handdator

Visa fullständig version : Tillverka egen kabelhiss

polaren
2006-07-10, 22:18
Fick en idé om att skapa en egen kabelhiss, finns det någon på forumet som gjort det tidigare? Det enda man behöver är ett stumt klätterrep (kevlar), 2 karbinhakar och 2 hjul att fästa i taket. Sen kan man använda en slags loadingpin att lasta vikter på, som man sedan fäster i repet.

Var skulle man kunna få tag i sånna där hjul? Vet ej riktigt vad dom heter. Har hittat något som jag tror kan funka:
http://www.northstar.se/images/prod/820.extrarollalu.jpg

Jag bifogar en skiss som visar ungefär hur jag menar, dock måste man göra någon slags anordning så att inte vikterna gungar runt så mycket, det ska jag klura på inatt!

Kom gärna med förslag på hur jag kan förbättra min idé samt förslag på material.

Liten Men Fet
2006-07-10, 22:23
Allt hänger ju på vad du har för tak, jag skulle satsa på något mer flyttbart alternativ.

polaren
2006-07-10, 22:28
Det är i en källare, så det är väl betong eller nåt? :) Sitter redan 2 krokar monterade i taket, och dom håller för 107kg minst (har prövat hänga i dom).

Jag är rädd att priset kommer att dra iväg om jag ska göra en flyttbar hiss, för då gör jag nog bäst i att göra den i stål eller liknande + betala någon som svetsar den åt mig.

Spiffy
2006-07-10, 23:00
Block bör du kunna köpa i en båtaffär.
klicka (http://www.bachmans.se) har till exempel, men det är ju i malmö.
Jag hade nog gjort den med wire istället för rep.

polaren
2006-07-10, 23:04
Tack för tipset Spiffy!

Wire, menar du en vajjer då? :) Anledningen till att jag tänkte använda kevlarrep för att det liknar det som används i vanliga kabelhissar. Kostar 30kr/m och klarar 2200kg.

Spiffy
2006-07-10, 23:07
Ja vajjer kanske det stavas.
Jag hade tagit en stålvajjer med plasthölje. tycker det känns betydligt bättre än med rep.

polaren
2006-07-10, 23:13
Ja vajjer kanske det stavas.
Jag hade tagit en stålvajjer med plasthölje. tycker det känns betydligt bättre än med rep.

Okej, ska ha det i åtanke! Låter lite säkrare med stålvajjer. :)

Om ni vill får ni gärna komma med idéer på andra träningsgrejer man enkelt kan bygga själv. Har fått lite idéer från jimcg's hemsida, men tar gärna emot fler (gärna grepprelaterat!).

Timme
2006-07-10, 23:55
Jag röstade på onödigt eftersom jag hatar alla kabel övningar :D

polaren
2006-07-11, 00:14
Jag röstade på onödigt eftersom jag hatar alla kabel övningar :D

Jobbigt med chins när man är ett fetto som jag, så jag tänkte köra latsdrag och sånt :)

Timme
2006-07-11, 00:25
Jobbigt med chins när man är ett fetto som jag, så jag tänkte köra latsdrag och sånt :)

aha :) Jag trodde du tänkte pushdowns och sånt skit men latsdrag är ju helt fett!

Absinteh
2006-07-11, 08:38
Om du är ett fetto. Köp ett saunabelt istället

polaren
2006-07-11, 09:01
Om du är ett fetto. Köp ett saunabelt istället

Saunabelt bränner inte fett, och jag är inte ute efter att gå ner i vikt! :)

Kurash
2006-07-11, 09:16
I min galna ungdom va vi några som byggde ett gym på landsbyggden. Nu såhär i efterhand framstår det som riktigt hardcore. Sprucket betonggolv, byggfläkt för värme, glödlampa utan skärm i taket, osv osv.

Vi va 17-18 år och byggde allt själva med en svets och lite skrot.
En bänk som man kunde fälla både uppåt och neråt, en undermålig CC som satt i taket och en riktigt grym kabelmaskin, powerracks o hela baletten!

Vi har 2 wires som man kunde koppla ur eller i varandra så man både kunde köra latsdrag/pushdowns och rodd/bicepscurl.

Sjukt enkelt om man funderar 10 minuter på det bara. Plastad wire är en bra ide, sen några fina hjul eller taljor och montera allt på väggen och i taket. (vi hade max 2.40 till taket, ett fallfärdigt förråd på en gammal herrgård).

Kurash
2006-07-11, 09:22
http://i72.imagethrust.com/i/145463/latsdrag2.gif (http://www.imagethrust.com)

typ sådär

polaren
2006-07-11, 09:23
Tack för inlägget Kurash! :) skulle vara bra med en trissa i golvet också, så man kan köra kabelrodd med. Bra tips med rep/wire i 2 delar, så långt hade inte jag tänkt, underlättar ju rätt mycket om man vill ha en nedre trissa (om vi tänker på samma sätt) :)

EDIT: såg din bild nu, precis så där tänkte jag också efter att ha läst ditt inlägg!

Nitrometan
2006-07-11, 09:30
Idén är inte dum. Men du behöver bara ett block i taket.

Vi har stålvajer i våra hissar på gymmet. Funkar bra. Men var uppmärksam på brustna kardelar där vajern "viks" över linhjulet. När de går av är det dags att byta vajer (innan hela går av alltså).

Vi har monterat lina i två cable crossar... Inte lika bra. Jag gillar inte att linan töjer sig en liten bit när man börjar dra. Men eftersom jag nästan aldrig använder dem så bryr jag mig inte om det.

Kurash
2006-07-11, 09:33
Vi började också med ett block i taket, men då kommer man så nära den rörliga wiren och vikterna när man drar, känns lite osäkert. Du har inte lust att lägga upp en fin paint-bild för att visa din lösning?

polaren
2006-07-11, 09:37
Att bara använda ett block (i taket) skulle ju spara pengar, om man kan lösa det på ett sådant sätt att inte vikterna gungar in i benen. Idéer?

Okej, då blir det nog vajer då!

Nitrometan
2006-07-11, 09:44
Om du har ett par rör mellan golv och tak som säkerhet?

Fast det kanske blir dyrare än två block även om man köper dem billigt på en skrot?

polaren
2006-07-11, 10:31
Blocken kostar 3-400kr på en klättersida jag var inne på. Går nog att hitta billigare, men de måste ju klara lite vikt och påfrestning.

Rör kan jag fixa på skroten, jag bor bara några 100 meter ifrån, och sist jag var där (för 6 år sen :D) så plockade jag på mig mycket grejer, och sen när jag kom till kassan hade jag bara en 50-lapp i börsen, men det gick finnemang! :) Iofs kanske inte samma snälla farbror jobbar kvar :/

carloskar
2006-07-11, 23:58
Enklare med deff + chinsräcke? :confused:

haha nej, skoja.. Bra idé tycker jag! Däremot har jag väl inga tips på lösningar direkt... :)

snelhest
2006-07-12, 04:40
även kommersiella gymmaskiner måste ju byta sina kablar och hjul... kanske ringa dessa och säga att du köpt deras maskin begagnat och vill byta kabel eller nått *innocent*

polaren
2006-07-12, 16:08
även kommersiella gymmaskiner måste ju byta sina kablar och hjul... kanske ringa dessa och säga att du köpt deras maskin begagnat och vill byta kabel eller nått *innocent*

Ja det kanske funkar, men jag är ärlig. (om du menar att jag ska få det på nån slags garanti?). :P

Ska tänka mer på det här sen när min lön kommer, det kommer nog inte gå på mer än 1000-1500kr skulle jag tippa. Får se hur mycket pengar jag har över, annars gör jag det nog senare till hösten :)

z_bumbi
2006-07-12, 16:43
JSka tänka mer på det här sen när min lön kommer, det kommer nog inte gå på mer än 1000-1500kr skulle jag tippa. Får se hur mycket pengar jag har över, annars gör jag det nog senare till hösten :)

Du får en begagnade hiss för de pengarna om du letar lite.

Om du bygger själv så gör någon typ av ram som du i sin tur fäster i taket istället för att lita på skruvarna i taket, det är otrevligt när något lossnar och skruvar i betong har en tendens att vibrera loss i samband med styrketräningsmaskiner.

Ulf A Big
2006-07-12, 16:47
Det finns en hel del begagnade hissar som inte är så dyra på blocket mm. Annars om du nu är tvungen att bygga en hissmaskin så skulle jag be en svetsare fixa till ramen och ett viktmagasin som du både lägga fem kg vikter i och hänga 20 kg på. Blocken tror jag att du kan hitta på Claes Ohlsson eller Jula till ett bra pris. Om du har en kompis eller kan svetsa själv så kan du nog få ihop maskinen precis runt 1000:-.

Ulf A Big
2006-07-12, 16:53
Hittade en annons på blocket

Träningsmaskin 1500 kr du får den säkert för 1000:- om ligger i.

Lars Pakkarainen 0737-705233
Maskinen finns i Borås

polaren
2006-07-12, 16:56
Du får en begagnade hiss för de pengarna om du letar lite.

Om du bygger själv så gör någon typ av ram som du i sin tur fäster i taket istället för att lita på skruvarna i taket, det är otrevligt när något lossnar och skruvar i betong har en tendens att vibrera loss i samband med styrketräningsmaskiner.

Det är svårt att hitta något här uppe. Små städer och glest mellan dem :/ Hittade en latsdragmaskin för 700kr, men det är i Stockholm.

Hade tänkt fästa blocken på en större stålplatta (eller liknande), och sedan dra fast det med rätt många skruvar. Det håller!

Ulf A Big
2006-07-12, 16:58
Det är svårt att hitta något här uppe. Små städer och glest mellan dem :/ Hittade en latsdragmaskin för 700kr, men det är i Stockholm.

Hade tänkt fästa blocken på en större stålplatta (eller liknande), och sedan dra fast det med rätt många skruvar. Det håller!

Det funkar inte att göra så utan du behöver en ordentlig ram eftersom det blir extrema påfrestningar i blocken.

polaren
2006-07-12, 17:00
Hittade en annons på blocket

Träningsmaskin 1500 kr du får den säkert för 1000:- om ligger i.

Lars Pakkarainen 0737-705233
Maskinen finns i Borås

Tack för tipset, men borås är det långt till. :(
Ser det som en rolig grej att bygga en egen också :)

polaren
2006-07-12, 17:01
Det funkar inte att göra så utan du behöver en ordentlig ram eftersom det blir extrema påfrestningar i blocken.

Jasså, okej. Får väl tänka över det igen då, vet ej om jag har råd att bygga en ram.

carloskar
2006-07-12, 17:35
Egentligen är det inte nödvändigt med latsdrag rolle, jag fortsätter gärna träna på gymmet någon dag i veckan trots utrustning hemma. Älskar SAK :hbang:

polaren
2006-07-12, 18:20
Sant :)

tp_88
2010-12-01, 17:51
4-års bump! :D

Fick idag för mig att rigga upp något liknande hemma i förrådet, så enkelt det bara går eftersom det i princip aldrig kommer användas.

Har rejäla träreglar i taket som bl.a. håller för sandsäck och chinsstång (förvisso med 2 resp. 4 skruvar). Funkar det att helt enkelt skruva upp två krokar modell större i en av dom som man fäster block/trissor i, eller behöver det vara kraftigare infästningar? Hade bara tänkt använda utrustningen till lättare pushdowns, face-pulls osv så det blir ju inte jättevikter precis.