handdator

Visa fullständig version : skjuta hårt i innebandy?

Johan86
2006-07-06, 21:53
vilka muskler är det som är viktiga att har styrka i om man vill skjuta hårt i innebandy?

Erik__
2006-07-06, 21:55
vilka muskler är det som är viktiga att har styrka i om man vill skjuta hårt i innebandy?

100% teknik.

Johan86
2006-07-06, 21:56
100% teknik.

det är så alltså.för på tiden jag spelade innebandy så sköt jag riktigt hårt.men jag var riktigt klen överallt.har inte underarmarna en viss betydelse?

Frustrator
2006-07-06, 22:03
Som Erik sa så handlar det först och främst om teknik...försök inte att skjuta hårt...försök istället att skjuta snabbt (inte så att skottet i sig ska ta kortare tid utan tänk dig att du försöker få bollen att gå fortare...)..och ja, jag vet, jag är usel på att förklara, och mina skott ser väl inte ut så mycket för världen heller ;)
Problemet med att säga att det är den eller den muskeln som du ska träna är att det beror på vilka muskler just DU använder när du skjuter...en del använder musklerna i armarna mest, en del använder mer benen och magen osv...

Frustrator
2006-07-06, 22:04
det är så alltså.för på tiden jag spelade innebandy så sköt jag riktigt hårt.men jag var riktigt klen överallt.har inte underarmarna en viss betydelse?

Underarmarna har en del betydelse vid olika former av handledsskott, däremot mindre roll vid drag och slagskott då det räcker med att de är tillräckligt starka för att stå emot och inte vika sig när du skjuter...

Jense
2006-07-06, 22:06
Underarmarna har en del betydelse vid olika former av handledsskott, däremot mindre roll vid drag och slagskott då det räcker med att de är tillräckligt starka för att stå emot och inte vika sig när du skjuter...

men den handledsstyrka som krävs är normal handledsstyrka. stå och öva mot en vägg eller ngt.

Erik__
2006-07-06, 22:06
Som Erik sa så handlar det först och främst om teknik...försök inte att skjuta hårt...försök istället att skjuta snabbt (inte så att skottet i sig ska ta kortare tid utan tänk dig att du försöker få bollen att gå fortare...)..och ja, jag vet, jag är usel på att förklara, och mina skott ser väl inte ut så mycket för världen heller ;)
Problemet med att säga att det är den eller den muskeln som du ska träna är att det beror på vilka muskler just DU använder när du skjuter...en del använder musklerna i armarna mest, en del använder mer benen och magen osv...

Intressant när du säger det, minns att när jag var i 9-10 årsåldern skjöt så att våran målvakt på en träning sa åt tränaren att be mig låta bli, och jag har alltid varit minst, lättast och klenast, dock använde jag benen och bålen mycket mer än andra spelare, men skotten tog för lång tid nästan. - Kanske var mitt sätt i den åldern att utnyttja mina starka sidor.

Johan86
2006-07-06, 22:07
hur är det med ishockey.vilka muskler tränar hockey spelarna för att skjuta hårdare?

nordland
2006-07-06, 23:06
Samma muskler som innebandyspelare använder.. Dock handlar det till 90% om teknik och förmågan att lägga kroppstyngden i klubban.

bergendahl
2006-07-07, 12:17
jag skulle nog säga att du får vara stark och smidig i armarna. Sedan så är de bara att träna tekniken.. stå och skjut o lär dig skjuta hårdare o bättre. nöta, nöta och nöta som gäller :P

Johan86
2006-07-07, 20:35
jag märkte en sak på den tiden då jag spelade innebandy.när vi hade vinteruppehåll några veckor från innebandy så slog jag mycket slagskott med hockeyklubba + puck.och sen när jag kom tillbaka till innebandyn så sköt jag satans mycket hårdare.så jag tror att styrkan har stor betydelse

Spiffy
2006-07-07, 20:58
Teknik, val av rätt blad och skaft förhållandes till tyngd och styrka, val av rätt hook till personlig skott teknik är betydligt viktigare än ren styrka helt klart.

Control_61
2006-07-08, 09:35
Som hockeyspelare kan jag säga såhär:

Explosiv Styrka är viktigt i alla olika sorters skott.

Rörlighet i de delar av kroppen man använder vid skott är viktigt så man kan få en bra rörelsebana.

"Dedication, Determination" är viktigt. =)

Och så klart, teknik, men i hockey tror jag inte att det är så viktigt som många tror. Enligt mina egna erfarenheter skjuter de som är starkast hårdast, snabbast och bäst.

blasr
2006-07-08, 09:47
Det beror på vilken typ av klubba du har. Det finns olika hårdheter på klubbor. Vissa klubbor är flexibla och "böjer" sig efter marken så att det blir en snärt när man skjuter iväg skottet. Andra är hårdare och då får man lita mer på att man har bra fart och båge på klubban när man skjuter.

Fettecke
2006-07-08, 09:54
Som hockeyspelare kan jag säga såhär:

Explosiv Styrka är viktigt i alla olika sorters skott.

Rörlighet i de delar av kroppen man använder vid skott är viktigt så man kan få en bra rörelsebana.

"Dedication, Determination" är viktigt. =)

Och så klart, teknik, men i hockey tror jag inte att det är så viktigt som många tror. Enligt mina egna erfarenheter skjuter de som är starkast hårdast, snabbast och bäst.

njaa, jag vet inte om jag håller med dig där jag. har mig själv och andra som exempel... jag var inte direkt starkast i laget, ganska långt ifrån faktiskt, men hade hårdast bössa utan tvekan.

det är tekniken som avgör i slutändan hur hårt det blir. visst måste du ha kraft att veva klubban och hålla emot vid tillslag, men du måste ändå ha rätt motstånd på klubban, rätt träffyta på bladet, rätt längd på klubban, rätt momentum i rörelsen, "veva" klubban rätt osv... det finns branog många aspekter förutom styrkan.

samma sak i innebandy. olika aspekter, men där har styrkan mindre poäng än i hockey?, hur mkt väger igentligen en bandyklubba jmf. en hockeyklubba m. utrustning?

men iaf. om du frågar vilka muskler som aktiveras vid ett skott. så är det i princip hela övre kroppen, samt benen (staga kroppen och trycker ifrån, samma princip som i bänkpress nästan)... vilket innebär att hela kroppen aktiveras i princip när du ska skjuta. om du gör "rätt" dvs.

men merparten av ryggen används, axlar samt handleder i bandy.

Wikner
2006-07-08, 11:39
http://www.skottskolan.se/ kanske kan vara nått
Men som de flesta tror jag på timing och teknik, vars bollen ligger i stansen, hur mycket innan du träffar marken, vinkel på bladet, hur hårt blad och skaft är. Tycker dock man förlorar mycket känsla i klubban om man ska ha en allt för hård.