Visa fullständig version : Laktosintolerans och proteinupptag
Om man är laktosintolerant så kan man ju som bekant bli ganska dålig i magen om man dricker t.ex. mjölk. Nu undrar jag om denna "dålighet" i magen kan påverka proteinupptaget? Så att man tror att man får i sig massa protein men egentligen tas inte så mycket upp eftersom magen/tarmarna inte funkar så bra.
Varför belasta magen med laktos:confused:
Det finns ju massor med låglaktos eller laktosfria mjölkprodukter idag så varför offra magen.
På din fråga så säger jag att du tar upp proteinet eftersom upptaget sker i tunntarmen men obehagen av laktosen drabbar tjocktarmen.
MikeAlex
2006-07-22, 10:40
Fast beror inte obehaget på att laktosen inte spjälkas ordentligt och ej därför tas upp?
Laktos är väl dock mjölksocker om jag inte är helt ute o cyklar, så du lär väl ta upp proteinet, iaf ändå.
Men skulle undvika såna produkter om jag vore dig.
Absinteh
2006-07-22, 10:49
Har också funderat på detta. Men jag verkar klara keso och kesella rätt okey.
Fast beror inte obehaget på att laktosen inte spjälkas ordentligt och ej därför tas upp?
Avsaknad av eller för lite laktas (Enzym som bryter ner laktos) i tunntarmen gör att man inte tar upp laktosen, den åker då vidare till tjocktarmen där den orsakar gasbildning etc (Tarmbakterierna får en överdos av näring.).
Proteinet är inte bundet till laktosen utan det finns bara i samma livsmedel.
På sikt skulle jag gissa att man får ett sämre upptag då magen inte alls funkar om man ständigt har kraftiga laktosproblem men få människor står ut med den typen av magbesvär under så pass lång tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.