handdator

Visa fullständig version : Fördelning på kcal

AciDBL00D
2002-12-28, 19:50
Jag sitter och leker med hälsovakten. De rekomenderar mig till 3200kcal om dagen fördelat såhär:

65% kolhydrater
15% fett
20% protein

Hur verkar det? Jag tycker det mycket kolhydrater och lite protein hur skall det vara?

Mattep
2002-12-28, 20:00
Fredrik Paulún rekommenderar i sin bok Effektiv närings lära de där siffrona. Om du vill så kan du ju alltid höja protein intaget något. Men om du äter för lite Kolhydrater och fett så kommer kroppen använda proteinet till bränsle istället för byggstenar. Det är kostsamt att omvandla Protein till energi. Normalt sett så är 1g protein 4kcal men om det ska användas som bränsle kommer endast det endast bli 3kcal. Alltså om man äter mycket kolhydrater så kan proteinet användas till uppbyggnad istället för energi.

MVH matte

ps
Föresten du frågade förut vart man kan köpa sojabönor var på ica igår och dom hade det. Det är bara att titta där böner och sånt ligger.
ds

AciDBL00D
2002-12-28, 20:05
Ahh, tack skall du ha bra svar på två frågor där ;)

Mattep
2002-12-28, 20:07
det var så lite så.... har inget bättre för mig just nu ändå... ;)

Matti
2002-12-28, 22:33
Fredrik Paulún rekommenderar i sin bok Effektiv närings lära de där siffrona.
Jag har för mig att Paulún rekommenderar ett högre fettintag i en senare bok. Kommer tyvärr inte ihåg vilken bok det var, "Allt om fettförbränning 2" kanske?

Mattep
2002-12-28, 23:35
Kan nog stämma. Jag har inte allt om fettförbräning hemma. Men tror att det kan vara så. Med tanke på att fett behövs för att bränna fett. Jag ska nog ta och köpa boken och se efter eller smyg läsa i butiken;)