handdator

Visa fullständig version : Fairing Kre-Alkalyn dosering

AndersHall
2006-07-14, 20:15
Läst här ett tag - dags för första posten!

Blir minst sagt förvirrad. Vet att det vart uppe liknande diskussioner förut, och en bit in i en tråd ställdes i princip samma fråga som jag ställer, men det reddes aldrig ut. Hade först tänkt maila Fairing, men eftersom det kan vara intressant för andra skriver jag här, och representanter från Fairing verkar ju hänga här så...

Det gäller alltså dosen av Fairing Kre-Alkalyn, kapslar 750 mg.

Fairing.se: 1-3 kapslar 30-60 minuter före träning, enbart träningsdagar.

Burken: 3-4 kapslar (om tung styrketräning antas vara "elitnivå") 60-90 minuter innan träning, enbart träningsdagar.

kre-alkalyn.net (de som tillverkar kapslarna): 2-4 kapslar per dag, antingen vid frukost, eller hälften innan och hälften efter träning. Samma dos även dagar utan träning, eventuellt kan man skära ner på dosen icke träningsdagar.

Personligen tycker jag att det vore lättare att ta kapslarna vid frukost, än som idag försöka tajma in en viss tid innan träning, funkar det lika bra? Bara träningsdagar sparar ju pengar, men man vill ju ha max effekt också... Men vad har fått Fairing att ge en annan rekommendation? Och ja, jag kan prova alla dosvarianter och försöka luska ut vilket som ger mest, men jag tror inte att jag kan sortera bort alla övriga variabler. Och ja, att peta i sig fyra kapslar varenda dag ger säkert max effekt, men blir lite dyrare, och är onödigt om det inte är bättre.

Vad göra?

stenis
2006-07-14, 20:55
kre-alkalyn.net (de som tillverkar kapslarna): 2-4 kapslar per dag, antingen vid frukost, eller hälften innan och hälften efter träning. Samma dos även dagar utan träning, eventuellt kan man skära ner på dosen icke träningsdagar.

Ta vid träningsdagar bara, bortkastade pengar annars.

Personligen tycker jag att det vore lättare att ta kapslarna vid frukost, än som idag försöka tajma in en viss tid innan träning, funkar det lika bra?

Nej, då hinner det gå ur kroppen. Följ anvisning dvs. 30-60min innan träning. Vilket som är bäst, 30 eller 60 får du försöka pröva dig fram till, olika för alla.

Bara träningsdagar sparar ju pengar, men man vill ju ha max effekt också... Men vad har fått Fairing att ge en annan rekommendation?

Det har troligen visat sig i fairings studier att det bara ger effekt under träningsdagar.

Och ja, jag kan prova alla dosvarianter och försöka luska ut vilket som ger mest, men jag tror inte att jag kan sortera bort alla övriga variabler. Och ja, att peta i sig fyra kapslar varenda dag ger säkert max effekt, men blir lite dyrare, och är onödigt om det inte är bättre.

Vad göra?

Kör på 3st kapslar, det räcker nog, tycker du att du vill ha mer boost så prova ta en till, tycker du det blir för dyrt med 3st, så skär ned till 2st. Men 3st klarar du dig nog på.

Ola Wallengren
2006-07-15, 10:34
Jag rekommendeerar att du tar helt vanligt kreatinmonohydrat på vilodagar och eventuellt efter träningen, det blir för lite kreatin annars
3 kapslar mostvarar nästan bara kropppens egna kreatin produktion.

skalmahn
2007-01-01, 18:27
Jag rekommendeerar att du tar helt vanligt kreatinmonohydrat på vilodagar och eventuellt efter träningen, det blir för lite kreatin annars

Alltså får du i dig dubbelt så mycket kreatin med 3 kapslar..?

Ola Wallengren
2007-01-01, 18:57
Alltså får du i dig dubbelt så mycket kreatin med 3 kapslar..?

Är det är bara ca 50% kreatin i kre-alkalyn så det blir ca 1,5g kreatin.

-squat-
2007-01-01, 19:52

Håller med dig. enbart intag av krea-alkalyn på träningsdagen duger för att öka i styrka. Men om man vill utnyttja kreatinets effetk på återhämtning och muskeltillväxt till fullo så bör man använda det varje dag.

eandersson
2007-01-02, 06:42
Jag personligen tar 2-4 kapslar (bäst resultat vid 3-4st) runt 60min innan träning. Jag tar inga de dagar då jag inte tränar. Jag fick rådet (i en gammal tråd) att ta typ 2st 30min innan och 2st 60min innan träning, vilket låter rätt bra (men har ej prövat). Jag märker iallafall av en av Kre-alkalynets tillgångar; det prestationshöjande, styrkan! Kör på det Anders Hall säger om du bara använder Kre-alkalyn, annars om du kör monohydrat gör som Ola säger, har hört det några gånger förr.

finey
2008-09-30, 17:25

För er som inte har läst på om Kreatin och Kre-alkalyn, så är det alltså så att av en dos Kre-alkalyn så får kroppen i sig MYCKET mer kreatin än av en dos kreatin monohydrat, eftersom kroppen omvandlar 90% av allt kreatin monohydrat till det giftiga ämnet kreatinin. Kre-alkalyn är däremot uppbyggt som så att den även innehåller andra ämnen som hämmar kreatininbildningen, och mer kreatin tas upp av kroppen.

Håller med dig. enbart intag av krea-alkalyn på träningsdagen duger för att öka i styrka. Men om man vill utnyttja kreatinets effetk på återhämtning och muskeltillväxt till fullo så bör man använda det varje dag.

Kre-alkalyn kommer öka din styrka. Extra intag av kreatin monohydrat kommer dessvärre inte öka din muskeltillväxt mer än vad extra kre-alkalyn skulle gjort(Styrka ÄR muskler, så detta skulle vara ganska omöjligt). Vad det däremot kommer göra är att svälla upp dig med ett överskott av vatten. När du äter kreatin monohydrat och kroppen bildar det giftiga ämnet kreatinin, så kommer kroppens naturliga reaktion bli att späda ut giftet med vatten, och ditt vattenupptag kommer därför ökas. Men om du betraktar denna uppsvälldhet som att du blir större och snyggare så kan det vara en anledning att köra med det.

Det är därför man inte skall överdosera kreatin monohydrat, medans det inte finns någon dokumentation om att det är farligt att överdosera kre-alkalyn.

Ola Wallengren
2008-09-30, 20:07
För er som inte har läst på om Kreatin och Kre-alkalyn, så är det alltså så att av en dos Kre-alkalyn så får kroppen i sig MYCKET mer kreatin än av en dos kreatin monohydrat, eftersom kroppen omvandlar 90% av allt kreatin monohydrat till det giftiga ämnet kreatinin. Kre-alkalyn är däremot uppbyggt som så att den även innehåller andra ämnen som hämmar kreatininbildningen, och mer kreatin tas upp av kroppen.

Kre-alkalyn kommer öka din styrka. Extra intag av kreatin monohydrat kommer dessvärre inte öka din muskeltillväxt mer än vad extra kre-alkalyn skulle gjort(Styrka ÄR muskler, så detta skulle vara ganska omöjligt). Vad det däremot kommer göra är att svälla upp dig med ett överskott av vatten. När du äter kreatin monohydrat och kroppen bildar det giftiga ämnet kreatinin, så kommer kroppens naturliga reaktion bli att späda ut giftet med vatten, och ditt vattenupptag kommer därför ökas. Men om du betraktar denna uppsvälldhet som att du blir större och snyggare så kan det vara en anledning att köra med det.

Det är därför man inte skall överdosera kreatin monohydrat, medans det inte finns någon dokumentation om att det är farligt att överdosera kre-alkalyn.

Jag tror att du får läsa på lite om kre-alkalyn och kreatinmetabolism. Det låter som din kunskap kommer från kre-alkalynreklam.

Fröst och främst så är upptaget av kreatin aldeles utmärkt och nästan inget omvandlas till kreatinin. Finns en hel del publicerad oberoende forskning på det.
För det andra så kan 1,5g kreatin aldrig vara mer än 1,5g och det är trots allt lägre än kroppens egna produktion som är cirka 2g/dygn.

Kreatinin är inte giftigt, var har du fått det ifrån? Kroppen späder ut gift? Det får du gärna utveckla.

Det finns ingen trovärdig studie som visar att kre-alkalyn ökar styrkan mer än placebo och speciellt inte i jämförelse med vanligt kreatinmonohydrat.
Det hade varit en jättelätt studie att utföra men är fortfarande inte gjord, hmm undrar varför?