Visa fullständig version : Din senast NY-UPPTÄCKTA bra ingrediens eller matvara?
Har du fått in en nyhet i kylskåpet/skafferiet, vad i så fall?
Skriv gärna produktmärke o pris så att andra kan nyttja ditt tips
Mitt tips Pigghamspett BBQ från scan 59.90:-
Näringsvärde per 100g
Energivärde 400kJ (100kcal)
Protein 16g. :thumbup:
Kolhydrat 1g.
Fett 3g.
http://www.scan.se/img/sortiment/prod_bilder/6698_202.jpg
Hur mycket får man för 59:90 då ? eller är de kilopriset?
spetten är på 120g/st. 4st i varje paket = 480g totalt. Mums.
Cerberus
2006-07-18, 21:58
oj, det ser gott ut. Var köpte du det?
Messmör är väl det senaste jag har upptäckt hur sjukt gott det e på mackorna! Messmör kola e d godaste jag smakat hittils!!
http://www.fjallbrynt.nu/img/products/fjallbrynt_kola_t.jpg
Chdengoe
2006-07-19, 14:04
Min senaste upptäckt som jag använder i nästan alla middagsmål nu under deff är Grön Jalapeño. Helt sjukt underbart gott!
http://www.santamaria.se/gfx/product/images/3840.jpg
Halloumi (light)250 g för ca 25 spänn. typ 32 g protte/100g tror jag det var, och gott som tusan...
userfriendly
2006-07-19, 16:43
Pesto kan man ha till allt
bear.flowertwig
2006-07-19, 17:30
Piripirisås - termogen nog att "bränna plats" till kladdkakan i deffen :hbang:
Kul med er som även postar bilder!
Pesto kan man ha till allt
word.
Keso mini är min även om den kanske inte är så ny
Men i 500 gr förpackning är den det. Dom små räckte ju aldrig till ngt.
Skulle gärna upptäcka ngt nytt och roligt.
http://personal.inet.fi/atk/pehkonen/penkki/turkki.jpg
Turkisk Yoghurt, god som den är och kan användas till mycket:bow:
10% fett 4,4g kolhydrater och 3,3g protein/100g.
grisbil3n
2006-07-19, 20:43
Citrongrejs på flaska som man kan hälla över grejs.
Heinz chilisås förgyller även mina måltider numera.
Idag köpte jag hem hela senapsfrön för första gången. Hällde ner massa i min kycklingwok.. GOTT!:eating:
Broccoli är faktiskt min senaste upptäckt. Inte så att jag inte visste att det fanns innan och åt det gärna då cokså, men jag hade inte insett hur extremt lite kcal/100 g det är och att det faktiskt är mer protte än kolisar i. Nu äter jag det typ varje dag, det är ju helt sjukt gott också!
dijonsenap är en ny upptäckt för mig. det är ju helt fantastisk och mkt användbart.
minifraiche har jag inte använt så länge heller. jag var mkt skeptisk till den, men jag är imponerad av att den är så god och funkar så bra med den låga fetthalten.
till skillnad mot mjukost tex som också är en rätt ny upptäckt för min del. där ska det inte vara den allra lättaste varianten. den är inge kul eller god alls.
keso är också en rätt ny grej. åt inte det innan jag börja träna. till spagetti och köttfärssås är den given nu, det är supergott med keso till det
Ny och ny men skivbar leverpastej är något jag återupptäckt i alla fall. Sitter fint när man tröttnat på ost, keso, lättost, skinka/kalkon, musslor, makrill, nötsmör, mesost, messmör..... :)
Ny och ny men skivbar leverpastej är något jag återupptäckt i alla fall. Sitter fint när man tröttnat på ost, keso, lättost, skinka/kalkon, musslor, makrill, nötsmör, mesost, messmör..... :)
Ni köttätare är så jävla bortskämda...*grr27*
http://www.santamaria.se/gfx/product/images/KRYDDOR_81_kanel.jpg
Så gott, undra om det är något man kan överkonsumera? :Virro
kanel är jag lite nyfiken på. använder det i princip aldrig förrutom till risgrynsgröt och fil ibland. och bullar (som jag aldrig bakar iofs)
vad använder du det till?
Ni köttätare är så jävla bortskämda...*grr27*
Sen finns det ju hummus också :D ......något mer vegetariskt alternativ förutom nötsmör? Div. sojapålägg kanske?
Provade att inte köpa kronärtskocka på burk för en gångs skull..
Simpelt att tillaga färsk. 12-15 minuter i mikron i en form med lite vatten i botten (stod i rutiga kokboken)
http://www.recepthjalpen.se/images/ingredienser/img_300406004225.jpg
bear.flowertwig
2006-07-19, 21:46
dijonsenap är en ny upptäckt för mig. det är ju helt fantastisk och mkt användbart.
minifraiche har jag inte använt så länge heller. jag var mkt skeptisk till den, men jag är imponerad av att den är så god och funkar så bra med den låga fetthalten.
till skillnad mot mjukost tex som också är en rätt ny upptäckt för min del. där ska det inte vara den allra lättaste varianten. den är inge kul eller god alls.
keso är också en rätt ny grej. åt inte det innan jag börja träna. till spagetti och köttfärssås är den given nu, det är supergott med keso till det
+1
Dessutom är det faktiskt löjligt liten skillnad i energi på mini och light, där den senare är en gudomlig smaksensation jämfört med den förra.
kanel är jag lite nyfiken på. använder det i princip aldrig förrutom till risgrynsgröt och fil ibland. och bullar (som jag aldrig bakar iofs)
Jag tycker det är gott att ha kanel på havregrynsgröten.
vad använder du det till?Funkar super till alla magra mejeriprodukter.
+1
Dessutom är det faktiskt löjligt liten skillnad i energi på mini och light, där den senare är en gudomlig smaksensation jämfört med den förra.
finns det mini också? den måste vara hemsk isåfall, för jag snackar nog om light ( 3 % var den)
17 % ska det vara :)
nu fanns 3% inte i många olika smaker här, typ bara 2 men de var inte alls roliga
Funkar super till alla magra mejeriprodukter.
är lite nyfiken på att använda det i varm typ, typ köttgrytor och sånt.
det ser gott ut iaf när de lagar det på tv:n.
Sen finns det ju hummus också :D ......något mer vegetariskt alternativ förutom nötsmör? Div. sojapålägg kanske?
ÄGG! och tartex.
För ett par år sen gjorde jag alltid en grym linspastej, den måste jag öra snart igen!
Jag har kanel i:
min havregrynsgröt
tillsammans med keso och tärnat äpple (mellanmål typ, smaskigt)
på filen
i smoothien
kanelknäcke är gott
och säkert mer jag inte kommer på nu...
är lite nyfiken på att använda det i varm typ, typ köttgrytor och sånt.
Ingen köttgryta men gott att krydda bulgur med:
Kanel
Ingerfära
Gurkmeja
(lite)Koriander
/Lilly
rostade kikärtor (citir) mmmm!
http://www.laroc.se/photos/urunler/notter6.jpg
sådär
http://www.laroc.se/photos/urunler/notter10.jpg
Sigurdsson
2006-07-23, 17:14
Ajvar Relish är nog det senaste.
Gjorde tillexempel underverk med köttfärssåsen. =)
Nickenyfiken
2006-07-23, 18:51
Svart tapenade! Bra fett och ruskigt gott på mackan eller till kött t.ex!
Hittade RÖKTA mandlar på netto. Kalasgott. Smakade lite bacon om dem lixom.
Ajvar Relish är nog det senaste.
Gjorde tillexempel underverk med köttfärssåsen. =)
samma här! supergott i färsen som sagt :)
Brooklyn
2006-07-23, 22:30
light leverpastej på tub! tror de bara var 110kcal/100g! =)*popcorn*
Ohoj kolasås i kvargen blandat med funligt peach passion.
Brooklyn
2006-07-23, 23:20
Ohoj kolasås i kvargen blandat med funligt peach passion.
låter udda, men samtidigt ljuvligt gott..!
låter udda, men samtidigt ljuvligt gott..!
prova ha i lite valnötter, kolasås o vaniljprotte...mums
glömde nämna att det ska vara ganska lite funlight peach passion i också för att man ska känna av kolasåssmaken. men det är bara att dosera själv och provsmaka
jag har blivit såld på oliver och fetaost.
okej, inte en ny ingrediens, men väl en ny kombination: kesella och light apelsinsaft, kanel
En annan grej är aprikoser. Helt sjukt gott och smakar ju precis som såna godisaprikoser fast utan sockret runt om. varför köper NÅGON såna godisaprikoser när orginalen är mycke godare, energisnålare och nyttigare.
Jag brukar äta dem som de är eller nedklippta i yoghurten (ev. tillsammans med müsli).:thumbup:
Mandelsmör köptes idag på hälsokosten. Tillsammans med keso el. kesella...MMMMmmmmmmmmmmmmm!
Mandelsmör är mäkta gott!
light leverpastej på tub! tror de bara var 110kcal/100g! =)*popcorn*Jag tog fasta på detta tips utan särskilt höga förväntningar, lät mest som man betalade för vatten enligt innehållsförteckningen. Men ki fick jag, det var riktigt god ju :thumbup:
mr.clean
2006-07-25, 21:38
Gröna slaktarens 3 procentiga leverpastej är gudomlig!.
Gröna slaktarens 3 procentiga leverpastej är gudomlig!.
den är god, men innehåller skumma kolhydrater...
Überbiffen
2006-07-26, 11:11
Lök faktiskt. Så lite gör så mycket. :eating:
mr.clean
2006-07-26, 19:19
Älskar verkligen allt som gröna slaktaren tagit fram. D.v.s all 3 % ig. Lite kalorier. Sjukt gott. Kan man äta mycket utav. Rekomenderar alla deras olika korvar starkt!
Återupptäckte gröna linser härom dagen. Använde dem väldigt mytcket tidigare, men tappade bort dem när jag hittade vita bönor, men både linser och bönor går att göra massor av gott med.
Älskar verkligen allt som gröna slaktaren tagit fram. D.v.s all 3 % ig. Lite kalorier. Sjukt gott. Kan man äta mycket utav. Rekomenderar alla deras olika korvar starkt!
Bratwursten är jättegod. Brukar koka den på låg värme. När korven är klar skär jag ett långt snitt på längden i varje korv. Då bildas en fin skåra som man kan samla dijonsenapen i. Ha lite lagerblad, svartpeppar, salt och lök i vattnet när korven kokar så får den extra fin smak.
Jag upptäckte Kung Markattas Tahini med salt (sesampasta) för ett tag sedan. Tyckte i början att det var sjukt beskt men nu när jag vant mig vid smaken så kan jag inte klara mig utan det :) Vet inte om det är speciellt nyttigt, men det blir knappast några större mängder i månaden.
Från www.slv.se:
Näringsvärde för tahini per 100 g
Energi 570 kcal, 2386 kJ
Vatten 3 g
Aka 5 g
Potein 17,8 g
Fett totalt 48,0 g
Fettsyror mättade 6,7 g
Enkelomättade 18,1 g
Fleromättade 21,0 g
Kolhydrater totalt 26,2 g
Fibrer 5,0 g
Tiamin 1,3 mg
Riboflavin 0,5 mg
Niacin 5,9 mg
Vitamin B6 mg
vitamin B12 0 mikrog
Askorbinsyra 0 mg
Natrium 74 mg
Kalium 414 mg
Kalcium 420 mg
Fosfor 752 mg
Magnesium 96 mg
Järn 2,5 mg
Zink 4,6 mg
Köpte världens godaste bröd igår - Eldorados Rågbröd!
Helt sanslöst god smak. Ej massa tillsatt sirap och dylikt.
Påminner lite om pumpernickel, men är mycket mycket saftigare.
500g kostade 8.90:-.
Näringsvärde: 190 kcal, 37g kolisar...1g fett...minns ej proteinet..
Nåväl..en skiva = 50g.
Åt upp hela paketet som snacks (kolisdag). Utan pålägg eller någonting. Det var som himla gott som det var. Brödet talade för sig själv. Prova!
Lidl's Cottage cheese blandat med Taco original krydda. brukar avnjuta det med nån skiva polarkraft extrem bröd. :naughty:
(ps. det ska vara mycket krydda) *popcorn*
ICAs kycklingkorv, totalt 9g fett varav bara 2,8g mättat
Grym tråd!
Själv kan jag rekommendera skagenröra! Grymt till kött, potatis och pasta!
Relativt ny yoggi:
Yoggi Mini Passion/persika/vanilj
Energivärde 140 kJ/35 kcal
Protein 3,5 g
Kolhydrat 4,5 g
Fett mindre än 0,1 g
Häll i lite extra proteinpulver vanilj....:eating:
Wennerberg
2006-08-01, 22:20
mozarella goddamnit GODDAMNIT
paddanboy
2006-08-01, 22:54
Mjukost - behöver inte vara farligt med kcal/fett
tomatpuré - utan socker, smakar ketchup typ
Liba bröd - gött och rulla innehållet och äta.
paddanboy
2006-08-01, 22:58
PigHam kotletter med potatissallad rekommenderas! kanonkött, magert och har hög proteinhalt. Smakar kanon!
Relativt ny yoggi:
Yoggi Mini Passion/persika/vanilj
Energivärde 140 kJ/35 kcal
Protein 3,5 g
Kolhydrat 4,5 g
Fett mindre än 0,1 g
Häll i lite extra proteinpulver vanilj....:eating:
jo jag håller med, den är sjukt god även om jag bara ätit den en gång
Corned Beef 340g/20kr på ICA
Per 100 gram:
Kcal 230
30g Protein
Max 12g Fett
1g Socker
1g Salt
Corned Beef 340g/20kr på ICA
Per 100 gram:
Kcal 230
30g Protein
Max 12g Fett
1g Socker
1g Salt
Har aldrig sett förut, fin förpackning...vad har köttet för konsistens?
Cerberus
2006-08-20, 14:53
Råris :D fett gott och nyttigt dessutom!
mirrranda
2006-08-20, 15:31
AXA's sportgryn!
http://www.axa.se/prc/prc.nsf/0/D681D00D489DB9D1C12570B4006CDECD/$File/sportgryn140.gif
Har aldrig sett förut, fin förpackning...vad har köttet för konsistens?
Köttet är väldigt kompakt och lättätet. Det är ungefär som tonfisk i burk, fast nötkött istället :) jävligt saltigt dock ...
finns en sjukt god chili&vitlökssås på ÖB.. bra mycket starkare än heinz extra hot chilisause den här är STARK, på riktigt.
Family frosts fiskgratäng, köper via jobbet (hemglass) för 24kr - personalrabatt, 375g, 120kcal/100g
TrasMannen
2006-08-21, 11:22
Tabasco!
fifan as gott. har det på allt
Tabasco!
fifan as gott. har det på allt
Kan inte annat än hålla med, hittade denna för några dagar sen. Är säkert runt 20 år gammal!
32564
Upptäckte vitlökssmör i helgen :-) Gav en underbar smak på potatismoset och köttbiten, precis lagom vitlökssmak.
Råris :D fett gott och nyttigt dessutom!
:thumbup:
Pesto!!!
Jättegott till allt (nästan) pestokeso, ungsbakad pestolax, omelett med pesto..osv
Turkisk och Grekisk yoghurt. Använder det till det mesta. I såser, röror, som det är, i stället för smör på mackor o.s.v. Vill jag göra något extra gott tar jag och rör ner lite protein(hallon/yoghurt) i yoghurten och ger mig själv en efterätt.
Bobbokrull
2006-08-23, 10:46
Ajvar relish!...och gärna den starka varianten!
Fick smak på det då jag nyligen var i Kroatien och nu tar man en klick till varje måltid....hot n´ gott!
Dijonsenap går att använda till mycket. Man får däremot se till att inte överdosera.
Kessella + saft + kanel i mixer eller äter ni som det är?
Bostongurka, äter det till det mesta nu förtiden. På mackan, till köttet till kycklingen osv.. :D
Som nämnts tidigare: Gröna Slaktarens produkter!
De har nytt recept på köttbullarna och de är grymt goda.
Per 100g:
80 kcal
0-1g fett
5g kolhydrat
14g protein
Ett paket är 20 köttbullar (250g). "Optimalt" att ha till potatisen. :)
Brooklyn
2006-08-24, 22:52
Som nämnts tidigare: Gröna Slaktarens produkter!
De har nytt recept på köttbullarna och de är grymt goda.
Per 100g:
80 kcal
0-1g fett
5g kolhydrat
14g protein
Ett paket är 20 köttbullar (250g). "Optimalt" att ha till potatisen. :)
håller med fullkomligt! bara 200kcal för ett helt jäkla paket! o mycket prot!
brukar köra med pulvermos :eating: :Virro mm...
Pellefant
2006-08-24, 23:56
Hoppas den kommer i 1kg förpackning snart för att få ner priset lite, har skrivit till dem några gånger om det, men de har inga planer på det ännu verkar det som.
Ja...de köttbullarna är verkligen kalas. Brukar rosta bröd, ha på lite smör och skivade köttbullar..smaskens..
Det är så otroligt trist att nyttig mat skall vara så dyr...hemskt!
nån mer än jag som upptäckt små "knortar" i köttbullarna? De flesta är okej, men nån gång emellanåt är det nån typ av knuta i nån köttbulle, vilket ger mig spykänslor, synd på annars så goda köttbullar...
Brooklyn
2006-08-25, 15:46
nån mer än jag som upptäckt små "knortar" i köttbullarna? De flesta är okej, men nån gång emellanåt är det nån typ av knuta i nån köttbulle, vilket ger mig spykänslor, synd på annars så goda köttbullar...
nej, men det märker man ju hela tiden i "vanliga" köttbullar, massa broskbitar lr vad det nu är *screwy*
Catstyle
2006-08-27, 10:41
"Färdiga" köttbullar överhuvudtaget är vidrigt, tacka vet jag 100% nötfärs-bullar.
Förövrigt är fänkål gott.
hittade igår bönor av olika sorter på tetrapak (som konserverade tomater).
Har inte provat men tänkte att det där var ett smidigt sätt för mig som tycker det är fnuligt med bönor men som gärna vill äta mer.
Har nyligen flyttat hemifrån till och större stad och älskar att handlar på hemköp. Gillar deras grymma upplägg av vikten att äta rätt mat. Nyckelhålsmärken överallt. Superbra. Har där hittat rostade kikärtor. Och de är väldigt goda. Dock dyra ( 30:- för 190 g)och säkert inte lika nyttiga som om man rostar dem själv, men har själv svårt att hinna med att göra det.
Definitivt ett bätte alternativ än chips och lösgodis aiafa.
Kapris, jättegott i sallader!
Avocado!!!
Hur fasiken kan jag ha undgått denna slemmiga lilla grönsak förr? gudomligt smarrig *popcorn* missbrukas i allt från sallader till blodpudding :D hhrrmm.
Dill har jag börjat använda i det mesta, alltså torkad dill. Detta har jag i allt från mina egna köttbullar till såser, tycker det är grymt gott!
Avocado!!!
Hur fasiken kan jag ha undgått denna slemmiga lilla grönsak förr? gudomligt smarrig *popcorn* missbrukas i allt från sallader till blodpudding :D hhrrmm.
Avocado är det bästa som skapats :hbang: Frisk och krämig på samma gång *reklamfilm*
Skivad, på knäckebröd och med örtsalt på :eating:
knazcandy
2006-09-27, 17:06
Spize Kryddolja.
Hittade en liiiten flaska redan färdigkryddad rapsolja.
Min favorit är den som är kryddad med vitlök.
Släng över lite på pastan, köttet, på brödet..inget mer behövs..
Finns i chili och även en basilikavariant med.
Nytt matfetttill smörgåsen - Keiju
Näringsvärde:
Kcal 300
Protein 0,2g
Kolisar 8g varav 0,2g sockerarter och 0,2g laktos
Nu till det bästa:.....
Fett 30g varav mättat 8,5 g, enkelomättat 12,5g, omega 3 =5g, omega 6=4g.
RIKTIGT BRA FÖRHÅLLANDE mellan omega 3 & 6!
Består mest av camelinaolja, vegetabiliskt fett och rapsolja!
Mer info: www.keiju.se
Har varit i Grekland. Yoghurt eller kvarg med honung är hur gott som helst. Och tzatsikin är tillbaka i mitt liv :)
http://www.frebaco.se/upload/produkter/musli-apelvinbar.jpg
Ny müsli från frebaco...Apelsin, vinbär..
Innehållsdeklaration:
Havreflingor, veteflingor, fiberberikade cornflakes (majsmjöl*, vetekli, maltextrakt, salt), rågflingor, kornflingor, puffat vete, apelsingranulat (maltodextrin, apelsinjuice/fruktkött, morotsjuice, aprikos, förtjockningsmedel E 401, arom), svartvinbärsgranulat (maltodextrin, svarta vinbär, förtjockningsmedel E 401).
*majs odlad i Europa
Näringsvärde genomsnitt för 100 g:
Energivärde 1470 kJ/350 kcal
Protein 11 g
Kolhydrater 61 g (varav sockerarter 2 g)
Fett 6,5 g (varav mättat fett 1,5 g)
Kostfiber 10 g
Natrium 0,1 g (motsvarar 0,2 g koksalt)
Minimat, skitsmidigt att använda till typ alla rätter, varför har jag inte fattat det för än nu???
Arnesson
2006-10-04, 12:01
Ingen ny ingrediens direkt, men nästan.
Färdigtärnad kyckling
http://www.rosepoultry.se/produkter/forbruger/pprodukt.2006-04-05.2742022917/billede2
Perfekt storlek på påsarna (450g), och man slipper tina. Bara att ta upp och slänga i pannan. Perfekt för oss som är lata.
Dessutom var de riktigt billiga, men det var extrapris just nu (2 för 35kr)
Minimat, skitsmidigt att använda till typ alla rätter, varför har jag inte fattat det för än nu???
Jag brukar köra med LagaLätt istället så slipper man det härdade fettet (transfetter), det ska ju inte vara bra, säger de.
Jag brukar köra med LagaLätt istället så slipper man det härdade fettet (transfetter), det ska ju inte vara bra, säger de.
Alltså jag har testat olika sorter, men kallar alla för minimat för enkelhetens skull;)
Alltså jag har testat olika sorter, men kallar alla för minimat för enkelhetens skull;)
Jaha okej!! Hehe. Jag menade Mildas Minimat när jag pratade om de härdade fetterna (så att ni vet ;))
men mildas.. de är vegetabiliska fetter, men är det verkligen HÄRDADE? hörde nångång att mildas skulle va den "bästa" om man nu skulle ha nån. är de inte dendär "bra fett som hela familjen faktiskt mår bra av"?
men mildas.. de är vegetabiliska fetter, men är det verkligen HÄRDADE? hörde nångång att mildas skulle va den "bästa" om man nu skulle ha nån. är de inte dendär "bra fett som hela familjen faktiskt mår bra av"?
Fel av mig! Jag hade bara läst på Mildas Visp och den innehåller härda vegetabiliskt fett, likaså Vaniljvispen.
Dock var det en lång innehållsförteckning:
MILDA MINI MAT
INGREDIENSER:
Vatten, låglaktos skummjölk, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, förtjockningsmedel
(E 1442 tapiokabaserat), kärnmjölkpulver, stabiliseringsmedel (E 461 och E 415), emulgeringsmedel (E 435), socker, arom, färgämne (betakaroten).
Pepparkakssmurfen
2006-10-05, 08:58
Ingen ny ingrediens direkt, men nästan.
Färdigtärnad kyckling
../billede2
Perfekt storlek på påsarna (450g), och man slipper tina. Bara att ta upp och slänga i pannan. Perfekt för oss som är lata.
Dessutom var de riktigt billiga, men det var extrapris just nu (2 för 35kr)
Vilka butiker säljer den?
Maizena stärkelse. Kan användas för att göra om soppor till såser, blir götte.
Avocado är det bästa som skapats :hbang: Frisk och krämig på samma gång *reklamfilm*
Skivad, på knäckebröd och med örtsalt på :eating:
Eller hur!! :D
Trevligt trevligt, den kombinationen måste definitivt sättas på prov. *popcorn*
Okej, nu var det ett tag sedan jag upptäckte den är underbara grönsaken, men jag skriver in den (bättre) sent än aldrig....
Haricots verts.:hbang:
Inte någon smaksensation, men väger väldigt lite så volymmässigt kan man äta mycket för förhållandevis få kalorier, dessutom är det lite mer tuggmotstånd i dem än i t.ex. broccoli (som jag också älskar), vilket jag tycker är superbra:D
Arnesson
2006-10-10, 20:50
Vilka butiker säljer den?
Jag köpte mina på ICA Kvantum här i Uppsala. Men har sett dem på Coop Forum i Uppsala med, dock var dem dyrare där (som allt annat :) )
Isabella
2006-10-11, 05:43
Paprikapulver!
på kokt majskolv med salt, det är grejer det...:eating:
Har börjat ersätta riset med röd och vit quinoa.
Lite kryddor, koka upp några minuter - kul omväxling :thumbup:
Inlagd ingefära!
Passar till det mesta som man har ris till, t ex stekt lax, kycklingfilé osv.
Jag köpte mina på ICA Kvantum här i Uppsala. Men har sett dem på Coop Forum i Uppsala med, dock var dem dyrare där (som allt annat :) )
Jag tycker Coop är billigare, förstår inte vad folk jämför för varor när de hela tiden säger så. Är väl visserligen partisk eftersom jag jobbar på Coop, men det jag brukar handla tycker jag är bra pris på Coop.
Arnesson
2006-10-11, 12:34
Jag tycker Coop är billigare, förstår inte vad folk jämför för varor när de hela tiden säger så. Är väl visserligen partisk eftersom jag jobbar på Coop, men det jag brukar handla tycker jag är bra pris på Coop.
Här i Uppsala tycker jag både ICA MAXI och Kvantum känns billigare än Coop Forum generellt.
De är billigare i de undersökningarna jag sett med, t ex: http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=7-AV_ID=440193,00.html?from=forum
Men nog om det nu, tillbaka till tråden :)
mirrranda
2006-10-11, 22:19
Prosciutto :em:
Jag som var vegetarian...
Sempers barnmat "morotspuré". Super-enkelt att använda tillsammans med pressad vitlök och keso som fyllning i kycklingfilé, lövbiff m.m.
Inget tillsatt socker...bara morot, salt och rapsolja i produkten...
Provade att fylla lövbiff med katrinplommonpuré utan tillsatt socker också...kanongott med potatis, brysselkål och hemgjord brunsås...
barnmatspureerna är faktiskt praktiska ibland ;). frukt å bärpureerna är osötade. Inget socker, inget sötnmedel. Passar fins till minikeso :D. Aprikos eller jordgubb..
Kalles randiga light, mumma!
Och tonfiskkotletter, så himla gott.
Tahini
:thumbup: Ett måste när man gör hummus.
Hallonvinäger...gott på sallad, kött och färska bär m kesella/keso..
Curry!!!! :eating:
Ett måste till det mesta!
Röda Linser, testade en gång och tycker dom faktiskt är helt ok. Har bara på lite salt och peppar.
Isabella
2006-10-19, 18:38
Röda Linser, testade en gång och tycker dom faktiskt är helt ok. Har bara på lite salt och peppar.
godare med gröna,mer tuggmotstånd;)
Kesella.
250g kesella (t ex kesella vanilj) + 225g frusna bär (t ex blåbär) + matberedare = 4 portioner glass.
Fast bären måste vara riktigt frusna när man kör rubbet i matberedaren, annars blir det bara slask.
Den här tråden får det verkligen att vattnas i munnen på mig! Jag blir fruktansvärt sugen på all god mat som föreslås :(
Mitt tips är soltorkade tomater inlagda i olja (ej i vinäger då jag tycker att det förstör konsistensen), skivade eller hela så kan de rädda den mesta mat som är lite för smaklös! Passar speciellt bra till pasta med diverse gräddsåser. Är också mycket gott på knäckebröd eller bara direkt ur burken :eating:
godare med gröna,mer tuggmotstånd;)
Det ska jag pröva, köpte bara dom röda för att dom såg lite mer speciella ut :em:
Citrongrejs på flaska som man kan hälla över grejs.
En, enligt mig, mycket godare variant:
http://zeta.ballou.se/uploads/images/580.jpg
Får allt att smaka som en gourmetmåltid :)
(ok, inte allt)
Laktosfri minimjölk från Valio
Näringsvärde per 100g:
26 kcal
3,3g protein
3,1g kolisar
0,1g fett
http://www.valio.se/valio/IMAGES/PRODUKTER/LAKTOSFRI_MINIMJOLK_STOR.JPG
Näringsvärde per 100g:
26 kcal
3,3g protein
3,1g kolisar
0,1g fett
Köpte själv ett sådant paket idag för första gången, har aldrig sett dem förut. Förhoppningsvis är de här för att stanna. :bow:
http://www.gb.se/raw/images/26574_3DRockyRoad2.jpg
Carte d'Ors nya Rocky Road:love:
helt underbar till allt haha
biofoods sojafärs, hittade ingen bild men "naggande go" har visat en bild på den i nån tråd.... supergod var den iaf, både med och utan kryddor!
Naggande go!
2006-11-04, 09:28
biofoods sojafärs, hittade ingen bild men "naggande go" har visat en bild på den i nån tråd.... supergod var den iaf, både med och utan kryddor!
Here they are!
http://i47.photobucket.com/albums/f183/cabmini/helglunch004.jpg
Mums! Jag är nästan beroende av sojafärsen! Fast jag vet inte vilket märke jag köper, butiken förpackar det själv. Men gott är det!!
Vet ni om det finns större förpackningar att köpa? Min butik hade bara de där 200g förpackningarna... För mig blir det inte många portioner om man äter 40g åt gången....Fastiofs, det är ju billigt ändå....
Challenge
2006-11-04, 10:18
För tillfället är det nog couscous som är ganska högfrekvent i mitt kök *flex*
Näringsvärde per 100g:
26 kcal
3,3g protein
3,1g kolisar
0,1g fett
Kostar?
Grönt te! Bättre för magen än massa kaffe!
Brooklyn
2006-11-06, 20:39
Kostar?
nästan 20kr...
mirrranda
2006-11-06, 20:44
Helt klart bovetegryn. Man blir grymt mätt av en portion, havregryn är inte ens i närheten.
Brooklyn
2006-11-07, 14:47
pysliumfrön... man får 4ggr så mycket havregrynsgröt för samma mängd havregryn.. grymt
Svedberg
2006-11-07, 15:42
Findus wookgrönsaker, helst Lotus. gärna stekt/wookad i vitlöksgrillolja
nästan 20kr...
What!? hur ska man ha råd med det då
Pierre_C
2006-11-07, 16:44
Det senaste jag upptäckt är s.k. quinoa. Det är ett alternativ till ris kan man säga och är jättegott att ha i sallader. Jag blev helt förvånad, trodde inte det skulle vara gott eftersom dte är jättenyttigt men dte smakar faktiskt sött o gott! ;)
finns från risenta och har en gulaktig påse som förpakning, det är väldigt GI-riktigt om dte är någon som räknar :P
http://www.wholefoodsmarket.com/recipes/images/zestyquinoa.jpg
dom små fröna är det!
Brooklyn
2006-11-07, 16:46
*screwy* What!? hur ska man ha råd med det då
direktörsjobb eller dyl.
pysliumfrön... man får 4ggr så mycket havregrynsgröt för samma mängd havregryn.. grymt
Hur gör du då?
Brooklyn
2006-11-09, 16:42
Hur gör du då?
häller ner en skvätt frön i grynen, jag brukar ha 1½dl, sen så kokar du upp med vatten (mängden spelar inte så stor roll) sen när det kokat så att gröten är "fast" så tillsätter du mer vatten, sen uppreppar du samma procedur igen tills du får så mycket gröt du vill. *popcorn*
Habanero chili!!!!
http://www.uni-graz.at/~katzer/pictures/caps_66.jpg
VoDaresVins
2006-11-12, 12:28
Spiskummin!
Det var nog inte igår ja började använda det, men det är nog det senaste fyndet.
Perfekt dippsås för nyttigt snack:
1 burk kesella
1 msk ketchup
1 msk HP chilisås
1 msk söt chilisås
1/2 - 1 tsk spiskummin
Brukar sen dippa morötter, gurka, paprika och väldigt jättesällan nästan aldrig chips... *whistle*
Edit: Glömde ju helt bort den andra delen. Jättegott att steka köttfärs i. Perfekt till tacos etc. och betydlig billigare än att köpa de färdiga kryddpåsarna från t.ex. santa maria.
Vet ni om det finns större förpackningar att köpa? Min butik hade bara de där 200g förpackningarna... För mig blir det inte många portioner om man äter 40g åt gången....Fastiofs, det är ju billigt ändå....
Vad är näringsvärdet på det och vad kostar det?
det kostade 21 kr och näringsvärdet kommer jag inte ihåg.... jag har kastat förpackningen... men jag tror naggande go har skrivit det någonstans här på forumet...
NisseEriksson
2006-11-13, 16:52
quinoa och harits couvert (osäker på namnet)
sojabönor funkar till det mesta
sambal oelek och aivar relish
Isabella
2006-11-13, 20:14
Hirs, ruskigt gott till kyckling i tomatsås..
det kostade 21 kr och näringsvärdet kommer jag inte ihåg.... jag har kastat förpackningen... men jag tror naggande go har skrivit det någonstans här på forumet...
ok, vart kan man köpa det?
Köpte världens godaste bröd igår - Eldorados Rågbröd!
Helt sanslöst god smak. Ej massa tillsatt sirap och dylikt.
Påminner lite om pumpernickel, men är mycket mycket saftigare.
500g kostade 8.90:-.
Näringsvärde: 190 kcal, 37g kolisar...1g fett...minns ej proteinet..
Nåväl..en skiva = 50g.
Åt upp hela paketet som snacks (kolisdag). Utan pålägg eller någonting. Det var som himla gott som det var. Brödet talade för sig själv. Prova!
vart köpte du detta bröd? värkar väldigt gott
vart köpte du detta bröd? värkar väldigt gott
Det är sååÅÅÅ gott. Finns på Hemköp & Willys. Slår Schulstad skrovmand med hästlängder...så saaaftigt...med ägg & kaviar just nu..:eating:
Jacky, jag tror euroshopper har något liknande bröd va? Är det som förpackat i en tight plastförpackning?
Det brödet är i allafall också supergott och saftigt, men tyvärr faller det bara sönder när man lyfter upp det:( Det kostar också något liknande.
Jacky, jag tror euroshopper har något liknande bröd va? Är det som förpackat i en tight plastförpackning?
Det brödet är i allafall också supergott och saftigt, men tyvärr faller det bara sönder när man lyfter upp det:( Det kostar också något liknande.
Ja, euroshopper har ett liknande, men det är tyvärr mycket torrare och tristare i konsistensen. Faller som du säger lätt sönder också..
Ja, euroshopper har ett liknande, men det är tyvärr mycket torrare och tristare i konsistensen. Faller som du säger lätt sönder också..
skulle ni kunna posta en bild på ett liknande bröd så man vet?:)
Stekt halloumiost (light) och blomkålsmos. Det var smaskens!
Känns som det var väldigt mättande också! (iofs bara en kvart sen jag åt, men i alla fall ;))
häller ner en skvätt frön i grynen, jag brukar ha 1½dl, sen så kokar du upp med vatten (mängden spelar inte så stor roll) sen när det kokat så att gröten är "fast" så tillsätter du mer vatten, sen uppreppar du samma procedur igen tills du får så mycket gröt du vill. *popcorn*
Gröten blir ju mkt godare också, tack för tipset!!
Brooklyn
2006-11-18, 10:20
Gröten blir ju mkt godare också, tack för tipset!!
bara kul att man kan få inspirera lite! ;)
http://www.santamaria.se/gfx/product/images/habanero_tequila_salsa.jpg
Mindre än 40 kcal & 10g kolhydrater/100g
Inte så mycket socker och skit i detta.
Gott till kycklingen!
Pellefant
2006-11-18, 21:37
Mozarellaost att använda själv i köket, visst har jag smakat det på pizza nångång, men har nu upptäckt den på riktigt idag. :)
Arlas blandning Smör & Rapsolja, gooooooooooooott!
bara kul att man kan få inspirera lite! ;)
Prövade att koka gröten som vanligt idag...vilken besvikelse *cry* ska nu mera alltid koka "brooklyn-gröt"!
Arnesson
2006-11-28, 12:32
Axa Protein Plus Pasta.
http://www.axa.se/prc/prc.nsf/0/B945C33413C4E702C125714E002BE240/$File/pastaproteinplus100.gif
*Tufft namn
*Tuff förpackning
Vad mer kan man kräva? :hbang:
Perfekt att röra ner med keson och bananen!!!
http://www.abba.se/produkter/produkt.asp
Min nya favvo!!! :thumbup:
Mkt fin länk där :)
När jag klickar på länken visar den inga bilder, så vad är det för något?
När jag klickar på länken visar den inga bilder, så vad är det för något?
Ja du, fick tydligen inte till länken... ska visa en tub makrill i tomatsås :D
Mkt fin länk där :)
Mmm haha tack!
Ah! finally hittade jag tråden igen :)
Igår testade jag alpro´s lättsojagrädde 70 kcal 2g protein, 3,3g kolhydrater och 5,3 g fett för den som bryr sig.
Jag blandade den i en köttfärssås och det blev så gott!
Fänkål...oslagbart gott till fisk och kött!
Gör klyftor typ..och kör den gärna i ugnen...!
En annan ny - Tamari, jättegod soya!
Willy oliver fyllda med ansjovis! SHIIIIIIIIIIT VA GOTT TILL ALLT!
Keso + skivad banan.
Tidig va? *whistle*
Vääääääärldens bästa smaksättare...funkar att blanda i allt eller bara käka rakt av som dipp - Laroc Paprika puré, kostade 19,90 för 500g på konsum. Innehåller paprika + salt...inga andra tillsatser..såååå gott till kyckling...tacos...ja..allt!
http://www.laroc.se/kunder/produkter/jpeg_liten/gronsaker/JPEG/20402a.jpg
Vääääääärldens bästa smaksättare...funkar att blanda i allt eller bara käka rakt av som dipp - Laroc Paprika puré, kostade 19,90 för 500g på konsum. Innehåller paprika + salt...inga andra tillsatser..såååå gott till kyckling...tacos...ja..allt!
http://www.laroc.se/kunder/produkter/jpeg_liten/gronsaker/JPEG/20402a.jpg
Låter/ser ut ungefär som Ajvar Relic, men skillnaden att ajvar:en kanske är lite mer kryddad? Gott som fan är det iaf!
http://i11.tinypic.com/61nqkps.jpg
Grymt gott på knäckebröd!
Åhh.. inte sett i butik. Måste provas. Älskar messmör. :hbang:
*drool* *cupid*
Militären
2007-05-01, 13:29
Psylinfrö i gröten har ändrat mitt liv :P
Fettfri majonäs är oxå en schysst grej, 55kcal på 100g, folk håller på att svimma när de ser min ägg mackor jag gör på kvällarna, Ser ut som svullo mackan men e bara på 270kcal (ja, jag var tvungen att räkna ut vad den låg på med tanke på hur den såg ut)
Har också sett sötningsmedel att baka med som jag snart ska testa att göra chokladsås till lätt glassen med, Funkar det bra kommer det nog vara värdlens nyttigaste chokladsås. :)
Nåja, nyttig och nyttig, kalorisnålaste e nog rättare :P
On a side note, jävligt schysst tråd, Mkt nya ideer
Eddie Vedder
2007-05-01, 16:05
Den här grötblandningen är alldeles fantastiskt god, visst det är inte svårt att lägga i lite egna russin och torkade aprikoser men jag äter den numera dagligen. Men jag gillar att köra med så mycket ekologiskt och KRAV-märkt som möjligt så jag tycker väldigt muycket om den här produkten!:thumbup:
Dinkelgrynen är en trevlig variation från havregrynen och gröten blir lite sötare och inte lika mycket fibrer (vilket är bra i mitt fall då jag behöver få ner fiberkonsumtionen lite. Enda felet är väl priset men det var morsan som köpte åt mej.:D
Denna gröt med en skivad banan, 1msk kakaopulver, 1-2tsk smör, kanel samt keso lr yoghurt and you're in heaven my friend.*drool*
38526
Brooklyn
2007-05-01, 21:19
Den här grötblandningen är alldeles fantastiskt god, visst det är inte svårt att lägga i lite egna russin och torkade aprikoser men jag äter den numera dagligen. Men jag gillar att köra med så mycket ekologiskt och KRAV-märkt som möjligt så jag tycker väldigt muycket om den här produkten!:thumbup:
Dinkelgrynen är en trevlig variation från havregrynen och gröten blir lite sötare och inte lika mycket fibrer (vilket är bra i mitt fall då jag behöver få ner fiberkonsumtionen lite. Enda felet är väl priset men det var morsan som köpte åt mej.:D
Denna gröt med en skivad banan, 1msk kakaopulver, 1-2tsk smör, kanel samt keso lr yoghurt and you're in heaven my friend.*drool*
38526
kan inte annat än att hålla med, den där gröten blir riktigt god! :thumbup:
för att tillföra tråden något så skulle jag vilja säga "frysta hallon"... finns mycket kul att göra med det, som blir extremt kalorisnålt ;)
Brooklyn
2007-05-01, 21:19
Prövade att koka gröten som vanligt idag...vilken besvikelse *cry* ska nu mera alltid koka "brooklyn-gröt"!
:D :thumbup:
Maharadja
2007-05-01, 21:30
Saltökvarns grönsaksjuice med milda, mjölksyrade grönsaker.
http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/images/gronsakstorolitenvitbg_000.JPG
Go Greens bönsalsa..ready-to-serve
http://www.gogreen.se/gogreen/se2.nsf/page.items.www/838C83DAAC3663C0C1257260004605D9
38526
Den är lite svår att mikra dock. Havregrynsgröten går på 3 minuter på maxeffekt, denna vill gärna koka över dock.
Eddie Vedder
2007-05-04, 07:50
Den är lite svår att mikra dock. Havregrynsgröten går på 3 minuter på maxeffekt, denna vill gärna koka över dock.
Okej, jag äger ingen micro so I wouldn't know.;) Kokar den i kastrull, även om jag hade haft micro hade jag gjort det faktiskt. Tycker personligen micrad gröt inte är i närheten av kastrulltillagad gröt.
Så testa gärna dinkelgröten i kastrull så ska du se på grejer.:thumbup:
westerbotten
2007-05-04, 12:29
Den hetaste just nu är väl cevapcici. Köttfärsrullar med god kryddig smak.
http://www.abbelen.de/images/abb-Cevapcici.jpg
Ajvar relish är en fantastiskt god och rent av nyttig sås på pureade grönskaker finns ju överallt nu
http://www.tasteofturkey.com/images/product/Baktat_Ajvar_Spread_Hot-535gr-Q.jpg
Arnesson
2007-05-04, 12:33
Universalsås :D
http://www.biggans.se/bilder/saser/keb_mild.jpg
Den hetaste just nu är väl cevapcici. Köttfärsrullar med god kryddig smak.
[/IMG]
Cevapcici finns även snuskigt billigt på Lidl, 40:-/kg för riktigt bra kött är överkomligt !
westerbotten
2007-05-06, 20:28
Vet inte om detta är en ingrediens.... men jag brukar köra den med proteinpulver i shakern...inbillar mig att det är nyttigt eller nåt. http://www.risenta.se/res/produktbilder/nyponskalsmjol.jpg
Stark senap på mackor - aj aj aj!
Vet inte om det tagits upp men naturligt jordnötssmör (havssalt och jordnötter..) är riktigt gott och innehåller bra fetter. Funkar väldigt bra för er som vill lägga på er vikt.
29:90kr på Coop.
http://www.netxtra.se/images/ProductImage.aspx?img=/images/products/5701038033248.jpg&w=150&h=150
Olivolja med vitlökssmak
Går ha blanda i det mesta eller bara ringla över en sallad. Sjukt gott.
Vill tacka för tipset på paprikapuré. Varför har inget berättat om denna fantastiska produkt innan? Har precis mjukstartat dieten och känner att paprikapurén kommer följa mig hela vägen! Har även testat dinkelgröten, den är också jättegod, smakar nästan onyttigt sött!
Go Greens Vita Bönor med chili & limesmak! Mumma!*drool*
Sedan vet jag inte om jag kan hålla med om att det inte funkar att köra dinkelgröten i micron. Jag gör det varje morgon och det blir fin-fint tycker jag ;)
Frödinge lättostkaka (ljusblått lock).
Kan ätas såväl kall som uppvärmd. Lite Önos lågkalori hallonsylt är gott till.
Har alltid minst en hemma stående i kylen o en på jobbet.
*drool*
Iofs ingen ingrediens men ändock ett tips på snabbmat som är nyttigt men förgyller vardagen. ;)
CoolHandLuke
2007-05-07, 16:34
Vet inte om detta är en ingrediens.... men jag brukar köra den med proteinpulver i shakern...inbillar mig att det är nyttigt eller nåt.
Traditionellt C-vitamintillskott. :thumbup:
Ah just. Fryst spenat har varit frekvent återkommande på sistone. Enkelt och gott. Vuxensmak!
Eddie Vedder
2007-05-08, 19:26
Har på sistone börjat köra mer och mer med ekologisk, KRAV-mräkt och rättvisemärkta produkter. Jag tycker mycket om den ekologiska maten rent smakmässigt och tycker det känns bra att veta om produktion och odling har skett under humana förutsättningar för både djur och människor.
Dessa "etiska" produkter har jag hemma för tillfället:
38728
Militären
2007-05-08, 20:31
Ren kakao? Hur är den kcal mässigt och smakmässigt med tex ögonblink eller vad det nu heter?
Eddie Vedder
2007-05-08, 20:34
Ren kakao? Hur är den kcal mässigt och smakmässigt med tex ögonblink eller vad det nu heter?
Konstigt nog är det mindre fett i den ekologiska, känns som det borde vara tvärtom. Kakaobönan är väl uppåt 50% fett från början så exempelvs Ögonblick är ju fetreducerad ner till 20-22% fett.
Min kakao har inte mer än 11g fett per 100g.
Kcal 275
Protein 23
Kolhydrat 21
Fett 11
Desutom är kakao väldigt antioxidantrikt och extremt gott!*drool*:thumbup:
Militären
2007-05-08, 20:37
wow, Den hamnar på min inköpningslista, Vart har du handlat den? Och hur smakar den? Behövs det mer eller mindre av den än vanliga kakao vid tex bakning och sånt? Eftersom det är rent kakao bör den väl smaka mer eller?
Eddie Vedder
2007-05-08, 20:40
wow, Den hamnar på min inköpningslista, Vart har du handlat den? Och hur smakar den? Behövs det mer eller mindre av den än vanliga kakao vid tex bakning och sånt? Eftersom det är rent kakao bör den väl smaka mer eller?
Jag tycker som sagt den smakar sjukt gott. Vet ej vart den är köpt dock för morsan köpte åt mej.:D
I bakning har jag ingen aning, jag har 1msk i gröten lr gör chokladdryck med kakao och yoghurt. Gott iaf, smakar choklad.;)
Militären
2007-05-08, 20:47
bah! Då får du fråga mor din vart hon köpt den! :) chockladdryck med kakao och yoghurt låter som något jag ska testa också. Fast inte ikväll, slut på kcal för idag =(
Måste slå ett slag för http://www.gogreen.se/gogreen/se2.nsf/0/838C83DAAC3663C0C1257260004605D9/$FILE/Salsa%20stor.JPG
Trodde att jag hittade produkten i den här tråden men nu verkar den posten vara borta?
Hur som helst så är den underbar till allt!
Eddie, du skulle inte kunna skriva av vad det står på kakaoburken så kan man göra lite efterforskningar och inköpsförslag i butiker man har kring sig för att se om de kan ta in? :)
Vill slå ett slag för smaksatta cashewnötter! *drool*
Chili-smaken får 4,5 :thumbup: av 5 möjliga - hade fått 5 om det varit mer chiligrejs på nötterna.
Curry-smaken får samma betyg för sin lite smaskiga orientaliska smak. :thumbup:
Vanliga saltade nötter får 3-3,5 av 5 - för mycket salt, medan det i princip inte är något salt alls på de smaksatta.
Har redan ätit ca. 400g på snart 2 dagar. :em: *drool*
Eddie Vedder
2007-05-11, 04:15
Eddie, du skulle inte kunna skriva av vad det står på kakaoburken så kan man göra lite efterforskningar och inköpsförslag i butiker man har kring sig för att se om de kan ta in? :)
-I den lilla rutan högst upp i mitten är det en bild på en kastrull som kanske syns på bilden. Under den står de "Basic ECO".
-På första textraden står det "okologisk - ekologisk - luomo", den första med danskt ö. Det står alltså helt enkelt "ekologisk" på danska lr norska, svenska och finska.
-Sen står det REN KAKAO vilket du troligtvis ser på bilden.
-FAIR TRADE
-AITO KAAKAO
Det var iaf texten, men det är nog lättare att helt enkelt gå efter bilden.:)
Thank you Vedder! Nu ska jag ut och leka detektiv :)
Eddie Vedder
2007-05-11, 09:37
Ja du kommer inte bli besviken iaf.:thumbup:
CHOKLADGRÖT FTW!!!:hbang:*drool*
machine gun
2007-05-11, 13:46
Måste slå ett slag för http://www.gogreen.se/gogreen/se2.nsf/0/838C83DAAC3663C0C1257260004605D9/$FILE/Salsa%20stor.JPG
Trodde att jag hittade produkten i den här tråden men nu verkar den posten vara borta?
Hur som helst så är den underbar till allt!
Den där är fan bäst! Mina nya favoritsnabbmat! :)
Eddie Vedder
2007-05-12, 16:37
bah! Då får du fråga mor din vart hon köpt den! :) chockladdryck med kakao och yoghurt låter som något jag ska testa också. Fast inte ikväll, slut på kcal för idag =(
Nu har jag frågat min kära mor å hon köpte kakaon på ICA i Degerfors å jag har VÄLDIGT svårt att tro att ICA i degerfors skulle ha ett mer "exotiskt" utbud än på andra delar av landet.:D
Så ta en titt bland kaffet, där stod den enligt morsan iaf.:thumbup:
Carolinew
2007-05-13, 14:55
Djupfryst broccoli. Mkt godare än den färska tycker jag + att den håller mkt längre :D *drool*
Eddie Vedder
2007-05-13, 14:56
Djupfryst broccoli. Mkt godare än den färska tycker jag + att den håller mkt längre :D *drool*
....har ofta ett bättre näringsvärde än färsk oxå.:thumbup:
Carolinew
2007-05-13, 15:47
Jasså? Det visste jag inte, då blire ännu mer broccoli nurå :D Bra för mig som inte e så förtjust i mjölkprodukter heller.
:smash:
Färsk broccoli är smaskens.
Kyckling, färsk broccoli, lök, kokosmjölk och currypasta blir en optimal thaiwok.
Vill slå ett slag för smaksatta cashewnötter! *drool*
Chili-smaken får 4,5 :thumbup: av 5 möjliga - hade fått 5 om det varit mer chiligrejs på nötterna.
+1 Skulle kunna äta hur mycke som helst alltså! :D
dendär bönsalsan har jag varit lite nyfiken på.. baljväxtberoende som jag är. står att den inne håller socker, men det kanske inte är så betydlig mängd eller?
Naggande go!
2007-05-14, 09:10
Cashewnötter med sourcream `n onion smak! :p
machine gun
2007-05-14, 14:12
Hur sjutton kan den ha det? Möjligen att den innehåller lite mindre vatten eftersom den är förvälld, annars kommer jag inte på nåt vettigt.
machine gun
2007-05-14, 14:15
dendär bönsalsan har jag varit lite nyfiken på.. baljväxtberoende som jag är. står att den inne håller socker, men det kanske inte är så betydlig mängd eller?
http://www.gogreen.se/gogreen/se2.nsf/page.items.www/838C83DAAC3663C0C1257260004605D9
Glukossirap står till och med efter kryddorna i innehållsförteckningen och endast 2 g av kolhydraterna utgörs av sockerarter (en del av det lär dessutom komma från majsen), så du behöver nog inte oroa dig :)
Eddie Vedder
2007-05-14, 14:22
Hur sjutton kan den ha det? Möjligen att den innehåller lite mindre vatten eftersom den är förvälld, annars kommer jag inte på nåt vettigt.
Med "färsk" menar jag alltså den som ligger i grönsaksdisken i affären förstås, inte om man äter nyskördad från ens egna gård (men hur många gör det?). Fryst broccoli skördas, genomgår nån uppvärmningn fryses sen ner och förlorar inte särskilt mycket näringsinnehåll fram tills dess att man tillagar den.
"Färsk" därmot är ju inte så färsk som den framstår, utan skördas nånstans i världen, paketeras, fraktas, distribueras till olika affärer, läggs ute i disken, efter nån dag där köper man den, sen kanske ytterligare nån dag senare äter man den.
Då har näringsvärdet hunnit bli sämre.
machine gun
2007-05-14, 14:30
Med "färsk" menar jag alltså den som ligger i grönsaksdisken i affären förstås, inte om man äter nyskördad från ens egna gård (men hur många gör det?). Fryst broccoli skördas, genomgår nån uppvärmningn fryses sen ner och förlorar inte särskilt mycket näringsinnehåll fram tills dess att man tillagar den.
"Färsk" därmot är ju inte så färsk som den framstår, utan skördas nånstans i världen, paketeras, fraktas, distribueras till olika affärer, läggs ute i disken, efter nån dag där köper man den, sen kanske ytterligare nån dag senare äter man den.
Då har näringsvärdet hunnit bli sämre.
Känns ändå som en marginell skillnad.
Eddie Vedder
2007-05-14, 14:33
Känns ändå som en marginell skillnad.
Jo självklart, du tar alltid mina inlägg på för stort allvar!
Det va ju mest menat som ett litet extra plus (med glimten i ögat) eftersom carolinew tycker det är det godaste alternativet, precis som när jag sa att bönor är godare när man kokat dom själv och du förvrängde det till att jag avrådde till att att äta konserverade.
machine gun
2007-05-14, 15:18
precis som när jag sa att bönor är godare när man kokat dom själv och du förvrängde det till att jag avrådde till att att äta konserverade.
Du skrev fetstilt med caps lock att det var viktigt att man kokade bönorna själv, givetvis tolkas det därefter.
Sorbet har jag tänkt mig var som fryst saft typ, isigt och trist och okrämigt.
Men jag köpte Mangosorbet idag från sia. Mums!
Jättegott med nån kula vanlig vaniljglass till också.
Ska köpas fler ggr!
http://i2.tinypic.com/5x62phj.jpg
machine gun
2007-05-14, 15:50
Sorbet har jag tänkt mig var som fryst saft typ, isigt och trist och okrämigt.
Men jag köpte Mangosorbet idag från sia. Mums!
Jättegott med nån kula vanlig vaniljglass till också.
Ska köpas fler ggr!
http://i2.tinypic.com/5x62phj.jpg
Aah, den där är supersmaskig! *drool*
Aah, den där är supersmaskig! *drool*
yes ,sjukt god! *drool*
En ny sojamjölk från tofuline!
Såå jeeekla god! Har kört på andra osötade sojamjölkar förut, och visst de har smakat helt okej, men den här smakar himmel *drool*. Inte besk nånstans. Finns sötad också (sötad med liite sockerbeta), men ja tycker den osötade är supergod. 35 kcal/100 g.
Testa!!
iznogoud
2007-05-21, 08:03
http://www.mjalloms.se/bilder/forpackning_palt.jpg
Mjälloms Tunnpaltbröd är ett tunt och krispigt, traditionellt tunnbröd, sågat i kuvertbitar. Det är bakat på i huvudsak fullkornsrågmöl och blodprotein från Svensk nöt och gris. Det är väldigt rikt på järn och för många känt under namnet Järnrikebröd. Pålägget som gör det till en nyttig och god smörgås begränsas bara av din egen fantasi! Kokar du brödet och serverar tillsammans med stekt fläsk och vitsås så har du en klassisk norrlänsk delikatess.
Näringsvärde/100 g:
Energi 1550 kJ/350 kcal, Protein 21,0 g, Fett 1,1 g, Kolhydrater 64,7 g, Järn 31,0 mg.
HAVREKLI!!!!!!!
Testa att koka gröt på denna skapelse istället för gryn nångång, underbart gott!
http://www.mjalloms.se/bilder/forpackning_palt.jpg
Mjälloms Tunnpaltbröd är ett tunt och krispigt, traditionellt tunnbröd, sågat i kuvertbitar. Det är bakat på i huvudsak fullkornsrågmöl och blodprotein från Svensk nöt och gris. Det är väldigt rikt på järn och för många känt under namnet Järnrikebröd. Pålägget som gör det till en nyttig och god smörgås begränsas bara av din egen fantasi! Kokar du brödet och serverar tillsammans med stekt fläsk och vitsås så har du en klassisk norrlänsk delikatess.
Näringsvärde/100 g:
Energi 1550 kJ/350 kcal, Protein 21,0 g, Fett 1,1 g, Kolhydrater 64,7 g, Järn 31,0 mg.
Sådant där bröd med messmör på är farligt gott!*drool*
Nej usch och fy så äcklig! Jag gick på hypen av kola messsmör som jag blev påverkad av i en tidigare tråd, har nästan hela burken kvar och ingen jävel vill ha den får helt enkelt slänga skiten (fast att jag inte gillar att slänga produkter som går att äta *whistle* )
För att bidra till något i tråden skulle ja säga svamp. Stekta champinjonerr eller kantareller funkar till nästan all mat.
Perplexed
2007-06-06, 19:45
#0 Dom spetten köpte vi cirka 60 Paket av från en kille vi känner på Scan :D
Förjävla goda.
Okej skratta åt mig, jag vet att jag är en sisådär en miljarrrd år efter alla andra men: vitlök*drool*
Jag har alltid undvikit det i alla fall i min egen matlagning eftersom man stinker så illa efter man ätit det, men nu kommer jag definitivt föra in det på menyn igen, så galet gott som det är!:eating:
Alfred Nobel
2007-06-30, 17:38
Okej skratta åt mig, jag vet att jag är en sisådär en miljarrrd år efter alla andra men: vitlök*drool*
Jag har alltid undvikit det i alla fall i min egen matlagning eftersom man stinker så illa efter man ätit det, men nu kommer jag definitivt föra in det på menyn igen, så galet gott som det är!:eating:
Definitivt, vitlök kan användas som både snacks om man tillagar dom ordentligt men den trivs nog bäst som smaksättare på matlagning!
Något som bör testas:
- Vitlök (mängder :Virro)
- Champinjoner
- Vinäger
- Salt (efter behag)
- Dill
Skär champinjonerna i skivor alternativt finhackad och sen gör du en marinad av vitlöken, dill, vinäger och salt. Sen geggar du ihopp de, låter de stå i kylen ett tag och käka som en förrat på antingen smörgås eller bara med sked (föredrar alternativ 2, sked) haha! Min favorit now days!
Det låter :thumbup: *drool*
Wikner89
2007-06-30, 20:14
färsk tortellini. Kan användas som tillbehör till allt eller bara ätas med lite grönsaker till.
Ansjovis!
Så himla underskattat.
*Mixa en burk ansjovis och du har en perfekt salladsdressing till tonfisksalladen.
*Supergott att blanda i köttfärsbiffarna.
*Skär ansjovis i finfördelade bitar och ha på salladen.
*Lägg ett par fileér på ett magert stekt kött - förhöjer smaken enormt.
*Häll i köttgrytan, kalops t ex. Ha i lite på slutet
*ENBART ansjovis på knäckemacka
MED MERA!
Ansjovis!
Så himla underskattat.
*Mixa en burk ansjovis och du har en perfekt salladsdressing till tonfisksalladen.
*Supergott att blanda i köttfärsbiffarna.
*Skär ansjovis i finfördelade bitar och ha på salladen.
*Lägg ett par fileér på ett magert stekt kött - förhöjer smaken enormt.
*Häll i köttgrytan, kalops t ex. Ha i lite på slutet
*ENBART ansjovis på knäckemacka
MED MERA!
Men ansjovis har så väldigt stark och salt smak, men Jansons frestelse är en favorit. :)
Men ansjovis har så väldigt stark och salt smak, men Jansons frestelse är en favorit. :)
Åhhh......janssons...måste fixa det en dag...går ju utmärkt att köra mjölk istället för grädde för att få den lite nyttigare...brukar dunka i en burk tonfisk också...smaskigt!
Ostsås.
Jag använde först Norrmejeriers, men nu sist köpte jag Keldas och den var också helt okej, även om jag nog tycker Norrmejeriers var snäppet godare.
Alfred Nobel
2007-07-02, 12:32
Vit sparris i konserv :)
Per 100g
Energi: 18.8kcal
Protein: 2.1g
Kolhydrater: 1g
Fett: 0.7g
Stööört gott under deff och billigt. Funkar till det mesta.
tntballe
2007-07-02, 12:44
spiskummin, till riset
http://images.ciao.com/ide/images/products/normal/557/Lidl_Linessa_vital_active_Light_Tomaten_Ketchup__2 254557.jpg
Hittade en sockerfri ketchup på Lidhl idag. Smakar toppen.
86% tomater. Sötningsmedel såklart.
Näringsvärde per 100g:
Kcal 34.5
Protein 1.3
Kolhydrater 7.1
Fett 0.1
Kostade 7.90:- för en flaska på 500g....
fyrkantig_rondell
2007-07-03, 19:50
http://images.ciao.com/ide/images/products/normal/557/Lidl_Linessa_vital_active_Light_Tomaten_Ketchup__2 254557.jpg
Hittade en sockerfri ketchup på Lidhl idag. Smakar toppen.
86% tomater. Sötningsmedel såklart.
*skriver ner på inköpslistan...*
Inte ingredienser per se men ändå värda att uppmärksammas:
1. Kanelrosor, Polarkraft. Ett alternativ för kanelgiffelmissbrukare? Riktigt goda och bra konsistens. De första är 280 och de senare är 360kcal/100g. 7,5g protein.
2. Fruktkvarg, Danone. Finns i diverse frukt- och bärsmaker men godast är "Stracciatella" med chokladbitar *drool*
Jag tror att näringsvärdet är ~230kcal och 16g protein per 200g-förpackning.
mystic[-_-]
2007-07-04, 07:31
Knorr's Pasta och Pizza krydda
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.