handdator

Visa fullständig version : rätt/fel, ska deffen vara så slö?

chriiis1
2006-07-06, 17:25
Hej
är en snubbe på 15 år som har lite problem.
Jag upplever att min deff är slö? men det kanske ändå är rätt tempo, jag har aldrig deffat förut. Jag sommarjobbar för tillfället från 10-17 och har en lunch mellan 12-13.

så här ser min dag ut :

frukost : 2 fiberikaknäckebröd med smör,ost och en skiva kalkon.
dricker till det ett glas mjölk.

lunch : samma sak

middag 17.30 eller 18 : beror på vad mamma lagat
sen äter jag inget mer, men under dagen kan jag äta lite annat som kanske ökar kcal intaget med 200-300kcal skulle jag tro.

den 10/6 vägde jag 99,5 kg. Jag är stor 180 cm lång och är kraftig och ganska stark, men jag har gått ner till 97kg tills idag.
är inte det lite för lite ? jag tycker att det går långsamt.
jag vill inte ändra på hur jag äter just nu iaf, jag ska börja motionscykla så fort cykeln kommit hem som jag beställt, kan det hjälpa? 30min-1h per dag.

jag vill alltså gå ner mycket fortare fram till då skolan börjar igen ungefär i mitten av agusti.

har ni några tips på vad jag kan göra för att gå ner fortare?
jag ska jobba tills den 23 juli så efter det kommer jag nog sitta mycket hemma. Jag kör även med hantlar ungefär varannan dag. kan inte gymma än på gym. Men som sakt, några tips? eller ska jag fortsätta såhär? vill som sagt gå ner fortare :)
är lite orolig över att det har stannat upp och att jag inte gå ner.
min vikt har nu varit den samma i några dagar, iallafall...
tips och råd! :D
tack ;)

nutz
2006-07-06, 17:57
För att gå ner i fett när man är så pass stor som du är så brukar fettet bokstavligen rinna av en, så det kommer nog förr eller senare. Troligen så äter du nog för mycket eftersom du inte går ner i vikt, men det kan fortfarande vara så att du äter alldeles för lite och du har hamnat i det berömda svält-läget - din kropp spar all energi den kan eftersom den inte mår bra.

Försök lägga upp en kostplan och kolla exakt hur mycket du får i dig.

Det enklaste sättet är att bestämma en frukost och två eller tre mellanmål som du äter likadant varje dag, och sedan bara håller tassarna i styr under lunchen och middagen. Försök uppskatta lunch/middag.

Sen det där med gym ja eller nej så får du bestämma själv vad du vill åstadkomma. Vill du bli stark eller kanske bara ha en "fit" kropp? Löpning och cykling ger utomordentligt bra motion! Du kommer ju inte att bygga några stora muskler men du kommer inte heller att se ut som en benget.. det är ju upp till dig.

chriiis1
2006-07-06, 18:44
notz, hur vet jag om kroppen är i svältläge ?

iaf så här såg min dag ut igår :
frukost : det jag skrev
lunch : samma som frukost
och middag : omelett (2ägg och lite feta ost)
käkade glass också :/

men vad tror du om jag äter som jag som skrivit + att jag cyklar 30 min om dan i ganska bra tempo då jag fått hem cykeln?

userfriendly
2006-07-06, 18:49
jag tycker det verkar som om att du äter för lite..

såg att du inte tränar så mkt heller, du har säkert låg förbränning isf

det du kallar "deff" är snarare en vanlig diet..

Ninjasmurf
2006-07-06, 19:13
Inte så bra att deffa väl om man är 15år...Bättre att äta bra och träna..

userfriendly
2006-07-06, 19:13
btw har du ju gått ner mer än 2kg på en månad o det e ju bra! :hbang:

King Grub
2006-07-06, 19:26
"Svältläge" är mer en myt än sanning.

Du går ner i en bra takt, men du skulle kunna äta betydligt vettigare mat. Du äter inte nyttigt eller varierat alls.

chriiis1
2006-07-06, 20:23
ok tack grabbar.
kan även säga att jag spelat basket i 6 år så jag är inte otränad :)
men hur ska jag äta?
eftersom jag kommer jobba nästan hela juli så kan jag äta bara såhär

frukost (vad kan jag äta här? äter nu iaf 2 knäckebröd etc som jag skrivit. Ska jag kanske äta gröt 2 och 1 knäckebröd eller ? kom med tips på bra men _enkel_ frukost.

lunch (vill äta något som liknar mellanmål/frukost inte "riktig" mat.

och middag där jag kan äter det mamma lagar :)

ska även cykla som jag sagt nu några gånger när jag fått cykeln.

men vad tror ni måste jag minska med några kcal? eller äta såhär + cykla så jag ändå förbränner några extra kcal

chriiis1
2006-07-06, 20:47
vill även säga att det ska vara så kcal fattigt som möjligt

grisbil3n
2006-07-06, 22:54
"Svältläge" är mer en myt än sanning.

Du går ner i en bra takt, men du skulle kunna äta betydligt vettigare mat. Du äter inte nyttigt eller varierat alls.

Nu kanske jag inte ska ta dig på orden exakt men jag vågar tro att jag en gång hamnade i vad som kan kallas svältläge. Under en period på kanske 2-3veckor rann allt kvarvarande fett av kroppen, från att ha varit degig till hård i princip och sedan försvann givetvis de få muskler jag hade, eller i vare fall en väldigt god portion. Det var verkligen natt & dag effekt, både vad gäller fett och muskelförlust under den väldigt korta perioden.

King Grub
2006-07-07, 05:23
"Svältläge" eller "sparlåga", som är ett fenomen man hittar i kvällspressen och på byggarforum, betyder just motsatsen: att kroppen skulle vägra släppa kroppsfett därför att man äter för lite.

Grandmaster summerade det bra:

http://forum.body.se/showpost.php?p=127076&postcount=12

SockerConny
2006-07-07, 05:54
Ät minst 6 ggr per dag. Ät inte glass. Lite kolhydrater och mer protein. Varje mål kan du försöka ha samma intag av proteiner ca: 30 gram. Skippa kolhydraterna helt efter middagen.
Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag
Kvällsmål endast proteiner

Du kommer nu att tappa rejält!!!

jewzie
2006-07-07, 07:01
Ät minst 6 ggr per dag. Ät inte glass. Lite kolhydrater och mer protein. Varje mål kan du försöka ha samma intag av proteiner ca: 30 gram. Skippa kolhydraterna helt efter middagen.
Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag
Kvällsmål endast proteiner

Du kommer nu att tappa rejält!!!
Jag äter ungefär 9 gånger per dag. Då är man jämnt mätt i magen :D här är en dag saxat ur matdagboken:

Torsdag: 6/7 idag väntas ett hårt gympass, satsar på lite onyttigmat pga att orka hålla bra tempo och bättre tryck i musklerna.

Frukost: 250kcal
2st mackor (250kcal)

Mellanmål: 170kcal
250g kvarg (170kcal)

Lunch: 700kcal
125g Fläskfilé + sås (300kcal)
2st bröd + smör (100kcal)
300g Potatis (300kcal)

250g kvarg (170kcal)

Föregym: 125kcal
Proteinshake (125kcal)

Efter gym: 100kcal
Banan (100kcal)

Kvällsmat: 900kcal
350g Hamburgare (500kcal)
1st Bröd (200kcal)
150g sallad och dressing (200kcal)

Mellanmål:170kcal
250g Kvarg (170kcal)

Mellanmål: 100kcal
45g Glass (60kcal)
50g Hallon (20kcal)
50g Blåbär (20kcal)

Kan tillägga att jag har gått ner ungefär 10kg fett med denna diet, dock inte bara detta upplägget. Kommer ett till här.

jewzie
2006-07-07, 07:04
Här är en dag som jag enbart går en promenad på 2h

Tisdag: 4/7 blir den vanliga city promenaden, riktigt varmt också.. blir fan utan tröja :D

Frukost: 130kcal
2st mackor (130kcal)

250g kvarg (170kcal)

Lunch: 350kcal
150g Kyckling (180kcal)
300g Sallad (70kcal)
50g Dressing (100kcal)

250g kvarg (170kcal)

Kvällsmat: 350kcal
250g Kött (300kcal)
100g Kokta grönsaker(50kcal)

Mellanmål: 250kcal
150g Yoghurt (75kcal)
25g Russin (75kcal)
1st macka (100kcal)

Mellanmål: 200kcal
100g Kött och grönsakswok (200kcal)

chriiis1
2006-07-07, 19:23
Tror ni det är bra om jag byter ut ibland frukosten mot gröt och lägger till ett kvällsmål som tex : en halv burk tonfisk eller lite keso med mjölk?
är det bra för deffen? vill fortfarande gå ner i vikt :P

nutz
2006-07-08, 09:38
Jag äter ungefär 9 gånger per dag. Då är man jämnt mätt i magen :D här är en dag saxat ur matdagboken:

Torsdag: 6/7 idag väntas ett hårt gympass, satsar på lite onyttigmat pga att orka hålla bra tempo och bättre tryck i musklerna.

Är väl totalt onödigt att satsa på onyttig mat för guds skull. Fett kan inte användas som energi under styrketräning.

grisbil3n
2006-07-10, 00:59
"Svältläge" eller "sparlåga", som är ett fenomen man hittar i kvällspressen och på byggarforum, betyder just motsatsen: att kroppen skulle vägra släppa kroppsfett därför att man äter för lite.

:thumbup:

Nu lärde man sig något nytt.

pekka
2006-07-10, 20:28

Nej, det gjorde han inte. :confused:

King Grub
2006-07-10, 20:47
Nej, det gjorde han inte. :confused:

Jo. Han har rätt.

jewzie
2006-07-10, 21:07
Är väl totalt onödigt att satsa på onyttig mat för guds skull. Fett kan inte användas som energi under styrketräning.
Onyttig mat behöver inte enbart betyda mat med mycket fett. Jag anser att exempelvis mat med mycket snabba kolhydrater är dåligt och det brukar det bli ibland :D.

pekka
2006-07-11, 19:37
Jo. Han har rätt.

Jag menade att Grandmaster summerade det "inte bra".
Sen är det en annan sak att han kanske har rätt. Svårt för mig att bedöma det eftersom jag såg ingen summering. Kanske var den kort? :)

Vad jag förstår med svältläge och sparlåga är att man har ätit alldeles för lite och sänkt på det viset sitt BMR så att kroppen "vänjer sig" till ett lägre energiintag. Fast "vänjer sig" är ju fel för kroppen tar istället då den saknade energin där det är lättast, från musklerna och inte från fettet. Vikten går ned men merparten kommer från musklerna och inte fettet som det var meningen.

Det vad kvällstidningar tycker och skriver om det får de stå för. Men dessa två ord är kanske deras försök att beskriva vad som händer vi för låg energiintag till oss vanliga lekmän.

Har jag förstått det rätt vad en för låg energiintag resulterar?

zoltan_hellhound
2006-07-13, 12:19
Tror inte heller riktigt på detta med att kroppen spar på fettet under en svältliknande kost..Jag har själv förut haft en bra viktnedgång på 700-800 cal om dagen då räknar jag minuset jag fick från motion ochså gick ner typ 1 kilo var 11-12 dag

Tillägas bör är att jag ej tränade styrketräning under denna period

chriiis1
2006-07-13, 21:01
det går bra för mig :P väger ungf 96 nu varierar från 96 till 96.5 och under 96 :D