Logga in

Visa fullständig version : Lök = nyttigt?

Kary
2006-07-15, 08:56
Jag har på sista tiden upptäckt hur otroligt gott det är med att äta ugnsbakad lök och tror mig minnas ha läst någonstans att lök också är nyttigt. Har försökt hitta information om detta men det verkar mest finnas uppgifter om kalorier, fett, kolhydrater osv. Jag vill veta mer om vitaminer, antioxidanter osv. Finns det någon som kan svara på frågan? Är rödlök nyttigare än vanlig gul lök förresten?

L-Sami
2006-07-15, 09:03
Jag har på sista tiden upptäckt hur otroligt gott det är med att äta ugnsbakad lök och tror mig minnas ha läst någonstans att lök också är nyttigt. Har försökt hitta information om detta men det verkar mest finnas uppgifter om kalorier, fett, kolhydrater osv. Jag vill veta mer om vitaminer, antioxidanter osv. Finns det någon som kan svara på frågan? Är rödlök nyttigare än vanlig gul lök förresten?

Hittade lite fakta om LÖK!

Lök är en nära släkting till vitlök. Lök är full av antioxidanter, bidrar till att förebygga cancer, i synnerhet magcancer, "tunnar ut blodet", det vill säga motverkar proppbildning, och höjer mängden gynnsamt HDL - kolesterol i blodet. Röd och gul lök är det livsmedel som är rikast på quercetin, en berömd antioxidant som avaktiverar cancerorsakande ämnen, hämmar enzym som gynnar cancertillväxt och motverkar inflammationer, bakterier, svamp och virus.

Quercetin hindrar också det skadliga LDL - kolesterolet från att bli toxiskt och angripa artärerna. I undersökningar har lök visat sig beröva vissa fetter, t.ex. smör, förmågan att starta bildandet av blodklumpar som kan täppa till artärer.

http://www.msmse.com/a-antioxidanter.html

zoltan_hellhound
2006-07-15, 09:12

Viktig fråga..Hur gör man ungsbakad lök?? är det bara att stoppa in löken och grilla den eller där ska mer till

acke^_
2006-07-15, 10:19
Viktig fråga..Hur gör man ungsbakad lök?? är det bara att stoppa in löken och grilla den eller där ska mer till

Ugnsbakad lök
4 portioner
4 gula lökar
1 msk olja
1/4 tsk timjan
salt

Värm ugnen till 225 grader. Ställ de skalade lökarna bredvid potatisen. Gräddningstiden är ungefär densamma beroende på lökarnas storlek. Känn efter med en provsticka när de känns mjuka.

Clyde
2006-07-15, 10:46
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=68930

Kary
2006-07-15, 11:09

Brukar sätta ugnen på 200 grader, skala lök och dela på mitten och sedan sätta in i ugnen med några tomathalvor. Tar ca 30 min tills tomaterna är mjuka nog. Man kan ha på lite olivolja och kryddor på om man vill, eller krydda efteråt.

Aelrik
2006-07-16, 22:34
Här finns en massa om vad lök innehåller:

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=45