Visa fullständig version : Hur tar du whey 80 för bästa resultat?
Challenge
2006-07-23, 20:42
Efter att ha sökt på forumet ett tag blir jag lite komfunderad när det gäller hur man ska ta whey 80 och proteinpulver i allmänhet. Nu snackar vi enbart proteinpulver. Jag är medveten om att det finns x antal trådar som i princip avhandlar samma ämne, men när man läst trådar med olika åsikter är det svårt att sammanfatta det hela.
Vissa pekar på, som jag förstår det, att ta en proteindrink (enbart protein) innan träning samt endast kolhydrater direkt efter avslutat pass + vanlig mat senare efter träningen skulle ge bäst effekt. Medan vissa är av den gamla skolan som enbart tar protein efter träning. Vad är egentligen att rekomenderar här? Eller ger det lika bra effekt att ta enbart på kvällen som direkt efter träning för att ha lite att jobba med under natten, förutsatt att man sköter kosten? Har även läst att det inte krävs speciellt mycket ren vassle för att tillfredställa proteinsyntesen direkt efter träning, hur många gram bör man ta för att inte slösa i onödan?
I övrigt är jag ganska grön på kosttillskottsbiten, har dock tränat styrketräning i cirka 3-4 år, varav det sista året seriöst, 188cm/78kg, primära målet öka i styrka och massa. Kör kroppen uppdelad på 4 pass per vecka samt ett konditionspass i veckan.
Om någon har lite tips tackar jag och bockar på förhand!
King Grub
2006-07-23, 20:44
Medan vissa är av den gamla skolan som enbart tar protein efter träning.
Det skolan är bevisligen förlegad. Det handlar om hundratals procent större effekt på proteinsyntesen över samma tidsperiod vid intag före.
Vissa pekar på, som jag förstår det, att ta en proteindrink (enbart protein) innan träning samt endast kolhydrater direkt efter avslutat pass
Kolhydrat + protein ger bättre effekt på proteinbalansen vid alla tillfällen, före under och efter passet.
King Grub
2006-07-23, 20:51
hur många gram bör man ta för att inte slösa i onödan?
Beror på hur det övriga intaget ser ut i anslutning timmarna kring.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1644379&postcount=178
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1645322&postcount=189
Optimal mängd är okänd.
Challenge
2006-07-23, 20:57
Det skolan är bevisligen förlegad. Det handlar om hundratals procent större effekt på proteinsyntesen över samma tidsperiod vid intag före.
Kolhydrat + protein ger bättre effekt på proteinbalansen vid alla tillfällen, före under och efter passet.
Okej, då är alltså före att rekomendera antar jag. Hur mycket bör man ta i pulver, 0,5g per kroppsvikt? Och hur snabbt före passet, pratar vi en timme eller 10 minuter? Som kolhydrat funkar en banan då för att fylla den biten, förutom malto såklart.
Och tack för snabbt svar Grub :)
King Grub
2006-07-23, 20:58
Läs inläggen jag länkar till. Tar du frekvent vid flera intilliggande tillfällen: kanske en 20 gram per gång. 0.5 g/kg finns det inga belägg för vid så frekventa intag.
Och före och efter är bättre än enbart före eller efter.
Nickenyfiken
2006-07-23, 21:30
Är det rekomenderat att ta protein + snabba klohydrater innan träning också även fast man deffar och har ett pat kg man vill bli av med?
Vad är skillnaden mellan malto, och dextropur?
King Grub
2006-07-23, 21:33
Är det rekomenderat att ta protein + snabba klohydrater innan träning också även fast man deffar och har ett pat kg man vill bli av med?
Vad är skillnaden mellan malto, och dextropur?
1. Total energi in minus total energi ut under dygnet som helhet avgör ev fettförlust. Du får inte jämförelsevis sämre effekt av EAA+kolhydrat vid deff vid dessa tillfällen.
2. Maltodextrin är delvis hydrolyserad stärkelse, dextropur druvsocker. Malto ger snabbare glykogeninlagring och kräver inte lika mycket vatten (15-20% kolhydratmängd i en lösning för malto och 6% för dextro) för att lösningen skall bli isoton. Det finns bara fördelar med maltodextrin.
Nickenyfiken
2006-07-24, 10:59
1. Total energi in minus total energi ut under dygnet som helhet avgör ev fettförlust. Du får inte jämförelsevis sämre effekt av EAA+kolhydrat vid deff vid dessa tillfällen.
2. Maltodextrin är delvis hydrolyserad stärkelse, dextropur druvsocker. Malto ger snabbare glykogeninlagring och kräver inte lika mycket vatten (15-20% kolhydratmängd i en lösning för malto och 6% för dextro) för att lösningen skall bli isoton. Det finns bara fördelar med maltodextrin.
Så att byta ut dextropuret mot maltodextrin är ingen dum idé? Nu blandar jag jag ut dextrot i protteshaken. Går detta att göra med malot också?
King Grub
2006-07-24, 11:17
Ja, givetvis.
Scratch89
2006-07-24, 11:19
Så att byta ut dextropuret mot maltodextrin är ingen dum idé? Nu blandar jag jag ut dextrot i protteshaken. Går detta att göra med malot också?
Det funkar jättebra, och det smakar bättre också! :thumbup:
bengdoktor
2006-07-24, 13:17
Du har tidigare skrivit enbart protein innan och enbart kolhydrater direkt efteråt. Timmarna efter det bör vara en blandning.
Gäller det inte längre eller har det alltid varit bättre med en blandning?
King Grub
2006-07-24, 13:23
Du har tidigare skrivit enbart protein innan och enbart kolhydrater direkt efteråt. Timmarna efter det bör vara en blandning.
Gäller det inte längre eller har det alltid varit bättre med en blandning?
Alltid.
Du tänker på att jag nämnt att protein direkt efter inte stimulerar proteinsyntesen mycket jämfört med motsvarande mängd innan passet eller 1 h efter. Ingen har sagt att det är negativt med protein direkt efter.
Proteinbalansen är inte beroende enbart av proteinsyntesen. Proteinnedbrytningen är också en stor faktor, och den är förhöjd under och efter träning, vilket mildras av proteinintag.
Och jag har aldrig skrivit enbart protein innan.
ManuelIT
2006-07-24, 13:38
borde proteinet före vara vassle? jag tänker undvika proteindrinkar för ett tag. kan jag käka en burk cottage cheese precis före jag drar till gymet, och ta mina kolhydrater på plats för samma effekt?
King Grub
2006-07-24, 13:41
Ju snabbare protein, desto bättre, tror jag. Det finns inga studier på saken vid det aktuella tillfällen gällande intakt protein, men det är plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen.
Challenge
2006-07-24, 17:47
Vad är egentligen eaa? är det en förkortning för protein som samlingsnamn eller har jag fattat fel?
Nickenyfiken
2006-07-24, 17:51
Då ska jag ta o byta från dextro till malto. Var kan man handla malto?
King Grub
2006-07-24, 17:57
Vad är egentligen eaa? är det en förkortning för protein som samlingsnamn eller har jag fattat fel?
Dom essentiella aminosyrorna är dom som kroppen inte kan syntetisera själv, dvs lysin, leucin, isoleucin, fenylalanin, metionin, treonin, valin, och tryptofan. Histidin och arginin är essentiella för barn. Övriga aminosyror kan syntetiseras, och behöver inte tillföras exogent för proteinsyntes. Det är dom essentiella som stimulerar proteinsyntesen; icke-essentiella behövs inte.
Alla proteinkällor i den vanliga kosten innehåller essentiella aminosyror, men när vi talar om EAA-tillskott här, t ex i studier, är det rena sådana i kapeselform som har mycket snabbare upptag än EAA från intakt protein i mat. X g EAA i tillskottsform har en mycket större anabol effekt än X g EAA från mat.
King Grub
2006-07-24, 17:59
Då ska jag ta o byta från dextro till malto. Var kan man handla malto?
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159
T ex.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.