det går åt mer vatten, vilket inte låter helt dumt (växter nöjer sig med reng vilket jag antar att kossor inte gör). Men är dte något problem att en större mängd än nödvändigt för vår fortlevnad går åt djur som vi käkar upp, är det någon som saknar vatten pga detta? Det är det resonemanget du behöver ta upp.

Skörda soja, majs, hö eller vad djuren nu äter, transportera det, mata dem med det, transportera djur, avliva dem osv, om vi åt maten direkt hade det varit mindre att köra omkring på.

Det där vet jag inte riktigt om jag går med på, det förutsätter nästan ett ineffektivt jordbruk, där en bonde odlar viss käk för djuren långt bort från bonden som behöver det, så man skapar transportproblem. Snarare kan man förvänta sig att dte är effektiviserat, iaf i moderna länder, så långt det går att bonden som har djur även försöker få fram mat till dom själv så gott det går, eller har någon i närheten som förser honom med mat. Om det ändå vore så att utsläppet av fossibla bränslen minskade pga att vi gick över till vegodiet så är denna typ av transport fortfarande en liten del av alla transporter som görs i industrin.

Det krävs mer mark för att hålla boskap, och eftersom man i typ brasilien hugger ner skog för att ha djuren där och marken sedan blir förstörd får man sedan hugga ner lite ny skog...

Brasilien är ju inte Sverige och dom har inte det modernaste jordbruket. Vi diskuterar väl modernt jordbruk där man försöker skona naturen?

Färre träd och mer åkermark/grässlätter ger vad?

Jag vet inte om du varit utanför ditt hem, men vi har rätt mycket oskövlad skog och vi får ändå fram kött på något sätt :) Nej, så mycket plats tar inte djuren upp.

Mindre markareal som behövs.

Förutsatt att vi inte skövlar skog och liknande som förstör för djurs framtida levnad där, så vilka djur är det exakt som får lida att jordbruksmark utnyttjas? Jag är inte alls säker på ekvationen på att en vegovärld hade utnyttjat en mindre areal för födoframställning, det är ingen fråga man tar lätt på och hävdar det ena eller andra. Om du menar att vi ska börja snåla är det en helt annan fråga utanför köttet vara eller icke vara.

aliquis
2006-07-28, 19:13
Enligt dig eller lagen?Ja

aliquis
2006-07-28, 19:14
Ok, men det är redan faktum att griskött är bättre i muskeluppbyggande syfte, än en gurka t ex. Att jag tar upp det här är för att du pratar om att få tillgång till mer mat, och vad jag vet handlar det inte om någon brist idag någonstanns för dte inte finns möjlighet att odla mat just där, utan för att landet har andra problem, problem att få resurser till att få fram vilken mat som helst, oavsett om dte är kött eller osprutade grönsaker och sånt. Så det är fortarande lite sparande för sparandets skull.

Jag får väl tro på dig att det går åt mer vatten, vilket inte låter helt dumt (växter nöjer sig med reng vilket jag antar att kossor inte gör). Men är dte något problem att en större mängd än nödvändigt för vår fortlevnad går åt djur som vi käkar upp, är det någon som saknar vatten pga detta? Det är det resonemanget du behöver ta upp.

Det där vet jag inte riktigt om jag går med på, det förutsätter nästan ett ineffektivt jordbruk, där en bonde odlar viss käk för djuren långt bort från bonden som behöver det, så man skapar transportproblem. Snarare kan man förvänta sig att dte är effektiviserat, iaf i moderna länder, så långt det går att bonden som har djur även försöker få fram mat till dom själv så gott det går, eller har någon i närheten som förser honom med mat. Om det ändå vore så att utsläppet av fossibla bränslen minskade pga att vi gick över till vegodiet så är denna typ av transport fortfarande en liten del av alla transporter som görs i industrin.

Brasilien är ju inte Sverige och dom har inte det modernaste jordbruket. Vi diskuterar väl modernt jordbruk där man försöker skona naturen?

Jag vet inte om du varit utanför ditt hem, men vi har rätt mycket oskövlad skog och vi får ändå fram kött på något sätt :) Nej, så mycket plats tar inte djuren upp.

Förutsatt att vi inte skövlar skog och liknande som förstör för djurs framtida levnad där, så vilka djur är det exakt som får lida att jordbruksmark utnyttjas? Jag är inte alls säker på ekvationen på att en vegovärld hade utnyttjat en mindre areal för födoframställning, det är ingen fråga man tar lätt på och hävdar det ena eller andra. Om du menar att vi ska börja snåla är det en helt annan fråga utanför köttet vara eller icke vara.Har inte tid att läsa nu, men kraftfodret/sojabönorna är knappast lokalt odlade i sverige..

Fåna dig inte om oskövlad skog osv, det var knappast Sverige jag syftare på.

Yankeee
2006-07-28, 19:18
Ja

Om det är ett "eller" i en fråga är det oftast inte en "ja eller nej"-fråga.

Baan
2006-07-28, 19:21
Har inte tid att läsa nu, men kraftfodret/sojabönorna är knappast lokalt odlade i sverige..

Fåna dig inte om oskövlad skog osv, det var knappast Sverige jag syftare på.

Har du någon som helst koll på vad du pratar om i form om vad dom sakerna som måste transporteras till vissa djur kostar? Ska du argumentera för din sak om att spara pengar genom att inte föda upp djur eftersom vi måste få in dyr mat för dom bör du ha lite kött på benen, lite fakta.

Det var du som tog upp oskövlad skog, inte jag. Jag har aldrig argumenterat för efterblivet jordbruk. Jag argumenterar för moderna jordbruk, som den svenska och många europeiska djurbruk där man föder upp djur bl a. Hur kommer skövlandet in i bilden här, om vi ska nu tala om att fåna oss?

Nitrometan
2006-07-28, 19:34
Ja
OK.

Minkfarmarna anstränger sig för att följa lagen. Regeringen (som sitter i knät på mp) ändrar lagarna hela tiden. Om deras sista påfund blir verklighet så får minkfarmarna lägga ner.

Huliganterroristerna som bryter sig in gör sig skyldiga till massor av brott.
Inbrott, stöld, egenmäktigt förfarande, misshandel och hot - till att börja med.

Dessutom dör de flesta minkarna rätt fort när de släpps ut.

Nitrometan
2006-07-28, 19:35
Har inte tid att läsa nu, men kraftfodret/sojabönorna är knappast lokalt odlade i sverige..
Inte? Var odlas det då?

Vad har då Lantmännen sina stora foderfabriker till?

Var skövlar vi skog i Sverige?

Tolkia
2006-07-28, 21:41
Hehe, tolkia gjorde en allan.
Tråd låst? :D
Inte? Var odlas det då?
Största producenterna är Brasilien, USA, Argentina och Kina. Odling i Sverige förekommer möjligen som experimentodling för att testa om det går.
Vad har då Lantmännen sina stora foderfabriker till?Förädling. Kraftfoder växer som bekant inte på kraftfoderbusken.
Gorillor är verkligen inte vegeterianer, likt schimpanser äter de kött så fort tillfälle fås.
Det är inte kor och hästar heller, f.ö. Dock är de inget vidare på att jaga ...
Angående vandalisering, skadegörelse, hot mot personer arbetande i livsmedelsindustrin etc. vill jag inskärpa att jag är medveten om att det förekommer (inte minst eftersom jag bodde i Umeå under den period då denna stad var rikskänd som "staden där de militanta veganerna bor", och eftersom jag utibldat mig resp. jobbat på institutioner som ägnade sig åt den mindre populära verksamheten djurförsök) och att jag på intet vis stöder detta. Vad jag är tveksam till är att det skulle vara så vanligt som vissa vill låta påskina; de vi här kallar huli(ve)ganerna är på intet sätt i majoritet och att påstå det tycker jag är lite som att säga att allt till vänster om socialdemokraterna är autonomvänster och agerar i stil med under Göteborgskravallerna. Lite överdrivet, med andra ord.

Vidare efterfrågas källor. Jag skulle för min del gärna ha sett källor på det som uppenbarligen välinformerade anti-vegetarian-propagandister (obs. inte "köttätare" eller "blandkostare") för fram. Den som är intresserad kan alltid höra sig för med t.ex. nedanstående organisationer eller varför inte läsa en bok i ekologi eller om hållbar utveckling (naturskyddsföreningen har givit ut den del bra material t.ex.).

Miljöhandboken, Göteborgs stad (http://www.miljohandboken.goteborg.se/prod/Miljo/Miljohandboken/dalis2.nsf/vyPublicerade/C6F82D6DDCBB21BEC12570E70054CE4F?OpenDocument)
WWF (http://www.wwf.se/)
http://www.naturvardsverket.se/index.html
Naturvårdsverket
Livsmedelsverket (http://www.slv.se/)
Konsumentverket (http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=959)

Det får nog bli mitt sista inlägg i den här debatten; det känns måttligt intressant när motdebattörerna fortfarande drar argument av typen "griskött bygger mer muskler än gurka" (det torde ingen med den mest rudimentära kunskap näringslära vilja hävda), "varför måste alla bli vegetarianer?" (det påstår jag inte) och "alla vegetarianer är så ..." (den enda samhällsgruppen utan inbördes variation, ett sant fysiologiskt och psykologiskt under!).

Yankeee
2006-07-28, 21:44
Tråd låst? :D

Nja, ett tappert försök till att förringa andras erfarenheter genom att framställa dig själv som översittare ;)

Tolkia
2006-07-28, 21:47
Nja, ett tappert försök till att förringa andras erfarenheter genom att framställa dig själv som översittare ;)
"Framställa sig som" heter det bara när man säger sig vara något man inte är. Sorry. :D

F.ö. står jag fast vid att det inte kan var SÅ jäkla vanligt med folk som mordhotar och spränger "misshagliga" institutioner som det framstått i vissa inlägg.

Yankeee
2006-07-28, 21:53
"Framställa sig som" heter det bara när man säger sig vara något man inte är. Sorry. :D

F.ö. står jag fast vid att det inte kan var SÅ jäkla vanligt med folk som mordhotar och spränger "misshagliga" institutioner som det framstått i vissa inlägg.

Tolkia skämtar, twilight zone?

Typ lika vanligt som att bönder dödar djur for fun?