handdator

Visa fullständig version : Difus värk kring revbenen på ena ryggsidan

Max
2006-07-13, 21:26
Jag har sedan en tid tillbaka haft ont från och till runt revbenen (tror jag) på höger ryggsida. Det onda utgår från strax under det stora "benet". Ibland räcker det med att sitta fel så accelererar smärtan. Vissa dagar är det nästan som bortblåst och andra gör det ont som f*n att bara andas, speciellt djupa andetag.

Någon som känner igen detta och vet vad det är? eller nån som kanske varit med om något liknande och kan ge några tips. Kiropraktor, massör, läkare?

Tack på förhand.

Åse Columbus
2006-07-14, 14:06
låter som en inaktiv serratus anterior.....den hjälper till vid andning..o fäster under skulderbladet o sedan fram mot revbenen på framsidan....

naprapat ska du träffa absolut

kolla in på www.getbodysmart.com
kolla under muscular system o sedan leta rätt på serratus anterior

Guddi
2006-07-14, 15:59
Om serratus är inaktiv så borde ditt skulderblad stå ut, så kallad wing scapula http://mywebpages.comcast.net/wnor/wingedscapula.jpg

tycker annars precis som Åse skriver att du sak söka hjälp hos en läkare/sjukgymnast/naprapat

Åse-> Grymt bra länk, den hamnar bland favoriterna direkt :thumbup:

Max
2006-07-14, 17:27
Tack för de jättebra svaren, skall kontakta naprapat. Vad menas med inaktiv? Ibland känns det ju bra i dagar för att ganska plötsligt komma tillbaka.

Muskeln ni talar om sitter ungefär där det gör ont, men jag har svårt att själv kontrollera om jag har s.k. wing scapula tyvärr, det får naprapaten avgöra.

Finns det nånting jag själv kan göra i väntan på proffesionell hjälp? Är det fel att bassäng-rehabträna de dagar det inte gör ont?

cammen
2006-07-14, 19:08
Jag har sedan en tid tillbaka haft ont från och till runt revbenen (tror jag) på höger ryggsida. Det onda utgår från strax under det stora "benet". Ibland räcker det med att sitta fel så accelererar smärtan. Vissa dagar är det nästan som bortblåst och andra gör det ont som f*n att bara andas, speciellt djupa andetag.

Någon som känner igen detta och vet vad det är? eller nån som kanske varit med om något liknande och kan ge några tips. Kiropraktor, massör, läkare?

Tack på förhand.

Jag har nästan exakt samma problem. Har värk i vänster sida dock mellan latissimus dorsi och revbenen. Det känns som om det sitter en bit in i muskeln nära revbenen.
Precis som dig avtar det ibland under någon el. några dagar för att sedan komma tillbaka, och när man t.ex sitter feö så börjar det göra ont. Har däremot inte så ont vid vanlig andning, men tar jag e djupt andetag får man mer ont.