handdator

Visa fullständig version : kroppsförsvar vid lågt kaloriintag

mickeni
2006-07-09, 18:48
Tjänna,Undrar lite över hur kroppen reagerar vid ett lågt kaloriintag,säg att man ligger på ett väldigt lågt kaloriintag,säg 500 kcal på ett dygn och man förbrukar ca 3000kcal,hur fördelar kroppen vad den skall ta sin energi ifrån,låt säga att man har en del att ta av,kul att veta om det finns nåt generellt svar:eating:

mangemani
2006-07-10, 09:18
Tjänna,Undrar lite över hur kroppen reagerar vid ett lågt kaloriintag,säg att man ligger på ett väldigt lågt kaloriintag,säg 500 kcal på ett dygn och man förbrukar ca 3000kcal,hur fördelar kroppen vad den skall ta sin energi ifrån,låt säga att man har en del att ta av,kul att veta om det finns nåt generellt svar:eating:

eftersom fett är ett överlevnads ämne för kroppen och muskler är ej det,så är det musklerna som kroppen tar först och mest utav.

mickeni
2006-07-10, 09:23
Allvarligt,det hade jag inte väntat mig,det gör ju det hela än viktigare med matintaget.tackar för det.

mangemani
2006-07-10, 10:54
Allvarligt,det hade jag inte väntat mig,det gör ju det hela än viktigare med matintaget.tackar för det.

självklart,om det INTE vore så,då skulle vilken byggare som helst kunna lägga sej på super låga kcal siffror under sin deff och sen se fettet smälta bort.det är därför man ska skynda långsamt och ligga typ 1000-500 kcal under sitt +/- streck.

Ola Wallengren
2006-07-10, 11:10
eftersom fett är ett överlevnads ämne för kroppen och muskler är ej det,så är det musklerna som kroppen tar först och mest utav.

Ett helt felaktigt uttalande..

Kroppen gör allt för att spara på proteinerna i kroppen, dvs muskler bl.a, men prioriterar hjärnan högst.
Fettet används just som energireserver och kroppen tar i möjligaste mån så mycket som möjligt av fettet först innanandra vävnader börjar brytas ner, men om det inte räcker eller och kolhydratintaget blir för lågt kan protein användas i större utsträckning som bränsle till hjärnan (i första hand).
Kraftigt överviktiga som äter 500kcal per dag förlorar inte speciellt mycket muskler eftersom de har gott om fett att ta av.

mangemani
2006-07-10, 11:12
Ett helt felaktigt uttalande..

Kroppen gör allt för att spara på proteinerna i kroppen, dvs muskler bl.a, men prioriterar hjärnan högst.
Fettet används just som energireserver och kroppen tar i möjligaste mån så mycket som möjligt av fettet först innanandra vävnader börjar brytas ner, men om det inte räcker eller och kolhydratintaget blir för lågt kan protein användas i större utsträckning som bränsle till hjärnan (i första hand).
Kraftigt överviktiga som äter 500kcal per dag förlorar inte speciellt mycket muskler eftersom de har gott om fett att ta av.

är det därför det är så lätt att bli av med fett menar du då?..

Ola Wallengren
2006-07-10, 17:03
är det därför det är så lätt att bli av med fett menar du då?..

Det är svårt att bli av med fettet för att det innehåller mycket energi och man blir jävligt hungrig efter ett tag när man äter mindre än man gör av med.

Cerberus
2006-07-10, 17:19
Det är svårt att bli av med fettet för att det innehåller mycket energi och man blir jävligt hungrig efter ett tag när man äter mindre än man gör av med.

word, man blir besatt av tanken vid mat ibland..

jewzie
2006-07-10, 21:01
word, man blir besatt av tanken vid mat ibland..
hihi, brukar drömma om att äta massor utav mat när jag deffar.. alltid lika besviken när man vaknar :(

JimmyF
2006-07-10, 21:37
Rätt jobbigt "utan mat" men de ja saknar mest är att man inte har någon styrka när man gymmar eller bryter arm.

jewzie
2006-07-10, 21:44
Rätt jobbigt "utan mat" men de ja saknar mest är att man inte har någon styrka när man gymmar eller bryter arm.
Förstår inte syftet att bryta sin arm.. liksom smart?

Skämt å sido. Jag har suttit alla mina pb i deff med en liten kolhydratsladdning dagen innan. Atm 100kg bp, 140kg mark.

mangemani
2006-07-10, 22:33
Förstår inte syftet att bryta sin arm.. liksom smart?

Skämt å sido. Jag har suttit alla mina pb i deff med en liten kolhydratsladdning dagen innan. Atm 100kg bp, 140kg mark.

samma här,man tycks bli starkare under deffen*screwy* .
jag rasar just nu i vikt(troligtvis också en del i muskler) men ändå så är jag lika stark(eller starkare),det går liksom inte ihop för mej efter allt man lärt sej om deffning osv=/.

Cerberus
2006-07-10, 23:07
samma här,man tycks bli starkare under deffen*screwy* .
jag rasar just nu i vikt(troligtvis också en del i muskler) men ändå så är jag lika stark(eller starkare),det går liksom inte ihop för mej efter allt man lärt sej om deffning osv=/.

samma sak för mig, jag tror det beror på att jag började käka BRA mat och inte skiten man käka i höstas/vintras(inte lika mkt av det iaf). Plus att man kanske kräver mer av sig själv under deff.

jewzie
2006-07-11, 06:22
samma sak för mig, jag tror det beror på att jag började käka BRA mat och inte skiten man käka i höstas/vintras(inte lika mkt av det iaf). Plus att man kanske kräver mer av sig själv under deff.
:D jag blev tokig när gymvågen visade 2kg för mycket och tvingade mig själv att höja 5kg i bp pga utav detta. Det visade sig senare att vågen visar exakt 2kg fel så det blev lite pinsamt. Men detta visar ju hur jävla psykiskt allting med träning är.

LarsK
2006-07-11, 08:16
mangemani; det ar vad jag har lart mig ocksa. Muskler forst, sen fett.

King Grub; Kom med din visdom.

King Grub
2006-07-11, 08:45
King Grub; Kom med din visdom.

Behövs inte. Ola har ju svarat. Bara för att han inte har 35000 inlägg betyder det inte att han inte vet vad han pratar om - han är en av dom kunnigaste på hela forumet, och han har rätt här också.

Utgångsläge och status spelar förstås in. Är man redan mager och går på en "svältdiet", finns det inte mycket fett att ta av och proteolysen kommer att vara desto större, och/eller öka.

mangemani
2006-07-11, 09:09
så jag,som har en del fett på kroppen,kan nu då lägga mej på 500-1000 kcal om dagen och inte förlora allt för mycket muskler?

detta är precis tvärtom än det jag har fått lära mej på detta forum=/

jewzie
2006-07-11, 09:27
så jag,som har en del fett på kroppen,kan nu då lägga mej på 500-1000 kcal om dagen och inte förlora allt för mycket muskler?

detta är precis tvärtom än det jag har fått lära mej på detta forum=/
Haha det beror ju på vad du har läst om.. överviktiga personer har LÄTTARE att gå ner än personer med "normal" kroppsvikt. I alla fall när det gäller de första 10 - 15kg. Jag tycker att man kan ligga på ett ganska lågt kcal-intag de första veckorna, dels för att få snabba resultat och för att se att det går att få bort det överflödiga fettet :D.

Mina egna erfarenheter är att man kan ligga på 1000kcal tills man kommer till ungefär 15-17% bf sen öka intaget så att man inte börjar tappa muskler. Jag har inte tappat så mycket styrka även fast jag ligger på 1250 - 1500kcal / dag med 12-13% bf men det finns övningar som inte går lika lätt längre (biceps med vikten som lite stöd, triceps med vikten som hjälpvikt/stöd).

Det mesta som skrivs på detta forum är ju inte anpassat till överviktiga personer utan personer som är aktiva inom träning och hälsa. Jag säger inte heller att du är överviktig utan att allt som skrivs behöver inte passa dig individuellt. Men du märker ju ganska snabbt om du tappar i styrka så det kan ju vara värt att pröva.

Hoppas du inte har tagit illa upp eller så för jag vill bara hjälpa :thumbup:

virrelan
2006-07-11, 09:32
*Lång text*+1 :cool:

mangemani
2006-07-11, 09:38
Haha det beror ju på vad du har läst om.. överviktiga personer har LÄTTARE att gå ner än personer med "normal" kroppsvikt. I alla fall när det gäller de första 10 - 15kg. Jag tycker att man kan ligga på ett ganska lågt kcal-intag de första veckorna, dels för att få snabba resultat och för att se att det går att få bort det överflödiga fettet :D.

Mina egna erfarenheter är att man kan ligga på 1000kcal tills man kommer till ungefär 15-17% bf sen öka intaget så att man inte börjar tappa muskler. Jag har inte tappat så mycket styrka även fast jag ligger på 1250 - 1500kcal / dag med 12-13% bf men det finns övningar som inte går lika lätt längre (biceps med vikten som lite stöd, triceps med vikten som hjälpvikt/stöd).

Det mesta som skrivs på detta forum är ju inte anpassat till överviktiga personer utan personer som är aktiva inom träning och hälsa. Jag säger inte heller att du är överviktig utan att allt som skrivs behöver inte passa dig individuellt. Men du märker ju ganska snabbt om du tappar i styrka så det kan ju vara värt att pröva.

Hoppas du inte har tagit illa upp eller så för jag vill bara hjälpa :thumbup:

nejdå,tog ej illa upp:)

men allt man fått höra under åren här på forumet " ligg så nära ditt +/- streck som möjligt,annars är det stor risk för muskelförlust","kroppen gör allt för att spara på fettet för att den ser fettet som en överlevnads källa","käkar man ej tillräcklig mycket så ryker musklerna och det händer ingenting med fettet",gör en,tja,en aning förvirrad nu=/.

men om det ligger nått i det du säger,att detta är menat till dom som nu inte har så mycket fett på kroppen,så har jag missförståt alltihop.

jewzie
2006-07-11, 09:42
nejdå,tog ej illa upp:)

men allt man fått höra under åren här på forumet " ligg så nära ditt +/- streck som möjligt,annars är det stor risk för muskelförlust","kroppen gör allt för att spara på fettet för att den ser fettet som en överlevnads källa","käkar man ej tillräcklig mycket så ryker musklerna och det händer ingenting med fettet",gör en,tja,en aning förvirrad nu=/.

men om det ligger nått i det du säger,att detta är menat till dom som nu inte har så mycket fett på kroppen,så har jag missförståt alltihop.
Nej nej, du har inte missförstått allt men du har kanske inte tänkt på vad det innebär för sig som individ. Väger man 80kg har man en kcalförbrukning på ca 2000kcal. Vet inte din vikt men säg en kraftigt överviktig person kan ju ha upp emot 3500kcal. -500 på 2000 blir ju -25% utav behover och för den överviktiga är -500 -14%. Bara här ser man att man kan gå lägre än -500kcal per dag om man är lite mer överviktig. Man lär sig alltid något nytt. :D

LarsK
2006-07-11, 22:33
Behövs inte. Ola har ju svarat. Bara för att han inte har 35000 inlägg betyder det inte att han inte vet vad han pratar om - han är en av dom kunnigaste på hela forumet, och han har rätt här också.
Bra, det var det jag ville ha konfirmerat av dig. Ingen offence till Ola.

Detta handlar alltså bara om kraftigt överviktiga person?

Ola Wallengren
2006-07-12, 07:48
Bra, det var det jag ville ha konfirmerat av dig. Ingen offence till Ola.

Detta handlar alltså bara om kraftigt överviktiga person?

Nej det kan man inte säga att det gör. Kroppen gör sitt bästa att ta av fettet till fördel för protein, men om man som Grub påpekade har väldigt lite fett kvar så blir det svårare och svårare. Om man kommer ner till 2-3% BF så är allt fett livsnödvändigt och då ryker muskelvävnad i en himla fart (fastän ämnesomsättningen har sjunkit med ca 20-35%).
De som har gjort teoretiska beräkningar på det här utifrån verkliga observationer uppskattar att man kan ligga ca 60-70kcal minus för varje kg fett man har på kroppen utan att förlora några större mängder muskler.

Så om man väger 120kg med 35%kroppsfett så blir det ca -2730kcal/dag, och om energiförbrukningen från början är 3600kcal så blir energiintaget i så fall 870kcal.
Överviktiga på en VLCD diet brukar viktnedgången vara ca 20% muskler och 80% fett.

Någon som väger 70kg med 12%BF och rör sig lite mer kan då bara gå ner till ca 2100kcal/dag med detta resonemanget (men jag tror iofs att man kan gå lägre med en bra diet och styrketräning).

z_bumbi
2006-07-12, 08:31

De flesta sköter maten bättre under deff och många tränar mer målinriktat och får en styrkeökning, i nybörjarfallen får de t o m mer muskler.
Det som missas är vad som händer med kroppen om de gör samma skärpning när de inte deffar. :)

Cerberus
2006-07-12, 11:30
De flesta sköter maten bättre under deff och många tränar mer målinriktat och får en styrkeökning, i nybörjarfallen får de t o m mer muskler.
Det som missas är vad som händer med kroppen om de gör samma skärpning när de inte deffar. :)

Ska försöka träna med 100% fokus året runt ;)

LarsK
2006-07-12, 12:16
Nej det kan man inte säga att det gör. Kroppen gör sitt bästa att ta av fettet till fördel för protein, men om man som Grub påpekade har väldigt lite fett kvar så blir det svårare och svårare.
Bryts inte maten ner till amino syror i magsäcken, som sen transporteras ut till cellerna? Om så är fallet, då finns det inga fria protein i kroppen. Proteiner i det fallet, om jag inte har fel, är en sammansättningen av olika amino syror. Tittar man på en påse whey så står det hur många gram amino syror det är per portition. (Tyvärr har jag bara japansk innehållsförteckning på min påse, såg denna påsen häromdagen i en affär)
Så, hur kan kroppen spara proteiner om ovan stämmer?

Vid utdragna träningar, när glykos (eller vad det heter på svenska) lagerna är tomma utsöndrar kroppen kortisol för att bryta ner muskler för bränsle. Kroppen tar muskler eftersom de är lättast att bryta ner. Fett är som mangemani påpekar livsviktigt, men muskler är inte. Det härstammar från stenålderstiden när människor kunde gå i flera dagar utan mat.

Vi kanske båda har rätt, men pratar bara om olika förhållande. Vid extrem undernäring vet jag att ovan är rätt, kroppen tar muskler först, fett sen.

Disclaimer; kan vara att jag har helt fel, men det är viktigt och förtjänar en ordentlig diskution.

Ola Wallengren
2006-07-12, 18:34
Bryts inte maten ner till amino syror i magsäcken, som sen transporteras ut till cellerna? Om så är fallet, då finns det inga fria protein i kroppen.

De aminosyror som transporteras ut i kroppen och finns både inta- och extracellulärt kan man kalla "fria proteiner" eller aminosyrapolen som det brukar kallas, eftersom dessa proteiner inte är inbyggda i något funktionellt protein utan bara finns där för användning när det behövs. Storleken av denna aminosyrapol är däremot inte helt känd.

Proteiner i det fallet, om jag inte har fel, är en sammansättningen av olika amino syror. Tittar man på en påse whey så står det hur många gram amino syror det är per portition. (Tyvärr har jag bara japansk innehållsförteckning på min påse, såg denna påsen häromdagen i en affär)
Så, hur kan kroppen spara proteiner om ovan stämmer?

Jag förstår inte frågan riktigt men genom att använda fett som energi så behöver inte kroppen bryta ner massa protein för att omvandla till energi.

Vid utdragna träningar, när glykos (eller vad det heter på svenska) lagerna är tomma utsöndrar kroppen kortisol för att bryta ner muskler för bränsle.

Kortisol, adrenalin, tillväxthormon och glukagon insöndringen ökar under träning och effekten är bla annat att insulinresistansen ökar i de vävnader som inte tränas och även ökar fettnedbrytningen vilket på så sätt sparar kolhydrater. Dessa hormon gör också att det glykogen man har lagrat bryts ner så att detta inte behöver tillverkas av tex aminosyror och glycerol. Effekten blir alltså att protein sparas till viss del men proteinnedbrytningen kommer också öka, speciellt om allt glykogen tagit slut. Det är därför man inte bör träna väldigt långa pass utan att tillföra kolhydrater. Efter passet svarar kroppen med att bygga upp proteinerna igen, och det går oftast bra eftersom man i allmänhet har ätit något som innehåller protein.

Kroppen tar muskler eftersom de är lättast att bryta ner. Fett är som mangemani påpekar livsviktigt, men muskler är inte. Det härstammar från stenålderstiden när människor kunde gå i flera dagar utan mat.

Allt protein förutom de fria aminosyrorna i kroppen fyller en funktion, all förlust av protein innebär en minskad funktion i något avseende.
Fett som är lagrat i fettcellerna som triglycerider hfyller ingen annan funktion än att vara energilager (och möjligtvis även isolermaterial).
Kroppen bryter "lätt" ner både fett och protein men som sagt, till energi är det oftast fett som prioriteras. Det livsviktiga fettet är en mycket mindre del av mängden fett i kroppen och kroppsvikten än mängden protein är.

Vi kanske båda har rätt, men pratar bara om olika förhållande. Vid extrem undernäring vet jag att ovan är rätt, kroppen tar muskler först, fett sen.

Jag vet inte riktigt vad du menar med förhållanden och undernäring, dvs "frisk självsvält" eller stressad sjukdomsinducerad undernäring, det kan vara rätt stor skillnad. Vid frisk svält så sparas protein ganska effektivt, det är det som är själva svältanpassningen men vid sjukdom eller annan liknande metabolstress kan protennedbrytningen vara mycket större och oundviklig.