handdator

Visa fullständig version : för typ av kolhydrater i grönsaker?

mrflyes
2006-07-14, 07:54
snabba eller långsamma...någon som vet?

Ryska_raketen
2006-07-14, 07:56
Vilken sort/typ av grönsaker är du ute efter ?

jewzie
2006-07-14, 08:06
Jag skulle veta vad det är i:
Tomat, Paprika, Sallad, Vitkål, Gurka.

Morot tror jag hade ganska lågt GI-värde så det borde väl vara långsamma?

z_bumbi
2006-07-14, 08:16
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=21223

Exhale_
2006-07-14, 12:31
snabba eller långsamma...någon som vet?

Först och främst, GI är irrelevant om du äter en blandad kost. Sen så ger inte grönsaker så pass mycket energi att det ens är relevant att fundera i termer, snabba/långsamma kolhydrater.

Du behöver t ex äta en hemsk massa morötter för att komma upp i några mängder kolhydrater. För 80 g kolhydrater behöver du trycka i dig 1 kg morötter... eller ungefär 2,2 kg tomater..

Så ät grönsaker för att det är gott och nyttigt!

mrflyes
2006-07-14, 20:39
ja bara undra av ren nyfikenhet..typ de vanligaste

mrflyes
2006-07-14, 20:41
Först och främst, GI är irrelevant om du äter en blandad kost. Sen så ger inte grönsaker så pass mycket energi att det ens är relevant att fundera i termer, snabba/långsamma kolhydrater.

Du behöver t ex äta en hemsk massa morötter för att komma upp i några mängder kolhydrater. För 80 g kolhydrater behöver du trycka i dig 1 kg morötter... eller ungefär 2,2 kg tomater..

Så ät grönsaker för att det är gott och nyttigt!

jag har hört det förr att GI inte är något bra, skulle bara vilja höra argument? jag är varken för eller emot..vet inte riktigt vad jag ska tro. många har ju faktiskt gått ner en massa kilon på GI metoden.

King Grub
2006-07-14, 20:47
jag har hört det förr att GI inte är något bra, skulle bara vilja höra argument? jag är varken för eller emot..vet inte riktigt vad jag ska tro. många har ju faktiskt gått ner en massa kilon på GI metoden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270&highlight=ytterligare

Det går bara att gå ner i vikt med "GI-metoden" om man äter mindre energi än man gör av med, inte annars. Inget speciellt alls.