handdator

Visa fullständig version : Kost / acne

Bondlurk
2006-07-11, 19:04
Hej, jag har problem med acne. Vad ska jag tänka på med min kost för att minska syntomen?

Verni
2006-07-11, 19:07
Sökning på din topic.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=132956

somjagsa
2006-07-11, 21:08
Sökning på din topic.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=132956

ger:
Sorry - no matches. Please try some different terms.

Verni
2006-07-11, 21:21
ger:
Sorry - no matches. Please try some different terms.Nurå (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=133451)

Control_61
2006-07-12, 09:41
Hej, jag har problem med acne. Vad ska jag tänka på med min kost för att minska syntomen?

Jag skulle hålla mig långt borta från fet mat. Choklad och chips skulle jag inte ens tänka på att äta.

jewzie
2006-07-12, 11:59
Jag vill också få reda på hur mycket som styrs utav kosten när det gäller skit i ansiktet. Skitjobbigt, får fan stå å klämma i evigheter känns det som

King Grub
2006-07-12, 12:07
Implications for the role of diet in acne. Semin Cutan Med Surg. 2005 Jun;24(2):84-91. (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf)

Bondlurk
2006-07-13, 20:00
Implications for the role of diet in acne. Semin Cutan Med Surg. 2005 Jun;24(2):84-91. (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf)

Jag har tidigare försökt mig igenom dokumentet, och då jag inte är särskilt bildad i frysiologi eller liknande har jag ingen aning om vilka hormoner som det talas om, kan du inte sammanfatta lite kort hur man ska tänka i praktiken? Har förstått det som att hormonförändringar kan orsaka acne, men vad ska jag göra åt det när jag styrketränar?

Isabella
2006-07-14, 05:50
alkohol ska tydligen inte vara bra om man vill undvika finnar..

jewzie
2006-07-14, 06:32
alkohol ska tydligen inte vara bra om man vill undvika finnar..
det är ju hemskt!!!!!! då får man fan ta och leva med lite finnar då.

Avesta
2006-07-14, 13:13
undvik mjölkprodukter! eller sätt gränser för hur mycket du får äta av sånna produkter. Undvik även raffinerade produkter som innehåller mycket fett och mycket socker. Mer naturliga produkter har inte alls samma påverkan på akne.

L-Sami
2006-07-14, 14:50
Prova med en extra tillskott av Zink! .. studier visar att den kan bota akne!

Har själv också börjat med zink och har sett dramatiska förändringar i min hy!

30mg om dan är en lagom dos från Zink kapslar/tabletter! ..resten får du genom mat!

machine gun
2006-07-14, 15:44
30mg om dan är en lagom dos från Zink kapslar/tabletter! ..resten får du genom mat!

30 mg om dagen från kosttillskott + det man får i sig via kosten verkar ganska mkt, med tanke på att RDI ser ut som följer:

7 milligram, kvinnor
9 milligram, män och gravida
11 milligram, ammande

King Grub
2006-07-14, 15:49

Ge inte doseringsråd om du inte vet vad du pratar om.

Se RDI ovan.

Övre tolererbara gräns ligger vid 40 mg, alla källor inräknade.

L-Sami
2006-07-14, 15:52
Ja, men på RDI behöver man inte tro på! .. Jag läste det i en artikel, för en man så behövs det minst 30mg! ..och maximalt 45mg annars tar man bort effekten av koppar istället! . Dom som använder zink tillskott rekommenderas att ta 2-3mg koppar per dag!..

11mg är vad man minst bör få i sig det är minimalt! .. varför inte maximera det istället då man kan få mycket bättre effekter av den?

Bättre spermkvalitet, ökad testosteronnivåer, bättre hy, minskar risken för prostatacancer osv!..

30mg är rekommenderat! .. och inte överstiga 45mg!

King Grub
2006-07-14, 15:57
J11mg är vad man minst bör få i sig det är minimalt! .. !

Nej, det är det inte. Det är RDI = Rekommenderat Dagligt Intag enligt nordiska kostrekommendationer (och amerikanska för den delen).

Jag läste det i en artikel

Oj. Ja, står det i en artikel måste det vara sant. Som sagt, ge inte dosrekommendationer åt andra med "en artikel" som grund för dom rekommendationerna, utan att veta om artikeln är ute och cyklar eller inte.

L-Sami
2006-07-14, 15:59
Nej, det är det inte. Det är RDI = Rekommenderat Dagligt Intag enligt nordiska kostrekommendationer (och amerikanska för den delen).

Oj. Ja, står det i en artikel måste det vara sant. Som sagt, ge inte dosrekommendationer åt andra med "en artikel" som grund för dom rekommendationerna, utan att veta om artikeln är ute och cyklar eller inte.

Men varför rekommenderar alla ZMA kosttillskott också en dos som består av 30mg ZINK????

King Grub
2006-07-14, 16:02
On the basis of available evidence, zinc supplementation is not warranted...

If a supplement... is recommended, it should not exceed the RDA. (1)

Nutrition for Health, Fitness & Sport, Williams, Ed 4

1. 11 mg / dag.

L-Sami
2006-07-14, 16:05

1. 11 mg / dag.

Okej! men kolla på kollos! ZMA produkt vad den innehåller!!!

Om det står så i kosttillskott dos rekommendationer, så kan väl jag också rekommendera samma dos! eller???

King Grub
2006-07-14, 16:08
Då får du räkna med att bli korrigerad när du rekommenderar dumdoser. Du vet uppenbarligen inte vad du talar om. "11mg är vad man minst bör få i sig det är minimalt!" skriver du. Det är det inte alls det; det är inte någon minimidos.

L-Sami
2006-07-14, 16:11
Då får du räkna med att bli korrigerad när du rekommenderar dumdoser. Du vet uppenbarligen inte vad du talar om. "11mg är vad man minst bör få i sig det är minimalt!" skriver du. Det är det inte alls det; det är inte någon minimidos.

Okej, så du menar att människor som sitter still och inte tränar ska ha lika hög andel av mineraler än en som tränar???

Jag tror att RDI utgår ifrån genomsnitts människan!

L-Sami
2006-07-14, 16:12
och bevisa negativa effekterna av Zink om man tar 30mg .. och bevisa dom positva effekterna av Zink när man tar 30mg! . Då kanske vi kan snacka om jag kan rekommendera den dosen eller inte! ..Jag har redan alla ZMA produkter bakom mej! . Du alltså ifrågasätter ZMA????

King Grub
2006-07-14, 16:18
oDu alltså ifrågasätter ZMA????

Ja.

Det finns inga bevis för att dina "rekommenderade" mängder har någon fördel.

On the basis of available evidence, zinc supplementation is not warranted...

If a supplement... is recommended, it should not exceed the RDA. (1)

1. 11 mg / dag.

Zinc är viktigt för idrottsmannen, men supplementering i sådana mängder är inte "rekommenderat" annat än av kosttillskottstillverkare.

Use of vitamin and mineral supplements does not improve measures of performance in people consuming
adequate diets.

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):632-44.

Supplementering med 15 mg kan rekommenderas vid behov (Micronutrient Information Center, Oregon State U).

L-Sami
2006-07-14, 16:23
och dessutom tror jag inte att RDI har tagit hänsyn till att man kanske är sexuellt aktiv när dom skriver vad zink doseringar ska vara någonstans! .. man förlorar nämligen 5mg per utlösning! ..det är hälften av dagens zink behov! ..så om man onanerar t ex 3 x om dan! ..så blir det underskott på ca 5mg! hmmm???

Det finns säkert andra aktiviteter också som gör av med zink! .. eller kanske inte! ..

Catstyle
2006-07-14, 16:57
Sammyboy som gjort en ny användare?

L-Sami
2006-07-14, 17:26
och dessutom tror jag inte att RDI har tagit hänsyn till att man kanske är sexuellt aktiv när dom skriver vad zink doseringar ska vara någonstans! .. man förlorar nämligen 5mg per utlösning! ..det är hälften av dagens zink behov! ..så om man onanerar t ex 3 x om dan! ..så blir det underskott på ca 5mg! hmmm???

Det finns säkert andra aktiviteter också som gör av med zink! .. eller kanske inte! ..

http://www.acu-cell.com/znk.html

"Zinc is lost in sweat and through food processing"

antar väl att om man tränar och äter mer än vanligt så behöver man mer zink och därför rekommenderar alla ZMA kosttillskottstillverkare 30mg för en dos av Zink! ...