Visa fullständig version : Amino och protein intag fråga igen king grub =)
Har gått till ritbordet och tänk så här med proteinintaget och aminosyror emellan.
Skriv gärna om det behövs ändring, kan även lägga till att vikten är på 125kg i dag och senaste fettmättningen var 14.5% den 3juli.
7.00 50g protein (måltid med mejeriprodukt)
8.30 10g glutamin, 750mg Leucin, 1100mg Bcaa
10.00 50g protein (måltid med animalisk källa)
11.30 10g glutamin, 750mg Leucin, 1100mg Bcaa
13.00 50g protein (måltid med animalisk källa)
14.30 10g glutamin, 750mg Leucin, 1100mg Bcaa
16.00 50g protein (måltid med animalisk källa)
17.30 10g glutamin, 750mg Leucin, 1100mg Bcaa
19.00 50g protein (måltid med animalisk källa)
20.30 10g glutamin, 750mg Leucin, 1100mg Bcaa
22.00 50g protein (måltid med mejeriprodukt)
23.30 10g glutamin, 750mg Leucin, 1100mg Bcaa
Vid träning blir det 1500mg leucin och 10g glutamin innan/efter, även taurin 2000mg och aminofuel 10g.
Och vassle 30g före/efter + malto.
Räknar ej med kolhydrater och fett.
King Grub
2006-07-13, 04:40
Jag vet inte.
Du besitter uppenbarligen en rejäl muskelmassa och kan säkert utnyttja mycket protein, men jag kan inte uttala mig om hur ditt upplägg påverkar, om det ger någon praktisk effekt, eller om du kastar pengar i sjön, och det finns ingen i världen som kan det. Glutamin är pengarna i sjön. Visst, det finns ett i princip linjärt förhållande mellan proteinintag och möjlig muskeltillväxt, men bara inom mänskilgt möjliga fysiologiska gränser. Och ju högre proteinintag, desto större aminosyreoxidation.
Ola Wallengren
2006-07-13, 08:07
jag vet inte vad detta upplägg kostar dig, och det kan ske inte spelar någon roll för dig, men man kan ju bara teoretiskt spekulera i nyttan med det.
Tex, varför glutamin? Det finns ingen bevisad nytta med det och med ett intag av 350-400g protein och tillräckligt med kolhydrater och energi så lär du inte vara i behov av ökade mängder, på sätt och vis sänker du nog bara proteinkvaliten med glutamin.
BCAA bygger ju inte muskler i sig, visserligen ger kanske signal om det men varför inte ta det i samband med ett mer komplett aminosyratillskott.
Vassle innehåller både höga halter av glutamin, BCAA och då även leucin. Du kan lätt byta ut din aminosyracoctail med 10-15g vassleprotein (80%) och få ungefär samma innehåll.
Risken med ett så högt och jämt intag av protein är att du får ett väldigt högt steady state, dvs kontinuerlig tillförsel så då inte stimulerar någon vidare proteinsyntes, samtidigt som din kropp förvandlas till en proteinförbrännigsmaskin, allt måste ju brytas ner och omvandlas till energi, protein kan ju inte lagras. Du har alltså en ständig proteinnedbrytning på ca 25g/timme under dagen, vad händer då på natten? Det som byggts upp bryts ner med rasande fart...
Om man äter en måltid och sen 1,5 h senare stoppar i sig EAA, BCAA, glutamin etc så bör detta inte passera magsäcken så särskilt snabbt. Magsäcken har ju fortfarande mat kvar sen gången man åt tidigare och det bromsar utlussningen till tunntarmen, jag vet att det finns påvisat att det ger effekt men vilken typ av måltider åt man i de testerna?
Proteintoppen av en proteindrink (Antar att annan mat fungerar något så när på samma sätt.) kommer efter ca 1-1,5 h så även om det passerar magsäcken snabbt så är aminosyranivån inte direkt låg efter 1,5-2 h så frågan är hur stor effekt det har? Man får en liten höjning av aminosyranivån och sen är det dags att äta igen efter 3 h.
Till saken hör ju också att det är 50 g protein i varje måltid i exemplet ovan (Tester använder oftast 20-30 g protein), 50 g protein bör ge antingen en högre topp eller en senare topp (Jag har inte orkar leta reda på vilket) och i båda fallen så är nivån när EAA eller BCAA kommer ut i blodet högre än i testerna och skillnaden på nivåerna med eller utan extra tillförsel bör bli mindre.
Om jag skulle använda mig av EAA eller BCAA vid några andra tillfällen än i samband med träningen skulle jag ta det precis innan jag äter. Ut med det i blodet och sen fylla på med vanlig mat, om man får i sig något som går ut snabbt så får man en lite högre nivå tidigare. Om det sen har någon praktiskt betydelse är en annan fråga.
Glutamin skulle jag byta ut mot kolhydrater, det är minst lika antikatabolt och så slipper man dricka lika mycket vatten.
Intressant skrivet av er, återkommer istället efter 1månad så kan jag utesluta eller fortsätta med samma schema.
schabo-labo
2006-07-14, 11:16
Intressant skrivet av er, återkommer istället efter 1månad så kan jag utesluta eller fortsätta med samma schema.
Kul att du är så "nitisk" och noggrann. Hoppas det går bra för dig i träningen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.