Visa fullständig version : koll på maten?
Lite nyfiken på hur många som väger sin mat och dyl.
Så -håller du koll på kaloriintaget och näringsfördelningen ( att väga maten är väl det man gör antar jag) eller äter du "på känsla" utan att räkna på det?
(Pollpremiär på g)
Med "koll" menas då att man väger maten och räknar kalorier och sådant.
Jag går på känsla.
Jag har aldrig vägt maten, jag räknar inte kalorier eller hur mycket jag förbränner.. Jag försöker äta nyttigt och deffa ändå (men har medvetet fuskat under sommarn).
EDIT: Korrigerade efter att ha läst igenom första posten en gång till.
följdfrågor för de som känner för det: varför har ni koll/inte koll?
ni som har koll; är kollen relaterad till en svårighet att hålla en vettig balans ( att man äter på tok för mkt, på tok för fel, på tok för lite osv) om ni inte har koll, eller är det mer att ni gillar detta att ha kontroll på det, att veta?
kanske glömmer jag ett alternativ; att nivån man befinner sig på kräver detta. ( en viss skillnad på en som tävlar och en amatör. som tävlande så måste man väl inte äta på tok för fel utan lite "fel" är rätt stora skillnader för en som tävlar antar jag)
Räknar på det ibland, när jag gör nya saker osv. Idag bakade jag bröd och var intresserad av energiinnehållet.
Borde räkna oftare för att se till att jag får i mig tillräckligt, har problem med det.
Tycker just ordet koll är ganska klantigt i sammanhanget, det går utmärkt att ha koll utan att väga eller räkna på vad man äter.
machine gun
2006-07-16, 18:51
Jag går på känsla. Får ibland ryck och väger och räknar på nån måltid av rent intresse dock. Pluggar till dietist, så det ingår väl lite ;)
Jag räknar inte kalorier eller väger maten ....
Men jag undviker oftast godsaker :D
Tycker just ordet koll är ganska klantigt i sammanhanget, det går utmärkt att ha koll utan att väga eller räkna på vad man äter.
Men inte lika noga och precist väl om man hade vägt och räknat på det?
grisbil3n
2006-07-16, 18:59
Föredrar att räkna mer lr mindre minutiöst om jag väl ska räkna överhuvudtaget.
virrelan
2006-07-16, 19:13
+1
bear.flowertwig
2006-07-16, 19:15
följdfrågor för de som känner för det: varför har ni koll/inte koll?
ni som har koll; är kollen relaterad till en svårighet att hålla en vettig balans ( att man äter på tok för mkt, på tok för fel, på tok för lite osv) om ni inte har koll, eller är det mer att ni gillar detta att ha kontroll på det, att veta?
kanske glömmer jag ett alternativ; att nivån man befinner sig på kräver detta. ( en viss skillnad på en som tävlar och en amatör. som tävlande så måste man väl inte äta på tok för fel utan lite "fel" är rätt stora skillnader för en som tävlar antar jag)
koll för att det är kul/intressant...?
+1
hur då?
eller du menar att bara för att man inte har koll som i " jag väger och räknar" så behöver man inte vara helt omedveten om vad man stoppar och när? det finns grader av koll.
mystic[-_-]
2006-07-16, 19:28
Väger maten och går på spegel/måttband/våg för at bedömma om nivån på maten är ok. Ibland räknar jag ut exakt kcal på vad jag brukar äta sen ändrar jag lite där
Ryska_raketen
2006-07-16, 19:29
']Väger maten och går på spegel/måttband/våg för at bedömma om nivån på maten är ok. Ibland räknar jag ut exakt kcal på vad jag brukar äta sen ändrar jag lite där
+me
Jag skulle aldrig få för mig att väga maten eller räkna kalorier.
Det hade för mig tagit väck njutningen jag får av mat.
Men inte lika noga och precist väl om man hade vägt och räknat på det?
Beror på vad man äter. Man kan t.ex. kika på nettovikten på valfri matförpackning och räkna på hur mycket av innehållet man tänkt äta. Sen finns det färdigmat eller andra produkter där det står mer exakt. Brödet jag brukar äta är exempelvis 80kcal/skiva. En burk mini-keso är 200kcal och ett halvt kilo wok-grönsaker är 175kcal(om jag minns rätt). Det mesta går att klura ut utan våg. Själv är jag mest lite osäker när det kommer till ris, potatis, pasta och liknande. Där försöker jag göra en hyffsad uppskattning, och det har onekligen funkat bra.
Beror på vad man äter. Man kan t.ex. kika på nettovikten på valfri matförpackning och räkna på hur mycket av innehållet man tänkt äta. Sen finns det färdigmat eller andra produkter där det står mer exakt. Brödet jag brukar äta är exempelvis 80kcal/skiva. En burk mini-keso är 200kcal och ett halvt kilo wok-grönsaker är 175kcal(om jag minns rätt). Det mesta går att klura ut utan våg. Själv är jag mest lite osäker när det kommer till ris, potatis, pasta och liknande. Där försöker jag göra en hyffsad uppskattning, och det har onekligen funkat bra.
okej.
men man räknar ju på det ändå. det var hursomhelst det jag mena med koll. koll på antal kalorier, närningsfördelning osv. med eller utan våg (jag vetfanken hur det går till) :)
virrelan
2006-07-16, 19:59
hur då?Jag menar att man kan ha väldigt bra koll även om man inte väger sin mat. Jag vet t.ex. att 100g kyckling ger ca 23g protein och 100 kcal, och jag vet ungefär hur stor en 100g bit kycklingfilé är. På så sätt kan jag lätt räkna ut hur många kalorier jag får i mig utan att väga maten, det kallar jag koll.
Detta förutsätter givetvis att man någon gång har vägt sin mat för att få reda på ungefär hur mycket kyckling som "ryms" på 100g. :)
Jag menar att man kan ha väldigt bra koll även om man inte väger sin mat. Jag vet t.ex. att 100g kyckling ger ca 23g protein och 100 kcal, och jag vet ungefär hur stor en 100g bit kycklingfilé är. På så sätt kan jag lätt räkna ut hur många kalorier jag får i mig utan att väga maten, det kallar jag koll.
Detta förutsätter givetvis att man någon gång har vägt sin mat för att få reda på ungefär hur mycket kyckling som "ryms" på 100g. :)
aha. men då är det ju samma sak ju. även om du inte behöver väga det varje gång ;)
virrelan
2006-07-16, 20:12
Ok, jag trodde du menade att man ständigt skulle väga sin mat :P. Det gör jag inte men som sagt jag vet på ett ungefär hur mkt olika livsmedel väger.
Det enda jag väger och pillar med är vassleproteinet och druvsockret
Äter man ungefär samma mat hela tiden (Vilket de flesta brukar göra utslaget på en månad.) så behöver man inte räkna efter så noga. Det kan vara motiverat om man gör någon förändring i kosten som ska leda till något specifikt mål eller som en kontroll då och då men tycker man att man behöver räkna jämt för att ha koll så tycker jag att man ligger väldigt nära en fixering.
userfriendly
2006-07-17, 10:55
jag har en någorlunda koll men ofta tycker jag att den inte stämmer heller, ibland är man mättare eller hungrigare än vad man "borde" vara endligt kollen.
Under en deff har jag exakt koll (så mkt som det går), oftast några veckor efteråt oxå.
Nu har jag semester :em:
Jag kör också mycket på känsla. Läser innehållsförteckningen på de flesta matvaror jag köper och handlar ofta efter nyttighet. Skulle dock aldrig hoppa över en glass eller öl i solen. Jag käkar vad jag vill men varför äta onyttig god mat när det finns nyttig?
Har aldrig någon koll. Äter det jag känner för.
Cerberus
2006-07-17, 13:35
Jag har koll på maten, dock är jag inte lika slaviskt besatt vid att ha kontroll över varenda gram, kcal jag stoppar i mig längre då jag inte väger eller räknar kcal. Men jag har bra koll på maten upplever jag, jag har börjat lära mig hur min kropp fungerar och jag undviker onödigt energität mat som varken mättar eller som bara ger mersmak(om det inte är en "fridag").
Om jag typ skulle tävlingsdeffa så kanske det vore vettigt att väga och räkna allt men om man bara gör det på hobbynivå som jag gör så är det bäst att låta bli.
Har aldrig räknat kalorier, däremot äter jag bra.
Metal_boy_
2006-07-17, 14:01
Har inte så stor koll längre. Jag äter när och hur mycket jag behöver.
Ola Wallengren
2006-07-17, 14:33
Håller med.
Jag tycker att jag har full "koll" utan att väga och räkna. Man kan ha "noll koll" fastän man väger och räknar.
Semiramis
2006-07-17, 14:51
Tyvärr har jag mycket svårt att gå ner i fettvikt utan att räkna kalorier, däremot verkar det gå hur bra som helst att "ligga still" utan järnkoll. Eftersom jag har som mål att bli av med ca 7 kilo fett till nyår 2007 så är det till att för det mesta räkna kalorier.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.