handdator

Visa fullständig version : 400-m bana - Sparas många meter om man slickar innerlinjen?

Pellefant
2006-07-14, 17:37
Hejsan,

Undrar angående det innersta spåret på de 400-m banor som finns på många idrottsplatser.

Hur många meter skiljer det om man ligger och "slickar" den vita innerlinjen jämfört med att ligga i mitten av samma spår?

Inzza
2006-07-14, 17:45
Hejsan,

Undrar angående det innersta spåret på de 400-m banor som finns på många idrottsplatser.

Hur många meter skiljer det om man ligger och "slickar" den vita innerlinjen jämfört med att ligga i mitten av samma spår?

alltså har du sett hur bred en löparbana är? om du har gjort det så inser du att det inte finns så mycket spelrum, och man kan dessutom bli diskad om man trampar över på en annans spår..

bara räkna med , låt säga 10cm mindre omkrets på en cirkel, så får du fram hur mycket du tjänar i kurvorna.

sunkan
2006-07-14, 17:53
så du tror att på VM/OS så springer 1 kille/tjej 400meter sen springer resten t.ex. 410, en 420 o.s.v.?;)

edit: läs alltid första posten riktigt

Pellefant
2006-07-14, 17:56
så du tror att på VM/OS så springer 1 kille/tjej 400meter sen springer resten t.ex. 410, en 420 o.s.v.?;)

Hehe, nejdå. ;) Tanken kom just upp nu när jag var ute och sprang på banan, har haft som vana att ligga i mitten, så funderade över hur mycket det kan skilja om jag ser till att ligga så långt in det går utan att det stör löpningen.

Springer/går 5 km (12,5 varv) så lägger man ihop så blir det kanske en del.

z_bumbi
2006-07-14, 18:13
Det finns vad jag vet ingen standard för exakt hur banorna ska vara byggda men avståndet mellan startplatsen på din bana för 400 m till startplatsen på nästa bana ger en idé om vad du tjänar på att slicka inre linjen vs yttre linjen (Som ju är innerlinjen på nästa bana.)
Mitten på banan vs innerlinjen hamnar runt halva den sträckan.

Det blir inte så exakt men det ger ett värde i alla fall.

Annars kan du alltid fråga någon som jobbar på anläggningen, de kanske vet.

Inzza
2006-07-14, 18:13
fan jag e trött i skallen, men uträkningen blir väl något såhär:

(X-20) * 3.14 = 3.14X-62.8

där X är omkretsen ( i centimeter ) från mitten av ena löparbanan till mitten på andra sidan, om man tänker sig kurvorna som en cirkel.

rätta mig om jag har fel, vilket jag tror jag har.

Inzza
2006-07-14, 18:17
edit, självklart får man ta x*3.14 - det där jag skrev haha.

nu dör jag.

Lyset
2006-07-15, 22:40
Tja, omkretsen för en cirkel är ju som bekant diametern gånger pi. Ökar radien med en viss sträcka x så ökar alltså omkretsen med 2x*pi.

En snabb googling gav att löparbanor får vara mellan 1,21 och 1,23 meter breda. Vinsten man gör när man slickar innerkanten istället för att springa i mitten av banan är då ungefär 3,8 meter per varv (2*0,62*pi).

tano
2006-07-15, 23:18
ärligt talat så är det inget att tänka på.

Inte förän du bemästrat all teknik som finns och söker perfektion. Och troligtvis inte ens då. Att tänka för mycket på det kan förstöra löpningen mycket mer än den tveksamma fördelen avv att försöka hänga några centimere längre åt vänster.

Pellefant
2006-07-16, 15:02
Tja, omkretsen för en cirkel är ju som bekant diametern gånger pi. Ökar radien med en viss sträcka x så ökar alltså omkretsen med 2x*pi.

En snabb googling gav att löparbanor får vara mellan 1,21 och 1,23 meter breda. Vinsten man gör när man slickar innerkanten istället för att springa i mitten av banan är då ungefär 3,8 meter per varv (2*0,62*pi).

Ca 50 m på 5 km då. Tack för uträkningen. :)

Pellefant
2006-07-16, 15:03
ärligt talat så är det inget att tänka på.

Inte förän du bemästrat all teknik som finns och söker perfektion. Och troligtvis inte ens då. Att tänka för mycket på det kan förstöra löpningen mycket mer än den tveksamma fördelen avv att försöka hänga några centimere längre åt vänster.

Japp. Till att börja med så ska jag få upp kondisen så att jag orkar springa hela sträckan(5 km) och inte gå ca hälften. Var en fundering som dök upp ute på banan som jag blev nyfiken på.

Tack för alla svar.

Sheogorath
2006-07-16, 15:13
Jag tycker att man borde ha hälften av loppen med högervarv. Så att inte löparna blir asymmetriska i skallen.

Stackenblochen!!! (http://dl.net.hr/webcafe/filmici/stackenblochen.wmv)

*slap*

Travis
2006-07-16, 16:01
Ca 50 m på 5 km då. Tack för uträkningen. :)

Tänk dock på att innerbanan mäts så att den är 400 meter 30 cm från sargen. Så du kommer aldrig springa kortare än 5000-2*0,30*pi*12,5 = ca 4976,5 meter. (vinner ca 23,5 meter)

Men relativt mitten av av banan så stämmer det så klart.