Visa fullständig version : En Diabetiker som behöver lite tråd
Hejsan,
Jag är 26 år gammal och ska nu börja träna igen, denna gång på ett smartare sätt. Innan jag fick diabetes så vägde jag som mest 99kg (muskler o fett). Sedan har jag tappat till 67kg. Jag är 1,80 lång. Enligt min läkare så har jag mycket lite kreatin produktion (eller har lite kreatin som sagt) i kroppen. Jag började träna igen för 2 år sedan men la av efter 4 månader då jag inte såg något resultat alls i min träning. Jag frågade som sagt då min läkare vad detta kan bero på och fick meddelandet att jag hade för lite kreatin i kroppen.
Nu har jag aldrig använt någon form av tillskott innan. Men vad jag skulle vilja veta är vad jag kan använda utan att det ska förstöra min diabetes (alltås att man flygger upp i socker, eller tvärtom, osv) och som jag kan ha bra nytta av. För det känns verkligen som det är dags att börja träna nu så man kan kanske vara i form till nästa sommar så man inte behöver skämmas så mycket. Tackar för all info på förhand,
mvh
Alex
Hejsan Guddi,
Jag har typ1, dvs den diabetes som gör att jag har ingen insuline produktion i kroppen alls. Jag använder mig av en insuline pump.
mvh
Alex
Hejsan,
Jag är 26 år gammal och ska nu börja träna igen, denna gång på ett smartare sätt. Innan jag fick diabetes så vägde jag som mest 99kg (muskler o fett). Sedan har jag tappat till 67kg. Jag är 1,80 lång. Enligt min läkare så har jag mycket lite kreatin produktion (eller har lite kreatin som sagt) i kroppen. Jag började träna igen för 2 år sedan men la av efter 4 månader då jag inte såg något resultat alls i min träning. Jag frågade som sagt då min läkare vad detta kan bero på och fick meddelandet att jag hade för lite kreatin i kroppen.
Nu har jag aldrig använt någon form av tillskott innan. Men vad jag skulle vilja veta är vad jag kan använda utan att det ska förstöra min diabetes (alltås att man flygger upp i socker, eller tvärtom, osv) och som jag kan ha bra nytta av. För det känns verkligen som det är dags att börja träna nu så man kan kanske vara i form till nästa sommar så man inte behöver skämmas så mycket. Tackar för all info på förhand,
mvh
Alex
Hej Mopack, det är ju vanligt (och billigt) med kreatintillskott idag. Hur det påverkar din diabetes kan jag tyvärr inte svara på. Kanske en fråga till din läkare?
Det handlar alltså om kreatinmonohydrat.
Hejsan Pata,
Tack så mycket för svar. Ok, finns det någon skillnad mellan alla dessa olika kreatin? Är det vissa som är bättre eller är det i princip samma sak? Är Whey något att rekomendera? Vitaminer osv, vilka ska man ta av dessa? Tackar så mycket för svar,
mvh
Alex
Hejsan, jag kan inte mycket om just detta men om du inte får ett tillfredsställande svar så skicka ett PM till Sverker. Han är väldigt duktig och har erfarenhet inom detta område.
Hej.
Ett tips kan vara att slänga upp en fråga på Öjebyns forum. David Holmberg däruppe är gammal styrkelyftare och en stor källa till kunskap inom området. Han är själv diabetiker.
http://pub44.bravenet.com/forum/show.php?usernum=3751415949&cpv=1
Hejsan Trance,
Tackar så mycket, jag ska skicka ett PM till honom om jag ej får svar här, tusen tack,
mvh
Alex
Hejsan Gnusram,
Tack så mycket, ska läsa lite där också o se vad jag kan komma fram till. Jag tackar så mycket för svar,
mvh
Alex
Jag är inte så insatt i styrketräning och kosttillskott i samband med diabetes, men du kan kanske hitta lite information här om det.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=58987&highlight=diabetes
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=808956&postcount=148
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=800501&postcount=134
Det jag kan bidrag med är info om konditionsträning. Jag har inte diabetes själv men är intresserad av hur man kan kombinera det och fotbollsspel.
http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/abstract/28/6/1289
Hejsan Guddi,
tack så mycket, ska läsa o se om jag hittar något på dina länkar,
mvh
Alex
Gå till din läkare och be om lantus... :)
Gå till din läkare och be om lantus... :)
Hejsan Beast,
Jag har kört på Lantus långvarig och NovoRapid under dagen och det har dock inte funkat så bra för mig :( Nu kör jag enbart NovoRapid i min insulin pump och det verkar funka betydligt bättre för mig, har tillbaka mitt gamla tålamod osv som jag inte hade när jag körde sprutor. Men tack för tipset,
mvh
Alex
hur ser kosten ut i övrigt?
Hejsan Baha,
Jag försöker äta relativt fettsnålt, annars så är det helt vanlig kost så att säga. Något speciellt jag ska undvika? Tackar för svar
mvh
Alex
e mest nyfiken på hur du äter sådär överlag eftersom du hade problem med blodsockret.
för din hälsas skull skulle jag se till att verkligen optimera kosten på ett långsiktigt hållbart sätt innan jag ens tänkte på kosttillskott.
du har ju inte ens börjat träna än som jag fattar? så börja med att köra igång o träna plus ät bra mat bara, kommer ge dig bättre hälsa, mer muskler, bättre insulinkänslighet och liknande, dvs bara bra saker. Fundera sen på eventuella kosttillskott(men dom behövs inte egentlöigen)
det döär om låga kreatinnivåer(för diabetiker?) hade jag aldrig hört förr, hopaps sverker kan ge bra svar.
annars kan du ju använda det mesta, skulle dock inte använda produkter med snabba kolhydrater, typ gainers och liknande pga att dom snabbt höjer blodosckret.
Hejsan Baha,
tack så mcyket för svaret. Jo du har helt rätt i att jag inte tänker börja med kostillskott föränns jag har börjat träna o känner av att allt börjar lira som det ska.
Angående min kost så äter jag så att säga normal mat. Jag försöker äta lite varierat. Mitt blodsocker har varit lite högt på senate året men det är pga jag har fått en rädsla för att ta för mycket insulin. Min ide var att börja träna så att kroppen kommer igång och då behöver man samtidigt ta mindre insulin sammt att man mår bättre.
Angående mina kreatin värde så (enligt min läkare) så har jag för låga kreatin värde.
Tusen tack för svaret, nu fick jag lite att tänka på. Men då ska jag i princip enbart ta kreatin om jag ens tar något alls speciellt nu i början?
mvh
Alex
tycker inte du skall ta ngt, vad sa din läkare om dina låga kreatinnivåer? skulle frågat honom i första hand i såna fall.
sen som sagt försök hitta en bra optimal kost som ger dig ett riktigt bra blodosocker i första hand, finns massor här att läsa om kost, bara bläddra igenom och läsa, tror som regel att typ bb-kost är riktigt bra för diabetiker även om jag själv föredrar betydligt lägre kolhydratsintag än vad som förespråkas här.
Hejsan Baha,
Tusen tack, jag ska följa dit råd och inte ta något kosttillskott. Min läkare sa som så att jag skulle äta mer mat helt enkelt så skulle värdena ta sig uppåt efter ett tag när man får balans i blodsockeret och att jag aktiverar mig mer o mer. Vi pratade dock inte om styrketräning så jag vet som sagt inte om jag får upp det tillräckligt till det, men jag ska höra av mig till min läkare angående det. Nu ska jag ta o läsa lite om BB-kost, tusen tack för tipset,
mvh
Alex
Hejsan Pata,
Tack så mycket för svar. Ok, finns det någon skillnad mellan alla dessa olika kreatin? Är det vissa som är bättre eller är det i princip samma sak? Är Whey något att rekomendera? Vitaminer osv, vilka ska man ta av dessa? Tackar så mycket för svar,
mvh
Alex
Det finns en sticky som besvarar det mesta om kreatin. Men oftast handlar det om vanligt kreatinmonohydrat. Det finns nyare varianter såsom kreatincitrat etc som även de disskuteras i den.
Jag understryker dock att jag inte vet hur kreatin påverkar någon med diabetes, det får du undersöka själv.
Whey eller kollos egna vassle fungerar bra. Läs innehållet på de olika produkterna, ofta är det samma sak i. Den med ca 80% protein , dvs Whey 80 eller kollos vassle är mest prisvärd i min mening. Vitaminer och mineraler får du i dig om du äter en allsidig kost.
Hejsan Pata,
Tack så mycket. ska ta o läsa igenom den stickyn. Tack än en gång,
mvh
Alex
Hej mopack !
Det där med låga kreatinnivåer hänger jag inte riktigt med på ?
Hur är proverna tagna och vad har de tagit prov på ?
Jag önskar dig bara lycka till och rekommenderar täta blodsockertester.
Hejsan Sverker,
Jo, jag tar blodprov typp 2ggr om året då jag åker in på morgonen fastande och så drar d 4 tuber med blod. Vid mit läkare besök 2 veckor efter så har min läkare ett paper där det står alla mina provresultat. Där står det att jag har haft låga kreatin värde och hon har påpekat detta. Jag frågade då om det var på grund av detta att jag inte byggde muskler när jag tränade och jag fick som svar ja. Jag frågade då om jag skulle använda kreatin tillsatsämne men hon sa att jag skulle äta mer istället. Jag provade det med att äta mer och efter 3månaders träning så kände jag att jag inte hade byggt muskler alls (inte bara till utseende, men kände mig inte mycket starkare alls). Hade ökat kanske max 5kg i lyft av tex bänkpress. Det jag tänkte nu var att om jag kanske skulle ha lite kreatin då det var inte så värst självförtoende bildande att inget hände på 3 månader. Men som sagt, tack för all hjälpen,
mvh
Alex
26 år, 180 cm och 67 kg. Låter som en lite mager person. Borde du inte som normalviktig väga 72 - 75 kg och ifall du tränar betydligt mer.
För det första så är ett jämt blodsocker och ett bra HbA1c det absolut viktiga för oss diabetiker.
Vill du öka muskelmassa gäller det att träna, äta mer och därmed bli tvungen att öka insulindosen jämt över dygnet.
Hur du ska göra är inte lätt att reda ut. Träna och ät lite mer. Stiger blodsockret så höj insulindosen och var beredd på att blodsockret kan dippa 12 - 24 timmar efteråt. Små, små steg frammåt och var beredd på att ta ett steg tillbaka då och då.
Jag reagerar bra på kreatin.
Hur du skulle reagera kan jag inte veta. Ökad kroppsvikt kan öka behovet av insulin och därmed stiger blodssockret. Tvärtom kanske du tränar hårdare och får lägre blodsocker senare. Små , små steg alltså.
Hej Sverker,
Jo, jag börjar min träning på Måndag o jag ska givetvis ta mitt blodsocker ett par ggr under tiden för att se hur jag reagerar på träningen. Ska ta med mig någon sportdryck också att ha ifall sockeret skulle börja falla allt för mycket. Du har helt rätt med att jag ska ta små steg. Tusen tack för all hjälp i denna tråd, nu smäller det på måndag :)
mvh
Alex
*bump*
hur har det gått med blodsockret och tränandet? Såg din tråd om prorteinpulver så det låter som du inte blivit helt avskräckt *flex*
Uppdatera oss lite :thumbup:
von huff
2006-08-17, 14:00
jag har diabetes och använder kreatin och inte had det påverkat mej vad jag vet
*bump*
hur har det gått med blodsockret och tränandet? Såg din tråd om prorteinpulver så det låter som du inte blivit helt avskräckt *flex*
Uppdatera oss lite :thumbup:
Hejsan Sony,
Jo då, tränandet går faktiskt bättre än förväntat. Jag tränar 4 ggr i veckar. Måndagar - Torsdagar. Detta har skett nu i drygt 3 veckor. Det känns jätteskönt i kroppen och jag märkar att bloodsockret sjunker efter träningen men jag är givetvis beredd på detta och tar alltid något smått efter träningen, kör 45min hem o sedan äter en riktigt kvällsmat. Min kompis gav mig detta träningsschemat, jag följer den dock inte till pricka *whatever* , men jag försöker hålla mig någorlunda till det.
Startprogram:
3 gånger i veckan
Dag 1: Axlar, biceps, triceps, mage
Dag 2: Vila
Dag 3: Ben, rygg, bröst, vader
Dag 4: Vila
Dag 5: hela kroppen
Startprogram:
4 gånger i veckan
Dag 1: Bröst, triceps, axlar, mage
Dag 2: Rygg, biceps, ben, vader
Dag 3: vila
Dag 4: som dag 1
Dag 5: som dag 2
Fortsättningsprogram
2-1-2- splitt
Dag 1: Rygg, biceps, underarmar, vader
Dag 2: Bröst, triceps7
Dag 3: Vila
Dag 4: Framsida lår, vader, mage
Dag 5: Axlar, baksida lår
Dag 6: Vila
Dag 7: som dag 1
Fortsättningsprogram
3-1-3-splitt
Dag 1: Bröst, triceps, vader
Dag 2: Rygg, biceps, baksida lår, underarmar
Dag 3: Framsida lår, axlar, mage, vader
Dag 4: Vila
Dag 5: som dag 1
Set och reps
Från start tom tredje månaden
Muskelgrupp set(+/-2) Reps(+/-4)
Axlar 8 st 13 st
Biceps 7 st 12 st
Triceps 7 st 12 st
Bröst 9 st 13 st
Rygg 10 st 12 st
Framsida lår 8 st 12 st
Baksida lår 6 st 12 st
Vader 4 st 14 st
Mage 5 st Max
Fyra månader och framåt
Axlar 11 st 13 st
Biceps 12 st 10 st
Triceps 12 st 10 st
Bröst 12 st 12 st
Rygg 14 st 11 st
Framsida lår 10 st 12 st
Baksida lår 9 st 12 st
Vader 6 st 14 st
Mage 8 st Max
Min favorit är givetvis bicep och tricep musklerna då dessa har alltid varit d absolut svåraste för mig att få till att växa. Jag har inte provat någon form av tillsatsämne än, men som sagt jag ska be min kompis dela med sig lite och se vad jag tål osv. Men jag tror det viktigaste igentligen är inte ämnena jag stoppar i kroppen utan istället att man tränar o mår bra, men hjälpmedel är ju alltid ett plus :thumbup: Ha d gött,
mvh
Alex
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.