Visa fullständig version : En fråga om Posten och kuvert.
Vad händer om man återanvänder kuvert märkta med porto betalt?
Får man göra det?
Ett vitt vadderat som jag har lite brådis att skicka iväg...
Får man göra det?
Dem brukar vara stämplade = använda.
Dem brukar vara stämplade = använda.
Den enda stämpeln säger "Sverige porto betalt" med en bild av en liten lastbil. Ingen datumstämpel eller så.
Då måste du ha en följsesedel.
Då måste du ha en följsesedel.
Jahapp... Men vad händer om jag bara lägger den i lådan då? :)
Jahapp... Men vad händer om jag bara lägger den i lådan då? :)
Pröva.
Tja, det kan gå om posten har sommarjobbare inne. Men dom slänger posten i jättemaskiner, sorterar ut dom utan frimärke (ditt kuvert) och skickar tillbaka till avsändaren. Eller så får mottagaren en AVI som säger att denne har ett brev att hämta som inte är frankerat. B-stämpeln använder företag för att bertätta att det inte är A-post, dvs billigare och tar typ en vecka att skicka (trots posten säger 3 dagar). Så om vi har 5000 brev att skicka så tar vi B-stämplade kuvert, och skriver sedan en följsedel som säger att vi har skickat 5000 kuvert och blir således fakturerade i efterhand. Dessa brev går då en annan väg genom systemet, dom kollas in efter frimärke tillexempel.
Men är det brådis borde du sätta på ett frimärke så det kommer fram dan efter, annars kan det ta lååång tid.
Men är det brådis borde du sätta på ett frimärke så det kommer fram dan efter, annars kan det ta lååång tid.
Tackar för svaren!
Det är inte bråttom för brevet att komma fram, bara för mig att få iväg det :) Men jag får väl åka ner och inhandla frimärken då.
Bronkitkorv
2006-07-11, 09:35
Eller så skriver du addresaten som avsändare och så skickas det "tillbaka till avsändaren" för att frimärke saknas.
Eller så skriver du addresaten som avsändare och så skickas det "tillbaka till avsändaren" för att frimärke saknas.
Det kommer nog funka, skriv nån adress som mottagare och sedan kryssa över den och skriv ÅTER AVSÄNDAREN och sedan den rätta adressen som anvsändare. Det kommer antagligen också ta lång tid, men det spelade ju ingen roll.
Jomen det funkar väl inte om man postar det i annan del av landet?
Kan man inte få betala nån jobbig avgift då också?
Kommer ihåg när jag sålde en bil och köparen skulle skicka in ägarbytet, han struntade i frimärke och jag fick betala 30kr i avgift...
Det kan ju vara ett roligt praktiskt skämt; Skicka viktiga ofrankerade kuvert till höger och vänster så att dina vänner måste gå till posten för att hämta ut dem.
Får man göra det?
VI ser att dom redan är stämplade och då kommer inte det lilla brevet fram.
bluelight
2006-07-11, 19:33
VI ser att dom redan är stämplade och då kommer inte det lilla brevet fram.
osynliga stämplar?
Jaja, det är sen länge skickat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.