handdator

Visa fullständig version : Gör Omega-3-tillskott att jag kan sänka mitt övriga fettintag?

martynj
2006-07-09, 11:30
Jag har under mina defferfarenheter märkt att jag brukar hamna ganska lågt i fettintag. Det är ganska svårt att få i sig runt 25-30% av energin från fett om man inte räknar precis, då jag under deff håller mig till relativt fettsnåla produkter.

Det jag undrar är om ett intag av Omega-3-tillskott att jag kan gå ner i energin från övrigt fett, pga. att kapslarna är packade med essentiella fettsyror i "koncentrerad" form?

Fartman
2006-07-09, 12:42
Inte riktigt svar på din fråga, men om du har svårt att få upp fettintaget kan du lägga till lite extra rapsolja. Går utmärkt att hälla på ex pasta eller ris.

martynj
2006-07-09, 13:02
Inte riktigt svar på din fråga, men om du har svårt att få upp fettintaget kan du lägga till lite extra rapsolja. Går utmärkt att hälla på ex pasta eller ris.

Jo, jag är medveten om det. Det är så jag gör nu. Eller så tar jag lite majonäs, kaviar eller liknande till mina övriga måltider. Men grejen med dessa produkter är att det är svårt att hålla koll på fettintaget om man inte väger dessa varor. Kanske öser man på för mycket fett och så springer kcal-intaget iväg!
Därför undrar jag hur:
Ett upplägg med 30% av energin från fett (detta är det jag eftersträvar) är jämfört med ett upplägg med ca. 15% från fett med med ett par omega-3 kapslar intagna på en dag..?

pragmatist
2006-07-09, 18:27
Ett par omega-3 kapslar blir ju bara ~18 kcal, så det har ju så gott som ingen effekt alls på energibalansen. Men det är klart att ur hälsosynvinkel är 15% med några omega-3 kapslar förmodligen bättre än 15% utan omega-3 kapslar.

userfriendly
2006-07-09, 18:31
alltså njea du kan inte ersätta mycket fett med lite omega3 enligt mig, iaf inte under en hård deff, du kommer vilja ha mer fett - jag lovar! du kommer ändå behöva gå så lågt sen

under en mindre seriös diet funkar det säkert, iaf ett tag

z_bumbi
2006-07-11, 16:44
Det jag undrar är om ett intag av Omega-3-tillskott att jag kan gå ner i energin från övrigt fett, pga. att kapslarna är packade med essentiella fettsyror i "koncentrerad" form?

Det beror på hur din diet/träning/osv ser ut men i princip så stämmer det ner till en viss nivå, jag skulle däremot gå åt andra hållet när/om man måste sänka fettnivån för att få i sig tillräckligt med kolhydrater för att orka träna så är fettkvaliten mycket viktigare än tidigare.

Att det skulle vara svårt att mäta fettrika produkter ser jag inte som ett skäl att äta lite fett, en våg funkar ju lika bra som med alla annan mat och de flesta kan höfta ganska bra med en sked eller liknande.

martynj
2006-07-11, 19:27
Det beror på hur din diet/träning/osv ser ut men i princip så stämmer det ner till en viss nivå, jag skulle däremot gå åt andra hållet när/om man måste sänka fettnivån för att få i sig tillräckligt med kolhydrater för att orka träna så är fettkvaliten mycket viktigare än tidigare.

Att det skulle vara svårt att mäta fettrika produkter ser jag inte som ett skäl att äta lite fett, en våg funkar ju lika bra som med alla annan mat och de flesta kan höfta ganska bra med en sked eller liknande.

Tack för det svaret! Jag försöker förstås få mitt intag så nära 30% som möjligt, men om jag råkar hamna lägre några dagar kan alltså ett regelbundet intag av Omega-3 kapslar hjälpa mig. Nu känner jag mig lite lugnare! :)