handdator

Visa fullständig version : Optimal vätskepåfyllning efter vätskebantning?

Kico
2006-07-10, 12:05
När man tävlar i kampsport så har vissa stora tävlingar invägning en dag före och då är det lönsamt att gå in i bastun på en spinningscykel och vätskebanta ett par kilon för att väga in på rätt viktklass. Min fråga är hur man bäst fyller på vätskan när man har 24 timmar på sig. Här är min teori:

Under perioden dricker man två omgångar med följande blandning:

2.5 liter vatten
½msk salt
1-2msk kreatin
50g maltodextrin

Någon som har ytterligare förslag/kritik?

Kico
2006-07-11, 16:50
Ingen? :)

z_bumbi
2006-07-11, 17:51
När man tävlar i kampsport så har vissa stora tävlingar invägning en dag före och då är det lönsamt att gå in i bastun på en spinningscykel och vätskebanta ett par kilon för att väga in på rätt viktklass. Min fråga är hur man bäst fyller på vätskan när man har 24 timmar på sig. Här är min teori:

Under perioden dricker man två omgångar med följande blandning:

2.5 liter vatten
½msk salt
1-2msk kreatin
50g maltodextrin

Någon som har ytterligare förslag/kritik?

Vad hade du tänkt att äta?

Yes
2006-07-11, 17:56
Drick lite hela tiden, en eller två klunkar åt gången.

Kico
2006-07-11, 20:37
Vad hade du tänkt att äta?

Mycket bra poäng, hade jag inte ens tänkt på men fettsnålt och kolh. rikt borde vara ganska vettigt, eller hur?

nutz
2006-07-12, 15:59
Salt i mängder

men akta slag under bältet så du inte kissar på dig, hihi :Virro

z_bumbi
2006-07-12, 16:32
Mycket bra poäng, hade jag inte ens tänkt på men fettsnålt och kolh. rikt borde vara ganska vettigt, eller hur?

Jo det verkar vettigt och då kanske det inte är någon större mening med att hälla i dig kolhydrater via vätska? 100 g maltodextrin är iofs inte så mycket men du har ju 24 timmar på dig så det är ingen verklig brådska och du ska ju inte kolhydratladda lika extremt som en skidåkare/cyklist gör då det bör sätta ner prestationsförmågan.

Vad gäller vätska så spånar jag bara lite (Vätskeladdning är inget jag har sysslat med eller har läst särskilt mycket om.), om du går ner 3 kg i bastun så krävs det 3 liter vatten. Om du har hållit igen på vätskan redan innan så kanske du har 2 l till att ta igen. Det blir 5 l plus normal förbrukning så runt 7-9 l. Inte så mycket vätska utslaget på 24 h och även om merparten av det kanske bör drickas under de första 16 timmarna så är det inte så mycket då heller.

Om du ska använda dig av salt så använd det direkt efter invägningen för att snabbt fylla på vätska, sen funkar vanligt vatten lika bra och det är troligtvis ingen mening med att pressa i sig vätska. För att göra det enkelt och för att ersätta förlorade mineraler skulle jag iofs hellre köpa Resorb från apoteket och använda det istället för vanligt salt (Resorb skulle jag alltid ha med mig om någon i närheten sysslar med att tappa vikt genom att tappa vatten.).

Nu får någon som verkligen kan det här med vätskeladdning såga mitt förslag. :D

Kico
2006-07-12, 16:55
Hur kan en större kolhydratsladdning sätta ner prestationsförmågan?

Valentino
2006-07-12, 17:14

Har du aldrig blivit seg/trött efter att du ätit/druckit? För mycket näring på kort tid är förmodligen inte prestationshöjande. Det gäller att portionera upp det rätt.

z_bumbi
2006-07-12, 17:55

Ökad kroppsvikt och seghet. Många som har en ätardag kan berätta hur de känner sig dagen efter, det är inte riktigt läge att prestera på topp när det gäller något som kampsport. Sen beror det självklart på vilken sport det handlar om, är det en där kroppsvikt har större betydelse än snabbhet på benen så kan man tjäna på att väga så mycket som möjligt även om man tappar lite ork och snabbhet.

Edit: Jag kom på en sak till, om du har möjlighet så testa hur du reagerar under en mindre tävling, du behöver inte banta precis lika hårt men testa i alla fall hur du fungerar under sådana förhållanden.

Kico
2006-07-12, 18:05
Aa, jag har redan provat mig fram men jag ska fortsätta med det så får vi se hur det blir. Tack för hjälpen!

Kico
2006-07-13, 11:01
Tänkte fråga; är det någon som vet hur mycket vätska kroppen kan fylla på per timme eller nåt? Är det så mycket som man orkar dricka?