handdator

Visa fullständig version : Skumt email jag fick

Alex1
2006-07-22, 11:08
Från: Spysoftcentral Team <sales@spysoftcentral.com>
Skickat: den 21 juli 2006 09:36:41
Till: tragicarms@hotmail.com Vilket INTE är min adress!
Ämne: Order Approval Notification

SPY DOCTOR / Order : DD269901/
This e-mail was generated by a mail handling system. Please do not reply
to the address listed in the "From" field.
Please read the CUSTOMER SERVICE section for answers to your questions.

Dear Madame/Sir,

Thank you for your order. Spysoftcentral processes orders and collects payments
on behalf of PC Tools.

Your credit card (VISA) has been debited with GBP 79.39 and the level of credit
card authorization has been changed.
Please note that "WWW.SPYSOFTCENTRAL.COM" will appear on your credit card
statement, and not the name of the publisher (PC Tools).

You will receive detailed information on the shipment in a separate e-mail
that was sent at the same time as this e-mail.

SUBSCRIPTION
The following product involves a subscription:

Spyware Doctor - 3-months subscription
Duration of the subscription: Until cancelled
Payment interval: every 3 months
Order Date: 19 JUL 2006

The attachment to this e-mail includes an invoice for your order.

TECHNICAL SUPPORT

If you have any content-related or technical questions about the product,
please contact PC Tools directly.

Sincerely,
Your Spysoftcentral Team
__________________________________________________ ___________________

http://spysoftcentral.com

Jag har inte beställt något men ändå dyker ett sånt här mail upp.
Jag har köpt saker via nätet förut men då har alltid(tror jag) kortnummret inkluderats i "bektäftelse mailet". Här finns inget kortnummer som tur är men jag är ändå lite halvt orolig. Skall jag bara skita i det? Vad skulle ni ha gjort i samma situation?

Tilläggas bör att jag mailade dem igår och påpekade att jag inte köpt någonting men inte oväntat har jag inte fått något svar...än.

Pudzianovski
2006-07-22, 11:12
Läste inte igenom allt men du kanske ska be banken spärra kortet eller stoppa alla transaktioner. Eller något liknande....

Over out in the sun

reinholdsson
2006-07-22, 11:13
Så länge dit kreditkort inte debiteras så är det nog bara att strunta i det. kanske är någon annan som beställt och uppget fel email.

christian
2006-07-22, 11:14
Läst på http://spysoftcentral.com/ ?? Tydligen en hel del som fått pengar dragna på kontot.

Att det inte är din adress som är to: betyder inte mkt, du ligger trlligtvis som BCC, dvs att du inte syns som mottagare.

backflash
2006-07-22, 11:19
Exempelvis VISA är inte särskilt toleranta mot olika bedrägerier så ifall något faktiskt dras - vilket jag betvivlar - så är det bara att snacka med dem (om en chargeback - vilket visserligen tar tid men går).

Det står "and the level of credit card authorization has been changed." Detta får mig att misstänka att 'de' vill att en verifikation på något sätt ska ske.

Arf Pingvin
2006-07-22, 11:24
Vafan. Läser folk år 2006 fortfarande mail som inte är skickade till dem? Dessutom gav du dem en verifierat fungerande emailadress när du svarade. Dåligt.

Alex1
2006-07-22, 11:28
Så länge dit kreditkort inte debiteras så är det nog bara att strunta i det. .
Jo men de vet jag ju inte förrän jag får räkningen I nästa månad.

Eller kaske de skulle vara idé att ringa och höra med banken om jag "köppt" detta och på så vis få lite mer info.

Läst på http://spysoftcentral.com/ ?? Tydligen en hel del som fått pengar dragna på kontot.

Att det inte är din adress som är to: betyder inte mkt, du ligger trlligtvis som BCC, dvs att du inte syns som mottagare.

07/21/06 I've notified the proper authorities (ic3.gov) internet

crimes division of the email spoofs. All customers

are reporting the same thing that they have a

fraudlent charge from the payee of this website and

the order#dd26990.

Please understand that the charges you may have

received on your credit card were not charged by this

site, this site neither charges customers directly, nor

solicits emails of any kind.
Jag läste också detta och datumet stämmer ju iaf.

Min order nummer är dock DD269901 och inte dd26990.

Vad står BCC för ?

Alex1
2006-07-22, 11:32
Det står "and the level of credit card authorization has been changed." Detta får mig att misstänka att 'de' vill att en verifikation på något sätt ska ske.
Hoppas du har rätt. Men isf är du ju konstigt att deras mail inte innehåller någon länk eller något som skulle få mig att betala.Vafan. Läser folk år 2006 fortfarande mail som inte är skickade till dem? Dessutom gav du dem en verifierat fungerande emailadress när du svarade. Dåligt.
Vad skall jag göra? Vara deras knähund och sitta lungt och stilla medan de rånar mig?

Pudzianovski
2006-07-22, 11:36
Jo men de vet jag ju inte förrän jag får räkningen I nästa månad.

Eller kaske de skulle vara idé att ringa och höra med banken om jag "köppt" detta och på så vis få lite mer info.

Jag läste också detta och datumet stämmer ju iaf.

Min order nummer är dock DD269901 och inte dd26990.

Vad står BCC för ?

Hemlig kopia. ("Blind copy" in english??)

reinholdsson
2006-07-22, 11:38
Blind Carbon Copy

Alex1
2006-07-22, 11:41
Vad innebär de då? Vad had de att vinna på att ha mig som ev. "hemlig kopia?

King Grub
2006-07-22, 11:49
Hoppas du inte öppnade det attachment som följde med. Det innehåller någon downloader eller liknande som ordnar trojaner och malware på din dator.

PC Tools är ett legitimt företag och dom har INGET med Spysoftcentral att göra. Spysoftcentral är ett rent scam-företag som skickar ut bluffsaker och säger att dom sköter PC Tools (tillverkarna av Spyware Doctor) betalningsärenden.

Detta stämmer INTE. PC Tools har inget med saken att göra. Spysoftcentral däremot försöker dels lura åt sig pengar och dels infektera din dator med malware, via det attachment som följde med brevet.

King Grub
2006-07-22, 11:50
PC Tools själva säger:

The email contains unknown purchase details including an invalid order number as well as false information regarding charges to your credit card and a subscription. Please be assured that you have NOT been charged the payment described in the email.

If it contains any attachments DO NOT open them as they may contain malicious files which have been disguised as "DD269901.exe".

Alex1
2006-07-22, 12:08
Nope, jag har inte öppnat attachmenten. Skall jag vänta på VISA räkningen och kolla om jag tappat pengar eller är de bättre att ringa och kolla upp saken med dem?

Men hur fan skulle de kunna komma åt mina pengar bara genom at skicka ett email till mig och bara påstå att jag köpt någonting?

Tack för infon KG.

King Grub
2006-07-22, 12:13
Du skall inte göra något. Ignorera. Det är ju bara spammail!

Perscitus
2006-07-22, 12:47
Nope, jag har inte öppnat attachmenten. Skall jag vänta på VISA räkningen och kolla om jag tappat pengar eller är de bättre att ringa och kolla upp saken med dem?

Men hur fan skulle de kunna komma åt mina pengar bara genom at skicka ett email till mig och bara påstå att jag köpt någonting?

Tack för infon KG.
Som du själv mer eller mindre säger, vem som helst kan skicka ett mail från vem som helst som innehåller vad som helst. Go figure.

Lyssna till Grub.

Kagen
2006-07-22, 14:08

Kanske polisanmäla enligt den nya lagen? Här är det ju dels spam och dels försök till bedrägeri. Har man inget bättre för sig än att läsa ngt som Bolio skrivit kan man väl lika gärna fixa ihop en polisanmälan ;)

King Grub
2006-07-22, 14:12
Polisanmäla ett scamspamföretag i ett annat land är nog tyvärr lönlöst.

Jazzman
2006-07-22, 14:46
Lyssna på Grubben. Detta är ett så klassiskt spammail som det bara går. De har inte dina kreditkortuppgifter, de har inte gjort en beställning å dina vägnar. De vet inte ens att du finns. Vad de har gjort är att de fått tag på din adress genom en bot som scannat olika siter för just emailadresser. Eller så har någon som har din adress på datorn varit dum nog att öppna deras attachment som lett till att de kan läsa av deras dator.
Genom att svara på mailet visade du dem att adressen används och de kan sälja den vidare till andra spammare.

Tänk så här. Står det något i mailet som är personligt för dig. Skulle de ha kunnat skriva samma mail och skickat det till vem som helst eller är det något i mailet som gör att det bara kan skickas till en person. Detta är ett hyfsat bra sätt att avgöra om det är ett skräpmail eller inte. Dessutom var ju inte ens tilladressen din.

Spamspamspam wonderfull spam....

/Jazz

Alex1
2006-07-22, 14:46
Done.

Tack för hjälpen lads.