handdator

Visa fullständig version : Spökande supraspinatussena

Forest
2002-12-30, 21:21
Jag fick ont i axeln när jag var sjuk och vilade från träning. Sedan har den sakta blivit bättre. Den gör inte ont längre under övningarna, men väl när jag tex. "hänger mig" i chinsräcket för att sträcka ut ryggen. Den känns också lite stelare på högra sidan och det är lite kymigt.

Det är supraspinatussenan som spökar efter vad jag förstår. Kan någon tipsa om hur man stretchar den. Roterande axelövningar gör jag redan. Har ni andra tips?

matrix
2003-01-01, 23:24
Saxar detta från ett annat forum:
"Ställ dig med armen framför kroppen med böjd armbåge,som om du skulle bryta arm ungefär.Ta en pinne(kvastskaft eller liknade)och placera utmed underarmen,på utsidan.Vrid handen runt pinnen en bit,som om du ska bryta arm med pinnen.Ta tag med motsatt hand 15-20 cm under armbågen.Sänk den utsträckta armen till triceps ligger mot bröstkorgen(nedåt/inåt)stretcha genom att bryta ut armen med pinnen,ännu en gång som en armbrytning som du håller på att förlora.Stretcha försiktigt.När du nått ett läge där det svider lätt i armen kan du jobba imot pinnen med de stretchade armen(bryt tillbaka),utan att pinnen ska flyttas.Gör detta i 5-10 sek,sen kan du stretcha en bit till."