Visa fullständig version : Jobbigast ever?
Ibland är de skönt att träna och ta ut sig sådär så det känns som man bara ska dö/svimma/gå av. Ta ut sig så de inte finns en enda liten kraft kvar i kroppen, ta ut sig så det svartnar för ögonen, blodsmaken är enorm och man inte kan stå på benen.
Vad är det jobbigaste ni någonsin gjort?
Mitt jobbigaste va nu i USA, mitt lokala gym erbjuder militär-ledd träning (styrka och kondition blandat) på en närliggande militärhinderbana måndagar kl.05.55 - 08.00 oj oj oj, då va man inte stursk! tror inte ja skulle kunnat köra de på egen hand, man måste liksom ha en sergeant som står me visselpipan och visslar och gapar:whipped: ... va helt sjukt darrig och utmattad efter dessa pass, va ju inte ovanligt att folk spydde och hade sig. Man fick skriva på papper att detta va på egen risk och att man utsatte kroppen för enorma påfrestningar, va nämligen nån som hade dött nåt år innan.
Ja har kört idioten, coopers, beep-tester, hinderbanor, 3-2-1 med mycket mera men detta tog alltså priset! Lovade mig själv under dessa pass att detta är sista gången, ska aldrig göra om detta, likväl stod ja där nästan varje måndag morgon. En av gångerna va ja så slut efteråt att ja inte ens kunde köra hem, fick ringa efter skjuts.
Som sagt, vilket är erat jobbigaste?
Pudzianovski
2006-07-08, 21:54
Det jobbigaste måste vara stidshinderbanan i lumpen någon av de första gångerna. Kondition är inte min grej. :Virro
Första gången jag körde Vasan, otränad och med farsans skidor. Efter 3 mil grät jag nästan i spåret.
Har inte direkt gjort nått jobbigt värt att nämnas. När jag provat gå på spinning eller bodypump på gymmet kanske. Ogillar när jag inte får sätta mitt eget tempo och det är utdragna grejjer.
Fettecke
2006-07-08, 22:00
jobbigast och jobbigast... jag vet inte riktigt, det enda "jobbiga" jag kommer ihåg är att jag har svimmat efter ett set i marklyft...
vart helt slut och satte mig på en bänk direkt efter, vaknade upp på golvet senare, vet inte hur länge jag legat där... ingen annan va på gymmet... va kanske inte så spännande, men så hårt har jag aldrig tagit ut mig på engång iaf.
[QUOTE=Fettecke]... ingen annan va på gymmet... QUOTE]
låter nästan lite farligt? tänk om du slagit i skallebollen i fallet eller dyl?
Pudzianovski
2006-07-08, 22:06
låter nästan lite farligt? tänk om du slagit i skallebollen i fallet eller dyl?
:laugh: bäst du följer med honom nästa gång....
Jo lumpen va ju en del sjuka saker.
Soldatprovet utan mat, orientering med full packning och virriga 18-åringar med skarpladdade vapen. Skoskav, benhinneinflammation osv osv. Hade det ändå ganska lugnt i lumpen.
Både min första och andra start i Stockholm marathon var helvetiskt jobbiga. Den första pga magproblem och påföljande vätskebrist (+ allmän utmattning). Den andra pga värmen och ännu mer trötthet (trots bättre tränad).
Karl_alfred
2006-07-08, 23:09
Konditionsmässigt var när jag sprang med en duktig löpare sida vid sida på ett varsit löpband, sprang första 5km på 18.30 ungefär tänkte lägga av vid 5km sen i stort sett tvingas man fortsätta i mördande tempo lite över 1 mil, sista 3km gick helt på vilja, löpteknmiken försvann helt hahha
Strykemässigt var efter ett sommaruppehåll när vi skulle köra knäböj. Vi la på ca 120 kg, vilket egentligen var en lätt vikt några månader innan. Men inte nu längre. Varje rep blev nästan som singlar. Tror vi kramade ur 7-8 st. Efteråt snmurrade det rejält i huvet och jag hade svarta fläckar på näthinnan nån halvtimme efter o var i stort sett helt i min egen värld. Vi fortsatte passet med tunga benpressar osv :D
hockeyFREAK
2006-07-09, 14:44
Känner att jag måste dela med mig av ett träningspass som vi hade innan vi fick sommarledigt.
Vi hade dagen innan fått reda på att vi skulle ha cyklar med oss. Detta glädje oss eftersom det var en av de varmaste dagarna denna sommaren och inte ett enda moln på himlen.
Dock när träningspasset började så fick vi intruktioner om att vi skulle cykla 3 mil efter vägbeskrivning. Våran tränare hade lyckats hitta en runda som endast bestod av uppförsbackar. Man kunde inte heller slö-cykla för att han hade sagt att man skulle få "straff-rundor" för varje minut man var efter han som kom först.
Så när vi äntligen kom fram så upptäcker vi till våran skräck att vi har cyklat till en skidbacke! Hela skidbacken var omringad med träd och det var helt vindstilla. Klockan var nu 2 på dagen och solen gassade på.
Det hela började med att de som hade "straffrundor" att göra fick göra det. En runda var att man skulle löpa allt man kunde rakt upp i 90 sekunder sen gå ner 30, så det var en slags 90-30 där man egentligen inte fick någon vila. Som tur väl va hade jag bara en straffrunda. Bara när jag väntade på att de andra skulle göra färdigt sina straffrundor så hade jag druckit upp mitt vatten och de flesta andra också.
Nu delade vi upp oss i 3 olika grupper och helt enkelt så skulle man springa för fullt rakt upp i backen tills han blåste. Tiden varierade allt från 30 sek till 3 minuter. Den som kom sist fick fortsätta springa 20 sekunder till. Eftersom den som var bakom en i ledet startade när vi slutade så var man tvungen att jogga ner för att hinna tillbaka till starten. Detta gjorde vi i 31 minuter (kändes som 2 timmar). När man joggade ner de sista rundorna så var man nära att ramla hela tiden eftersom det gjorde så ont i låren pga den så kallade mjölksyran (som jag vet är fel att säga). Har inget minne av hur många vi gjorde tappade räkningen efter 10.
Efter 3 minuters vila var det dags för klassikern IDIOTEN där man springer allt man kan upp för backen därefter när tränaren blåser så ska man tvärstanna och springa ner för backen i fullt tempo. Nu hade vi bara delat gruppen i 2 delar så man vilade när de andra sprang. Dock har jag aldrig upplevt så stor skillnad på tiden när man vilar och när man arbetar. Vilan gick så snabbt så det kändes helt sjukt, nästan overkligt. Redan innan vi började med detta kunde jag knappt prata för att jag hade inget saliv kvar i munnen och tungan fastande överallt. Bara massa vitt-klägg på läpparna. Detta höll vi på med i 25 minuter, under denna tiden så kommer jag inte ihåg särskilt mycket förrutom att jag spydde och vissa ramlade pga att deras ben knappt kunde hålla uppe kroppen.
Vi skulle avsluta backträningen med att springa upp och ner för hela backen. Detta gjorde vi 2 gånger (backen var 500m lång 500x4= 2000m). Detta tog mig ca 15 minuter och jag var en av de första som kom i mål.
När alla släpat sig upp för backen så var det dags att cykla hem. Alla tänkte "Vad skönt med nerförsbacke hela vägen hem".
Dock så hade våran tränare hittat en annan väg som var 4 mil lång som det inte var nerförsbacke hela vägen. Det gick verkligen inte att cykla snabbt även om man försökte, jag kände mig så svag som om jag inte hade ätit på flera dagar. När vi var halvvägs hem så börjar jag frysa något så in i helvete och skakar mig hela vägen tillbaka till ishallen.
När jag väl är framme så ramlar jag ner på gräset och somnar(svimmar?). När jag har legat där i 1h och det kommer en kompis och väcker mig så är jag så snurrig att jag knappt kan stå upp så jag får hjälp med att komma in i duschen och där sätter de mig under strålen så sitter jag där, även här somnar jag. Denna gången när jag vaknar upp så känner jag mig inte snurrig längre så jag tar mig hem.
Trots stor vätskebrist så kan jag inte dricka något känns som om jag ska spy, även om jag försöker äta något. Så jag lägger mig och sover(klockan är 18.30). När jag hamnat i någon slags dvala så börjar jag får för mig massa saker. Jag trodde att det var fotbolls-vm i min säng och alla människor kröp överallt på mig och det var jävligt irriterande!!!
Nu när jag börjar få tillbaka mitt medvetande så hinkar jag i mig 3 liter vatten och äter som en gris! Går direkt ner och somnar på mitt rum (22.00) och sover tills kl 14.00 nästa dag. Det kändes som om jag hade haft världens fylla kvällen innan eftersom en del saker kommer jag inte ihåg och kände mig sliten!
Våran tränare sa att han skulle testa oss psykiskt och det gjorde han verkligen. Dock så var detta nästintill livsfarligt med så lite vätska med oss och passet blev alldeles för långt för att vara hälsosamt (ca 4h). Hela grejen var vansinnigt.
Jag har gjort mycket grejer som har varit jobbigt (1 mil i nästan bara uppförsbacke, intervaller i alla olika former osv) men ingenting känns äns att vara nära detta.
Detta var absolut inte hälsosamt och bröst säkerligen bara ner musklerna det vet jag, dock så gjorde jag det.
Pre-Season is wonderful :laugh:
King Grub
2006-07-09, 14:56
Stockholm Marathon andra gången, får jag nog säga. Risig i magen från start och helt slut efter första varvet. Sista milen var som ett smärtsamt töcken.
Sheogorath
2006-07-09, 15:11
Den första marschen i lumpen.
Longshot
2006-07-10, 06:44
Det jobbigaste måste vara en blandning av mental och fysisk utmattning. Så priset tar nog en oförberedd militärövning där man efter 96h utan mat och vila blev utsatta för fångförhör för att sedan tro att övningen skulle ta slut. Men icke då var det flykt och överlevnad på obestämd tid (blev tre dygn till men det visste man inte då) i novembers pissväder. Silken kanonträff i ens mentala solaplexus!
//civilamörkretlover.
Sheogorath
2006-07-10, 06:48
Det jobbigaste måste vara en blandning av mental och fysisk utmattning. Så priset tar nog en oförberedd militärövning där man efter 96h utan mat och vila blev utsatta för fångförhör för att sedan tro att övningen skulle ta slut. Men icke då var det flykt och överlevnad på obestämd tid (blev tre dygn till men det visste man inte då) i novembers pissväder. Silken kanonträff i ens mentala solaplexus!
//civilamörkretlover.
Yuck. Det där låter djävligt tungt. Men det är i lumpen som man inser att man klarar långt mycket mer än man tror.
/Sheo, älskare av det civila mörkret
Daniel_S
2006-07-10, 08:27
Ett benpass med en byggarpolare för flera år sedan. Det blev upp mot 25-30 tunga set till failure+assisterade reps i de övningar var det är möjligt. Jag klarade inte att gå uppför trappan från omklädningsrummet efter passet, utan fick dra mig upp med armarna längs ledstången.
Har aldrig upplevt sådan intensiv träningsvärk, låren brann i flera dagar.
Åkt vilse med snowboard i vengen alperna, fick gå i metersdjup lössnö runt 2 km innan mörkret skulle komma uppe på 2000 meters höjd. Inne i skogen byggde jag ett par "kycklingfötter" med säkerhetsremmarna på brädan och grenar från ett träd och kunde åtminstånde gå lite grann utan att sjunka ner till midjan i varje steg.
Styrketräningsmässigt så gjorde jag 3x5 205kg på djupa knäböj rätt nyligen, det var flåsjobbigt (och svimfärdigt). Förra veckan tävlade jag mot coachen som gjorde 20 reps på 130kg marklyft (han väger 75kg) det såg jobbigt ut när han låg hukad över stången efter sista repset, som motprestation skulle jag bränna av 10 reps på min träningsvikt 215kg, klarade 7 (gubbfan vann *grr27* )
jobbigast och jobbigast... jag vet inte riktigt, det enda "jobbiga" jag kommer ihåg är att jag har svimmat efter ett set i marklyft...
vart helt slut och satte mig på en bänk direkt efter, vaknade upp på golvet senare, vet inte hur länge jag legat där... ingen annan va på gymmet... va kanske inte så spännande, men så hårt har jag aldrig tagit ut mig på engång iaf.
Oj det var som tusan! Vilken skum kännsla det lär varit.
åkte ett lokalt långlopp på längdskidor(42km) för 3år sen tror jag att det var. Jag tränade knappt nånting innan denna tävling så konditionen var ju inte i topptrim direkt men ändå. Efter 30km kom en jävulska lång uppförsbacke som kallas ordina backen (Antonina ordina gick tydligen in i väggen i just den backen för några år sen). Jag hade absolut ingen valla kvar på skidorna så det var ju bakhalt om något, så i slutet av backen så brännde det som bara den i axlarna och ryggen så jag gatt kliva ur spåret och spy*spy* Men jag kom i mål tillslut:D
userfriendly
2006-07-10, 11:20
jag måste nog faktiskt säga sista veckorna innan tävling. Dietat stenhårt i nästan ett halvår, tränat VARJE dag (vilade kanske tre dagar på tre månader). Tömningen va skitjobbig, allt var ett flum, frös hela tiden samtidigt som jag skulle prestera.
Dessutom var vätsketömningen jobbig.
"Min anorektiska tid" påminner ju lite om det jag skrivit ovan iof, va oxå skitjobbigt, men då ville ju huvvet så det var en annan sak.
En av graderingarna i kickboxning var nog det jobbigaste jag gjort, en timme cardio följt av två timmars spark och slag övningar var mer än vad min kropp pallade.
Klarade iaf graderingen :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.