Visa fullständig version : En jämn muskeluppbyggnad
Har funderat på hur man ska göra för att så pass bra som möjligt bygga muskler utan att lägga på sig onödigt fett. Vissa rekommenderar bulka och sen deffa och andra säger att man ska ligga + - 0.
Egna erfarenheter och tips uppskattas.
virrelan
2006-07-10, 09:56
Jag kör med bulka/deffa metoden eftersom jag tycker att den funkar bra för mig. I min senaste bulk gick jag upp 19kg på 6 månader, sen deffade jag bort 9kg och hade då ca 12% bf (enligt en sån där opålitlig skitgrej iofs ;) ) men det såg rätt bra ut iaf. Så mitt tips blir: BULKA
Jag kör med bulka/deffa metoden eftersom jag tycker att den funkar bra för mig. I min senaste bulk gick jag upp 19kg på 6 månader, sen deffade jag bort 9kg och hade då ca 12% bf (enligt en sån där opålitlig skitgrej iofs ;) ) men det såg rätt bra ut iaf. Så mitt tips blir: BULKA
Hur menar du då? Bulkade du i 6 månader för att sedan gå ner hälften? Det måste ju betyda typ 10kg muskler :MrT:. Vad hade du för bf% innan?
virrelan
2006-07-10, 10:01
Hur menar du då? Bulkade du i 6 månader för att sedan gå ner hälften? Det måste ju betyda typ 10kg muskler :MrT:. Vad hade du för bf% innan?
haha njae inte 10 kg muskler skulle jag tro ;P. Men en del iaf. Jag hade ganska rejält låg bf innan bulken, vägde 61kg på 177cm. Kanske 9% ungefär.
haha njae inte 10 kg muskler skulle jag tro ;P. Men en del iaf. Jag hade ganska rejält låg bf innan bulken, vägde 61kg på 177cm. Kanske 9% ungefär.
Oj fan! Hehe det verkar inte va en naturlig uppgång :D Det måste ju betyda ungefär 8kg muskler iaf? Enligt Ove Rytter så sa han att om man tränar normalt och äter bra så går man upp 1-2kg muskler per år. Kanske blir en bulk iaf... Men hur mycket bf kom du upp i då? Vill ju inte bli tjockis igen :(
virrelan
2006-07-10, 10:09
Oj fan! Hehe det verkar inte va en naturlig uppgång :D Det måste ju betyda ungefär 8kg muskler iaf? Enligt Ove Rytter så sa han att om man tränar normalt och äter bra så går man upp 1-2kg muskler per år. Kanske blir en bulk iaf... Men hur mycket bf kom du upp i då? Vill ju inte bli tjockis igen :(
Ja tvivlar starkt på att de va så mkt mer än kanske ett par kg muskler, den största delen av viktuppgången bestod nog av vatten, glykogen och givetvis en hel del fett :P. Jag hade inte ätit en kolhydrat på flera månader innan bulken typ, så muskelglykogennivåerna var på minus innan jag börja käka ordentligt.
virrelan
2006-07-10, 10:10
hur mycket bf kom du upp i då? Vill ju inte bli tjockis igen :(
Vet faktiskt inte, men skulle väl chansa på 17-18%. Ingen vacker syn, men vem bryr sig under vinterhalvåret :thumbup:
Ja tvivlar starkt på att de va så mkt mer än kanske ett par kg muskler, den största delen av viktuppgången bestod nog av vatten, glykogen och givetvis en hel del fett :P. Jag hade inte ätit en kolhydrat på flera månader innan bulken typ, så muskelglykogennivåerna var på minus innan jag börja käka ordentligt. Nu hänger jag inte med riktigt.. så du menar att om man bulkar så kan man lägga på sig 2kg muskler på ett halvår? Det går alltså dubbelt så fort? *screwy*
Men jag är fortfarande skeptisk till att behöva börja äta som en ko igen.. även om jag gillar det så vill jag inte att min bf ska komma över 12% vid max.
Longshot
2006-07-10, 10:13
Vet faktiskt inte, men skulle väl chansa på 17-18%. Ingen vacker syn, men vem bryr sig under vinterhalvåret :thumbup:
En person som inte orkar ha en sommar/vintergarderob? En person som gillar att köra konditionträning? osv osv osv....? =)
userfriendly
2006-07-10, 10:20
Jag skulle ligga lite +, typ 100-500kcal /träningsdag, inte 19kg på 6 månader *rolleyes*
Orkar man räkna så är nog ett lågt överskott bra, men ska man hålla koll på varenda gram och dessutom beräkna in hur mycket man rör sig en viss dag så finns risken, hos de allra flesta, att man tar väck det roliga ur träningen.
Många väljer nog bulk p.g.a det, det och lathet.
Ola Wallengren
2006-07-10, 11:02
Det behövs inte mycket för att öka i muskler om man är 17år och väger 61kg. Även om du inte hade styrketränat så hade du förmodligen inom de närmaste åren ändå lagt på dig 10kg muskler, bara du gått upp i vikt.
10kg på ett halvår är fullt rimligt om du totalt sett gick upp 19kg.
virrelan
2006-07-10, 11:24
Jag skulle ligga lite +, typ 100-500kcal /träningsdag, inte 19kg på 6 månader *rolleyes*
haha jag vet att de kanske var lite att ta i :P men de va min första bulk så jag ville vara säker på att jag fick i mig tillräckligt mkt mat :D
10kg på ett halvår är fullt rimligt om du totalt sett gick upp 19kg.
wohoo :D de kanske kan stämma dårå eftersom mitt överarmsmått ökade från 33cm till 37,5 på samma tid ;). Skitkul me såna resultat, inte lika kul me de überfeta bristningarna som kom oxå :P
Jag skulle ligga lite +, typ 100-500kcal /träningsdag, inte 19kg på 6 månader *rolleyes*Men om man vill vara säker på att man får i sig så mycket så måste väl man äta ännu mer eller? För man har ju inte så koll på de.. ibland så kanske man svettas lite mer än vad man tror ;). Kan man inte sikta på 1000kcal mer den dagen och sen normalt +-0 dem andra dagarna?
King Grub
2006-07-10, 11:27
Skitkul me såna resultat
Det är din naturliga tillväxt. ;) Inte helt och hållet att förväxla med av styrketräning stimulerad muskeltillväxt.
Räknade på dina bf-angivelser och fick det till 7 kg muskler. Men som du sa så åt du knappt kolhydrater innan så en del av de kilona är nog muskelglykogen med tillhörande vatten.
Sen är det ju inte säkert att bf-angivelserna stämmer helt heller.
Men är man i tonåren och växer fortfarande är det nog helt möjligt och lägga på sig flera kilo muskler på kort tid.
Glömde tillägga:
Tillväxten kan ju vara mer än bara fett, muskler, glykogen och vatten dessutom. Skelett-tillväxt t ex.
Men är man i tonåren och växer fortfarande är det nog helt möjligt och lägga på sig flera kilo muskler på kort tid.Menar du att man skulle kunna förvänta sig samma resultat som honom om man tokåt och tränade som ett cp i typ 6 månader och sen deffa? Eller är det helt individuellt?
Det behövs inte mycket för att öka i muskler om man är 17år och väger 61kg. Även om du inte hade styrketränat så hade du förmodligen inom de närmaste åren ändå lagt på dig 10kg muskler, bara du gått upp i vikt.
10kg på ett halvår är fullt rimligt om du totalt sett gick upp 19kg.Som jag fattade så var han deffad då.. och då är det nog lättare att lägga på sig snabbt.. men det är ändå rätt mycket muskler. Finns det några begrepp som talar emot detta eller är det skonsamt för kroppen? Jag vill ju inte direkt dö vid 25 :D
virrelan
2006-07-10, 11:36
Det är din naturliga tillväxt. ;)Men inte skulle jag väl fått samma resultat om jag inte tränat fyra gånger i veckan och ätit runt 4000 kcal på träningsdagarna och en aning mindre på vilodagarna?
virrelan
2006-07-10, 11:37
Glömde tillägga:
Tillväxten kan ju vara mer än bara fett, muskler, glykogen och vatten dessutom. Skelett-tillväxt t ex.Skelett-tillväxt var det nog iaf inte eftersom jag har varit 177cm lång i flera år nu :P
King Grub
2006-07-10, 11:49
Men inte skulle jag väl fått samma resultat om jag inte tränat fyra gånger i veckan och ätit runt 4000 kcal på träningsdagarna och en aning mindre på vilodagarna?
Det är faktiskt inte ovanligt att man i dom sena tonåren går upp bra många kilo fettfri vikt på kort tid, med eller utan träning. Men det är klart det är roligt och ser bra ut, oavsett!
virrelan
2006-07-10, 12:16
Finns det några begrepp som talar emot detta eller är det skonsamt för kroppen? Jag vill ju inte direkt dö vid 25 :D
Jag skulle inte tro att det är särskilt skadligt att gå upp en del i vikt under en liten tid för att sedan gå ner igen. Däremot är de nog inte så hälsosamt att bli en sån där sängliggande valross på 500kg och sen försöka deffa ner sig:D
userfriendly
2006-07-10, 12:32
Men om man vill vara säker på att man får i sig så mycket så måste väl man äta ännu mer eller? För man har ju inte så koll på de.. ibland så kanske man svettas lite mer än vad man tror ;). Kan man inte sikta på 1000kcal mer den dagen och sen normalt +-0 dem andra dagarna?
tänk bara på att 7000kcal + ger 1kg fett, dvs du skulle öka ganska mkt i fett rätt fort om du ligger så högt.
Bättre att äta mycket bra mat, kanske räkna kalorier ett tag för att få in rytmen och känslan för hur mkt du äter..
tänk bara på att 7000kcal + ger 1kg fett, dvs du skulle öka ganska mkt i fett rätt fort om du ligger så högt.
Bättre att äta mycket bra mat, kanske räkna kalorier ett tag för att få in rytmen och känslan för hur mkt du äter..
Jag har en inbyggd miniräknare i pungen, så det ska nog funka. Sen så har jag livsmedelstabell längs dolmen ;), hehe skämt å sido men ska nog försöka att ligga mellan 500 - 1000kcal träningsdagar.. men annars vetefan.. låter rätt kul att gaina 8kg muskler på 6 månader och dessutom få äta 4000kcal på en dag :D
userfriendly
2006-07-10, 12:39
Jag har en inbyggd miniräknare i pungen, så det ska nog funka. Sen så har jag livsmedelstabell längs dolmen ;), hehe skämt å sido men ska nog försöka att ligga mellan 500 - 1000kcal träningsdagar.. men annars vetefan.. låter rätt kul att gaina 8kg muskler på 6 månader och dessutom få äta 4000kcal på en dag :D
8kg på 6 månader är väldigt mycket, om du är en kille i dina bästa år (13-20 typ) så går det väll :D
synd att jag inte har en pung så att jag kunde ha en miniräknare i min jag med :(
Hoppas du menar utöver ditt behov? Annars är du way off.
synd att jag inte har en pung så att jag kunde ha en miniräknare i min jag med :( Vissa har det... andra inte ;)
Hoppas du menar utöver ditt behov? Annars är du way off.Ja, självklart annars skulle det se lite roligt ut, tänk tanken att "Bulka" på 500kcal per dag :D, då måste man fan vara ett afrikabarn eller nått *rolleyes*
Menar du att man skulle kunna förvänta sig samma resultat som honom om man tokåt och tränade som ett cp i typ 6 månader och sen deffa? Eller är det helt individuellt?
Vågar jag inte svara på :D
Säger väl mest att möjligheterna är större i tonåren att få bra resultat, med eller utan träning. Men med träning (och bra kost) lär ju ge bäst effekt.
Sen spelar ju generna in självklart också.
Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag tränat som en dåre från 13 års ålder. :-)
Sen är det väl också så att man bör skilja på muskler, muskelprotein och fettfri massa? Jag tror att många inte riktigt har koll på vad de debatterar i liknande trådar.
ramagoen
2006-07-10, 15:14
Som jag fattade så var han deffad då.. och då är det nog lättare att lägga på sig snabbt.. men det är ändå rätt mycket muskler. Finns det några begrepp som talar emot detta eller är det skonsamt för kroppen? Jag vill ju inte direkt dö vid 25 :D
Är det inte så att man lägger på sig mindre fett(per kg muskler) ju mindre kroppsfett procent man har? har läst de nånstans i en artikel på t-nation av chris shugart. Kanske är helt ute å vinglar :Virro
gruben kan säkert svara
Ja, det stämmer det också.
virrelan
2006-07-10, 15:38
Är det inte så att man lägger på sig mindre fett(per kg muskler) ju mindre kroppsfett procent man har?JA har för mg att jag hört nåt liknande, men däremot ska man om man först har varit fet och sen deffat ner sig ha lättare för att lagra in fett om man tokbulkar. Fast så var fallet för mig och jag tycker inte att jag lagrade in överdrivet mycket fett faktiskt.
Sen är det väl också så att man bör skilja på muskler, muskelprotein och fettfri massa? Jag tror att många inte riktigt har koll på vad de debatterar i liknande trådar. Oh great fountain of knowledge please enlighten me.:bow:
"Muskler" är något oklart t.o.m för the great fountain of knowlege men muskelprotein kan du bara lägga på dig ca 3.5kg (?) per år om du tränar optimalt medan det motsvarar mycket mer fettfri massa eftersom du med muskelprotein även går glykogen, lite annan vävnad och dyl.
"Muskler" är något oklart t.o.m för the great fountain of knowlege men muskelprotein kan du bara lägga på dig ca 3.5kg (?) per år om du tränar optimalt medan det motsvarar mycket mer fettfri massa eftersom du med muskelprotein även går glykogen, lite annan vävnad och dyl.
Fattar inte riktigt.. muskelprotein = ren muskelmassa?
Men inte skulle jag väl fått samma resultat om jag inte tränat fyra gånger i veckan och ätit runt 4000 kcal på träningsdagarna och en aning mindre på vilodagarna?
varför ska du äta mindre på vilodagarna? musklerna byggs upp när du vilar! inte på gymet!:thumbup:
varför ska du äta mindre på vilodagarna? musklerna byggs upp när du vilar! inte på gymet!:thumbup:
så du menar att man egentligen inte behöver gå till gymmet överhuvudtaget? tvspel och kebabrullar here I come!!! :cool:
virrelan
2006-07-11, 11:14
varför ska du äta mindre på vilodagarna? musklerna byggs upp när du vilar! inte på gymet!:thumbup:Jag sa att jag äter _lite_ mindre på vilodagarna, skiljer kanske 500 kcal. De extra 500 kcal på träningsdagarna kommer från träningsdrinkar ;)
Med tanke på att man gör av med mindre energi på träningsfria dagar är energibehovet från mat också mindre, så även om du äter några hundra kalorier färre på träningsfria dagar kan du fortfarande ligga på energiöverskott förutsatt att du inte gör något annat de träningsfria dagarna som tar upp lika mycket/ eller mer energi än din träning. Mao om man tar gainer på tränigsdagarna, men inte på de träningsfria så bör man fortfarande kunna ligga på ett energiöverskott beroende på hur många kcal gainern ger annars.
så du menar att man egentligen inte behöver gå till gymmet överhuvudtaget? tvspel och kebabrullar here I come!!! :cool:
men din nöt ! ursäkta att ja kallar dig de :D:banned på gymet så bryter du ju ner musklerna för att på vilodagarna bygga upp dom, du bör ju äta lika mkt mat oavsett om det är träningsdag eller vilodag *slap*
men din nöt ! ursäkta att ja kallar dig de :D:banned på gymet så bryter du ju ner musklerna för att på vilodagarna bygga upp dom, du bör ju äta lika mkt mat oavsett om det är träningsdag eller vilodag *slap*
jag vet att jag är ganska ironisk i alla mina posts men det verkar ju konstigt att äta lika mycket när man inte gör av med lika mycket kcal, huvudsaken borde väl ändå vara att ligga på överskott, hur stort detta är spelar väl inte så stor roll? Man borde ju få samma resultat (någelunda iaf)
ramagoen
2006-07-11, 15:31
klart man kan käka mindre på dom dagarna man inte tränar, bara å hålla proteinintaget likadant å sänka kolhydratsintaget? Kroppen bygger ju upp musklerna och stärker dem(om den får tillräckligt med näring) efter träning och inte under.
Behöver det va svårare än att äta mer de dagarna man är mer hungrig och mindre de övriga?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.