Visa fullständig version : Hitta mig själv?! Tips
Detta året har varit rejält omtumlande med både separation, andra tråkigheter och sjukdomar som berört mig. Livet har känts tufft och många ggr har jag tänkt att sluta mitt liv på denna jord men har som tur fått hjälp till det bättre. =)
Jag tänkte göra något ovanligt...funderar på att resa någonstans - typ USA för det är en dröm sedan barnsben. Alltså åka dit på måfå och se ifall man kanske hittar lyckan där eller något annat. Dvs på obestämd tid. Jag söker inget speciellt utan det är mer något ja gör för att kanske få mig att utvecklas. Dvs jag flyr inte från något. E bara lite trött på tillvaron här hemma och vill se vad världen kan erbjuda.
Jag undrar om någon har gjort något liknande? Detta är något ja tänkt göra helt själv, låter kanske tråkigt men ja känner att detta e något jag gör för att hitta mig själv och lära mig mer om livet.
Så mina frågor är om någon av er gjort något liknande och berätta gärna om det och ifall ni fick ut något av det?
Mkt tacksam för svar.
Jag har aldrig gjort det. Men både min morsa och en av hennes väninnor har gjort det. Och dem har bara positivt att berätta om det. Jag tycker du ska dra iväg till USA, du har ju endå drömt om det sen barnsben och så är du less på tillvaron här hemma. Du kommer inte ångra att du drog iväg, men säkerligen ångra och tänka på vad som du missat om du inte åker. Behöver ju inte vara länge, dra iväg 1-2 veckor till att börja med... :)
Pepparkakssmurfen
2006-07-06, 14:14
Jag har gjort det och kan rekommendera det.
Fundera inte för mycket,köp flygbiljetten och ÅK!
Allt det praktiska löser sig sen när du väl är på plats.
Planera inte för mycket,det viktiga är att du kommer iväg.
Det hjälpte mig (räddade mig).
Kan också starkt rekommendera att byta tillvaro, man utvecklas mycket som person och ofta blir man för upptagen med allt nytt för att hinna oroa sig och grubbla på sina problem.
Jag har gjort det och kan rekommendera det.
Fundera inte för mycket,köp flygbiljetten och ÅK!
Allt det praktiska löser sig sen när du väl är på plats.
Planera inte för mycket,det viktiga är att du kommer iväg.
Det hjälpte mig (räddade mig).
Trevligt. Får man fråga var du åkte/hur gammal du var när du åkte, åkte du själv, och hur länge blev du borta? Berätta något från resan. Var började du göra när du väl var framme?
-94 efter separation med min dåvarande sambon så såg jag min chans, hade alltid varit min dröm att bara dra iväg nånstans, länge. Direkt efter separationen fick jag ut en skadeersättning från en knäskada, drog då direkt till resebyrån och bokade flyg till Mexico, reste runt där i ca 7 veckor och träffade min nuvarande fru i Acapulco, så jag följde med henne upp till Canada och blev kvar där till -98 då vi flyttade till Sverige.
Så mitt tips till dig är: ÅK FÖR F-N:thumbup: Till Sverige kan man alltid återvända nån gång, det ordnar sig.
Hur löser man det där med pengar om man tänkt vara borta ett tag? Behövs väl antingen en stoooor reskassa eller att man ordnar inkomst på något sätt.
Vilken jävla historia altlså...eller rättare sagt...e imponerad av hur det kan gå i livet. Hur träffades ni då?...
bear.flowertwig
2006-07-06, 17:28
Hur löser man det där med pengar om man tänkt vara borta ett tag? Behövs väl antingen en stoooor reskassa eller att man ordnar inkomst på något sätt.
Beror ju på ett helt gäng faktorer
* hur snart ska man åka
* vart - prisläge
* hur länge
* jobb på plats
* hyra ut sin lgh
* krav på standard - hostel/hotel
Gör en snabb kalkyl och boka tidigt är mitt tips för att se till att det verkligen blir av. Ha en bokning klar(och gärna betalad) brukar vara en utmärkt motivationshöjare för att leva snålt ett tag om det är vad som behövs.
ÅK!
Vilken jävla historia altlså...eller rättare sagt...e imponerad av hur det kan gå i livet. Hur träffades ni då?...
Njaa, hehe...satt och drack en Cuba Libre på ett hak som hette Disco Beach, och vips blev man uppsliten att dansa, hade föresten en polare med mig från Sverige som bestämde sig för att följa med 3 dar före avresa, hehe. Frugan(Elsa) var där bara i 1 v och åkte sedan hem till Montreal, vi hade då 3 v kvar innan hemresa till Sverige, så vi åkte upp till Puerto Vallarta och var där i 2 v, sedan sa jag till Polarn att vi åker till Montreal 1 vecka och sedan ner till Los Angeles för hemfärd, så jag ringde hem till morsan och bad henne Sälja min bil och sätta in pengarna så jag hade råd med flyget till Canada, 3 dar tog det, sen fick hon även kränga iväg lägenheten då jag sade att jag skulle stanna kvar, hon var lite i chock då kan jag säga, hehe.
Snyggt jobbat hulken, där kan vi snacka om toffe... ehm jag menar uppoffringar.
Nej men ärligt, bra gjort.
High1ander
2006-07-06, 19:32
Man kan vara "turist" i USA max 3 månader.
Lycka till med att få arbetsvisum... Så åker du dit så får du räkna med att jobba svart, och blir du utskickad så är det minst 10 år innan du får komma tillbaka...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.