handdator

Visa fullständig version : Fruktfibrer?

Lellan
2002-12-31, 07:48
Sitter här å mumsar frulle; havregryn å viktväktarnas yoghurt, synd att man gynnar dem förresten - vet inte om jag gillar företaget). Blir ju lite surt så sötningsmedlet åkte fram.

Undrar vad det är jag strör på egentligen och hur det påverkar kroppen?

(Trodde det mest var aspartam (som nån sa tidigare krympte hjärnan eller vad det var, eller om det var fenylaninet som gjorde det.. min hjärna är iofs så stor så det inte skadar..:D ) men hur stor den andelen är framgår inte..?)

Står såhär: (Hermesetas Gold Lättströ)

Energi / 100 g:

288 kcal
Protein 1,2 g
Kolhydrat 55 g
Näringsfibrer 42 g
Fett 0g

Innehåll: Maltodextrin, Fructofibres*(inulin och oligofruktos) 42, sötningsmedel Aspartam *2 % och ulfam-K 1%.

* innehåller fenylaningkälla

När de sedan beskriver Fructofibres säger det att inulin och oligofruktos (prebiotiska fibrer) stimulerar utvecklingen av välgörande bifidobacterier i tjocktarmen.

Vilken kan få mig (trots/tack vara min stora hjärna) att inbilla mig att jag inte behöver ha dåligt samvete utan att det rent av kanske är BRA att strö på den där ypghurten (som innehåller lactobacillus rhamnosus, Lactobacillius acidophilus, Bifidobakterium och yoghurtkultur):confused:

Visst - det är små mängder (1 dl väger 9 g och man strör ju bara på lite) men nu har jag suttit och skrivit krångliga ord så svara gärna om ni råkar veta nåt om innehållet! :thumbup:

Sverker
2002-12-31, 09:14
Finns ingen anledning att ha dåligt samvete:) .

Du sötar yougurten med aspartam, och med maltodextrin/fruktfibrer som gör sötningsmedlet pulverformat.

Jag har svårt att tro att fruktfibrerna skulle gör någon nytta i tarmen för det blir ju bara något gram per dag men de gör definitivt ingen skada.

Har du prövat lågkalorisylterna, jordgubb, hallon, lingon, äppelmos som också är sötade med aspartam/ ulfam-K som omväxling:)

Lellan
2002-12-31, 09:17
Tack för svaret! Det är ju som sagt små mängder, men ibland tänker jag minsann vara nyttig och sötar inte men det är alltså inte såå "farligt"..

Köper aldrig sylt, gör egen å då med sötningsmedel men visst skadar det inte med lite c-vitamin! (kass ekonomi nu tyvärr)

Sanna
2003-01-01, 00:56
är lågkalorisyltarna snabba kolhydrater?

Sverker
2003-01-01, 10:47
Jag har ju både hallonsylt och äppelmos i kylskåpet:)

De är båda sötade med aspartam och innehåller endast bärens naturliga kolhydrat, 9 g / 100 g produkt.

Snabba:confused: antagligen eftersom bären både är mossade och kokta till en jämn sylt.

King Grub
2003-01-01, 13:39
Eftersom det är frågan om en så pass liten mängd kolhydrater spelar det väl ingen större roll om de är snabba eller långsamma - du måste äta en hisklig mängd för att få något större effekt på blodsockret. För du äter väl gröt med sylt, inte en tallrik sylt med en klick gröt på? ;)

Förresten, nog nåste du väl ha roligare tankegångar klockan 1 på nyårsnatten?

Pecca
2003-01-01, 13:53
Vad är det för fel på dom tankegångarna? Själv vågar jag inte skriva vad mina tankegångar var så dags......:D

:angel: