handdator

Visa fullständig version : Självrisk vid garanti?

reinholdsson
2006-07-17, 13:38
Kan väll knappast stämma att man ska betala självrisk om en sak, i mitt fall en klocka, går sönder och lagas mot garanti? Urmakaren hävdade nämligen det och skulle ha en självrisk på 50 kr.

Har aldrig varit med om något liknande förut.

Krokodil
2006-07-17, 13:40
Kan väll knappast stämma att man ska betala självrisk om en sak, i mitt fall en klocka, går sönder och lagas mot garanti? Urmakaren hävdade nämligen det och skulle ha en självrisk på 50 kr.

Har aldrig varit med om något liknande förut.Be att få häva köpet!

jakke
2006-07-17, 13:46
garanti har väl inget att göra med en förssäkring.

Vesseldahl
2006-07-17, 14:41
Vad är det som har gått sönder?

Deceiver85
2006-07-17, 14:43
50kr var väl inget att grina över?

ArooN
2006-07-17, 15:13
Vad är det som har gått sönder?

Har aldrig varit med om något liknande förut.

Är du säker på att det inte är en sorts drulleförsäkring?

andreas

Garnax
2006-07-17, 15:15
Är det garanti så ska man inte behöva betala självrisk.

Om det är hemförsäkring, drulleförsäkring eller någon
speciell försäkring för just klockan så är det självrisk...

Fan på min klocka ingår tom batteri och batteribyten på garantin
utan kostnad...

Vesseldahl
2006-07-17, 15:26
Är du säker på att det inte är en sorts drulleförsäkring?

andreas

Jo, jag förstod att klockan gått sönder!! Men vad på klockan är det som är trasigt och hur har det gått sönder? Det är betydande för om det går på garantin eller om det är ett försäkringsärende.

High1ander
2006-07-17, 15:34
Jo, jag förstod att klockan gått sönder!! Men vad på klockan är det som är trasigt och hur har det gått sönder? Det är betydande för om det går på garantin eller om det är ett försäkringsärende.
Om det var fel på klockan så den gick sönder är det garanti (2 år). Om du råkat ha sönder den är det försäkringen... Sen finns det andra saker som t.ex. som vem har bevisbördan att bevisa den var trasig/hel från början...

Zerom
2006-07-17, 15:55
Det beror på vad som var överrenskommit vid köp. Annars gäller att man inte ska behöva betala ett öre vid garantifall, inte ens frakt, som jag uppfattat det.

http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Jag hade däremot aldrig orkat gnälla om 50,- :)

reinholdsson
2006-07-17, 16:36
Det var en grej som sitter vid siffran som hade lossnat. Klockan har inte ett märke på utsidan så jag tror den suttit lite löst från början och sedan lossnat, klockan är runt 7 månader gammal. Jag har ingen försäkring på klockan heller för den delen.

reinholdsson
2006-07-17, 16:38
50kr var väl inget att grina över?

Jag sitter inte här och grinar över det, men det känns å andra sidan dumt att ge bort 50 kr till någon urmakare som klarar sig bra utan.

Anledningen till att jag frågade var för att få reda på om någon visste hur det låg till, så behöver jag inte besöka den urmakaren mer.

Gandalf
2006-07-17, 19:15
Du ska inte betala ett enda öre så gå inte dit något mer, blir jag blåst på något sätt i någon affär så har jag som regel att då går jag aldrig dit igen.
Så skitstöveln förlorar en kund och det är det enda skitstövlar förstår.