Visa fullständig version : Träningsverk?
Har tränat 1 månad nu och jag tränat utan hjälp av någon, ingen pass på mina set alltså. Ja kör så pass tungt att jag orkar maximalt 6 reps/set och max 8reps/set för vissa övningar. Saken e den att igår körde jag armar, alltså både triceps och biceps och nu såhär dagen efter så har jag ingen vidare träningsverk i armarna, inte mycket mer än lite känning.
De första 2 veckorna ja tränade så fick jag mer verk än nu. Kör jag för lätta vikter eller man får kanske helt enkelt inte träningsverk alltid?
Jag använder mig av MAX-OT's träningsprogram och återigen, jag anser själv att jag kör för mig, riktigt tungt.
*screwy* :furious:
Många får inte träningsvärk, iallafall inte till den grad där det känns riktigt mycket som man får första gångerna, eller efter ett längre uppehåll.
Det innebär absolut inte att det är någon sorts kvitto på att du växer eller ej. Vissa får mindre träningsvärk helt enkelt.
Testa att köra riktigt långsamt eccentriska rörelser .T ex i bicepscurl så höjer du vikten explosivt och sedan sänker du den ungefär den dubbla tiden det tar dig för att lyfta den. Bromsande träning tendererar att ge mer träningsvärk. Om du nu absolut måste ha det. Jag måste ha det iallafall rent mentalt - måste kännas dagen efter :D
Många får inte träningsvärk, iallafall inte till den grad där det känns riktigt mycket som man får första gångerna, eller efter ett längre uppehåll.
Det innebär absolut inte att det är någon sorts kvitto på att du växer eller ej. Vissa får mindre träningsvärk helt enkelt.
Testa att köra riktigt långsamt eccentriska rörelser .T ex i bicepscurl så höjer du vikten explosivt och sedan sänker du den ungefär den dubbla tiden det tar dig för att lyfta den. Bromsande träning tendererar att ge mer träningsvärk. Om du nu absolut måste ha det. Jag måste ha det iallafall rent mentalt - måste kännas dagen efter :D
Jag håller med dig, det var lite därför jag kände att jag ville ha svar :)
För att det ska kännas att man verkligen körde biceps på gårdagen så är det för mig också psykiskt negativt att jag inte känner träningsverk dagen efter. Men vafan, har det ingen fysisk betydlse igentligen så överlever jag. Trodde mest det handlade om att jag körde på för lätta vikter även om jag absolut tog i maximalt i varje 4-6 setare.
Kanske borde slänga upp en träningsjouirnal bara för att få lite kritik över hur man kör och hur upplägget av passen/passet ser ut.
Jag behöver träningsvärk dagen efter för att det skall kännas som om jag faktiskt har bearbetat musklerna. Det snackas ju om att man ska "chocka" musklerna för att de ska få signaler om att växa och bli starkare, och träningsvärk känns som ett kvitto på chock.
En träningsjournal är nog bra att starta, mattew. Det kan iaf inte skada. Själv skapade jag min egen här på kolozzeum för bara några timmar sen :hbang:
Träningsverk ska man undvika. Lätt ömhet i musklerna (väldigt lätt träningsverk om du så vill) är ok, men inte mer. Då har du kört för hårt alt stretchat dåligt efter.
Sheogorath
2006-07-13, 21:41
Träningsverk ska man undvika. Lätt ömhet i musklerna (väldigt lätt träningsverk om du så vill) är ok, men inte mer. Då har du kört för hårt alt stretchat dåligt efter.
Stretching motverkar inte träningsvärk. Det har inte kunnat påvisas i vetenskapliga studier. Däremot går det alldeles utmärkt att stretcha sig till träningsvärk om man stretchar tillräckligt hårt. Grub har referenser.
Ok, jag har fel, argumenterar inte mot referenser (eftersom jag i detta fallet inte har några själv ;) )
Konstigt dock att jag alltid upplever träningsvärk om jag INTE stretchar ordentligt. Någon annan? Kan inte trycka det i en studie men samma sak gällde för många i min specialidrottsklass på gymnasiet (elitsattsande inom Judo/handboll/hockey/gymnastik). Hade det på tal, hur man upplever träningsvärk om man inte resp strtchar. Intressant.
Grub har referenser.
Otippat :)
Det finns en del studier där man har fått positiva resultat hos personernas upplevelse av träningsvärken efter massage och/eller streching. Dock har dessa personerna haft samma påvisbara styrkenedsättning och ömhet vid palpation som den gruppen som inte fått någon behandling.
Följande är snott från introduktionen i “The effects of massage on delayed onset muscle soreness and physical performance in female collegiate athletes”, Physical Therapy in Sport 7 (2006) 5–13. Det är altså referenser till referenser och inte helt korrekt men jag sitter på jobb och orkar inte leta upp dem riktiga artiklarna.
"Several investigators have studied the effects of cryotherapy on DOMS and found little no benefit to using this modality"
"These authors concluded there is no convincing evidence to support the use of pulsed ultrasound for DOMS."
"The work suggested a decrease in sorenessbut no effect of recovery of muscle strength with the use of transcutaneous electrical stimulation (TENS)."
"several investigators have reported no decrease in signs or symptoms of DOMS with concentric exercise."
"More recent work calls into question the commonly held notion that stretching
can alleviate DOMS, when used as a pre-exercise or postexercise routine"
"Hilbert, Sforzo, and Swensen (2003) examined the effects of effleurage,
tapotement and petrissage rendered 2 h after exerciseinduced injury. Soreness and mood were improved with massage, but there was no improvement in muscle peak
torque production or range of motion. Several other studies have also reported a lack of improvement in muscle peak torque production following massage"
Ryska_raketen
2006-07-14, 07:36
ffs
ffs
Nödvändigt?
jag har fel
Inte stretchat på 5 år. Får bara träningsvärk om jag har gjort ett uppehåll från träningen och börjar på nytt.
Dessutom är jag inte ovig på nåt sätt heller. Tvärtom är jag nog vigare än genomsnittet.
Träningsvärk är inget bevis på att man tränat hårt. Såg en länk (annat forum) till en artikel häromdagen, orkar jag ska jag leta upp den.
pragmatist
2006-07-14, 11:44
Målsättningen med verksamheten bör väl vara att bli stor, stark och stilig, inte att få ont. Vill man ha ont så kan man ju lika gärna slå sig själv med en hammare. :D
Träningsvärk får man främst när man är relativt ovan vid en viss typ av rörelse eller belastning. Ju mer du tränar en viss övning desto mindre träningsvärk producerar den, som regel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.