Visa fullständig version : Inspirationstråd: Långsamma, mättande proteiner (förutom keso, tonfisk & kesella)?
Tips på lämpliga diet-proteiner förutom keso, tonfisk & kesella (med hänsyn till din egna mättnadskänsla)?
Mitt absoluta bäst mättande under lång tid: Kycklingfilé
Ni då?
King Grub
2006-07-19, 08:07
Apropå mättnad - olika livsmedels fullness factor, beräknade med formeln FF=MAX(0.5, MIN(5.0, 41.7/CAL^0.7 + 0.05*PR + 6.17E-4*DF^3 - 7.25E-6*TF^3 + 0.617)) baserat på Holts ursprungliga SI-studie:
Apropå mättnad - olika livsmedels fullness factor, beräknade med formeln FF=MAX(0.5, MIN(5.0, 41.7/CAL^0.7 + 0.05*PR + 6.17E-4*DF^3 - 7.25E-6*TF^3 + 0.617)):
Potatoes :D
Bra tabell - finns det ingen enskild tabell för endast proteinrika livsmedel?
Potatoes :D
Är ju inte särskilt proteinrikt - läs titeln på tråden;)
Älgkött.
Men jag blir inte mätt av enbart en proteinkälla då det blir för liten mängd.
Cerberus
2006-07-19, 09:25
Sök på satiety index på google så kommer ni nog hitta nånting.
En annan bra sida för information om allt om näring och mättnad etc, http://www.nutritiondata.com/
Sök på satiety index på google så kommer ni nog hitta nånting.
En annan bra sida för information om allt om näring och mättnad etc, http://www.nutritiondata.com/
Haha..Jurassic 5 är vegeterianer har jag för mig...
Kom på annat protte-källa: Fläskkotlett utan ben...Tuggmotstånd som skapar mättnad..
Apropå mättnad - olika livsmedels fullness factor, beräknade med formeln FF=MAX(0.5, MIN(5.0, 41.7/CAL^0.7 + 0.05*PR + 6.17E-4*DF^3 - 7.25E-6*TF^3 + 0.617)) baserat på Holts ursprungliga SI-studie:
Såg ingen info om hur det testet har utförts;
Har försökspersonerna fått t.ex. 100 g av en viss matvara, eller är det baserat på antalet kcal?
Eddie Vedder
2009-07-07, 18:39
Har försökspersonerna fått t.ex. 100 g av en viss matvara, eller är det baserat på antalet kcal?
1000 kJoule av ett livsmedel. Därefter subjektivt angiven prandiell mättnad. En indikator av mat som mättar närmaste timmarna alltså, ur ett längre perspektiv tycker jag SI är mindre värdefullt att utgå ifrån.
Peter Hansen
2009-07-08, 12:23
Heh, att gröt ligger så högt upp känns weird. Tycker man kan mtrycka i sig extrema mängder och det passerar magsäcken fortare än vatten.
koffein_beroende
2009-07-08, 15:36
Heh, att gröt ligger så högt upp känns weird. Tycker man kan mtrycka i sig extrema mängder och det passerar magsäcken fortare än vatten.
Håller med här, det mätter något enormt direkt när man äter det men sen är man hungrig efter 1h igen*grr*
Att gröt hamnar högt tycker jag inte är så konstigt. Dock är det förvånande att "brown pasta" får en så pass hög score. Just pasta (brun eller vit) tycker jag man kan äta stora mängder av utan att bli överdrivet mätt.
Pontus H
2009-07-08, 23:17
skämtar ni med mig? gröt äger, käkar 1.5dl på morgonen med 2ägg och 2 dl mjölk. klarar mig lätt i 3-4 h utan att känna hunger :P
Torsk_ole
2009-07-08, 23:20
Äter ni mannagrynsgröt:D
Eddie Vedder
2009-07-09, 06:21
skämtar ni med mig? gröt äger, käkar 1.5dl på morgonen med 2ägg och 2 dl mjölk. klarar mig lätt i 3-4 h utan att känna hunger :P
3-4 timmar är ju ingenting, och du skriver ju själv att du dessutom äter ägg och mjölk. Det är ju med andra ord ett exempel som inte bevisar det minsta.
Jag tycker havregrynsgröt mättar sjukt bra. Äter det varje morgon när det är skola. Äter den vid 7 och brukar bli hungrig kring 11 så 4h håller jag mig mätt på gröten ungefär. Ibland mer ibland mindre.
Flexipop
2009-07-12, 17:02
Inget mättar så bra som vit fisk. Ska själv smälla i mig en torskgryta alldeles strax och när jag ändå är igång kan jag lika gärna dela med mig av mitt recept som jag kom på i helgen.
Flexipops torskgryta med Indisk aioli!
2 portioner:
Grytan:
2 tsk olivolja
400g torskfile
1 röd paprika
1 lök
Purjolök
100-200 g färska champinjoner
2 msk fransk senap
Skiva torsken i stora bitar. Stek i olivolja och ha i resten av grejorna när fisken börjar bli genomstekt. Blanda runt.
Aiolin:
1dl Creme Fraiche 15% fett
Koriander
Spiskummin
Salt
citron
Vitlök
Blanda ihop allt efter behov bara så blir det bra. Koriandern och spiskummin är viktigt att ha med för den annorlunda smaken.
Serveras förslagsvis med quinoa och broccoli. Sjukligt gott om man får till rätta stinget i aiolin!
Pontus H
2009-07-12, 18:17
3-4 timmar är ju ingenting, och du skriver ju själv att du dessutom äter ägg och mjölk. Det är ju med andra ord ett exempel som inte bevisar det minsta.
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.