Visa fullständig version : Negativ träning
Är det farligt att köra mycket negativ träning? På det stället jag tränar nu har jag maxat ur bensparken och kan köra 2st 12reps set. Jag vill inte köra ett ben i taget då det skulle förlänga det redan tidskrävande passet utan har ibland istället kört positiv del med båda benen och sedan långsamt släppa med växelvis höger/vänster på ben på ca 0,7*maxvikt.
Är det dumt? Det känns jääkligt mycket i benen och efter att ha läst lite verkar det som det är väldigt krävande på både muskler, senor, nerver osv.. låter ju inte så bra..
Ska jag passa mig för denna typ av träning och kanske bara köra så varannan gång, var tredje, fjärde eller är det ok att bara köra på?
Kör knäböj istället, då går det inte att maxa ur vikterna:D :D
Kanske skulle tillägga, på mitt nuvarande gym är utbudet ganska begränsat så de enda benövningar jag kan göra är benpress, benspark och lårcurl.. men om ett par månader när mitt kort går ut blir det nog flytt till ett annat gym, men fram tills dess vill jag ju fortfarande göra ökningar (utan att skada mig såklart)! :)
Känner en som kör så var 5:e dag/muskelgrupp, och det verkar ju funka bra. Det är bara att köra på och se, du lär väl märka om du blir övertränad.
ugly_kid
2002-12-29, 16:32
vad är det för gym du tränar på som inte har en skivstång med lite vikter så att du kan köra knäböj
Sats eller liknande?
En gång var jag på nautlus. Det var sjukt kul, man var så stark där. Över 100 kg i varje maskin:kickass:
Ondjultomte
2002-12-29, 16:44
hehe, är sats nå glädje gym eller är de spinko som gått å blivit super stark ;)
Jorå, ni gissar allt rätt, för närvarande tränar jag faktiskt på nautilus och känner mig jättestark (uuh, eller nåt). Det är ju faktiskt gratis genom jobbet.. men men, idag har jag provtränat på ett "riktigt" gym med massa fria vikter överallt så det blir antagligen flytt så fort mitt nuvarande kort går ut
Man börjar ju undra när 120 lbs i laterial-raise maskinen rör på sig:eek: ;)
Spinkoo, jag hoppas du inte tror att 120 lbs är över 100 kg.
Nej det tror jag inte så den poängen får du inte:booty:
Men nu är ju latrial en övning man inte tar så mycket vikt i i vanliga fall så det fick bli den som exempel:smokin:
Krävande för senor med negativ träning?
Min sjukgymnast rekommenderar starkt negativ träning för mig för benen pga problem med patella senan pga av det är den effektivaste formen av träning av just senor.
Nils
Kapten Haddock
2003-01-02, 23:42
Många forskningsrapporter tyder på att excentrisk träning i många fall sliter sönder muskelfibrerna mer än koncentrisk träning och kan därför leda till mer muskeltillväxt. Det man dock skall komma ihåg är att denna sorts träning kräver längre återhämtningstid och bör därför användas i korta cykler typ 1 ggr varannan vecka eller liknande. Det som är så kul med excentrisk träning är ju som alla vet som testat det att det inte kräver speciellt mycket energi i förhållande till koncentrisk träning. Man kör hundra set negativa konc.curlar t.ex utan att känna någon vidare pump i biceps(under negativa reps arbetar man ju i samma riktning som tyngdkraften) men när man vaknar på morgonen två dygn efter passet känns det som någon hoppat på dina armar hela natten!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.