Logga in

Visa fullständig version : Frukt efter träning?

Slartibartfast
2006-07-11, 16:36
Är det vettigt att äta frukt efter träning om man löpt en halvtimme i förbränningssyfte? Eller styrketränat?

Har fått den uppfattningen att frukt är ett direkt dåligt alternativ, men är det så. Är van att ha fel.

formula4shape
2006-07-11, 16:39
Fruktos är ganska dåligt direkt efter träning, nu innehåller inte frukt enbart fruktos men det är inte "optimalt" med frukt som kolhydratskälla.

Kurash
2006-07-11, 16:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72444&highlight=fruktos

Fruktos i samband med glukos efter konditionsträning ska tydligen vara bra. Inte lika bra efter syrketräning.

Anonym112
2006-07-13, 15:55
Läste på ett ställe att fruktos kan lagras som glykogen OM kroppen är i ett läge som den är i efter träningen. Ej sant ?? alltså att grape juice är bra direkt efter träning

Kico
2006-07-13, 16:02
Fruktos är aldrig bra vad jag vet.

z_bumbi
2006-07-13, 16:16
Läste på ett ställe att fruktos kan lagras som glykogen OM kroppen är i ett läge som den är i efter träningen. Ej sant ?? alltså att grape juice är bra direkt efter träning

Fruktos blir nästan alltid glykogen i levern. Sen släpps det ut i blodet i form av glukos och kan fylla på musklernas förråd av glykogen. Det tar alltså ett tag att få ut glukosen till musklerna vilket är varför det i alla fall inte är någon absolut höjdare efter styrketräning med fruktos.
I alla fall bör inte merparten av kolhydraterna komma från fruktos.

pragmatist
2006-07-13, 16:56
Fruktosinnehållet skiljer sig åt i olika sorters frukt. Frukter med förhållandevis lite fruktos (i förhållande till andra sorters socker) är t.ex. gröna vindruvor, ananas, banan, jordgubbar, hallon, citron och apelsin. Frukter med mycket fruktos är t.ex. äpple, päron, persika, och körsbär. Om jag minns rätt. :D

mistermr
2006-07-13, 17:38
Jag brukar alltid äta en banan direkt efter träning, för att senare när jag kommer hem antingen äter en vanlig måltid eller tar en proteindrink.

mvh