Visa fullständig version : Blir inte större eller starkare :(
Hej jag är 16 år och tränar varannan dag på gymmet!, hört att det ska ta ca 48 timmar att bygga upp musklerna efter träning, men mina biceps/triceps blir inte större:(, ska man köra det mindre än varannan dag och med mer tyngd eller vad borde jag göra :(
Börjat fått lite ont i axlar med :(
tacksam för ett bra svar!
Jag väger 60 kg:/ gjort den sissta månaden gick upp i början men nu står det still !:(
GT_Razor
2006-07-12, 14:09
Du borde nog läsa runt lite först innan du ställer en sån fråga. Utifrån det du skrev antar jag att du är nybörjare. Äter du tillräckligt bra? Sover du tillräckligt? Kör du hårt nog? Hur många set/reps? Kör du musklerna flera gånger i veckan vilket i så fall inte är bra? Många faktorer spelar in. Ett tips är att du söker runt lite på brädan och lär dig grunderna...eller iaf får en uppfattning om sambanden. Sen blev jag fundersam om att du bara nämnde biceps/triceps...är det bara armarna som inte vill växa? Växer allt annat? Eller är det så att du bara tränar armar och inget annat? :D
nej nje, det andra blir bättre och så och axlarna är växer och så men det är armarna som inte blir större och jag läste i ett inlägg att man ska träna armarna 1-2 ggr veckan.. stämmer?, isf nu när jag kör (har samma pass varje gång ) bryter jag ner musklerna mer än de byggs upp då eller ?
GT_Razor
2006-07-12, 14:26
nej nje, det andra blir bättre och så och axlarna är växer och så men det är armarna som inte blir större och jag läste i ett inlägg att man ska träna armarna 1-2 ggr veckan.. stämmer?, isf nu när jag kör (har samma pass varje gång ) bryter jag ner musklerna mer än de byggs upp då eller ?
Det finns inget som säger att man "ska" träna armarna 1-2 gånger i veckan. Det är väldigt indivuduellt. Eftersom du använder armarna i så mkt annat (triceps i pressövningar, biceps i dragövningar) så rekommenderar jag inte 2 armpass i veckan. 1 räcker gott och väl. Du kanske just har övertränat armarna så de inte får chans att vila och växa...du bryter ner dem konstant...
Jag väger 60 kg:/ gjort den sissta månaden gick upp i början men nu står det still !:(
Där har du problemet.
snelhest
2006-07-12, 15:57
Ät mat. Jättemycket mat. Räkna kalorieroch se till att få i dig minst 3000. När dina ökningar stagnerar äter du ännu mer.
Ät mat. Jättemycket mat. Räkna kalorieroch se till att få i dig minst 3000. När dina ökningar stagnerar äter du ännu mer.
3000kcal för en kille på 60Kg? Han lär öka rätt duktigt i fett på det...
snelhest
2006-07-12, 16:04
ja du det lär han inte dö av.
ja du det lär han inte dö av.
Visserligen inte, men det är rätt dumt att äta sig fet i onödan. Speciellt i tonåren när det är lätt att bilda nya fettceller.
Han gör förstås som han vill, jag tänkte bara förmedla vad som händer om han börjar svulla rejält.
Visserligen inte, men det är rätt dumt att äta sig fet i onödan. Speciellt i tonåren när det är lätt att bilda nya fettceller.
Han gör förstås som han vill, jag tänkte bara förmedla vad som händer om han börjar svulla rejält.
Man ser inte tjock ut när man väger 70 kg på 180 cm. Däremot Din avatar till exempel ser otroligt mager och skadad ut.
3000 kcal på 60 kg ≈ 500 kcal överskott
Är väl inget större problem med det eller?
userfriendly
2006-07-20, 13:45
3000kcal är väl inget för en tränande och växande ung man??
Sheogorath
2006-07-20, 13:49
Men ge fan i att räkna kalorier. Se till att satsa på mer vikt på stången, mer vikt på stången, mer vikt på stången och ät "mer än du brukar" så kommer det räcka. Jag skulle gissa att problemet är att hans träning inte är progressiv. Det är A och O i min mening.
Scratch89
2006-07-20, 13:52
3000kcal är väl inget för en tränande och växande ung man??
Eh, jo. Det är mer än vad jag förbrukar en hyperaktiv dag.
Och sen ...
GE DET TID !!!!!!!!!!!!!
Scratch89
2006-07-20, 13:58
Annars kan du testa att byta ut alla tunga övningar som bänkpress, knäböj och marklyft mot knästående cablecross nedifrån, enbens benspark och hyperextension.
Man ser inte tjock ut när man väger 70 kg på 180 cm. Däremot Din avatar till exempel ser otroligt mager och skadad ut.
Kanske inte, men att lägga på sig 10Kg snabbt ger ändå en hel del extra fett. Det verkar lite onödigt med tanke på att det Pär förmodligen helst vill ha är muskler. Sen har väl inte min avatar något med saken att göra? Jag har aldrig givit honom rådet att strunta i byggningen och försöka växa sig två meter lång istället.
3000 kcal på 60 kg ≈ 500 kcal överskott
Är väl inget större problem med det eller?
Utgår jag från mig själv är det närmare det dubbla överskottet. Sist jag vägde mig visade vågen 66Kg. En bra nivå för mig verkar ligga på strax under 2500kcal/dag. Det tycker jag också är en bättre utgångspunkt, sen kan man alltid anpassa intaget senare när man ser hur vikten påverkas.
Eh, jo. Det är mer än vad jag förbrukar en hyperaktiv dag.
Huruvida du är hyperaktiv eller inte är väl ändå jävligt relativt?
Jag väger ca 80 kg och kan nog smälla i mig 4500 kcal en - mer eller mindre, för mig - hyperaktiv dag.
Nä, 3000 kcal är faktiskt inte så värst mycket.
Sheogorath
2006-07-20, 14:31
Annars kan du testa att byta ut alla tunga övningar som bänkpress, knäböj och marklyft mot knästående cablecross nedifrån, enbens benspark och hyperextension.
Jepp. Mejsla fram alla detaljerna lixom.
Men ge fan i att räkna kalorier. Se till att satsa på mer vikt på stången, mer vikt på stången, mer vikt på stången och ät "mer än du brukar" så kommer det räcka. Jag skulle gissa att problemet är att hans träning inte är progressiv. Det är A och O i min mening.
Jag skulle gissa på att det är omöjligt att uppnå några egentliga resultat på en månads träning. Men det är bara jag kanske?
Att bygga muskler tar tid.
Kasta inte sten i glashus nu. Det var rejält töntigt skrivet av dig.
Skäms för fan.
Sheo går in på den med. *slap*
Sheogorath
2006-07-20, 14:40
Jag skulle gissa på att det är omöjligt att uppnå några egentliga resultat på en månads träning. Men det är bara jag kanske?
Jag håller med dig. Sen anser jag att han tränar för mycket. Det är en helt onödig träningsmängd för honom. Han ska satsa på att bli starkare i bänk, böj och mark. Resten följer av sig själv så länge han äter rimligt mycket.
Jag tror helt klart att du kommer tröttna om du sätter dig ner och skall räkna en massa, hur mycket kcal du drar i dig, hur mycket varje måltid ger etc. Det är ju sjukt tråkigt och tidskrävande.
Det viktiga är väl att man gillar det man håller på med? Stressar man framåt så kommer man tycka det blir tråkigt tillslut, iallafall för dom flesta.
Själv har jag inte tränat på 3 veckor och det var bara ca 1 månad sen jag började köra "seriöst" m.a.o har redan tröttnat på pga av alla jävla krav på att man måste dra i sig 20 kg mat om dagen samt ta i tills man spyr, det är jävligt tråkigt och äta mat är längre inte kul, det är jobbigt och tar på mitt psyke.
Är detta råd ni ger för dom som vill bli grova som arnold? eller bara vill få en finare kropp? Kräver båda att man drar i sig 20 kg mat och tränar tills man spyr?
Bara undrar ;)
men vad är lagom att ligga på för att bygga effektivt men ändå undvika att lagra in fett (så mkt som möjligt iaf) :confused:
100kcal överskott/dag?
men vad är lagom att ligga på för att bygga effektivt men ändå undvika att lagra in fett (så mkt som möjligt iaf) :confused:
100kcal överskott/dag?
alltså. Desto mer du äter, desto större chans att du bygger mer. Sen finns det självklart en gräns till att äta FÖR mycket. INgen som vet den men runt 500+. Sen om du ligger på endast 100+ kommer du inte lägga på dig lika mkt fett men du kommer nog inte bygga lika mycket som när du ligger på 500+.
Hej jag är 16 år och tränar varannan dag på gymmet!, hört att det ska ta ca 48 timmar att bygga upp musklerna efter träning, men mina biceps/triceps blir inte större:(, ska man köra det mindre än varannan dag och med mer tyngd eller vad borde jag göra :(
Börjat fått lite ont i axlar med :(
tacksam för ett bra svar!
du får förklara mer hur du tränar men att du har ont i axlarna tyder alla gånger på att du tränar för mkt pressmuskler.. tänk på att hela kroppen ska tränas lika mkt. bröst - rygg. biceps - triceps
alltså. Desto mer du äter, desto större chans att du bygger mer. Sen finns det självklart en gräns till att äta FÖR mycket. INgen som vet den men runt 500+. Sen om du ligger på endast 100+ kommer du inte lägga på dig lika mkt fett men du kommer nog inte bygga lika mycket som när du ligger på 500+.
är du 100% säker på de utlåtandet? vissa säger ju att man bygger lika mkt muskler oavsett om man ligger på 100 eller 1000 kcal överskott :confused:
Scratch89
2006-07-20, 19:44
Kasta inte sten i glashus nu. Det var rejält töntigt skrivet av dig.
Skäms för fan.
Sorry! :(
100kcal överskott/dag?
+/- 0
Anonym112
2006-07-24, 20:36
Kör du till failure då ?
Kör du till failure då ?
Måste man det?
theolito
2006-07-24, 20:47
Du blir inte hulken på 1 vecka, pojk.
Anonym112
2006-07-24, 20:58
Måste man det?
Är väl o rekommendera
Är väl o rekommendera
Varför?
King Grub
2006-07-24, 20:59
Är väl o rekommendera
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=failure
Att inte gå till fail verkar ge bättre förutsättningar för tillväxt.
Anonym112
2006-07-24, 21:19
Mycket skrivs på papper men fungerar inte i verkligheten.
Det är lättare att öka om du kör till failure eftersom du kör med full intensivitet under hela settet då.
Jämför t.ex byggarna idag typ Dorian Yates (kör failure med hög intensitet) mot arnold och gänget för i tidens högvolym med låg intensivitet... Byggarna idag är större.
Sen kör du någon vilovecka då och då för att återhämta dig, med tanke på att det sliter mer på cns.
Jämför detta med att sola typ 20 minuter varje dag .. du blir brun på lång sikt men bränner aldrig ut dig.
Mot att sola dig röd varje gång sen vila. Snabbare resultat. Dock skadligare.
Tja, Dorian är idag inte vidare stor. ;)
Och hög skadlighet är bra för att?
Anonym112
2006-07-24, 21:50
Tja, Dorian är idag inte vidare stor. ;)
Och hög skadlighet är bra för att?
Större än dom flesta må jag säga ^^
det är inte bra --det är den ända "nackdelen" så att säga
Större än dom flesta må jag säga ^^
det är inte bra --det är den ända "nackdelen" så att säga
Hey, då tycker jag att du skall fortsätta att köra till failure hela tiden.
Så blir du ocksp lika grov som Dorian. :thumbup:
Lita för farao inte på vad som skrivs på diverse sidor. Yates körde till failure IBLAND. Det gäller de flesta som blitt nåt - man periodiserar sin träning och kör olika träningsmetoder under ett träningsår, beroende på vilken fas man ligger i.
allan
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.