Visa fullständig version : Din senast NY-UPPTÄCKTA bra ingrediens eller matvara?
Hur förvarar du kakorna för att de ska förbli "färska" om du käkar så sällan? Låter som att den sista kakan i lådan blir en anings... torr? ;)
Eddie Vedder
2012-06-11, 15:44
Hur förvarar du kakorna för att de ska förbli "färska" om du käkar så sällan? Låter som att den sista kakan i lådan blir en anings... torr? ;)
Människan skapade inte mjöl, socker och transfetter för intet. :D Nej men skämt åsido, kakor och godis står sig helt sanslöst bra. Jag har ätit gifflar som gått ut sedan år tillbaka.
Åt en chokladkaka från 1988 en gång, smakade helt ok så ja, onyttigheter funkar länge!
Frågan var ju dock inte huruvida det gick att äta rent tekniskt, utan snarare att de blir torra/hårda/på andra sätt mindre aptitliga :) Har själv ätit och druckit en mängd olika saker som passerat sitt bäst före datum, men det är oftast saker som det inte kan bli torra, typ pulver/havregryn och så vidare.
En 1 års gammal kanelbulle lär ju säkert gå att få i sig, men är den inte rätt torr då?
Blomkålsris! Ätit det fyra dagar i rad nu, haha. Grymt enkelt och bra när man tröttnat på blomkål/broccoli i deff-tider.
Blomkålsris! Ätit det fyra dagar i rad nu, haha. Grymt enkelt och bra när man tröttnat på blomkål/broccoli i deff-tider.
Blomkålsris är skit bra! riktigt bra komplement till ris. Funkar bra att köra stekts "ris" rätter med osv
Eddie Vedder
2012-06-12, 09:24
Frågan var ju dock inte huruvida det gick att äta rent tekniskt, utan snarare att de blir torra/hårda/på andra sätt mindre aptitliga :) Har själv ätit och druckit en mängd olika saker som passerat sitt bäst före datum, men det är oftast saker som det inte kan bli torra, typ pulver/havregryn och så vidare.
En 1 års gammal kanelbulle lär ju säkert gå att få i sig, men är den inte rätt torr då?
Nej det smakar bra faktiskt. Och särskilt torra kakor. Det enda jag vet som smakat illa var riktigt gamla havrekakor för där hade fettet härsknat. Det var väl tyvärr kakor av bra kvalitet, sån mat har ju en tendens att bli dålig med tiden. :D
bear.flowertwig
2012-06-12, 11:41
Åt en chokladkaka från 1988 en gång, smakade helt ok så ja, onyttigheter funkar länge!
Det gjorde jag också 1988.
;)
http://www.nestlediet.com.au/images/vanilla.jpg
Per 100g:
Protein: 4.7g
Kolhydrat: 4.9g
Fett: angivs till "less than 0.15g"
Vansinnigt god, fyllig och krämig smak. Inte bara med tanke på näringsvärdena, utan även jämfört med fetare yoghurts. Asnajs. Vaniljen är en klar favorit men passionsfrukten är också riktigt bra. Misstänker att mixed berries kommer vara grym men det är en ny produkt så jag har inte hunnit hitta den.
Vet dock inte om den lanserats i Sverige.
Inge Enveten
2012-06-12, 13:59
den här är episk. Jag har iofs inte käkat ketchup på över ett år men jag tyckte det smakade som förväntat och som jag minns att ketchup ska smaka. 45 kcal per 100 g.
http://www.felix.se/wp-content/uploads/2012/05/Flaska_stevia2-229x600.jpg
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/p480x480/533356_328415493895149_244019882334711_770068_1406 177059_n.jpg
http://missmantyniemi.blogg.se/images/2012/dsc07893_202692798.jpg
25 spänn, godare än Ben&Jerry och deras snikna "betala för namnet" skitpriser.
Jag sitter med en sån här i handen just nu och riktigt besviken. Den är inte i närheten av B&J. Faktum är att den snarare är ganska äcklig. Vaniljen är godkänd utan att ta några pluspoäng men det är kakdegen som drar ner betyget. Får hård i konsistensen och på tok för sötsliskig. Rekommenderas inte!
Däremot håller jag med om att B&J är på tok för dyra.
Det gjorde jag också 1988.
;)
Som ungjävel som inte ens var född då kändes det som att inte mer behövdes skrivas, men det var alltså 2006-2007 någon gång det hände mig ;)
Eddie Vedder
2012-06-13, 09:51
Euroshoppers mjölkchoklad och Eursoshoppers mjölkchoklad med hasselnötter. Riktigt bra! Jag kan i ärlighetens namn inte säga vilket som vinner mellan Euroshopper och Marabou här. Förvånansvärt hög klass och skamligt billiga.
Har inte tittat i affären men nu kanske de heter ICA Basic som övriga Euroshopperprodukter.
89604
89605
Gula linser! I köttfärsås, köttgryta eller linssallad, hur gott som helst!
Gurkyngel
2012-06-13, 11:36
Är de som röda linser? Dvs går att koka på 10-15 min eller behöver de blötläggas över natten som gröna linser?
AnonymNinja
2012-06-13, 12:11
Euroshoppers mjölkchoklad och Eursoshoppers mjölkchoklad med hasselnötter. Riktigt bra! Jag kan i ärlighetens namn inte säga vilket som vinner mellan Euroshopper och Marabou här. Förvånansvärt hög klass och skamligt billiga.
Har inte tittat i affären men nu kanske de heter ICA Basic som övriga Euroshopperprodukter.
89604
89605
Tycker euroshopper smakar bättre, sen är det ju också ett plus att dom bara kostar 6 kr/st *drool*:hbang:
Är de som röda linser? Dvs går att koka på 10-15 min eller behöver de blötläggas över natten som gröna linser?
Ingen blötläggning, ingen förkokning, inget trassel och smaken är jag helt frälst på! På 10 minuter ungefär är de kokta, hur smidigt som helst!
Jag gjorde misstaget att koka linserna innan jag hade ner dem i köttfärssåsen så de försvann fullständigt, men smaken fanns ju där. Men nu har jag lärt mig det i alla fall, ingen förkokning :)
Gurkyngel
2012-06-13, 13:29
Ingen blötläggning, ingen förkokning, inget trassel och smaken är jag helt frälst på! På 10 minuter ungefär är de kokta, hur smidigt som helst!
Jag gjorde misstaget att koka linserna innan jag hade ner dem i köttfärssåsen så de försvann fullständigt, men smaken fanns ju där. Men nu har jag lärt mig det i alla fall, ingen förkokning :)
Härligt! Gillar mat som blir färdiga snabbt ;) Finns de i vanliga matbutiker?
Känner igen den där "överkokningen". Har gjort detsamma med röda linser i tomatsås, man får lära sig av sina misstag :)
Härligt! Gillar mat som blir färdiga snabbt ;) Finns de i vanliga matbutiker?
Känner igen den där "överkokningen". Har gjort detsamma med röda linser i tomatsås, man får lära sig av sina misstag :)
Om jag inte missminner mig köpte jag våra på City Gross, så de borde väl finnas överallt? Vi handlar nästan bara där eller på ICA, så en av de två måste det finnas i. :)
Jag har nog tänkt göra hummus nån gång för jag hittade en burk tahini längst bak i skafferiet :)
machine gun
2012-06-13, 18:22
Gröna linser behöver inte blötläggas, men de har lite längre koktid, ca 20 min.
Jag sitter med en sån här i handen just nu och riktigt besviken. Den är inte i närheten av B&J. Faktum är att den snarare är ganska äcklig. Vaniljen är godkänd utan att ta några pluspoäng men det är kakdegen som drar ner betyget. Får hård i konsistensen och på tok för sötsliskig. Rekommenderas inte!
Däremot håller jag med om att B&J är på tok för dyra.
Konstigt, tycker själv att det är kakdegen som är det goda :) Den ska stå framme i ca 10 minuter för bästa konsistens.
Smaken är ju dock som bekant, delad.
Vet många andra som tycker smakerna är supergoda.
vicarious
2012-06-13, 19:10
89604
89605
+1, de där är faktiskt förvånansvärt bra. Vad betalade du? Minns att vi brukade gå till ICA-butiken nära skolan när man gick i gymnasiet i köpa såna där chokladkakor. Vi betalade 3.90kr eller 4.90kr per 100g kaka. Detta var iofs 5-6 år sedan.
https://lh3.googleusercontent.com/-azwver7QtSc/T9jhgDu2VPI/AAAAAAAAAww/fOs65Wzv5zo/s640/bild%2520%25282%2529.JPG
Körsbärssylt - den absolut godaste jag hittat hittills.
Eddie Vedder
2012-06-14, 14:42
Tycker euroshopper smakar bättre, sen är det ju också ett plus att dom bara kostar 6 kr/st *drool*:hbang:
+1, de där är faktiskt förvånansvärt bra. Vad betalade du? Minns att vi brukade gå till ICA-butiken nära skolan när man gick i gymnasiet i köpa såna där chokladkakor. Vi betalade 3.90kr eller 4.90kr per 100g kaka. Detta var iofs 5-6 år sedan.
Ja riktigt goda. Igår åt jag vanlig Marabou igen och det kan vara så att Euroshopperkakorna är lite färskare men om inte så är de bannemig godare. Priset var 4:90 tror jag. Jag är hos föräldrarna nu och det var farsan som hade köpt hem. Men jag tror han sa 4:90.
Körsbärssylt - den absolut godaste jag hittat hittills.
Såg god ut! Vart köpte du den?
89604
Är inte dom hårdare än Marabous?
Eddie Vedder
2012-06-14, 15:59
Är inte dom hårdare än Marabous?
Jag upplevde det inte så. Men det kan som sagt ha varit en gammal Marabou. Jag tog det sista i en öppnad och det kan ha varit mindre färskt. En rättvis jämförelse är naturligtvis två helt nyöppnade. :)
Såg god ut! Vart köpte du den?
Den hittade jag på Willys.
Razorman
2012-06-14, 18:11
Hittade denna godingen på Lidl, första gången jag ser lax med så låg fetthalt, 1.5% fett , 20g Protein - 95kal per 100g, väldigt fin under diet :)
Hittade denna godingen på Lidl, första gången jag ser lax med så låg fetthalt, 1.5% fett , 20g Protein - 95kal per 100g, väldigt fin under diet :)
Är dock inte riktig lax, fast god är den.
89604
89605
Haha, ja löjligt goda och löjligt billiga :D.
Har för övrigt inte sett till dig på Ekeby på ett tag. Åkt hem?
Razorman
2012-06-14, 19:26
Är dock inte riktig lax, fast god är den.
Varför är det inte riktig lax ?
Varför är det inte riktig lax ?
Lax är Salmon Salar
Den där är Chumlax (även kallad hundlax)
vicarious
2012-06-14, 19:34
Det är väl "riktig lax" men inte den lax som alla är vana vid kanske. Chumlaxen är billig eftersom det finns så mycket av den, än iaf.
Jag tycker inte den går att jämföra med fullfet lax. Tyckte rent av den var ganska äcklig.
Eddie Vedder
2012-06-15, 08:26
Har för övrigt inte sett till dig på Ekeby på ett tag. Åkt hem?
Ja jag i är på besök hos morsan och farsan nu. Därav de olika testernas frekvens. :)
Ja jag i är på besök hos morsan och farsan nu. Därav de olika testernas frekvens. :)
Haha, då förstår jag:D
http://resources0.news.com.au/images/2012/05/11/1226353/109896-aeroshot-chocolate.jpg
Beställde just hem dessa, får väl se vad det är för kul.... :)
ALL the taste of chocolate without any of the calories? It sounds too good to be true, but one Harvard University professor has made it happen.
Biomechanical engineer David Edwards has launched AeroShot Chocolate, an inhaler which provides the taste of chocolate in breathable form.
Read more: http://www.news.com.au/entertainment/restaurants-bars/chocolate-without-calories-its-finally-arrived/story-fn93ypt9-1226353111364#ixzz1xzi1YqzE
Jokester
2012-06-16, 23:33
Jag upplevde det inte så. Men det kan som sagt ha varit en gammal Marabou. Jag tog det sista i en öppnad och det kan ha varit mindre färskt. En rättvis jämförelse är naturligtvis två helt nyöppnade. :)
Hur mäter de sig med fantastiskt euforiskt goda Fazers chokladkakor?
http://resources0.news.com.au/images/2012/05/11/1226353/109896-aeroshot-chocolate.jpg
Beställde just hem dessa, får väl se vad det är för kul.... :)
ALL the taste of chocolate without any of the calories? It sounds too good to be true, but one Harvard University professor has made it happen.
Biomechanical engineer David Edwards has launched AeroShot Chocolate, an inhaler which provides the taste of chocolate in breathable form.
Read more: http://www.news.com.au/entertainment/restaurants-bars/chocolate-without-calories-its-finally-arrived/story-fn93ypt9-1226353111364#ixzz1xzi1YqzE
Vill inte göra dig besviken men en sån räcker 7 inandningar. De är helt ok goda men dyra som fan
Eddie Vedder
2012-06-19, 07:21
Hur mäter de sig med fantastiskt euforiskt goda Fazers chokladkakor?
De står sig bra i den konkurrensen också. Längre bakåt i den här tråden har jag testat Fazers också.
On topic: Testade Ballerina marängsviss igår men det var en besvikelse.
GB Gräddglass 88:an 0.5 L - 4.5/5 av mig. Helt klart över förväntan, jag tycker den är den godaste hittills som jag smakat. Hur gott som helst med vanilj+chokladglass, och krokanten höjer det verkligen till en ny nivå, ger en riktigt bra smak. Positivt överraskad!
Köpt 5 smaker som jag inte smakat hittills, som kommer recenseras eftersom :)
exevision
2012-06-19, 12:44
Frysta grönsaker. Perfekt som lunch på jobbet. Någon proteinkälla och in i micron. Så lätt och bra.
ChrisDEFC
2012-06-19, 15:27
Sen rekommenderar LIDL att den ska stå framme i rumstemp i ca 10 minuter för att den ska bli perfekt smarrig.
Jag brukar försöka äta rakt ur frysen och då är den stenhård, har böjt sönder ett par skedar på det (ivrig) så är säkert riktigt mycket godare lite mera ljummen :D
Lite sen men jag har själv böjt sönder några skedar under alla mina år i glassförpakningar.
Tricket är att använda en gaffel istället. Man behöver inte trycka så hårt eller bryta så mycket utan det blir en fröjd att ta glass. Sett olika varianter, bara i denna tråd med varma skedar, köra förpackningen i micron osv. Skippa allt besvär och testa en gaffel nästa gång.
Angående euroshoppers chokladkakor så kan jag bara hålla med, underbar smak till ett jävligt lågt pris. Under bulk har jag alltid ett par liggande hemma. Går på nolltid att dra i sig en kaka ifall man legat lite får lågt på kcalintaget just den dagen och man kan dessutom njuta under tiden man äter.
Lind Excellence 90% mörk choklad.
Den smakade förvånansvärt bra! Jag gillar de sorter med hög kakaohalt där smaken är något tyngre och sitter kvar längre. Trodde den här skulle vara alldeles för bitter men det var den inte. Avnjuts bäst ihop med kaffe eller te som låter chokladen smälta i mun *drool*
GB Gräddglass 88:an 0.5 L - 4.5/5 av mig. Helt klart över förväntan, jag tycker den är den godaste hittills som jag smakat. Hur gott som helst med vanilj+chokladglass, och krokanten höjer det verkligen till en ny nivå, ger en riktigt bra smak. Positivt överraskad!
Köpt 5 smaker som jag inte smakat hittills, som kommer recenseras eftersom :)
Lakritspuck är kung :cool:
Lakritspuck är kung :cool:
Den är en av smakerna jag har i frysen, så med dom orden så ser jag verkligen fram emot att testa den! :)
exevision
2012-06-20, 14:06
Frysta grönsaker. Perfekt som lunch på jobbet. Någon proteinkälla och in i micron. Så lätt och bra.
Chilisås till detta. Oj va gott det blev.
http://img845.imageshack.us/img845/5215/bluerefresh500ml1.jpg
Detta kan vara den godaste drycken i världshistorien. Jag som inte ens har gillat energidricka fram tills nu...
Masterpan
2012-06-21, 10:58
Oregano i köttfärsåsen
Oregano i köttfärsåsen
Det bästa som finns!
Glass nummer 2 i recensionen; GB Gräddglass "Krämig Choklad" 0.5L
3.5/5. Faktiskt en väldigt god chokladglass, tycker den mäter sig minst lika bra som chokladglassen i Ben & Jerrys alt. Häagen-daz mfl., om inte snäppet vassare.
Men blir lite långtråkigt med bara chokladglass i längden, så det drar ner betygen från en 4a :)
3.5/5. Faktiskt en väldigt god chokladglass, tycker den mäter sig minst lika bra som chokladglassen i Ben & Jerrys alt. Häagen-daz mfl., om inte snäppet vassare.
Men blir lite långtråkigt med bara chokladglass i längden, så det drar ner betygen från en 4a :)
Var det den som fanns billigt på netto i veckan? Har en låda av den i frysen, sugen på att ta lite nu när du sa de...
15 kr den här veckan tydligen, har nog en eller två byttor hemma.
Var det den som fanns billigt på netto i veckan? Har en låda av den i frysen, sugen på att ta lite nu när du sa de...
15 kr den här veckan tydligen, har nog en eller två byttor hemma.
Ingen aning om jag ska vara ärlig, köpte 6 stycken 0.5 liters paket på Willys för 30 kronor, dom hade 3 för 15 där :)
Godkänd med marginal tycker jag!
Denna;
http://gb.se/wp-content/uploads/2011/03/95305_kramig_choklad-250x205.png
Ingen aning om jag ska vara ärlig, köpte 6 stycken 0.5 liters paket på Willys för 30 kronor, dom hade 3 för 15 där :)
Godkänd med marginal tycker jag!
Denna;
http://gb.se/wp-content/uploads/2011/03/95305_kramig_choklad-250x205.png
Borde väl vara samma jag har hemma då fast jag har 2 l istället?
https://www2.handla24.se/gnosjo/pc-3610-427-krmig-choklad.aspx?rtl=%3Fcatid%3D427
Vänta bara på Sandwich varianten om du nu fick med dig den också, låta den stå framme någon minut och... *drool*
Var hittade du gula linser någonstans? Jag har varit på Hemköp, Konsum och ICA kvantum, ingen har det.
Är det hälsokostbutik som gäller eller?
Borde väl vara samma jag har hemma då fast jag har 2 l istället?
https://www2.handla24.se/gnosjo/pc-3610-427-krmig-choklad.aspx?rtl=%3Fcatid%3D427
Precis, det bör det vara :) Den var god!
Vänta bara på Sandwich varianten om du nu fick med dig den också, låta den stå framme någon minut och... *drool*
Åhå, nu kan jag ju knappt vänta tills den ska ätas! :) Självklart kom den med! Får bli efter helgen då! :)
Var hittade du gula linser någonstans? Jag har varit på Hemköp, Konsum och ICA kvantum, ingen har det.
Är det hälsokostbutik som gäller eller?
Antingen City Gross Bromma eller ICA Maxi Solna, det är bara i de två butikerna jag handlar i (nästan iaf) men jag kommer inte ihåg i vilken av dem jag köpte linserna.
Antingen City Gross Bromma eller ICA Maxi Solna, det är bara i de två butikerna jag handlar i (nästan iaf) men jag kommer inte ihåg i vilken av dem jag köpte linserna.
Tack, skall kolla på City Gross i Kungens Kurva och ICA Maxi i Botkyrka då (Bor på södra sidan).
Hittade på City Gross :) Ica Maxi hade inte......
Thatsinane
2012-06-23, 13:44
Dumle snacks!
tefached
2012-06-23, 15:06
Vattenkastanjer och bambuskott på konserv sjukt gott till t.ex. kyckling och lite kalorier
machine gun
2012-06-24, 12:36
Vattenkastanjer och bambuskott på konserv sjukt gott till t.ex. kyckling och lite kalorier
Lägger till konserverade böngroddar till listan.
Gurkyngel
2012-06-24, 14:59
Lägger till konserverade böngroddar till listan.
Eller odla dina egna groddar :)
KalleTeodor
2012-06-24, 17:04
lidls kebab *drool*
Recension nummer 3, GB Gräddglass "GB Sandwich" 0.5L
2,5-3/5
Den är okej, men definitivt inte i närheten av en vanlig hederlig GB Sandwich. Tycker den smakar väldigt väldigt likt deras smak med "Krossad choklad", fast bara lite större bitar och lite mjukare.
Godkänd, men hade förväntat mig lite mer faktiskt :)
machine gun
2012-06-25, 21:35
Eller odla dina egna groddar :)
Jag gör det emellanåt, men det tar bort snabbmatsenkelheten. Alltid bra med ett alternativ. Groddar jag själv, föredrar jag att grodda gröna linser, sjukt gott.
exevision
2012-06-27, 19:59
KRAV märkt Alkoholfri ÖL!
Passade perfekt till kvällens kyckling med grönsaker *popcorn*
http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_14506/cf_1915/417665.jpg
Eddie Vedder
2012-06-30, 08:14
Morotsmarmelad från Bleckenstads gårdsbutik. Morotsmarmelad med aprikos och citron. Det är den godaste marmelad jag käkat faktiskt. Som apelsin marmelad fast lite mildare och en annan sötma. Dessutom passar rivna morötter mig i smaken mer än apelsinskalen.
Jag tror det finns morotsmarmelad i affärerna också och jag kan verkligen rekommendera det. Jag blev väldigt positivt överraskad. Käkade med Goudaost och den är ju inte så smakrik. Nu har vi Västerbottenost hemma (bakar paj i skrivande stund *drool*) så det blir intressant att testa en macka med Västerbottenost och den här marmeladen.
Morotsmarmelad från Bleckenstads gårdsbutik. Morotsmarmelad med aprikos och citron. Det är den godaste marmelad jag käkat faktiskt. Som apelsin marmelad fast lite mildare och en annan sötma. Dessutom passar rivna morötter mig i smaken mer än apelsinskalen.
Jag tror det finns morotsmarmelad i affärerna också och jag kan verkligen rekommendera det. Jag blev väldigt positivt överraskad. Käkade med Goudaost och den är ju inte så smakrik. Nu har vi Västerbottenost hemma (bakar paj i skrivande stund *drool*) så det blir intressant att testa en macka med Västerbottenost och den här marmeladen.
Om än det inte låter lika lockande som andra marmelader, så måste jag nog prova en burk. Tror du har koll på dina marmelader, så litar på dig ;)
Vad blir det för paj? Finns ingen godare ost att göra paj på!
bear.flowertwig
2012-06-30, 10:41
Vitkål! Grymt gott i wok och löjligt billigt nu.
Eddie Vedder
2012-06-30, 11:00
Om än det inte låter lika lockande som andra marmelader, så måste jag nog prova en burk. Tror du har koll på dina marmelader, så litar på dig ;)
Vad blir det för paj? Finns ingen godare ost att göra paj på!
Ja jag blev som sagt positivt överraskad. Men hatar man alla marmelader lär man ju ogilla även denna. Men en klockren marmelad.
Vilken paj jag gjorde (de är klara nu och står i kylskåpet) borde du kunna gissa tycker jag. :D
Ja jag blev som sagt positivt överraskad. Men hatar man alla marmelader lär man ju ogilla även denna. Men en klockren marmelad.
Vilken paj jag gjorde (de är klara nu och står i kylskåpet) borde du kunna gissa tycker jag. :D
Okej, tycker iallafall om dom flesta marmelader som tur är :) . Köpte en i London som var gjord på päron & vanilj, den var utsökt till vilt kött och lamm! Ska definitivt testa morotsmarmeladen om jag hittar en burk.
Hehe ja, västerbottenost-paj *popcorn* tänkte mest på fyllningen utöver osten :)
Eddie Vedder
2012-06-30, 13:17
Hehe ja, västerbottenost-paj *popcorn* tänkte mest på fyllningen utöver osten :)
Standardrecept typ. Riven Västerbottenost, vispgrädde och ägg. Och lite yoghurt.
machine gun
2012-06-30, 13:50
Standardrecept typ. Riven Västerbottenost, vispgrädde och ägg. Och lite yoghurt.
Yoghurt? Låter kontroversiellt. Här experimenterar vi hejvilt ser jag :D
Eddie Vedder
2012-06-30, 13:52
Yoghurt? Låter kontroversiellt. Här experimenterar vi hejvilt ser jag :D
Jag lever ständigt på gränsen. :D
Damonftw
2012-06-30, 22:11
http://busy-mommy.com/wp-content/uploads/2009/06/jello-1024x731.jpg
Jello! Bara 10kcal/portion och en portion är ca 5dl! :D
Vet någon vart man kan hitta detta?
Såg den på ica maxi, typ vid burkmaten och Jalapenon etc.
Damonftw
2012-06-30, 22:22
Såg den på ica maxi, typ vid burkmaten och Jalapenon etc.
Sweet. Googlade nyss och det ska tydligen finnas på City Gross "internationella hylla". 10 kcal för jell-o är awesome! :D
Varför inte göra egen med typ gelatin + fun light / cola zero eller liknande? lär vara betydligt billigare.
Okej, tycker iallafall om dom flesta marmelader som tur är :) . Köpte en i London som var gjord på päron & vanilj, den var utsökt till vilt kött och lamm! Ska definitivt testa morotsmarmeladen om jag hittar en burk.
Päron och ingefära är också bra. En stor fördel om man gillar ingefära är att man får en bit ingefära per burk att gnaga på då man stoppar ner en bit i varje burk och låter den ligga och dra. Man kokar alltså inte ingefäran med marmeladen.
Finns på Ica stop i Täby
Gurkyngel
2012-07-02, 16:15
Jag gör det emellanåt, men det tar bort snabbmatsenkelheten. Alltid bra med ett alternativ. Groddar jag själv, föredrar jag att grodda gröna linser, sjukt gott.
Jag brukar grodda mungbönor och ser alltid till att ha en ladding i kylen och en på G så för mig blir det lika snabbmatsenkelt som konserverade :)
Har aldrig groddat något annat men är sugen på att prova. Gröna linser kanske får bli test nr 1? Man gör väl på samma sätt?
Vitkål! Grymt gott i wok och löjligt billigt nu.
+1. Mumsfilibabba!
Om man skär i riktigt tunna strimlor och wookar lite snabbt kan man låtsas att det är nudlar :) också väldigt gott att äta rått och mättar riktigt bra :)
Lychgate
2012-07-02, 16:16
Kycklinglever! :hbang:
Lite mycket strul med ungnöt, kycklinglever är redan i lagom stora bitar för sig själva.
ICA MAXIs sallad i lösvikt, babyspenat och andra goda sorter.
GB Gräddglass 0.5L "Lakritspuck"
4/5.
Riktigt god tycker jag. Tycker att lakritsen bryter fram lagomt mycket, och tar inte över smaken av vaniljen heller. Salt och sött går oftast ihop :)
Enda nackdelen är att man måste ta sig in en bit innan man når lakritsen. Får 4 eftersom den inte riktigt är bättre än 88an (4,5) hittills enligt mig.
Fishtank
2012-07-03, 21:26
88an är helt magisk faktiskt.
Riktigt bra för en halvlitersförpackning för 10 kronor.
88an är helt magisk faktiskt.
Riktigt bra för en halvlitersförpackning för 10 kronor.
Håller med! Blev väldigt överraskad att den var så god. Tvivlar på att någon av dom resterande jag har kvar att smaka kommer slå den faktiskt.
Eddie Vedder
2012-07-04, 06:38
Marabou sensation - Strawberry Cheesecake
90121
"Sensations"-erien har riktiga guldkorn och även om den här kanske placerar sig lägst av dem så var den ändå grymt god. Sån där jordgubbskräm som man brukar ha på mjukglass inuti. Och så något cheesecakeaktigt. :) God.
Pretorian
2012-07-04, 07:15
Sötpotatis:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-07-04%2008%2014%2025.jpg
Steker den riven på svag värme tillsammans med lite lök, vitlök och smör:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-07-04%2008%2014%2027.jpg
Sockerfri choklad! Nån som testat olika varianter? Hittade nyss wawel 70% sugar free och blev helt överlycklig!
Sockerfri choklad! Nån som testat olika varianter? Hittade nyss wawel 70% sugar free och blev helt överlycklig!
Inte sett, länk?
Vart hittade du den?
Sötpotatis:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-07-04%2008%2014%2025.jpg
Steker den riven på svag värme tillsammans med lite lök, vitlök och smör:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-07-04%2008%2014%2027.jpg
+1 så jävla gott. Fungerar även utmärkt med vanlig potatis eller rödbeta!
Inte sett, länk?
Vart hittade du den?
Fanns på ica. Tog en stund innan jag hittade den dock.. stod å läste näringsinnehåll på mörk choklad när jag såg den gömd i en liten låda längst ner på hyllan.
http://www.universaltrade.co.nz/shop/Sugar+Free+Lines/Wawel+Sugar+Free+Chocolates+80g.html
Lallerstedts såser för sallad. Mkt nice grejer :)
krubkungen
2012-07-04, 22:19
Fanns på ica. Tog en stund innan jag hittade den dock.. stod å läste näringsinnehåll på mörk choklad när jag såg den gömd i en liten låda längst ner på hyllan.
http://www.universaltrade.co.nz/shop/Sugar+Free+Lines/Wawel+Sugar+Free+Chocolates+80g.html
Ica vart? Ica maxi?
Ica vart? Ica maxi?
Mindre ica-butik i Trollhättan. Så bör garanterat finnas i maxi-butiker.
krille93
2012-07-05, 09:03
Mindre ica-butik i Trollhättan. Så bör garanterat finnas i maxi-butiker.
Näringsvärde på en sån? *drool*
Och nu till avgöraren: hur smakar det? :)
OneManArmy
2012-07-05, 10:04
Finns på ÖoB här i Hudiksvall.
Men näringsvärdet är väl ungefär som vanlig choklad? bara en sjukt stor mängt socker alkoholer.
Du blev inte lite.. gasig efter en? :P
Näringsvärde på en sån? *drool*
495kcal
10,3g protein
29,1g carbs
40,9g fett
Och nu till avgöraren: hur smakar det? :)
Just den mörka varianten som jag köpte smakade precis som vilken annan mörk choklad som helst. God alltså :)
Finns på ÖoB här i Hudiksvall.
Men näringsvärdet är väl ungefär som vanlig choklad? bara en sjukt stor mängt socker alkoholer.
Du blev inte lite.. gasig efter en? :P
Faktiskt inte. Förväntade mig något laxerande effekt pga sötningsmedlen men det hände inget ovanligt på den fronten. Jag åt ca en och en halv kaka (ca 140g).
495kcal
10,3g protein
29,1g carbs
40,9g fett
Just den mörka varianten som jag köpte smakade precis som vilken annan mörk choklad som helst. God alltså :)
Faktiskt inte. Förväntade mig något laxerande effekt pga sötningsmedlen men det hände inget ovanligt på den fronten. Jag åt ca en och en halv kaka (ca 140g).
Låter bra!
Undrar hur näringsvärdet är på mjölkchokladen på 70% :)
Sitter nu och knaprar på cloettas mjölkchoklad utan tillsatt socker. Smakar som marabou. :)
Håller med! Blev väldigt överraskad att den var så god. Tvivlar på att någon av dom resterande jag har kvar att smaka kommer slå den faktiskt.
Provade Nogger och 88:an igår. Nogger var lite godare än 88:an enligt mig.
Nogger 4,5/5
88:an 4/5
Dock är jag väldigt svag för nougat :D
Gurkyngel
2012-07-06, 07:54
Lakritspulver. Gott. Punkt.
GB Gräddglass 0.5L "Gammeldags vanilj" samt "Jordgubb".
2,5-3/5 på Gammeldags vanilj. Smakar helt okej, men inte något utöver det vanliga. Hade nästan förväntat mig lite mer krämighet eller skarpare vaniljsmak, men blev lite besviken. Inte dålig, men inte jättebra. Godkänd.
4/5 på Jordgubb. Lite barnslig glass, men ack så god *drool* . Massor med jordgubbssås som gifter sig perfekt med vaniljglassen, men ändå inte tar över för mycket. Rätt så söt, men det gillar jag! Hade faktiskt inte förväntat mig den så här god, riktigt smarrig!
Färdig grillad strimlad kyckling på Willys :>
isterbuk
2012-07-06, 20:59
Färdig grillad strimlad kyckling på Willys :>
Nice, är det strimlat kycklingbröst? Vilket märke är det?
aldoschadewitz
2012-07-10, 21:11
vart kan man hitta lakritspulver? vanliga mataffärer?
vart kan man hitta lakritspulver? vanliga mataffärer?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5863448&postcount=1984
Wild Chips!
Köpte det i konsum idag och jävlar va det var gott.
Torkat kött som är som "chips"
40g var det bara men räckte väldigt länge.
En påse är 120 kalorier och 21g Protein och 0.1g carbs
http://cdn.publishdev.se/cdn/5-2/2262298/images/2011/jordgubbe_sap_91168240_138254350.jpg
Blir en heeeel del pengar på jordgubbar i veckan just nu!
Wild Chips!
Köpte det i konsum idag och jävlar va det var gott.
Torkat kött som är som "chips"
40g var det bara men räckte väldigt länge.
En påse är 120 kalorier och 21g Protein och 0.1g carbs
Jääävlar, fina stats de. Smakar de som beef jerky? ;)
Jääävlar, fina stats de. Smakar de som beef jerky? ;)
Långt ifrån beef jerky, då detta görs på ren, älg och hjort-kött. Betydligt vildare i sin smak, och godare enligt mig :) Har du ätit bra vilt-kött så vet du vad du har att förvänta dig =) Finns inte mycket som är godare!
krille93
2012-07-11, 10:52
Någon som hittat tortillabröd som det inte är så mycket kcal i? 195 kcal för 1 bröd är löjligt :o
Fishtank
2012-07-11, 14:35
Hur stora tortillabröd har du hittat då?
Mitt bidrag är den här iaf.
Bra makron men lite bättre styrka hade varit bra
http://img.tapatalk.com/d56474a9-8154-1400.jpg
Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2
vicarious
2012-07-11, 14:55
Köpte en Sodastreamer förra veckan. Kan väl inte klassas som ingrediens direkt men jag har redan haft mycket glädje av den. Skönt att slippa bära hem läsk/mineralvatten och att blanda aminosyror & PWO med kolsyrat vatten gör det godare :)
Det jag tycker är tråkigt är att utbudet av light-koncentrat är dåligt. Bara hittat Cola Zero-koncentrat än så länge. Någon som vet om det finns andra smaker och var man kan hitta dessa? Går ju alltid blanda Fun Light med kolsyrat vatten iofs.
abstract
2012-07-11, 15:44
Hur stora tortillabröd har du hittat då?
Santa Marias "vanliga" ligger på det styck.
380g/6st = ca 60g st. 310kcal/100g.
krille93
2012-07-11, 15:48
Santa Marias "vanliga" ligger på det styck.
380g/6st = ca 60g st. 310kcal/100g.
Japp, helt jävla sjukt, någon som har ngt tips? *gah!*
Magnus N
2012-07-11, 16:11
Kör med liba/lazizbröd istället, blir ungefär samma kcal/bröd men de är betydligt större :)
ca 90gr per bröd med 230-240 kcal/100gr
OneManArmy
2012-07-11, 16:17
ÖoB säljer 30cm tortillas som väger typ 100g styck :P
krille93
2012-07-11, 16:34
ÖoB säljer 30cm tortillas som väger typ 100g styck :P
Letar efter lite mer kalsnålt som man kan ha, kanske någon som vet ett recept på egna man kan göra som e kcalsnålare? Lär ju inte smaka likadant men ialafall? *cupid*
Magnus N
2012-07-11, 16:37
Letar efter lite mer kalsnålt som man kan ha, kanske någon som vet ett recept på egna man kan göra som e kcalsnålare? Lär ju inte smaka likadant men ialafall? *cupid*
Ta isbergssalladsblad och använd dem som wrap, kan inte bli mer energifattigt :D
OneManArmy
2012-07-11, 16:37
Hmm allt bröd har ju i stort sett liknande kcal innehåll.
Det man kan göra är en omelett som "bröd".
Blir också gött men inte direkt samma smak som pizza.
Lychgate
2012-07-11, 17:01
Äggvita + Pofiber brukar jag göra wraps av. Cirkus 10g pofiber per 100g äggvita. 75kcal/100g för fibret och 40kcal/100g för vitan. Släng i lite kryddor för smak.
isterbuk
2012-07-11, 19:17
Fishtank: Måste bara hålla med om att västans ekologiska 10% ost är riktigt grym för att ha så låg fettprocent, väldigt len och krämig. Inge skosula där inte! :)
Fishtank
2012-07-11, 19:39
Skulle bara varit mer lagrad.
Helt okej som gratängost osv däremot.
brodernyberg
2012-07-11, 20:04
Köpte en Sodastreamer förra veckan. Kan väl inte klassas som ingrediens direkt men jag har redan haft mycket glädje av den. Skönt att slippa bära hem läsk/mineralvatten och att blanda aminosyror & PWO med kolsyrat vatten gör det godare :)
Det jag tycker är tråkigt är att utbudet av light-koncentrat är dåligt. Bara hittat Cola Zero-koncentrat än så länge. Någon som vet om det finns andra smaker och var man kan hitta dessa? Går ju alltid blanda Fun Light med kolsyrat vatten iofs.
Håller med om att utbudet av koncentrat är dåligt, men som substitut tycker jag lightsaft-koncentrat fungerar alldeles utmärkt.
Äggvita + Pofiber brukar jag göra wraps av. Cirkus 10g pofiber per 100g äggvita. 75kcal/100g för fibret och 40kcal/100g för vitan. Släng i lite kryddor för smak.
Vad är profiber? Kan du länka bild på denna vara? Skulle du kunna beskriva receptet närmare vore jag även tacksam!
Gurkyngel
2012-07-12, 04:04
Vad är profiber? Kan du länka bild på denna vara? Skulle du kunna beskriva receptet närmare vore jag även tacksam!
Pofiber är en mjölliknande produkt som används för att fiberberika glutenfria degar. Finns alltså vid de glutenfria varorna i butiken. Ganska billigt och typ nada kcal.
Kolla här: http://www.semperglutenfritt.se/glutenfria-produkter/mixer/pofiber
Mannagrynsgröt som stått i kylen över natten med sylt, det blir som mannafrutti!!
http://www.siba.se/Archive/SE/6/sea6705_1.jpg
Smakar som Cuba Cola ungefär. En minimal skillnad från Coca Cola Zero. :)
Feelgood
2012-07-13, 12:03
http://thesweetroad.com/wp-content/uploads/2012/03/IMG_7252-682x1024.jpg
Kostade runt 10kr, och var enligt mig helt okey att steka på utan fett.
Näringsvärderna står ej på flaskan men hittade dem på en tysk sida :
***NÄHRWERTE***
100 g Backmischung enthalten durchschnittlich:
347 kcal
11 g Eiweiß
70 g Kohlenhydrate
2,6 g Fett
Helt klart värt o mycket kolhydrater för den som gillar det:D
abstract
2012-07-15, 13:08
This. Drog på med lite roliga grejjor när jag beställde Oat Fiber från Netrition.com, och slängde in en av varje smak av Kays Proteinflingor. Så galet goda, alla smakerna. Satt och åt dem direkt ut förpackningen på slutet. Bästa "chipsen", fosho´!
35g (serving) innehåller runt 100kcal varav 9g protein. Helt ok, considering.
http://www.strosselannat.se/shop/thumbnails/shop/15315/art15/h3654/4963654-origpic-8831be.jpg_0_0_100_100_200_266_75.jpg
Körsbärsessence!
Så ohyggligt gott i kvarg blandat med lite yoghurt och några körsbär samt solrosfrön på toppen.
Gurkyngel
2012-07-15, 16:36
http://www.strosselannat.se/shop/thumbnails/shop/15315/art15/h3654/4963654-origpic-8831be.jpg_0_0_100_100_200_266_75.jpg
Körsbärsessence!
Så ohyggligt gott i kvarg blandat med lite yoghurt och några körsbär samt solrosfrön på toppen.
Åh kära nån *cupid* var köpa denna?
isterbuk
2012-07-15, 16:56
Vet inte vart den flaskan är köpt, men prova kika på borgarby kryddgård (tror jag det heter) de har väldigt mycket kryddor och essenser, helt okej priser och snabba leveranser. Har bara positiva erfarenheter därifrån!
Gurkyngel
2012-07-15, 19:32
Vet inte vart den flaskan är köpt, men prova kika på borgarby kryddgård (tror jag det heter) de har väldigt mycket kryddor och essenser, helt okej priser och snabba leveranser. Har bara positiva erfarenheter därifrån!
Jag har också väldigt bra erfarenheter av dem men tyvär verkar de inte ha någon körsbärsarom... :(
Fick syn på sådan häromdagen när jag sökte efter annat, vart också bra sugen.
Här finns den: http://sockerflinga.se/products-page/essencer-och-aromer/korsbar/
Godfella
2012-07-16, 22:19
Älgkött!
Älgkött!*drool*
Burgare på älgfärs.. AAAAAAAAAAHEHHAHHAH
Inhandlad på http://www.strosselannat.se/essencer/ :)
Godfella
2012-07-17, 11:33
*drool*
MmmMMmMmMMMMmMMMMMMM! Åt det första gången när jag var 12 eller något. Hittade massor med älg i köttdisken igår, och tänkte varför inte? Jag dog!
krille93
2012-07-17, 13:18
*drool*
Sjukt sugen på att testa! Vad är det för fett% i älgfärs? Och vad använder ni för ingridigenser ? :) ägg,kryddor,ströbröd eller dylikt?? :) aldrig smakat älgfärs :o
Typ 1-1.8% i älgfärs.
Jag kör oftast bara med salt och vit- och svartpeppar, ibland chili också. Mer behövs inte. Förstör det inte med att köra ner ägg och ströbröd. :(
bear.flowertwig
2012-07-17, 13:50
Blir det inte väldigt torrt? Bra burgarfärs brukar ju rekommenderas att köra på lite fetare kött, typ högrev mm. Älgfärs + fet nöt kan jag tänka mig att det är riktigt gott.
Blir det inte väldigt torrt? Bra burgarfärs brukar ju rekommenderas att köra på lite fetare kött, typ högrev mm. Älgfärs + fet nöt kan jag tänka mig att det är riktigt gott.Det blir ju inte direkt som en burgare på högrev då det sprutar fett över hela köket, men torrt skulle jag verkligen inte säga. Det beror på hur duktig man är i köket. ;)
Steka snabbt för att ge färg och sedan in i ugnen så blir det bra.
Eddie Vedder
2012-07-17, 15:20
Marabou Maräng & Nöt. Den var god, gillar man "Rocky road" så kommer man gilla den här. Dock är det väldigt mycket smak av vanlig mjölkchoklad så jag skulle inte kalla den prisvärd. :) Dessutom finns den inte i större storlek än bildens.
90511
köpte hem en tub med messmör eftersom jag inte ätit det sen jag var liten och upptäckte att det var värry gött på rostat bröd (fiberkusar). pimpade dom en morgon med ICAs jalapenos - vansinnigt god kombo enligt mig.
sen kan jag även tipsa om sriracha chilisås (fler som gjort). den med tuppen på framsidan och grön kork. vill slå ett extra slag för den, räcker hur länge som helst och har räddat många smaklösa måltider :cool:
ett annat tips för dom som äter kokt ägg är knorrs kött&grillkrydda, sjuuukt nice :hbang:
krubkungen
2012-07-23, 22:03
Gazpacho, det var riktigt gott.
Marabou Maräng & Nöt. Den var god, gillar man "Rocky road" så kommer man gilla den här. Dock är det väldigt mycket smak av vanlig mjölkchoklad så jag skulle inte kalla den prisvärd. :) Dessutom finns den inte i större storlek än bildens.
90511
Fortfarande hos päronen Eddie? :D
Gurkyngel
2012-07-24, 04:19
köpte hem en tub med messmör eftersom jag inte ätit det sen jag var liten och upptäckte att det var värry gött på rostat bröd (fiberkusar). pimpade dom en morgon med ICAs jalapenos - vansinnigt god kombo enligt mig.
sen kan jag även tipsa om sriracha chilisås (fler som gjort). den med tuppen på framsidan och grön kork. vill slå ett extra slag för den, räcker hur länge som helst och har räddat många smaklösa måltider :cool:
ett annat tips för dom som äter kokt ägg är knorrs kött&grillkrydda, sjuuukt nice :hbang:
Alltså +1 på messmöret!!! Även för mig en nyupptäckt barndomsfavorit. Ett rejält lager på en skiva Flatbröd (riktigt nice bröd btw) = slurp!!!
Kombon med jalapeños vet jag inte men man ska aldrig säga aldrig jag gillar ju mackor med banan och kaviar så ;)
Kombon med jalapeños vet jag inte men man ska aldrig säga aldrig jag gillar ju mackor med banan och kaviar så ;)
smakerna gifte sig och gjorde barn inne i munnen :D
Eddie Vedder
2012-07-24, 09:04
Fortfarande hos päronen Eddie? :D
Yepp. :D
Split green peas!
Hittade ett kilo för 16kr i "turk-affären" nere i centrum.
Ingen blötläggning, bara slänga ner i lätt kokande vatten och vänta 30-40minuter.
90702
Per 100gram.
326kcal
24,8gram protein
43,6gram kolhydrater
1,8gram fett.
PPK på 15...
2gram protein x KV blev helt plötsligt mycket billigare :D
Pretorian
2012-07-26, 13:49
Inga chocklad-tips från Eddie på flera dagar. Me sa worried..
Här är min(a) nya upptäckter. Teriyaki och sesamfrön.. aiiit:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-07-26%2007%2024%2047.jpg
bear.flowertwig
2012-07-26, 15:46
Långfil! Älskar konsistensen.
Typ 1-1.8% i älgfärs.
What? Det beror väl på. Mer 5-7 än 1-2% iallafall. Tjurar har mer fett än kon iaf.
Långfil! Älskar konsistensen.
Har aldrig smakat det, vad skiljer lånfils konsistens mot vanlig fil?
Magnus N
2012-07-26, 21:28
Mycket tjockare och segare är min uppfattning iaf
bear.flowertwig
2012-07-27, 10:15
En härligt seg och krämig konsistens.
Eddie Vedder
2012-07-27, 10:20
Leverpastej från Guldgrytan. Jag tycker fortfarande att Arboga är snäppet godare men även Guldgrytans var mycket god. Den köps på Lidl. :)
Lite mer kryddig än Arbogas och lite mindre söt.
abstract
2012-07-27, 10:44
De här föll jag för. Runt 120kcal per bar tror jag, give or take. Godare än både Snickers- och Marsglassen enligt mig.
Split green peas!
Hittade ett kilo för 16kr i "turk-affären" nere i centrum.
Ingen blötläggning, bara slänga ner i lätt kokande vatten och vänta 30-40minuter.
90702
Per 100gram.
326kcal
24,8gram protein
43,6gram kolhydrater
1,8gram fett.
PPK på 15...
2gram protein x KV blev helt plötsligt mycket billigare :D
Split green peas? Vad är detta och hur äter man det? Förstår att det inte finns någon "manual" hur man ska äta dem, men är det som gröna ärtor typ?
/fattig student
De här föll jag för. Runt 120kcal per bar tror jag, give or take. Godare än både Snickers- och Marsglassen enligt mig.
http://i.imgur.com/gJ3ls.jpg
Split green peas? Vad är detta och hur äter man det? Förstår att det inte finns någon "manual" hur man ska äta dem, men är det som gröna ärtor typ?
/fattig student
Som jag har förstått det är det vanliga gröna ärtor som är delade i mitten, vilket gör att de kan absorbera vatten lättare (ingen blötläggning krävs). Käka dom hur du vill. Har provat lite olika koktider nu och efter drygt 20minuter så är de lite "al dente" och passar bra att äta precis som vanliga ärtor. Efter 30minuter börjar de bli lite mosiga men håller fortfarande ganska bra form. Tror att de blir skitbra att blanda med ris. Efter 40minuter blev det "ärtmos" när jag la upp dom på tallriken, men det var gott det med! På med lite bregott och lite grillkrydda så blev det guld! Körde lite kokta ägg till för att få proteinet fullvärdigt. Om du vill vara extra snål så funkar makaroner och ärtor skitbra ihop, både smakmässigt och när det kommer till att kombinera de bristande aminosyreprofilerna (<-- känns som jag nyss hittade på ordet..wellwell). På med lite smör och lite salt. Koka inte för hårt utan låt det småputtra lite bara.
Av någon anledning så har ja gått över till rågflingor att göra gröt på istället för havregryn och de känns som om livet har fått en ny mening.
Yankie Lakrits-bar. Riktigt god *drool*
http://csimg.prisvis.se/srv/SE/0000204266600/T/340x340/C/FFFFFF/url/yankie-bar-lakrids-toms.jpg
Yankie Lakrits-bar. Riktigt god *drool*
http://csimg.prisvis.se/srv/SE/0000204266600/T/340x340/C/FFFFFF/url/yankie-bar-lakrids-toms.jpg
Daaayum, vart köpte du denna goding?
Daaayum, vart köpte du denna goding?
Kioskpiraten ;) men den kan säkert finnas på ICA eller Coop (inte säker, aldrig kollat). Den var ruskigt god måste jag säga, blev frukosten idag :D
Sorbet av märket Noblissima (LIDL). Jävligt god, kcalsnål (57/100ml, 500ml-burk) och antagligen billig, priset minns jag inte nu. :D
http://hjsknr.blogg.se/images/2012/mmsrbtban_207338270.jpg
!OBS! Bild tagen från nätet!
Det är när man ser sådana produkter man blir så ledsen över att inte ha ett LIDL i närheten :(
Albin Eriksson
2012-07-29, 15:55
http://albin.shapemeup.se/files/2012/07/2012-07-29-14.59.49.jpg
Någon som prövat?
http://albin.shapemeup.se/files/2012/07/2012-07-29-14.59.49.jpg
Någon som prövat?
Köpte du den i Willys? Känner igen prislapp fonten
Albin Eriksson
2012-07-29, 16:32
Köpte du den i Willys? Känner igen prislapp fonten
Nej jag köpte den inte på Willys, däremot såg jag den där och tog bilden. Ätardagen hade jag tyvärr igår... :(
Nej jag köpte den inte på Willys, däremot såg jag den där och tog bilden. Ätardagen hade jag tyvärr igår... :(
Apropå det så var jag lite besviken på att det inte kom upp några bilder från ätardagen å din blogg;) brukar alltid sitta och ögonmuncha dom
isterbuk
2012-07-29, 16:59
Albin jag åt den i Mars/April någon gång, den är riktigt god enligt mig. Det är en Japp med hasselnötter i princip, jag har japp som favorit när det kommer till "styck saker" och så gillar jag nötter så det var en bra kombo enligt mig. Men det är ingen smak sensation det är Japp med hasselnötter :)
Albin Eriksson
2012-07-29, 17:37
Apropå det så var jag lite besviken på att det inte kom upp några bilder från ätardagen å din blogg;) brukar alltid sitta och ögonmuncha dom
Dom brukar jag alltid lägga upp en eller ett par dagar senare, tänkte faktiskt göra det nu.
Dom brukar jag alltid lägga upp en eller ett par dagar senare, tänkte faktiskt göra det nu.
Och du levererar. Ser verkligen ut som njutning, snarare än att bara grisa i sig :thumbsup:
Det är när man ser sådana produkter man blir så ledsen över att inte ha ett LIDL i närheten :(
Bara att flytta! Utan LIDL & Netto skulle min matkostnad vara ett antal hundra högre varje månad.
Bara att flytta! Utan LIDL & Netto skulle min matkostnad vara ett antal hundra högre varje månad.
Har faktiskt aldrig handlat på Lidl eller Netto, kanske skulle börja gå dit o_O
Har faktiskt aldrig handlat på Lidl eller Netto, kanske skulle börja gå dit o_O
Kvarg för halva priset, bara där har vi typ 250-300kr/mån, sen har lidl ofta fläskytterfile för 50kr/kg (10% vatten, men ändå prisvärt), netto har 88%-ig kyckling för 50kr/kg, ibland billigare. Sen är det väl småsaker som är billigare (mjölk etc), men det är köttet & kvargen som skulle kunna ställa till det för mig. :d
Kvarg för halva priset, bara där har vi typ 250-300kr/mån, sen har lidl ofta fläskytterfile för 50kr/kg (10% vatten, men ändå prisvärt), netto har 88%-ig kyckling för 50kr/kg, ibland billigare. Sen är det väl småsaker som är billigare (mjölk etc), men det är köttet & kvargen som skulle kunna ställa till det för mig. :d
Eftersom jag fortfarande bor hemma så måste man fråga morsan om man ska handla där, men hon är väldigt anti Lidl o Netto
Eftersom jag fortfarande bor hemma så måste man fråga morsan om man ska handla där, men hon är väldigt anti Lidl o Netto
Har hon något emot själva butikerna, eller är det maten hon tror det är något fel på?
Albin Eriksson
2012-07-29, 18:18
Lidl vore väl i så fall för kollektivavtalen, men Netto...vad är felet med dom?
Har hon något emot själva butikerna, eller är det maten hon tror det är något fel på?
Hon tror det är fel på maten, eftersom hon har läst om lidls bönor eller va det var som hade maggots för något år sen, sedan dess så blev det jävligt anti :P
Hon tror det är fel på maten, eftersom hon har läst om lidls bönor eller va det var som hade maggots för något år sen, sedan dess så blev det jävligt anti :P
Har hon slutat handla på ICA sedan det kom fram att de märkte om köttfärs? Okej att det kan ha varit fel på någon produkt, men att helt bojkotta en affär som har väldigt mycket prisvärt tycker jag inte man ska göra, om kostnaden nu är en faktor i ens köp. Deras mjölk t.ex. är väl samma som arla, bara med en annan stämpel på?
Albin Eriksson
2012-07-29, 18:24
Håller med, kedjan som vart med om mest "livsmedelsskandaler" sista åren är ju ICA.
Har hon slutat handla på ICA sedan det kom fram att de märkte om köttfärs? Okej att det kan ha varit fel på någon produkt, men att helt bojkotta en affär som har väldigt mycket prisvärt tycker jag inte man ska göra, om kostnaden nu är en faktor i ens köp. Deras mjölk t.ex. är väl samma som arla, bara med en annan stämpel på?
Nja, bor i en liten by där vi bara har Konsum och Ica så vi måste handla där till 80%
Sen en gång i veckan så handlar vi på City Gross / Willys.
Sorbet av märket Noblissima (LIDL). Jävligt god, kcalsnål (57/100ml, 500ml-burk) och antagligen billig, priset minns jag inte nu. :D
!OBS! Bild tagen från nätet!
Priset har jag; ca 10 kr/burken på Lidl (Olskroken, Göteborg) .. :cool:
min mor också!
Lidl vore väl i så fall för kollektivavtalen, men Netto...vad är felet med dom?
just därför hon är anti LIDL :) netto funkar nog, dock kan jag säga att bananerna varit väldigt dåliga där, hehe.
Priset har jag; ca 10 kr/burken på Lidl (Olskroken, Göteborg) .. :cool:
Right you are! Grävde fram kvittot för en stund sen för att jag var så nyfiken. :D
Finns en möjlighet att detta blir ett stående inslag på mina lite mer... liberala dagar.
min mor också!
just därför hon är anti LIDL :) netto funkar nog, dock kan jag säga att bananerna varit väldigt dåliga där, hehe.
Nettofrukt är fan inte det bästa, mosigt är bara förnamnet..
http://www.mediabanken.se/WS/Arla/Arla.se/v121/Image.aspx?opvno=kacdqiedwrw6quoodmsqfwdanu000000&itype=Jpg300p
Mjölk (http://www.arla.se/Default____17767.aspx?SelectedMenuItem=73108650824 35&product=Mj%c3%b6lkdryck++extra+protein+naturell)
Möjligen var den extra god eftersom vi sprang från Järna till Hornstull, och stannade i Rönninge för att dricka. Kanske var det situationen som gjorde mjölken så god, men jag minns den med njutning åtminstone. Kall och god.
http://www.mediabanken.se/WS/Arla/Arla.se/v121/Image.aspx?opvno=kacdqiedwrw6quoodmsqfwdanu000000&itype=Jpg300p
Mjölk (http://www.arla.se/Default____17767.aspx?SelectedMenuItem=73108650824 35&product=Mj%c3%b6lkdryck++extra+protein+naturell)
Möjligen var den extra god eftersom vi sprang från Järna till Hornstull, och stannade i Rönninge för att dricka. Kanske var det situationen som gjorde mjölken så god, men jag minns den med njutning åtminstone. Kall och god.
Från Järna till Hornstull!?
Respekt!
Tycker själv att den där mjölken är nice. köpte den med blåbärssmak härom dagen och den var riktigt god. smakade inte så mkt blåbär men en liten hint liksom. visst, som någon skrivit tidigare, den är väldigt dyr om man jämför med en protte-shake men är man tex på resande fot är den suverän tycker jag.
Har förresten en ny-upptäckt dålig ingrediens. köpte hem hampaproteinpulver en dag som jag tänkte komplettera min shake med för lite extra kolhydrater. blandade i två delar pr-pulver (wnt melon som smakar himmelskt) och en del hampa och hampan tog över all smak och sabbade drinken totalt. blev dessutom grynigt och fastnade i hela käften. nån som har tips på hur man kan använda dreten? vill inte gärna kasta bort 1 kg...
Har förresten en ny-upptäckt dålig ingrediens. köpte hem hampaproteinpulver en dag som jag tänkte komplettera min shake med för lite extra kolhydrater.
Hur tänkte du där?
babybell cheez dippers <3
Hur tänkte du där?
hehe va ju inte ett rent proteinpulver utan en stor del kolhydrater i
Eddie Vedder
2012-07-31, 07:36
Marabou Sensation Blueberry & Milk. Sjukt god, godare än deras jordgubb med cheesecake som jag testade för ett tag sedan. Och även den smakade ju super. Måhända att Sensationserien är lite överprisad men jäklar vad de har fått till smakerna. *drool*
90835
Marabou Sensation Blueberry & Milk. Sjukt god, godare än deras jordgubb med cheesecake som jag testade för ett tag sedan. Och även den smakade ju super. Måhända att Sensationserien är lite överprisad men jäklar vad de har fått till smakerna. *drool*
90835
När du tycker den är sjukt god, måste den vara bra efter alla dina tester :thumbup: Ska helt klart provas.
Lägger den sig uppe i topp 3 alt topp 5 av dom godaste du smakat hittills?
Eddie Vedder
2012-07-31, 09:08
När du tycker den är sjukt god, måste den vara bra efter alla dina tester :thumbup: Ska helt klart provas.
Lägger den sig uppe i topp 3 alt topp 5 av dom godaste du smakat hittills?
Svårt att säga, det var ju länge sen jag testade gräddnougat och så nu. :) Men väldigt väldigt god var den. Smakerna är ju så himla olika så jämförelsen blir svår. Men topp 5 är verkligen inte otänkbart. :)
Svårt att säga, det var ju länge sen jag testade gräddnougat och så nu. :) Men väldigt väldigt god var den. Smakerna är ju så himla olika så jämförelsen blir svår. Men topp 5 är verkligen inte otänkbart. :)
Då var det klart. Då blir det en sådan till helgen :)
För att inte gå helt OT, så får jag väl säga Rapsolja med smörsmak samt Boylan's Grape Soda. Finns ingen godare dricka i mitt tycke *drool*
Och smörsmaken på rapsoljan gör sig bra i diverse maträtter.
Ondskapelsen
2012-07-31, 09:20
Pris på denna?
Pris på denna?
Under 20:- tror jag, men jag ska i ärlighetens namn säga att jag var så varm och sugen att jag inte är säker. Jag hade bara ögon för mjölken :em:
Men alltså, 5dl vanlig mellanmjölk är 17g protein.
30% extra torde då vara 5g ytterligare protein.
Dvs dricker man ytterligare 1.5dl vanlig mellanmjölk får man i sig lika mycket?
Om den är mer än 30% dyrare än vanlig mjölk blir man ju rätt lurad :) Och den kostar ju 22kr per Liter så mjae....
machine gun
2012-07-31, 13:32
Om den är mer än 30% dyrare än vanlig mjölk blir man ju rätt lurad :) Och den kostar ju 22kr per Liter så mjae....
Tänkte samma sak, en liter mjölk kostar ju vanligtvis ca 8-9 kr. Det extra tillsatta proteinet lär ju dessutom vara vassle (=mjölkprotein), så smakskillnaden lär vara marginell. Däremot kan jag köpa att man väljer någon av de smaksatta varianterna om man nu tycker att de är godare än naturell mjölk och man kan stå ut med lite extra kolhydrater.
bear.flowertwig
2012-07-31, 13:38
Goudaost. Inte världens hårigaste direkt men jag gillar den skarpt. Lagom krämig och god.
hehe va ju inte ett rent proteinpulver utan en stor del kolhydrater i
Det borde gå att baka på den, ersätt en del av mjölet i ett brödbak med liknande mängd pulver. Så länge man har 50% vete så brukar det mesta funka.
machine gun
2012-07-31, 14:01
Har förresten en ny-upptäckt dålig ingrediens. köpte hem hampaproteinpulver en dag som jag tänkte komplettera min shake med för lite extra kolhydrater. blandade i två delar pr-pulver (wnt melon som smakar himmelskt) och en del hampa och hampan tog över all smak och sabbade drinken totalt. blev dessutom grynigt och fastnade i hela käften. nån som har tips på hur man kan använda dreten? vill inte gärna kasta bort 1 kg...
Sök på raw food-bloggar o likn efter recept, de använder ofta hampaprotein.
Det borde gå att baka på den, ersätt en del av mjölet i ett brödbak med liknande mängd pulver. Så länge man har 50% vete så brukar det mesta funka.
Sök på raw food-bloggar o likn efter recept, de använder ofta hampaprotein.
tackar!
Reaper123
2012-07-31, 14:43
Någon som prövat?Har provat denna, skulle kalla det som vanlig Japp och har man tur får man "spår av hazelnöt" i smakupplevelsen, stor besvikelse! *grr27* (tror min dubbeljapp innehöll max 2-3 nötbitar som jag kunde urskilja i tuggandet)
Fast nu är det ju inte så skönt att springa långpass med 2 liter mjölk skvalpande i buken. Fast det kanske inte är något problem för dig :)
Fast nu är det ju inte så skönt att springa långpass med 2 liter mjölk skvalpande i buken. Fast det kanske inte är något problem för dig :)
0.5l + 1.5dl = 2liter?
:)
Lökpulver och vitlökspulver, svingott!
0.5l + 1.5dl = 2liter?
Hm. Oj. :)
krille93
2012-07-31, 20:22
Någon som vet var man kan hitta Eldorados Färkost? Letade på Maxi idag men fann bara vanlig Philadelphia färkost :o
Philadelphia 5%!! Blev frälst av den här till pastan! <3
Någon som vet var man kan hitta Eldorados Färkost? Letade på Maxi idag men fann bara vanlig Philadelphia färkost :o
Var det inte Eldorado som bytte namn till Ica Basic?
Var det inte Eldorado som bytte namn till Ica Basic?
Euroshopper bytte till ICA Basic.
Eldorado finns på Willys.
Doh! Så var detja! :)
Nja inte helt korrekt. Euroshopper finns fortfarande kvar.
machine gun
2012-08-01, 12:25
Nja inte helt korrekt. Euroshopper finns fortfarande kvar.
Säker? Inte bara gamla förpackningar som inte hunnit säljas än?
Fishtank
2012-08-01, 15:04
Ganska säker om det inte är världens största lager någonstans då det kommer nya varor och ICA basic kom för nästan ett år sen väl?
Hittade på City Gross :) Ica Maxi hade inte......
Tänkte på dig igår när jag köpte mer gula linser, och undrade om du fått till något gott med linserna :)
Visst var det City Gross, inte ICA Maxi, som hade linserna.
Eddie Vedder
2012-08-02, 10:20
Jag är rätt säker på att det är just så. De håller på att fasa ut sina lager. Det är flera produkter som jag sett där den ena efter den andra blivit ICA Basic. På det ICA där jag handlar i Uppsala hade de billiga krossade tomater (billigare pris på en jättebillig produkt från det billigaste märket :D) från Euroshopper exempelvis. Det kändes som om de ville tömma lagret.
http://www.mathem.se/varor/laxfile-fryst/fryst-laxfile-4x125g-omega
Billigast ever, och superfin. Godaste lax jag ätit på länge, inga ben heller.
Kanon!
Finns på Prisxtra, och därmed antagligen även på Hemköp och Willys.
Tänkte på dig igår när jag köpte mer gula linser, och undrade om du fått till något gott med linserna :)
Visst var det City Gross, inte ICA Maxi, som hade linserna.
Stämmer, hittade dom på City Gross.
Har hunnit testa och exprementera en hel del med dom. Brukar blanda med ris eller couscous, tycker det är väldigt gott.
Har även slängt ner i köttfärssås och gjort olika soppor på dem.
digestive utan socker
leverpastej med saltgurka
liquid smoke (tack vare tidigare inlägg)
Baljväxter FTW.
Hittade detta guldklipp när jag var ute och handlade idag.
Röda linser.
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=90955&d=1343987066
10kr kilot. PPK på 24..
Philadelphia 5%!! Blev frälst av den här till pastan! <3
Någon som vet hur dessa står sig vs. Lidls lightvariant (som har i princip identiska stats som kvarg) smakmässigt?
Fick en påse gelehjärtan med djävulskt bra macros ;)
Gelehjärtan (http://www.byggarebjorn.com/2012/08/finn-fem-fel.html)
https://lh5.googleusercontent.com/-LDOv_7gt75Q/UBzIkzypYPI/AAAAAAAABJo/1eWe4WBaadY/s640/blogger-image--1200771709.jpg
Så nu slipper ni trycka där :d
Coachamig
2012-08-04, 08:58
Det är väl gelatinet som e typ 99% protein som e helt värdelöst och inte kan användas vad jag vet, vart oxå lurad av d förut :(
Edit: haha dom har förväxlat kj och kcal xD
Det är väl gelatinet som e typ 99% protein som e helt värdelöst och inte kan användas vad jag vet, vart oxå lurad av d förut :(
Edit: haha dom har förväxlat kj och kcal xD
Dom har råkat skriva ut protein istället för kolhydrater, och vice versa! Ja jag såg det också ;)
abstract
2012-08-05, 17:01
Favoritosten under deff, med finfina macros.
(220 kcal Protein 33 g Kolhydrat <0,01 g)
Fishtank
2012-08-05, 17:09
Fast den är väl 32/2/10
abstract
2012-08-05, 18:54
Fast den är väl 32/2/10
Klippte statsen direkt från hemsidan, men har en i kylen. Hold on...
Sedär.
32p/<0,1k/10f står det på förpackningen.
Rätt ska vara rätt;)
Pretorian
2012-08-06, 17:14
Lammnacke är det saftigaste kött jag ätit! Prova det.
http://img.tapatalk.com/53fa753c-ed80-3468.jpg
http://www.mathem.se/varor/laxfile-fryst/fryst-laxfile-4x125g-omega
Billigast ever, och superfin. Godaste lax jag ätit på länge, inga ben heller.
Kanon!
Finns på Prisxtra, och därmed antagligen även på Hemköp och Willys.
MEEN köp färsk vaccad lax när den är billig istället, kan lätt få den för 69:-/kg jämfört med denna för 120:-/kg... Snuskigt mycket bättre. Dela och frys in om man vill ha mindre bitar.
MEEN köp färsk vaccad lax när den är billig istället, kan lätt få den för 69:-/kg jämfört med denna för 120:-/kg... Snuskigt mycket bättre. Dela och frys in om man vill ha mindre bitar.
Skojar du? Färsk lär väl aldrig vara billigare?
Skojar du? Färsk lär väl aldrig vara billigare?
Ja, rätt så ofta faktiskt. :) Inte sällan som priset ligger på 69-89 kr/kg för färsk, jämfört med 120-140 kr/kg för dom där frysta bitarna.
vicarious
2012-08-07, 23:09
Ica Basic Vaniljglass
Inte den godaste vaniljglassen direkt men relativt energisnål och framförallt billig i jämförelse med andra märken. Tror den kostar ca 15kr för 2 liter. De dyrare märkena t ex Triumf m.fl kostar runt 30kr för 2 liter.
http://www.ica.se/ImageVault/Images/width_165/storage_Original/compressionQuality_0/id_42227/filename_/ImageVaultHandler.aspx
Näringsvärde per 100g
Energi
170kcal
Protein
1.5g
Kolhydrater
24g
Fett
7.5g
Den där smakar is och artificiell vanilj.. nä sämre glass får man leta efter ;)
Ica Basic Vaniljglass
Inte den godaste vaniljglassen direkt men relativt energisnål och framförallt billig i jämförelse med andra märken. Tror den kostar ca 15kr för 2 liter. De dyrare märkena t ex Triumf m.fl kostar runt 30kr för 2 liter.
http://www.ica.se/ImageVault/Images/width_165/storage_Original/compressionQuality_0/id_42227/filename_/ImageVaultHandler.aspx
Näringsvärde per 100g
Energi
170kcal
Protein
1.5g
Kolhydrater
24g
Fett
7.5g
Hmm, då föredrar jag att ta yttepytte lite mindre av en godare sort.
Piripirisås - termogen nog att "bränna plats" till kladdkakan i deffen :hbang:
+1 grym sås :)
bear.flowertwig
2012-08-08, 11:05
Uj uj, de små späda morötter man kan få tag i så här års är ju rena godiset. Kokar min och serverar med vitlökssmör till biff. Ljuvligt.
claes_84
2012-08-09, 19:21
Läser ganska mycket i forumet, men skriver inte så mycket..
Måste bara dela med mig av detta!
Axa Great, överprissatt smaksatt gröt. Sjukt god och smidigt att bara ta en skopa, lika mycket vatten och skjuts in i micron i 1 minut så är frukosten klar!
Visst blir det billigare per portion att göra det själv med torkad frukt och pumpakärnor, men det fanns visst fler smaker av denna så då går det bra att variera sig!
Kostade granska precis en tjuga per förpackning om 500g
http://www.axa.se/Handlers/TransformedImage.ashx?h=411&w=340&url=%2fGlobal%2f%c3%96ppna+produktbilder%2fAxa_gre at_redberries_V2.png
Fishtank
2012-08-09, 19:35
Klippte statsen direkt från hemsidan, men har en i kylen. Hold on...
Sedär.
32p/<0,1k/10f står det på förpackningen.
Rätt ska vara rätt;)
Aight.
Jag har röd och på den står det 32/2/10
Måste vara typo.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.