Visa fullständig version : Jobbig svank och trasig korsrygg
Har fått en jobbigt stor svank i ländryggen, och har börjat få ont där också, först var jag rädd att hade problem med ryggraden, men känns inte som det då det känns sjukt bra de dagar jag kört GM's, marklyft eller liknande men iaf, strechar höftböjarna flera gånger per dag, men det blir inte bättre, kan det vara stark korsrygg/svag mage?
Vill verkligen bli av med det då svanken get mig kyphotisk korsrygg och alla problem med följer med det.
Hur motverkar man svanken förutom streching av höftböjarna?
Har läst att man ska stretcha hamstrings och röv också för att bli av med svanken, kan ha fel
Sheogorath
2006-07-14, 03:41
Det beror ofta på för kort M. Iliacus, den korta höftböjaren. Den stretchar man när man stretchar "höftböjarna" så fortsätt med det. Jag har nu blivit av med min ankstjärt/putmage, och det jag behövde, förutom stretching av höftböjarna, var rejält mycket starkare mage. Jag kör nu mera 10 failure-set i veckan fördelat över två pass. Tre set kabelcrunches och två set maskincrunches per pass. Jag stretchar ochså hamstrings och M. Adductor Magnus varje dag.
inre magmusklerna, dvs transversus och obliquerna är viktiga och ska tränas ordentligt. Även de lednära musklerna i ryggen, multifider och rotatorer kan behöva tränas.
När det gäller streching så kan du också behöva stretcha framsida lår och tensor fascia late. För att få med det långa huvudet av quadriceps, rectus femoris, som är det viktigaste för dig, så måste du låsa höften. Det gör man så här http://www.tcd.ie/Clubs/DUHAC/Training/stretching_6.jpg
Glömde nämna. När du stretchar iliopsoas så tryck bak din ländrygg en bit. På så sätt kan du komma åt psoas major delen lite mer. Denna fäster på ländryggskotorna och kan dra dem framåt och skapa en lordos om den är stel.
aah, en massör jag var hos sa att jag hade en kortaste rectus femoris hon hade sett eller ngt, när jag hade benet utanför britsen lite hängande hade underbenet en vinkel på 45 grader rakt ut typ!
hehe, det är inte direkt optimalt ;)
rectus fäster precis på övre främre toppen av höftkammen. Om den är stel så får du en framåtrotation på bäckenet som leder till lordos i längdryggen....
Apropå svank; kan man få det om magmusklerna är oproportioneligt starka gentemot ryggen?
hehe, det är inte direkt optimalt ;)
rectus fäster precis på övre främre toppen av höftkammen. Om den är stel så får du en framåtrotation på bäckenet som leder till lordos i längdryggen....
och det ger typ automatisk kyphosis i bröstryggen då?
Apropå svank; kan man få det om magmusklerna är oproportioneligt starka gentemot ryggen?
Jag tror inte det. Svank leder till att magmusklerna sätts lite på sträck. Magmusklerna fäster i främre delarna av höftkammen och i ligamentum inguinale som går på framsidan mellan spetsarna på höftkammen. Om man spänner magmusklerna och samtidigt håller ryggen rak och inte fäller fram bålen så borde bäckenet rotera bakåt.
Altså borde träning av magmusklerna snarare motverka svank..
Om du har svank så är de andra orsakerna som tagits upp här i tråden mer troliga. Det kan ju också vara så att du är född med en naturligt tydlig svank eller att det är en invand hållning.
Rent allmänt så borde du sträva efter balans i baksida vs framsida då du annars kan få ryggproblem i längden.
och det ger typ automatisk kyphosis i bröstryggen då?
Kan vara. Det är vanligt att man får en ökad kyfos i thorax som ett svar på en ökad lordos i lumbalen. Det kan dock även vara det omvända, dvs att din kyfos skapar din lordos. Det hela beror på att kroppen vill behålla tyngdpunkten/huvudet så nära "mitten" som möjligt.
Jag tror inte det. Svank leder till att magmusklerna sätts lite på sträck. Magmusklerna fäster i främre delarna av höftkammen och i ligamentum inguinale som går på framsidan mellan spetsarna på höftkammen. Om man spänner magmusklerna och samtidigt håller ryggen rak och inte fäller fram bålen så borde bäckenet rotera bakåt.
Altså borde träning av magmusklerna snarare motverka svank..
Om du har svank så är de andra orsakerna som tagits upp här i tråden mer troliga. Det kan ju också vara så att du är född med en naturligt tydlig svank eller att det är en invand hållning.
Rent allmänt så borde du sträva efter balans i baksida vs framsida då du annars kan få ryggproblem i längden.
Kan vara. Det är vanligt att man får en ökad kyfos i thorax som ett svar på en ökad lordos i lumbalen. Det kan dock även vara det omvända, dvs att din kyfos skapar din lordos. Det hela beror på att kroppen vill behålla tyngdpunkten/huvudet så nära "mitten" som möjligt.
aaah kej, rectus femoris har varit kort ända sen jag gick med gipsat ben i 8 veckor, all rörlighetsträning som sjukgymnasen gav mig var sittande, så jag tror aldrig jag fick tebax rörligheten i rectus femoris.
Jag har själv insett att jag också har lite för mycket svank.
Men jag hänger inte med på vissa saker;
Hur stretchar man höftböjjarna?
Finns det någon sida med massvis av stretchingövningar med bilder också som förklarar?
BigForre
2006-07-14, 16:45
Rygg&muskelakuten (http://www.ryggochmuskelakuten.se/) har en samling med stretchövningar, bla en för psoas. Men till höftböjare räknas, om inte jag förstått det fel, även Iliacus och strech till den har Sheo startat en tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73559) om nyligen.
Rygg&muskelakuten (http://www.ryggochmuskelakuten.se/) har en samling med stretchövningar, bla en för psoas. Men till höftböjare räknas, om inte jag förstått det fel, även Iliacus och strech till den har Sheo startat en tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73559) om nyligen.
Jag har övningarna där redan utskriva och hänger på sidan av skrivbordet :thumbup: försöker bli rörligare i höfterna efter att nitrometam och stahlberg rackade ner på min startställning i sumomark : D
BigForre
2006-07-14, 16:58
Jag har övningarna där redan utskriva och hänger på sidan av skrivbordet :thumbup: försöker bli rörligare i höfterna efter att nitrometam och stahlberg rackade ner på min startställning i sumomark : D
Borde använda quote mer tror jag, inlägget var till Shibi som undrade hur man stretchade höftböjarna. Hoppas att du får ordning på allt dock!
Tack:)
Sheogorath
2006-07-14, 17:18
Tack:)
...fast vi kom efter lite tankeverksamhet fram till att det inte är Iliacus som stretchas, utan M. Addcutor Magnus. Menmen, det är en skitbra stretch hur som helst.
BigForre
2006-07-14, 17:21
...fast vi kom efter lite tankeverksamhet fram till att det inte är Iliacus som stretchas, utan M. Addcutor Magnus. Menmen, det är en skitbra stretch hur som helst.
Jag måste även börja läsa klart trådar, får bli efter löpningen...
För övrigt så tänker jag på den stretchövningen som bögbollen. Det har bara blivit på det viset.
inre magmusklerna, dvs transversus och obliquerna är viktiga och ska tränas ordentligt. Även de lednära musklerna i ryggen, multifider och rotatorer kan behöva tränas.
Hur tränas dessa?
Transversus ska man först lära sig att hitta. Detta brukar inte vara några större problem för personer som är aktiva och känner sin kropp. Du spänner den genom att göra en forcerad utandning. Du kan känna muskeln genom att hålla dina fingrar precis innanför spetsarna på din höftkam samtidigt som du gör utandningen.
http://fifa.com/en/development/medicalsection/0,1236,4,00.html
Övning 1 och 2 tränar tränar transversus. Övning 2 går även på obliquerna.
Man kan även bara stå still i någon minut i en ställning ungefär som när man gör armhävningar fast står på sina armbågar istället. Efter ett tag så kan du stegra övningen genom att varje gång du andas inte höja benet som i övning 1 för att sen sakta sänka det under utandningen.
Multifiderna kommer man åt genom att göra friskis och svettis övningar typ stå på alla fyra och sträcka det ena benet och motsatt arm utåt.
Det viktigaste är dock att du lär dig spänna transversus samtidigt som du utför övningar. På så sätt får man träningen automatiskt. Orsaken till att många använder bälte är just att de är svaga i den stabiliserande muskulaturen. Bälte borde bara vara nödvändigt när man lyfter väldigt tunga vikter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.