handdator

Visa fullständig version : Vilka flingor gäller?

der_rickard
2006-07-14, 19:31
Jag är på jakt efter en ny frukost, tänkte variera mig lite från den vanliga grötfrukosten. Min tanke är yogurt och flingor + några mackor. Vilka flingor är bäst? Allbran plus, müsli eller nåt helt annat?

Speedy
2006-07-14, 19:45
nu vet jag väl inte direkt vad som är bäst men jag har fått tipset allbran och jag kan inte klaga..käkar de med fikon i smakar finfint det..:)

King Grub
2006-07-14, 19:51
Müsli. Naturell eller med lite torkad frukt och nötter. Så lite tillsatt socker som möjligt. Eller gör egen.

BigForre
2006-07-14, 20:04
Havregryn, tärnat äpple, russin och kanel. Finns oändliga varianter och så vet man vad man fårv väldigt gott med färsk frukt i. Klockrent till kvarg utblandad med mjölk.

rbn
2006-07-14, 20:31
Lite krossat linfrö, solrosfrön, havregryn och smulat knäckebröd brukar jag köra med, gott och nyttigt.

zoltan_hellhound
2006-07-14, 23:23
Sport musli, osötat kanel med filmjölk varför göra det svårt för sig

Kico
2006-07-14, 23:27
- Lite OT -

Jag brukar blanda ett glas whey-80 (med vatten) istället för mjölk, dels pga mild laktosintollerans, dels för att fixa till näringsinnehållet i min frukost :thumbup: .

der_rickard
2006-07-15, 13:02
Müsli. Naturell eller med lite torkad frukt och nötter. Så lite tillsatt socker som möjligt. Eller gör egen.
Hade tänkt göra min egen müsli. Jag ska ha i havregryn, rågflingor, hasselnötter, mandel, russin och kanske nån torkad frukt. Sen tänkte jag ha i nån slags kli också, men vad är bäst; havre-, vete- eller kruskakli?

haiduc
2006-07-15, 13:21
Havregryn, råggryn, torkade vetegroddar, krossade linfrön, solrosfrön och ngn färsk frukt har jag i filen (A-fil) på morgonen :)

Diana
2006-07-15, 16:15
AXA Fruktmüsli, gärna med egentillsatta torkade fruktbitar för den extra sötsliskiga smakens skull :bow: :D

machine gun
2006-07-15, 16:24
Frebacos havreringar är faktiskt helt ok också om man vill variera sig från müslin (eller blanda i müslin).

Max
2006-07-15, 16:51
Jag har börjat blanda i Start Light i müslin, inte helt optimalt men väldigt gott. Vet inte vad det är i den jag gillar men jag misstänker vaniljsmaken. Var köper man egen vanilj? har inte hittat det i butiken.

machine gun
2006-07-15, 22:19
Jag har börjat blanda i Start Light i müslin, inte helt optimalt men väldigt gott. Vet inte vad det är i den jag gillar men jag misstänker vaniljsmaken. Var köper man egen vanilj? har inte hittat det i butiken.

I kryddhyllan alt. bland bakningsprodukter brukar det finnas äkta vaniljstång, det är ganska dyrt men har väldigt stark smak, så det räcker med väldigt lite för att ge tydlig vaniljsmak. Annars finns ju alltid vaniljsocker eller vanillinsocker förstås.

Max
2006-07-16, 17:55
Bakhyllan :thumbup: just det. Har kollat bland kryddorna och där var det inte. Bra tips med vaniljsockret om jag ändå misslyckas under mitt nästa besök i affären.

Scratch89
2006-07-16, 18:10
Vad är det för märke på muslin som är bra? De jag har stt har massor av fett och socker i sig. :(

Max
2006-07-16, 18:47
Vad är det för märke på muslin som är bra? De jag har stt har massor av fett och socker i sig. :(
Pride, Eldorado m.fl. billiga 1 kg:s påsar klassar jag som nyttiga, inget tillsatt socker.

sissa
2006-07-16, 19:11
finax sunt och gott kör jag med. (osockrad)

HC77
2006-07-16, 22:09
Som någon nämnde så finns Frebaco havreringar som smakar bra med mjölk och verkar ha hyfsat innehåll. Dock så undrar jag vad kärnvetemjöl är för typ av mjöl, är det ett finare namn för vanligt vetemjöl tro?

Innehållsdeklaration:
Fullkornsvetemjöl, kärnvetemjöl, fullkornshavremjöl, maltextrakt och salt.

Näringsvärde (genomsnitt för 100 g):
Energivärde 1550 kJ / 370 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 71 g
varav sockerarter 1,5 g
Fett 4 g
varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 8 g
Natrium 0,4 g (motsvarar 1,0 g koksalt)

rbn
2006-07-16, 22:27
Som någon nämnde så finns Frebaco havreringar som smakar bra med mjölk och verkar ha hyfsat innehåll. Dock så undrar jag vad kärnvetemjöl är för typ av mjöl, är det ett finare namn för vanligt vetemjöl tro?

Innehållsdeklaration:
Fullkornsvetemjöl, kärnvetemjöl, fullkornshavremjöl, maltextrakt och salt.

Näringsvärde (genomsnitt för 100 g):
Energivärde 1550 kJ / 370 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 71 g
varav sockerarter 1,5 g
Fett 4 g
varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 8 g
Natrium 0,4 g (motsvarar 1,0 g koksalt)

Vetemjöl gjort på endast kärnan och inte hela kornet, kanske? Låter som det iaf :)

machine gun
2006-07-16, 23:15
Vetemjöl gjort på endast kärnan och inte hela kornet, kanske? Låter som det iaf :)

Skulle tro det. Vanligt siktat vetemjöl med andra ord.

der_rickard
2006-07-18, 12:43
Men om jag återgår till att göra sin egen müsli, vad ska man ha i den? Rågflingor, havregryn, nötter, russin, cornflakes hade jag tänkt mig. Vad är bäst av havre-, vete- och kruskakli?

z_bumbi
2006-07-18, 12:53
Men om jag återgår till att göra sin egen müsli, vad ska man ha i den? Rågflingor, havregryn, nötter, russin, cornflakes hade jag tänkt mig. Vad är bäst av havre-, vete- och kruskakli?

Vilken kli du väljer skulle jag låta smak och konsistens avgöra, så stor skillnad är det inte på något som främst tillför fibrer.

emil123
2006-07-18, 13:06
Nyckehålsmärkt musli, i sånt där grönt paket, super gott och jätte nyttigt :)

Max
2006-07-18, 20:25
Nyckehålsmärkt musli, i sånt där grönt paket, super gott och jätte nyttigt :)
ICAs?

Adde81gbg
2007-04-29, 09:01
Vad tycker ni om START Light? Känns inte som det bästa valet men väldigt gott.

http://www.netxtra.se/new/default.asp?main_category_id=669&sub_category_id=380&product_id=25011

Eddie Vedder
2007-04-29, 09:06
Läs själv ingredienserna och näringsvärdet, knappast nåt att hänga i julgranen rent näringsmässigt om man säger så. START är och förblir kakor i nedsmulad form, i detta fall lightkakor. :D

Om det sen är värt att utesluta ur din kost om du tycker om det är en helt annan sak. Lite sånt där till frukost tillsammans med naturell yoghurt nåt ägg och en frukt blir ju helt plötsligt en rätt okej frukost även om START i sej är ganska värdelöst i mina ögon.

Dessutom äter du ju troligtvis annan mat under dagen oxå och ju större perspektiv man har på saken desto mindre roll spelar enskilda livsmedel. Finns ingen anledning att utesluta nåt du gillar men du bör inte basera kosten på kaksmulor direkt.;)

King Grub
2007-04-29, 09:08
Vad tycker ni om START Light? Känns inte som det bästa valet men väldigt gott.

http://www.netxtra.se/new/default.asp?main_category_id=669&sub_category_id=380&product_id=25011

Riktigt bra. Mycket fiber, lite socker. Över 50% havregryn och stor andel veteflingor dessutom. Bra kvalitet på proteinet, särskilt tillsammans med mjölkprodukter. Kan ingå i vilket nyttigt kostschema som helst.

PTkonsulterna.se
2007-05-01, 16:59
Jag tycker att du ska pröva Frebacos havreringar , bra alternativ till flingor och inte en massa socker i.Tillsätt gärna solrosfrön, pysilium frön och lite färsk frukt. Bättre med färskfrukt än torkad på morgonen!
//Linda