Visa fullständig version : Cdon.com suger !
Bronkitkorv
2006-07-06, 06:29
Vad ska jag göra och hur ?
Cdon.com skickade ett mail med inbetalnings uppgifter och påstod att jag inte betalt en räkning på tre skivor som jag inte ens beställt.
Jag mailade till dom och sa att det var fel och dom svarade drygt att jag beställt men inte betalat.
Då undrar jag om dom kan skicka det vidare till inkasso. Vad gör jag då?
Måste jag bevisa att jag inget fått eller måste dom bevisa att dom skickat till mej (vilket dom inte kan) ?
Någon mer som varit med om detta ?
Bulldog_3
2006-07-06, 07:45
hm, låter inte alls roligt det där. Jag hade nog ringt till dem igen och I LUGN OCH RO prata med dem (sannolikheten att du pratar med samma person igen är minimal) och förklara att du verkligen inte beställt paketet. Det där går att spåra genom ex. posten.
Tråkigt, jag har aldrig upplevt problem med cdon.se
Lycka till!
Bronkitkorv
2006-07-06, 07:57
hm, låter inte alls roligt det där. Jag hade nog ringt till dem igen och I LUGN OCH RO prata med dem (sannolikheten att du pratar med samma person igen är minimal) och förklara att du verkligen inte beställt paketet. Det där går att spåra genom ex. posten.
Tråkigt, jag har aldrig upplevt problem med cdon.se
Lycka till!
Tyvär så går det inte att ringa till dom.
Kan man ringa till posten och be dom kolla ifall dom skickat paket till mej ?
det handlar bara om 345 spänn men av principskäl kan jag inte betala !
Slartibartfast
2006-07-06, 08:04
Klart som fan att du inte ska betala. Det är ju deras tabbe!
Hoppas det ordnar sig.
Bulldog_3
2006-07-06, 08:09
Visst kan du ringa posten! Och om inte de kan hjälpa dig så vet de garanterat vem du ska vända dig till.
Okej, så du har mailat med dem tidigare? Har du ett användarkonto på cdon.com/se?
På med detektivrocken och rota i det här nu, att sätta sig på tvären och vägra betala kan bita dig i arslet i framtiden (anmärkningar etc.)
Du kan kolla med cdon.com vad det är för kollinr. på paketet de skickat, sen kan du gå in på www.posten.se och söka efter paketet. Klart du måste kunna ringa cdon.com, annars har de rutten service och då kan du kontakta konsumentverket, så hjälper de dig. Det kan ju vara så att någon beställt i ditt namn också, det är inte ovanligt på mitt jobb(jag jobbar med kundreskontra och inkassohantering).
Lycka till!
Jobbar också med logistik, vi får en hel del returer av folk som hävdar att dom inte beställt. Vi arbetar mest med befintliga kunddatabaser så oftast vet vi att dom faktiskt har beställt och bara bluffar.
Själv tycker jag det är tråkigt att det ska ligga på kunden att leka spion för att klara upp fallet. Det kostar massor av dyrbar tid för något man inte gjort. Det borde räcka med att skicka att mail och säga "detta har jag inte beställt", sen är det upp till företaget att bevisa motsatsen.
Det borde räcka med att skicka att mail och säga "detta har jag inte beställt", sen är det upp till företaget att bevisa motsatsen.
Precis min tanke - bevisbördan lär ligga på dem.
Jobbar också med logistik, vi får en hel del returer av folk som hävdar att dom inte beställt. Vi arbetar mest med befintliga kunddatabaser så oftast vet vi att dom faktiskt har beställt och bara bluffar.
Själv tycker jag det är tråkigt att det ska ligga på kunden att leka spion för att klara upp fallet. Det kostar massor av dyrbar tid för något man inte gjort. Det borde räcka med att skicka att mail och säga "detta har jag inte beställt", sen är det upp till företaget att bevisa motsatsen.
Det kan ju också vara så, ifall han är en befintlig kund hos cdon.com, att något svartsjukt ex. eller någon annan som har tillgång till kontot på cdon(vet dock inte hur det funkar där) har beställt. Men oftast finns ju ett kollinr. och då går det att kolla upp.
Vi har många nya kunder så då är det ju lätt att beställa i någon annans namn, om man kan adress, personnr. är ju lätt att kolla upp och ibland krävs inte det för att beställa heller.
Jag instämmer helt med att det inte är upp till kunden i det här fallet, det tillhör vanlig kundservice att företaget kollar upp vad som hänt, att han dessutom inte ens kan kontakta dem är ju bara ruttet!
King Grub
2006-07-06, 09:12
Klart du måste kunna ringa cdon.com, annars har de rutten service
Dom verkar faktiskt ha slutat med kundservice via telefon helt och hållet. *screwy*
Dom verkar faktiskt ha slutat med kundservice via telefon helt och hållet. *screwy*
Måste ju finnas en kontakt för fakturafrågor, det har ju alla företag :confused:
Men dé är lugnt, cdon.com säljer ju en av mina låtar så jag kan fråga min kontakt där :thumbup:
Om jag var du skulle jag vänligt men bestämt hävda att jag faktiskt inte fått några skivor, eller beställt dem för den delen och om de väljer att ändå gå vidare, så hota med att kontakta konsumentverket och klaga dessutom på att det är dåligt att de inte ens kan ringa upp dig i ett sånt här ärende där de hotar med att dra vidare till inkasso om du inte betalar något som du inte beställt från början. Har de fel, och du bevisar det, så får ju de stå för kostnaderna till inkasso och det vill de säkert inte....
jag var med omnått liknande (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73356). Be dem skicka datum på när du beställde skivorna och alla dina personuppgifter och kolla om allt stämmer. Annars ber du dem faxa en kopia på kvittot som du säkert måste ha skrivit under när du tog ut skivorna från posten. Har dem ett underskrivet kvitto också så har du nog problem med att slingra dig:D
MasterChief
2006-07-06, 09:38
De gör verkligen allt för att slippa att någon ringer dit...Försök hitta ett telefonnummer på deras hemsida. Inte ens under företagskontakt så står det något nummer.
Dags att bli en "pain in the ass" och vara en dryg korvjävel.
CDON.com är desamma som MTG och nummret till växeln är:
040-6016100
Bara att kräva kundservicechefen och köra hårt.
Annars ber du dem faxa en kopia på kvittot som du säkert måste ha skrivit under när du tog ut skivorna från posten. Har dem ett underskrivet kvitto också så har du nog problem med att slingra dig:D
Det är inte alltid de skickar via postförskott, troligen inte i detta fallet eftersom han då skulle hämtat ut skivorna och då skulle posten ha hans pengar, då är det isf dem de ska klämma åt. Han har nog, enligt dem, beställt via faktura och det är den de vill ha betalt för nu.
varför börjar företag göra såhär för:confused: Jag försökte ringa halebop också men dem har ingen telfon att ringa+ att deras online tjänster är så buggiga så att hälften hade räckt gott å väl:furious:
varför börjar företag göra såhär för:confused: Jag försökte ringa halebop också men dem har ingen telfon att ringa+ att deras online tjänster är så buggiga så att hälften hade räckt gott å väl:furious:
Så det ska bli så besvärligt som möjligt att säga upp abbonnemang eller ta upp värdefull tid från deras anställda.
money money money :Virro
Bronkitkorv
2006-07-06, 11:48
Dom svarar på mail men väldigt förvirrande liksom, jag vet inte skicka med fakturan vetja ! och så gör jag det, Nä det var nog inte rätt fil jöh...*screwy* Jag fick ur dom nu att det blivit nåt knas men om dom rättat till det eller inte vet jag inte. Det verkar som att det sitter en riktigt dum idiot bakom tangent bordet som bara har en lista med punkter att följa. typ Skriv att skicka med faktura brevet liksom.
Jag gör som så att jag ber dom dra åt helvete i ett mail och sedan får jag se om dom skickar en riktig faktura som jag då kan bestrida. CDon.com Dra Åt Helvete.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.