handdator

Visa fullständig version : Becel - dåligt förhållande mellan n-3 & n-6, annat?

Jacky
2006-07-08, 21:44
Tänkte skapa mitt eget smörgåsfett genom att välja en nyttig variant av existerande (bregott, milda, flora, smör) och blanda detta med lite linfröolja. Trodde tidigare att becel var bra eftersom det innehåller låg andel mättat fett. Tydligen är balansen mellan omega 3 och 6 kass.

Vad ska jag välja till mitt eget hopmix?
Dvs. bästa fettbalansen?

Baha
2006-07-08, 21:47
kör bregott, mättat fett, tror det e absolut bäst, känns inte som man äter så mkt smör att det ens e relevant med nån form av optimal kombination.

Jacky
2006-07-08, 21:50
jag äter mkt smör...tycker det är gott! en av mina laster jag valt att behålla..äter ej godis o dylikt!

Jacky
2006-07-08, 21:51
finns det liknande bra som ej har så hög fetthalt????

pragmatist
2006-07-08, 22:55
Det är inget större fel på fettsammansättningen i smör så det finns ingen anledning att oroa sig för det, däremot bör man väl undvika extrasaltade varianter och om man är riktigt seriös kan man välja ekologiskt smör.

Smör + linfrö låter klart hälsosamt, frågan är bara hur det smakar. Linfröolja är ju knappast någon delikatess...

Cerberus
2006-07-08, 23:01
Det är inget större fel på fettsammansättningen i smör så det finns ingen anledning att oroa sig för det, däremot bör man väl undvika extrasaltade varianter och om man är riktigt seriös kan man välja ekologiskt smör.

Smör + linfrö låter klart hälsosamt, frågan är bara hur det smakar. Linfröolja är ju knappast någon delikatess...

inte? är det mättade fettet i smör okej?

Sverker
2006-07-09, 06:28
Tänkte skapa mitt eget smörgåsfett genom att välja en nyttig variant av existerande (bregott, milda, flora, smör) och blanda detta med lite linfröolja. Trodde tidigare att becel var bra eftersom det innehåller låg andel mättat fett. Tydligen är balansen mellan omega 3 och 6 kass.

Vad ska jag välja till mitt eget hopmix?
Dvs. bästa fettbalansen?

Jag tycker fettsammansättningen ser bra ut. Ett margarin som du kan äta, dag in och dag ut. Dvs ifall du äter en kost med bara lite annat fett. Becel innehåller ca 50 % fleromättat fett och för mycket fleromättat fett är inte heller bra.

Margarinet innehåller 7 g dvs 20 % mättat, dvs härdat fett. Kontakta tillverkaren så kommer de säkert berätta att den härdade delen är transfritt fett.

14 % linolsyra Omega-6 till 3 g linolensyra Omega-3. Förhållandet blir ungefär 5:1 vilket är bra.

Sverker
2006-07-09, 06:39
finns det liknande bra som ej har så hög fetthalt????

Svårt, mycket svårt att få till ett margarin som är bredbart och känns bra i munnen med lägre fetthalt.
Fysikaliskt är ju fettet där för att smörja gommen och stimulera salivkörlarna. Mindre fett betyder också mindre smörjmedel och sämre smakupplevelse.:D

Men det är en utmaning så ALLA tillverkare av margarin arbeter på att läsa problemet :D

..vissa lyckas bättre och andra sämre...

Ola Wallengren
2006-07-09, 08:49
Jag tycker inte heller att förhållandet mellan omega3/omega6 i becel är "kass", 1:5 är helt ok.

Kolla in Camelina från Carlshamns mejeri, det har förhållandet 1:1,3

http://www.carlshamnmejeri.com/produkter/bordsmargarin.asp

Hoppas länken är ok, kollo säljer ju inte bordsmargarin (ännu).

Juliette
2006-07-09, 13:29
En kompis till mig brukar göra sitt egna bords"margarin". Receptet har hon fått från nåt hälsohem där hon bodde en vecka och gick matlagningskurser.

Hon har:
1/3 smör
1/3 olja (valfri, så linfrö borde gå bra)
1/3 vatten
Lite salt

Låter allt bli rumstempererat, rör sen ihop det, och in i kylen. Klart.

Jag har inte testat att göra detta själv, men ätit det flera gånger hos henne och det smakar väldigt bra. Godare än Lätta och lätt&lagom mfl.

Max
2006-07-09, 14:54
Camelina som sagt.
Lätt & Lagom Omega 3 har förhållandet 1:2.7 ungefär så det är säkert bra. Det är dessutom fiskolja tillsatt vilket gör att det finns en del omega-3 fettsyror som är särskilt bra. Det är dock dyrt men knappast någon egentlig tjuv i hushållskassan.

Sverker
2006-07-09, 15:27
Juliette !

En vecka, max.

Gör inte mer margarin som går åt för en vecka. STOR risk att det möglar.

Jacky
2006-07-09, 18:20
Jag kör på camelina helt enkelt.
DESSUTOM gör jag en egen variant ¨på smör + linfröolja (jag gillar smaken - vanesak!!!)

Nu till sist...det sägs att kokosfett är "bra mättat fett". Jag skall göra en variant på rapsolja + kokosfett....Vad tror ni om den balansen?

Sverker
2006-07-09, 18:42
Jag kör på camelina helt enkelt.
DESSUTOM gör jag en egen variant ¨på smör + linfröolja (jag gillar smaken - vanesak!!!)

Nu till sist...det sägs att kokosfett är "bra mättat fett". Jag skall göra en variant på rapsolja + kokosfett....Vad tror ni om den balansen?

Mjää...är du säker på att det blir en possitiv upplevelse...för en upplevelse att minnas lär det bli:D

Satsa du på Camelina istället.

pragmatist
2006-07-10, 09:15
Glöm inte olivoljan också, välsmakande alternativ och med låg halt både mättade och fleromättade syror. :thumbup:

jewzie
2006-07-10, 09:48
.... Kvarg PÅ Mackan